Stránka 1 z 1
Poraďte TT staniční budovu pro venkovskou lokálku

Napsal:
stř 09 pro, 2020 2:15 pm
od Tomáš10
Mám tříkolejnou stanici a potřeboval bych nějakou tu venkovskou stavbičku ještě asi z dob Rakouska - Uherska.
Projel jsem si stránky Igramodelu, KB Model, Wepe, Malé železnice a víc neznám.
Nejvíc se mi líbí asi tato Radomyšl -
https://www.kb-model.eu/mtbmodel/eshop/ ... adomysl-TTVím, že až ji objednám, narazím za pár měsíců možná na něco ještě pro mne hezčího, znáte to -.)
Má prosím někdo tip na malinkou staničku ?
Děkuji.
Re: Poraďte TT staniční budovu pro venkovskou lokálku

Napsal:
stř 09 pro, 2020 3:14 pm
od Michal Šuhajda
Ahoj, možná by stálo za to co napsat, co si představuješ pro malou staničkou. Budovy se vybíraly nejen podle velikosti kolejiště, ale i podle velikosti obce pro kterou sloužily. protože u tříkolejné stanice, která sloužila pro větší obec /město, může být budova 16/H.
Re: Poraďte TT staniční budovu pro venkovskou lokálku

Napsal:
stř 09 pro, 2020 4:01 pm
od prcek
Trochu také záleží na epoše. To, co je nyní lokálkou, mohla být v minulosti vytížená trať s plány na rozšíření.
Extrém je treba Stařeč (no dobrá, má těch kolejí víc)
Re: Poraďte TT staniční budovu pro venkovskou lokálku

Napsal:
stř 09 pro, 2020 4:23 pm
od hank
Především se budovy vybíraly podle předpokládané frekvence provozu a potřeby ubytování staničního a traťového personálu. Venkovskými oblastmi procházely i hlavní tratě... Jinak na lokálkách byly v budovách nácestných stanic 1 až 3 byty, kromě staničního správce ("přednosty") v úřednické hodnosti s definitivou tam mohl bydlet i nějaký ten smluvní staniční sluha (dnes bychom řekli dělník) nebo třeba i traťmistr či strážník trati. Podle těch hodností se pak lišily i velikosti bytů. (Samostatné strážní domky vedle staničních budov na lokálkách taky občas byly k vidění, i když ne tak často, viz třeba Kubova Huť nebo Panský.) A to podélné křídlo určené pro cestující mohlo být na 2 až 4 okna, to zase podle frekvence cestujících - v podélné části budovy na 4 okna byla často navíc ještě čekárna 2. třídy i prostor pro pokladnu, zatímco v budově na 2 okna se jízdenky prodávaly oknem do čekárny přímo z bytu. Úplně nejkratší podélné křídlo na dvě okna bylo na těch nejchcíplejších lokálkách - dodnes se taková budova zachovala třeba v Mladči (K. Barták ji taky nabízí).
Je ale fakt, že sis dobře vybral normálii LVI/H s jedním bytem a podélným křídlem, která byla na lokálkách v Čechách daleko nejčastější. A z těch větších budov tedy přichází v úvahu podobně všudypřítomná patrová budova 16/H; ta už ovšem nebývala na úplném venkově, vždyť lokálková nádraží se nacházela i v okresních městech...
Re: Poraďte TT staniční budovu pro venkovskou lokálku

Napsal:
stř 09 pro, 2020 4:29 pm
od hank
prcek píše:Extrém je třeba Stařeč...
Ještě extrémnější je třeba disproporce v Merklíně, kde po optimalizaci SŽDC zůstaly jen dvě koleje a u nich barák s prominutím jako kráva, tedy patrová budova pro lokálky podle normálie ÖNWB typu C. Dnes tam zajíždí 4x denně sólo šukafón a nákladní doprava už dávno neexistuje... Ještě že tu budovu zachránilo a pěkně opravilo město.
Re: Poraďte TT staniční budovu pro venkovskou lokálku

Napsal:
čtv 10 pro, 2020 2:16 pm
od Tomáš10
Díky za reakce a podrobné vysvětlení.
Stavím TT jednokolejnou trať III epochy, chci to jako zarostlou lokálku pro M 152 se zastávkou a nákladní vlečkou.
Bohužel jsem odinstaloval Wintrack a zapomněl si udělat 3D skeny, takže jen toto -
http://www.papirove-modely.cz/velkynahled/368374Ta nádražní budova bude někde pod tím ,,200cm,, a zastávka u těch 2 výhybek dole.
Tam bych také něco malého potřeboval.
Ale NEjsem žádný počítač nýtů-extrémista, takže 100% modelovost nedodržuji.
Re: Poraďte TT staniční budovu pro venkovskou lokálku

