Proč míní a mikro kolejiště

Co se nikam nevešlo, neni pro to téma apod.

Moderátoři: milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Proč míní a mikro kolejiště

Příspěvekod Kavka_ » stř 16 zář, 2020 8:15 pm

hopeter píše:Jak může někoho bavit stavět kolejiště přes celou místnost a za stovky tisíc... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Já mám mimo jiné už pět minikolejišť a pořád mě baví. No každej nemůže být normální... :wink:
Hlavně taky nemám "míní" a nebydlím v "býtě". :roll:
No zkusím trochu následující zimu pokročit na Koncové se smyčkou abych šel s dobou. :mrgreen:


Nemůžu si pomoci, jsem na tom stejně. Mám jedno mini, tři micro a další dvě micro rozestavěné (jedno z nich vám stále ještě dlužím k prezentaci).
Proč mini/micro? Jsou snadno prezentovatelné, jsou zábavné při stavbě i provozu, jednotlivé části výstavby se často střídají (nestane se to nikdy dřinou), lze je uklidit, aniž by zabíraly v bytě neadekvátní prostor... Za sebe mohu slíbit že se přes rozměr mini nedostanu přinejmenším dalších deset let, v plánu mám přinejmenším dalších pět kolejišť a další nápady se na mě stále hrnou a neumím si představit, že bych se upsal jen jednomu projektu na mnoho let dopředu...
A nakonec i moje rodina to tak nějak lépe snáší... a návštěvám lze prezentovat ucelené výstavy :-D
TT, V. - VI. epocha, ČD
- kolejiště realizovaná na malých plochách neškodí v jakémkoli množství -
Uživatelský avatar
Kavka_
 
Příspěvky: 421
Registrován: pon 01 úno, 2016 10:03 pm
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Proč míní a mikro kolejiště

Příspěvekod Jirkátor » stř 23 zář, 2020 7:11 pm

Proč stavět nimi a mikro? Rozumím tomu, ale nechápu to. Nedokážu odhadnout, zda je stavba několika pidikolejišť levnější, než stavba jednoho většího. Věřím, že je ta stavba rychlejší a tudíž lépe dotáhnutelná do konce, než u "normálního" kolejiště. Také neumím odhadnout, zda skladování několika pidikolejišť, je prostorově méně náročné, než umístění jednoho velkého. To moje bude výklopné se skříně o půdorysu cca 80x45 cm. Ale o čem jsem přesvědčen, je fakt, že spolu se synem u toho ježdění vydržíme déle, než na nějakém pidioválku, který vždy ani není ovál a jezdí se na něm s jednou či dvěma 810 sem a tam. Nikomu ale neberu to, že ho to může bavit, jen říkám, že mně by to nebavilo. Ani neříkám, že ti, které to baví, jsou nějak divní, jen mají jinou představu o zábavě, než je ta moje. Stavme si každý co chceme a co nám dává smysl. Každý jsme jiný, tak to bude pokaždé něco jiného. I to je na tom našem koníčku krásné.
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1037
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: Proč míní a mikro kolejiště

Příspěvekod HonzaM » čtv 24 zář, 2020 7:01 am

Kavka_ píše:
hopeter píše:Já mám mimo jiné už pět minikolejišť a pořád mě baví. :


Nemůžu si pomoci, jsem na tom stejně. Mám jedno mini, tři micro a další dvě micro rozestavěné (jedno z nich vám stále ještě dlužím k prezentaci).
Proč mini/micro? Jsou snadno prezentovatelné, jsou zábavné při stavbě i provozu, jednotlivé části výstavby se často střídají (nestane se to nikdy dřinou), lze je uklidit, aniž by zabíraly v bytě neadekvátní prostor... . a návštěvám lze prezentovat ucelené výstavy :-D

Záleží na tom, jaký má kdo přístup ke stavbě a k čemu kolejiště chce. A také jaký má nebo si dovede udělat prostor pro kolejiště. Někoho baví hlavně stavba, jde mu o dokonalé provedení detailů, na což by u velkého kolejiště neměl dost času a energie, a rád se pochlubí co se mu povedlo. Otázkou je, kolik návštěv se jen podívá, pochválí a tím to skonči. Provoz nula.
Potom jsou minikolejiště, kde lze realizovat alespoň minimální provoz, kdy se uživatel dokáže zabavit posunem, nebo kdy má několik malých vlaků a ty postupně vyjíždějí ze skrytého nádraží. Pro děti a delší čas strávený u kolejiště je výborné kolejiště rozměrů jako má trix, vysouvatelné ke stropu, nebo podobně velké jako má ove. V tomto případě jde o kolejiště na němž je hlavní možnost bohatého provozu. Pro děti je tohle nejlepší, podle mých zkušeností dítě nejvíc baví když má možnost ovládat vlak tak aby jezdil, klidně kolem dokola, má rád když má možnost jezdit chvílí s tím, jindy s jiným, ideální je pravá dvojkolejka, umožňující aby jely dva vlaky současně. Děti mají nejraději moderní vlaky, s nimiž se mohou setkat v reálu. Parní trakce ani nákladní doprava je většinou moc nezajímá.
Pro toho kdo chce dokonalost, málo zabraného místa a bohatý provoz je ideální modulovka. Tam se dá postavit modul v dokonalém provedení a možnost si zajezdit podle GVD a užit si bohatý náklaní provoz. A párkrát do roka modul využít na setkání, kde se s ním pochlubí kamarádům, připadně si občas doma sestaví pár modulů a může si alespoň trochu zajezdit.
Pak jsou i tací, pro něž je nedůležitější technická stránka, co nejdokonalejší možnosti ovládání (JMRI, RocRail, i-Train, TrainController) a reálná návěstní soustava. Krajina je viceméně jen druhotná, nejde o dokonalost ani přiblížení reálu.
To jsou ovšem moje názory a zkušenosti, někdo může mít zcela odlišné. Ani jednu z těchto variant bychom měli zatracovat a na toho kdo staví něco jiného se dívat s despektem až opovržením.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4078
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Proč míní a mikro kolejiště

