Dlouhé vozy a krátké poloměry

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Dlouhé vozy a krátké poloměry

Příspěvekod Dovi » sob 25 črc, 2020 5:39 am

luftak píše:- Jsem smířen s tím, že v VI. epoše (dětský provoz) budou jezdit skládací metry a v epoše IVa to s Y budu mít jen o málo lepší

- Nechystám se na krásné, ale náhodné kolejiště, ale na vzpomínkové. Má to být žst. Strančice a okolí, cca 1973

- O kolejišti mám hrubou představu, ale nemám to ještě namalované a dořešené

- Vím že v kolejišti budu muset jít do nepříjemných kompromisů, ale tím se budu jen držet stránčické tradice (stanice postavená do esíčka)

- Za kompromisů by to nějak zkroutit snad i šlo, jen budu muset asi zažádat o nějakou výjimku z fyzikálních zákonů. A určitě zkrátit staniční koleje aspoň na šestinu a všechno hnát až do krajnosti. Fakt nevím kam zapíchnu námezníky a návěstidla

- Kapacitní skryťák je nejmenší ze všech problémů. V nejhorším se udělají dvě patra, jedna smyčka v horním a jedna v dolním.
A taky by samozřejmě šlo udělat víceméně klasické schéma, "odbočnou" stanici na hlavní dvoukolejce a místo lokálky esíčko vlečky pro pivo, po cestě EŽ...

- Hlavní stanice se zhlavími ohnutými do C, co má aspoň 1. nebo 1. a 2. kolej s užitečnou délkou dejme tomu 85 cm, se prostě vejde, pokud bych na 3. a 4. kolej už epochu IV (céčkovou skříň) nepustil. Problém je udělat do toho esíčko a horní smyčku v dvoukolejce. Začíná mi vycházet jako řešitelná, pokud se smířím s cca půl metrem estakády, co budu vydávat za ten velmi známý posázavský most. Onu hromadu uhlí za skladištěm mu strčím mezi pilíře, gumokolní přístup k ní z druhé strany mostu, silnici protáhnu vlevo přes známý stránčický přejezd a asi mám hotovo...

- Rád bych, aby na hlavních stránčických kolejích dokázal zastavit přinejmenším Delfín (82 cm), i když třeba za cenu nulové rezervy před návěstidlem a pečlivé práce s digitálem. Delších vlaků tam moc nebude, a když tak jen o málo. Výjimku nevylučuju, pokud se mi tam dole podaří dlouhý šturc (něco jako nahoře šturc "Vídeň" - viz provizorní schéma na rajčeti), mohlo by se tam zjevovat projíždějící mírně "těžkotonážní" uhlí, jisté to není.

- Suterénní skryťák se chystám mj. také "krmit" zvnějšku soupravami vyjíždějícími z přidržené vitrínové plexiroury. Bude se tak relativně snadno vyměňovat vozový park a některé vlaky se tak nebudou na kolejišti normálně ani potkávat. Např. Vindobona v Delfínovi, v Hydře a v Railjetu. Nebo cokoli ze VI. epochy s náklady v páře.


Strašně moc Ti fandím a přeju, abys to dokázal vzájemně všechno sladit ke své spokojenosti.

Nebude to úplně snadné, ale kompromisy, a na malém prostoru velké kompromisy, jsou v našem koníčku přímo nutností a Ty je všechny zvládneš, o tom jsem přesvědčen. Protože kdo má před sebou náročný, ale realizovatelný cíl, a kdo má jasnou vizi a silnou motivaci (a Ty je máš), ten svého cílle dosáhne, a odměnou mu bude velká a dlouhodobá radost.

Držím pěsti. Nevzdávej to a podaří se to!!
- v dětství H0 a následně N
- teď už si jen hraju (nemodelařím) s H0, H0e a H0f, analog+digi
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 543
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

Re: Dlouhé vozy a krátké poloměry

Příspěvekod milan ferdián » sob 25 črc, 2020 6:59 am

luftak píše:
Ivan píše:A máš už něco nakresleno? Sem s tím :wink:

Zatím nic co by skutečně sneslo zveřejňování. Ale 'dočasně' jsem teda přidal nesmělou a nefunkční mazaninu - jenom pro hrubou představu.
https://sluftak.rajce.idnes.cz/Masinkarium

Hmm, mrknul jsem na tvoje kresbičky. Senohraby :?: Dvě stanice vedle sebe a nad sebou :?: A kde je vlečka do pivovaru a to vše co jsi nám napsal :?: Proč "Delfín" :?: Kde jsou ve Strančicích kusé manipulační koleje :?: Chybí mi kolejová figura stanic, tj. koleje s výhybkami.
Ale já snahu cením, byť jsou to nesmělé kresbičky načrtnuté tužkou. U mne máš palec nahoru za snahu.