Napsal:
čtv 10 pro, 2020 2:55 pm
od Michal Šuhajda
Ahoj,
spíš než nad budovou bych se zamyslel nad tím co chceš na kolejišti mít a zkusil lépe popřemýšlet nad návrhem.
Zkus odpovědět na následující otázky:
- Chci stavět poměrně velké kolejiště pro dvě, max. tři soupravy?
- Uspokojí mě jízda vlakem ze stanice dvakrát dokola a zpátky do stanice na na stejnou kolej?
- Chci investovat spoustu úsilí práce i peněz do kolejiště, kde nemám žádné větší možnosti.
- Tohle kolejiště ve chvíli, kdy Tě omrzí kroužit střídavě dvěma vlaky, budeš muset začít stavět úplně znovu. Upravovat, doplnit, nebo něco opravit půjde velmi těžko.
- Chceš zarostlou lokálku pro M152, proč je tedy 70% širé trati dvoukolejných?
Pak ještě pár poznámek pro případ nového plánování.
- Odkud kam budou jezdit vlaky?
- Nezkoušel jsi se podívat na nějaké návrhy a diskuze o nich tady na fóru?
Abych nezapomněl na odpověď na původní otázku, pro daný typ stanice je Radomyšl vhodná. pro zastávku stačí tabule a dřevěný přístřešek.
PS: Chtěl jsem původně do plánku navrhnout některé úpravy, ale to je na kompletní překreslení.
Re: Poraďte TT staniční budovu pro venkovskou lokálku

Napsal:
čtv 10 pro, 2020 3:16 pm
od hank
Tomáš10 píše:Stavím TT jednokolejnou trať III epochy, chci to jako zarostlou lokálku pro M 152...
Tak to nejde moc dohromady... III. epocha skončila zaváděním mezinárodního číslování vozů podle UIC v l. 1966 - 68, M 152.0 se objevily v letech 1973 (prototypy) a 1975 - 82 (série), zarostlé tratě jsou typické až pro epochu V, tj. období po r. 1992.
Re: Poraďte TT staniční budovu pro venkovskou lokálku

Napsal:
čtv 10 pro, 2020 4:56 pm
od prcek
Co se týká M152, nezbývá nic jiného, než nasadit Hurvínka, nebo se posunout za rok 1975.
Záleží na tom, co se myslí pojmem zarostlá trať. Pamatuju jízdu vlakem v roce cca 1983 po běžně používané trati, kdy vlak ometaly větve vzrostlých stromů.
Re: Poraďte TT staniční budovu pro venkovskou lokálku

Napsal:
čtv 10 pro, 2020 10:07 pm
od Michal Šuhajda
Ahoj,
Jak jsem psal výš, s plánem bych začal znovu. Píšeš o stanici a zastávce. Pokud netrváš na propletenci kolejí, šlo by to udělat třeba jako na obrázku. Vycházel jsem trochu z Tvého návrhu.
Ve viditelné části je tříkolejná stanice, zastávka a slušný kus širé trati. Trať se kroutí mezi vrchy a rybníky, loukami a poli. Poté co vlak vyjede z lesíka (nahoře) přejede silnici a dal stoupá. Trať se obloukem vyhne rybníku a přes druhy přejezd vede do Stanice. Před stanicí je místo vjezdoveho návěstidla jen lichoběžníková tabulka. Ve Stanici jsou dvě koleje dopravní (pro jízdu vlaků), nejblíž u budovy je manipulační kolej pro vozy k nakládce či vykládce zboží. Směrem vpravo z ni vede kusá zarostlá kolej

.
Na opačné straně než výpravní budova je místní podnik ( silo, pila, apod.) s vlečku. Trať za stanicí pokračuje zářezem a kroutí se mezi vršky. Už minula nejvyšší bod a začíná klesat do údolí potoka, který přejede po menším mostě. Za ním je zastávka a trať dal pokračuje dalším obloukem další most a koleje se ztrácí ( v tunelu či v lese)
Žluté je SN ze kterého vychází oba “ konce” místní trati. Navrhnul bych SN se 4 kolejemi průjezdnými + kusé pro Mot. vlaky. Součástí SN je smyčka. Při velkém zjednodušení jde SN se smyčkou zrušit a nahradit SN průjezdným (růžové).
Na trati se střídají dvě soupravy mot. vozů na Os. vlacích(MOs), které pendlují mezi Strakonicemi a Blatnou. Nákladní dopravu zajišťují dva manipulační vlaky (Mn). Zpestřením je motorový rychlík Praha-Volary, který projíždí bez zastavení ráno tam (do Prahy) odpoledne zpět.
Plánek je od ruky, jeden čtvereček je 10x10cm.
Re: Poraďte TT staniční budovu pro venkovskou lokálku