Příspěvekod Střelec » čtv 24 zář, 2020 6:14 pm

Je to malý, takže se to vejde do malýho bytu. Je to relativně rychle hotový - většinou dřív, než dojdou peníze, nápady a energie. Snadno se s tím manipuluje. Nepotřebuje to horentní náklady na výrobu a materiál. Bohužel se při volbě kolejového schématu musí myslet na plánovaný provoz a vozidla, což někoho může ukrutně bolet...
Střelec
 
Příspěvky: 1621
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: Proč míní a mikro kolejiště

Příspěvekod hopeter » pát 25 zář, 2020 9:46 am

Je to malý, takže se to vejde do malýho bytu. Je to relativně rychle hotový - většinou dřív, než dojdou peníze, nápady a energie. Snadno se s tím manipuluje. Nepotřebuje to horentní náklady na výrobu a materiál. Bohužel se při volbě kolejového schématu musí myslet na plánovaný provoz a vozidla, což někoho může ukrutně bolet...

Plně souhlasím. :D

Co se týká modelovosti provozu tak záleží jen na fantazii uživatele. Už se po několikáté opakuji ale na Kameničkách TT otáčím M131 , dvě krátké lokomotivy a šest až sedm krátkých vagonů. Sundání od stropu a zprovoznění cca 5 až 10 minut včetně čištění kolejí a úklid do pěti minut ( vozidla do krabiček , nasazení deklu a uložení na šíny ke stropu ). Vše sám bez pomoci další osoby. Po hodině "hraní" ještě pořád nemám vyčerpané všechny možnosti a kombinace. :wink:

"Normální" kolejiště TT o rozměru 2600 x 900 mám nedodělané a překáží mě v dílně bez valné chuti ho dokončit. :?
TT a G , epocha III / IV , jen si tak hraju ...,V jednoduchosti je síla... HOnza PETERa
Uživatelský avatar
hopeter
 
Příspěvky: 3040
Registrován: pát 20 pro, 2013 3:03 pm
Bydliště: Červený Kostelec

Re: Proč míní a mikro kolejiště

Příspěvekod hank61 » pát 25 zář, 2020 6:55 pm

Sice se říká "Nikdy neříkej nikdy", ale moje velká segmentovka v 0e, je asi moje poslední větší kolejiště. Když pominu finance a zastavěný prostor, tak jen pořádné vyčištění koleji před projetím mašin mi zabere více času, než samotný provoz. Dnes to vidim, že mému naturelu a pro občasné využití by lépe vyhovovalo mít třeba dvě minikolejště s různými motivy. Ty se navíc, když slušně vypadají, nechají na rozdíl od těch větších i obratem prodat. Ale jak to zde již někdo napsal, každý jsme jiný a každý máme o tomto hobby jiné představy. Proto je celkem pochopitelné, že maximalisté těžko chápou minimalisty a naopak. Vnímám, že minikolejšťě mají takové dvě skupiny zastánců. Ti první jsou modeláři pro které je z prostorových, nebo finančních důvodu minikolejište v podstatě jedinou alternativou domácího provozu, a ti druzí jsou ti, kteří minikolejšťě staví, protože z různých důvodů chtějí a ač by mohli, nemají potřebu ani touhu stavět větší projekty. Může to být jistá modelářská filosofie, a u někoho třeba i otázka životního období. Kdysi zde publikoval Fulda zajímavou kresbu, která zachycovala představy železničního modeláře v průběhu jeho života. Od dětského oválu, přes megalomanské kolejiště a konče kouskem tratě mezi dvěma smyčkami.... Osobně si myslím, že v dnešní době, kdy většinová populace žije pouze spotřebou, je o to více důležité cokoliv tvořit a mít z toho radost. Pak je zcela jedno, zdali jsou to v naší branži minikolejiště, megakolejiště, lokomotivy, vozy, stavby a jiné... :wink:
Celoživotní hračička ;-)
https://hank61.rajce.idnes.cz
Uživatelský avatar
hank61
 
Příspěvky: 2490
Registrován: sob 15 bře, 2014 5:42 pm
Bydliště: Hořovice

Re: Proč míní a mikro kolejiště

Příspěvekod jirkan » ned 11 říj, 2020 4:19 pm

Tuhle jsem v nějaké diskusi na podobné téma u našich sousedů a současně i na nějakém videu zahlédl ještě jeden důvod, který může být velmi relevantní, a sice nějaké zdravotní omezení, které znemožňuje staviteli práci na větším projektu. I když tento důvod je samozřejmě platný jen pro omezenou skupinu modelářů, tak o to přínosnější to pro ně může být, protože třeba tím mohou najít i sílu do dalšího života. A právě takovým bych chtěl popřát, aby to zvládali ke své radosti....
jirkan
 
Příspěvky: 1076
Registrován: stř 16 bře, 2011 9:47 pm
Bydliště: Praha

Re: Proč míní a mikro kolejiště

Příspěvekod zdeno » ned 11 říj, 2020 4:47 pm

jirkan píše:zahlédl ještě jeden důvod, který může být velmi relevantní, a sice nějaké zdravotní omezení

ono staroba je taky poradne omezeni, kdy clovek dela jen to, co mu čas, zdravi a tresouci ruce dovoli.
Vetsinou hlava slouzi dobre, takze se to musi delat jinak.
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3012
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Předchozí

Zpět na Nezařazeno (off topic)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 15 návštevníků