Já jsem taky zkoušel, ale s prvním výsledkem nejsem spokojený. U mne prošla jen varianta s vlečkou do pivovaru. Ostatní vlečky tebou popisované, byly bez šance. Jo a úhel hrany rámu svírá 9°20´, ale to jako autor projektu víš. Zkouším další variantu, jsem zvědav, jak dalece se k sobě s plánky přiblížíme.
-m-
milan ferdián
 
Příspěvky: 11825
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Dlouhé vozy a krátké poloměry

Příspěvekod milan ferdián » sob 25 črc, 2020 7:24 am

Pár drobností z nepovedeného projektu.
žst.Strančice
3 - manipulační - 690 mm
1 - hlavní - 794
ostrovní nástupiště
2 - dopravní - 1069
4 - dopravní - 1069
5 - manipulační/kusá
7 - manipulační/kusá
výjezd z koleje 3 na vlečku do pivovaru

Horní skrytá
1 - 2029
2 - 1808

Dolní skrytá
1 - 1306
2 - 1239
4 - 1171
6, 8, 10 - cca 670/poznámka/ z těchto kolejí je umožněn vjezd a výjezd dle pravostranného provozu na dvojkolejce z-na trať/

Pivovar Velké Popovice
nezakresleno

-m-
milan ferdián
 
Příspěvky: 11825
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Dlouhé vozy a krátké poloměry

Příspěvekod HonzaM » sob 25 črc, 2020 8:41 am

Za největší problém považuji fakt že to je zasazeno do prostoru přístupného jen z přední strany. Minimálně to musí být snadno vysuvné pro případ že se tam něco vykolejí a samozřejmě pro čištění. Nevím jaký bude výškový rozdíl mezi horním patře, aby dostačoval pro manipulaci. Několikazávitovou spirálu považují za problematické místo (moje zkušenost)
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4076
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Dlouhé vozy a krátké poloměry

Příspěvekod HonzaM » sob 25 črc, 2020 8:55 am

Pokud jsem správně pochopil záměr, je cílem postavit co nejvěrnější model stanice Stránčice. Měl bys zvážit kontaktovat nějaký modularsky klub a postavit modul. Bylo by potřeba počítat s délkou modulu 4 metry
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4076
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Dlouhé vozy a krátké poloměry

Příspěvekod Dovi » sob 25 črc, 2020 11:24 am

HonzaM píše:cílem je postavit co nejvěrnější model stanice Stránčice. Měl bys postavit modul s délkou 4 metry

Já to pochopil o dost jinak.
Cílem není, a ani nemůže být, "nejvěrnější model stanice Stránčice" - na to není prostor.

Rozumným cílem je nostalgicko-vzpomínkové pamětnické kolejiště s motivem co nevíce inspirovaným právě touto stanicí - v takové míře, jak jen to objektivní okolnosti dovolí...

A objektivní okolnosti nedovolují realizaci "nejvěrnějšího modelu stanice", čehož si je lufťák dobře vědom, a proto pochopitelně už předem zvažuje nutná zjednodušení a náznaky. A snaží se to celé (přání versus možnosti) uvést do realizovatelné a co nejvíce vyvážené rovnováhy.
- v dětství H0 a následně N
- teď už si jen hraju (nemodelařím) s H0, H0e a H0f, analog+digi
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 543
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

Re: Dlouhé vozy a krátké poloměry

Příspěvekod hank » sob 25 črc, 2020 12:39 pm

Dovi píše:Cílem není, a ani nemůže být, "nejvěrnější model stanice Stránčice" - na to není prostor.
Rozumným cílem je nostalgicko-vzpomínkové pamětnické kolejiště s motivem co nevíce inspirovaným právě touto stanicí - v takové míře, jak jen to objektivní okolnosti dovolí...
A objektivní okolnosti nedovolují realizaci "nejvěrnějšího modelu stanice", čehož si je lufťák dobře vědom, a proto pochopitelně už předem zvažuje nutná zjednodušení a náznaky. A snaží se to celé (přání versus možnosti) uvést do realizovatelné a co nejvíce vyvážené rovnováhy.