Napsal:
sob 12 pro, 2020 2:40 pm
od Tomáš10
Přátelé,kolegové,
moc děkuji za vaše postřehy a rady, jak mi pomoci, obzvláště MiŠ ovi za nákres, to Ti muselo ukrojit ne 5 minut života, ale daleko více. Obrázek mám uložený.
Potíž je v tom, že vlakodrom mám po 6ti letech stavby hotový a provozuschopný, takže na opravu všech mnou nasekaných nesmyslů už je pozdě.
Příští projekt mám v plánu něco jako Trainmania, nudli kolem stěn, za pár let budu v důchodu tak snad podruhé už tyto chyby nenasekám.
Ale i tak jsem z toho popravdě nadšen, o flexikolejivu, Multimausu a hlavně ozvučených lokomotivách se mi před 40ti lety ani nesnilo, takže velká spokojenost.
Zbývá osadit budovy, silnici k vlečce a trávu.
Proto ten samý dotaz - jakou budovu na tu rádoby-zastávku se dvěmi výhybkami dole ?
Re: Poraďte TT staniční budovu pro venkovskou lokálku

Napsal:
sob 12 pro, 2020 3:38 pm
od hank
Tomáš10 píše:Proto ten samý dotaz - jakou budovu na tu rádoby-zastávku se dvěmi výhybkami dole ?
Provozně to nejspíš bude něco jako odbočka se zastávkou. Zase bude záležet na epoše, kategorii tratě a frekvenci cestujících. Z toho, cos napsal, mi tam nejlíp bude sedět některý ze strážních domků s čekárnou, buď přistavěnou nebo volně stojící, nebo čekárna s pokladnou a záchody a vedle stojícím strážním domkem. Takže například: Strážní domek 101/H nebo 4/H nebo LXXXV/H a čekárna 11/H nebo 531/H. Nebo hrázděná čekárna s pokladnou a záchody pro cestující a strážní domek podle normálií MGB/MSCB. Nebo strážní domek LXXXVII/H s přistavěnou čekárnou. Ke každému strážnímu domku patří příslušná vedlejší budova pro jeho obyvatele se suchým záchodem a chlívkem/dřevníkem/kurníkem, třeba 102/H, 107/H nebo 3303/H. Tam, kde záchody pro cestující nejsou součástí budovy, mohou být volně stojící záchody 19a/H. Všechno kromě čekárny 11/H nabízí Karel Barták, čekárnu 11/H JM Detail. A jestli to skutečně bude plnohodnotná odbočka s příslušnými návěstidly, budeš tam ještě potřebovat návěstní budku označenou také jako stanoviště drážního telefonu, něco jako od Model Scene dřevěné výhybkářské stanoviště nebo od K. Bartáka zděné stanoviště 112/H.
Re: Poraďte TT staniční budovu pro venkovskou lokálku

Napsal:
sob 12 pro, 2020 4:08 pm
od milan ferdián
Tomáš10 píše:Proto ten samý dotaz - jakou budovu na tu rádoby-zastávku se dvěmi výhybkami dole ?
To není zastávka s dvěma výhybkami, ani odbočka. Klasika, jednokolejná osobní zastávka. To zubaté je nástupištní hrana. Michal tak kreslí nástupiště.
hank píše:Provozně to nejspíš bude něco jako odbočka se zastávkou. Zase bude záležet na epoše, kategorii tratě a frekvenci cestujících. Z toho, cos napsal, mi tam nejlíp bude sedět některý ze strážních domků s čekárnou, buď přistavěnou nebo volně stojící, nebo čekárna s pokladnou a záchody a vedle stojícím strážním domkem. Takže například: Strážní domek 101/H nebo 4/H nebo LXXXV/H a čekárna 11/H nebo 531/H. Nebo hrázděná čekárna s pokladnou a záchody pro cestující a strážní domek podle normálií MGB/MSCB. Nebo strážní domek LXXXVII/H s přistavěnou čekárnou. Ke každému strážnímu domku patří příslušná vedlejší budova pro jeho obyvatele se suchým záchodem a chlívkem/dřevníkem/kurníkem, třeba 102/H, 107/H nebo 3303/H. Tam, kde záchody pro cestující nejsou součástí budovy, mohou být volně stojící záchody 19a/H. Všechno kromě čekárny 11/H nabízí Karel Barták, čekárnu 11/H JM Detail. A jestli to skutečně bude plnohodnotná odbočka s příslušnými návěstidly, budeš tam ještě potřebovat návěstní budku označenou také jako stanoviště drážního telefonu, něco jako od Model Scene dřevěné výhybkářské stanoviště nebo od K. Bartáka zděné stanoviště 112/H.
Parádní výběr.....
-m-
Re: Poraďte TT staniční budovu pro venkovskou lokálku

Napsal:
pon 14 pro, 2020 2:28 pm
od Tomáš10
Hanku, díky moc, velký výběr, prostuduji a něco si vyberu.