Jestli je tohle skutečné zadání, tak jste zatím všichni se svými návrhy na jeho řešení úplně vedle.
Existují jen dva rozumné dva způsoby řešení.
1. Moduly v klubu.
2. Scénické kolejiště typu "cameo", jeden z možných českých překladů je "štěk" ve smyslu divadelní nebo filmové epizodní role; v daném kontextu bych to asi přeložil jako jeviště. Britští modeláři to mají jako samostatnou disciplínu své tvorby, více viz tady:
https://www.rmweb.co.uk/community/index ... eo-layout/
Naznačeným způsobem se dá nacpat - abych to trochu přehnal - Masaryčka do krabice od bot. Blízko k tomuto pojetí má třeba plánek M. F. Židenice hl. nádraží. U Carla Arendta jsou nejmíň dva výřezy z velkoměstských stanic v krabicích na délku dvou ypsilonů. Myslím, že jde o použitelnou inspiraci. Kolejiště uzavřené ze všech stran kromě té, kde se nachází divák, přímo nutí k uspořádání, které pohled diváka vede tam, kam je potřeba. Kromě toho se na něm dá všelijak kouzlit s osvětlením. A samozřejmě k tomu patří přiměřené zákulisí, v tomto případě bych ho asi řešil několika výměnnými kazetami; těmi se dá jednoduše vyhnout všem obloukům a soupravám typu skládací metr...
Někde už jsem psal o tom, že užitečnou znalostí pro železniční modeláře mohou být základy scénografie a jevištních technik. Tohle je přesně ten případ.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6105
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Dlouhé vozy a krátké poloměry

Příspěvekod Toch » sob 25 črc, 2020 1:08 pm

hank píše:2. Scénické kolejiště typu "cameo", jeden z možných českých překladů je "štěk" ve smyslu divadelní nebo filmové epizodní role; v daném kontextu bych to asi přeložil jako jeviště. Britští modeláři to mají jako samostatnou disciplínu své tvorby, více

Jestli se nepletu tak jedno velice povedé bylo v železničnim magazínu 6/2020 "Mokrá nad Svitavou".
Přílohy
IMG_20200725_150312247.jpg
IMG_20200725_150244636.jpg
Tochov H0, H0, LENZ LV 200, DCC VI. Epocha
Toch
 
Příspěvky: 119
Registrován: ned 19 črc, 2020 5:21 pm

Re: Dlouhé vozy a krátké poloměry

Příspěvekod milan ferdián » sob 25 črc, 2020 1:45 pm

hank píše:Naznačeným způsobem se dá nacpat - abych to trochu přehnal - Masaryčka do krabice od bot. Blízko k tomuto pojetí má třeba plánek M. F. Židenice hl. nádraží. U Carla Arendta jsou nejmíň dva výřezy z velkoměstských stanic v krabicích na délku .

.....a to jsi neviděl "Cetechovice" :D :D :D
-m-
milan ferdián
 
Příspěvky: 11825
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Dlouhé vozy a krátké poloměry

Příspěvekod hank » sob 25 črc, 2020 1:47 pm

[quote="milan ferdián".....a to jsi neviděl "Cetechovice" :D :D :D[/quote]

:?: :?: :?:

... se předveď. :mrgreen:
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6105
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Dlouhé vozy a krátké poloměry

Příspěvekod milan ferdián » sob 25 črc, 2020 1:58 pm

Dovi píše:
HonzaM píše:cílem je postavit co nejvěrnější model stanice Stránčice. Měl bys postavit modul s délkou 4 metry

Já to pochopil o dost jinak.
Cílem není, a ani nemůže být, "nejvěrnější model stanice Stránčice" - na to není prostor.

Správně Dovi, udivuje mě, že nenabídl luftakovi přechod modelové velikosti z TT na N :mrgreen: .

Dovi píše:Rozumným cílem je nostalgicko-vzpomínkové pamětnické kolejiště s motivem co nevíce inspirovaným právě touto stanicí - v takové míře, jak jen to objektivní okolnosti dovolí...

A objektivní okolnosti nedovolují realizaci "nejvěrnějšího modelu stanice", čehož si je lufťák dobře vědom, a proto pochopitelně už předem zvažuje nutná zjednodušení a náznaky. A snaží se to celé (přání versus možnosti) uvést do realizovatelné a co nejvíce vyvážené rovnováhy.

S tou nostalgii, to taky tak nějak nejde dohromady. Viz. Regiojet, Railjet a atd., ale využil jsem tvoji myšlenku.
A tím hlásím, tož já mám hotovo, takže synci řada je na vás :mrgreen: :wink: . Kolejiště jsem zařadil do kategorie "Dětské". Ústředními body je stanice "Strančice, jen jsem jim ukradl jedno ostrovní nástupiště, silně zredukovaný pivovar Velké Popovice s neexistujícím dnes vlečkovým kolejištěm a kousek "Parada strecke". :wink: .
-m-
milan ferdián
 
Příspěvky: 11825
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Dlouhé vozy a krátké poloměry

Příspěvekod milan ferdián » sob 25 črc, 2020 3:07 pm

Toch píše:Jestli se nepletu tak jedno velice povedené bylo v železničním magazínu 6/2020 "Mokrá nad Svitavou".

Kolejiště velmi zajímavé a jednoduché. Vtip je v tom, že málokterý modelář/našinec modeluje kolejiště v oblouku. Zde je asi výjimka. Tipuji dole další smyčka se skryťákem nebo-li vidíme falešnou dvojkolejku. Více foto nemáš?
-m-
milan ferdián
 
Příspěvky: 11825
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Dlouhé vozy a krátké poloměry

Příspěvekod Toch » sob 25 črc, 2020 3:17 pm

Mám, ale výslovně tam píšou, že distribuce bez souhlasu redakce není povolena :oops:
ale tady jsem to našel jako video :)
https://www.youtube.com/watch?v=6GyBkeS6AVc za mě velice pěkný počin.
Tochov H0, H0, LENZ LV 200, DCC VI. Epocha
Toch
 
Příspěvky: 119
Registrován: ned 19 črc, 2020 5:21 pm

Re: Dlouhé vozy a krátké poloměry

Příspěvekod Dovi » sob 25 črc, 2020 4:52 pm

milan ferdián píše:S nostalgii to tak nějak nejde dohromady. Viz Regiojet, Railjet atd.

Milane, for sichr jen drobnost pro upřesnění.

Ty moderní dlouhé JET-rychlosvištírny jsou jen volitelným variabilním doplňkem pro občasné alternativní zpestření. Konkrétně mají být primárně určeny hlavně dětem k většímu zatraktivnění kolejiště - děcka většinou zbožňují, když to lítá 200 v městě a 300 z místa...

Ta nostalgie je však vztažena k žst. Strančice (a k jejímu okolí) a plus minus k roku 1973 (tj. dle lufťákovy základní koncepce).
Čili to uplynulé skoro už půl století již poskytuje dostatečný nostalgický odstup, a jsou s tím dokonce možná spojeny i lufťákovy vzpomínky na ta místa, na dětství svoje nebo i rodičů, na babičku a dědu atd. Znám to v trochu jiné podobê i u sebe; vzpomínky na něco nebo někoho milého dokáží vybudit obrovské vzepětí k tvůrčím činům, představují hybnou sílu a vzbuzují elán, velkou motivaci a chuť do toho jít a dotáhnout věc do konce.
- v dětství H0 a následně N
- teď už si jen hraju (nemodelařím) s H0, H0e a H0f, analog+digi
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 543
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

Re: Dlouhé vozy a krátké poloměry

Příspěvekod luftak » sob 25 črc, 2020 11:41 pm

Trixt píše:No nevím, zda je konstrukce slabá, ale dá se to snadno ověřit. Až Luftak položí desky, pak si stačí sednout doprostřed přední strany. Pokud to konstrukce zvládne, ničeho bych se nebál. ;)

Sednul jsem si tam a vydrželo to. Ani to nevrzalo. Ale neměl jsem při tom ten správný pocit jistoty pevného křesla, takže podpůrné nohy časem budou.
TT, IVa (+VI). Chystám lichoběžník 185×111-141, žst. Strančice.
Pražák, stránčický lufťák.
luftak
 
Příspěvky: 41
Registrován: pon 20 črc, 2020 12:07 pm
Bydliště: Praha. Jezdíval jsem do Stránčic jako lufťák

PředchozíDalší

Zpět na Diskuze k plánkům kolejišť

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 návštevníků