Stránka 1 z 1
Výhybky Kuehn - "řezání výhybky"

Napsal:
úte 07 črc, 2020 5:23 pm
od lisak70
Ahoj,
z důvodu nedostatku místa přecházím z H0 na TT a potřebuji se rozhodnout jaké kolejivo vybrat. V H0 jsem používal kolejivo Fleischmann profi, které umožňovalo tzv. "řezat vyhýbky", tzn. nemusela byýt nastavená cesta, vlak vyhýbkou projel i když nebyla nastavená do správného směru. Bylo to ideální ve vratných smyčkách, nebo např.ve skryté výhybně, kde byly vyhýbky nastaveny vždy do odbočky. Tím pádem jsem vůbec neinstaloval přestavníky.
A teď dotaz: lze totéž praktikovat s vyhýbkami Kuehn? Dle místních diskuzí mají pružinku, která vrátí jazyky do původní polohy, ale vše je v TT lehčí a subtilnější a nevím jestli to funguje v reálné praxi...
Díky za odpověď.
Lišák
P.s. Kolejiště budou používat i děti, proto preferuji jednoduchost v elektroinstalaci i provozu...
Re: Vyhýbky Kuehn - "řezání vyhýbky"

Napsal:
úte 07 črc, 2020 7:05 pm
od Luděk
U výhybek Kuehn pružinka neudržuje jednu polohu ale dotlačuje jazyky ke kolejnici. Pokud je přehozena do odbočky a říznete jí v přímém směru zůstane přestavena v přímém směru.
Re: Vyhýbky Kuehn - "řezání vyhýbky"

Napsal:
stř 08 črc, 2020 6:56 am
od HonzaM
A ke zkratu nedojde, jazyky jsou napájeny jen dotykem s kolejnicí? To by pak stačilo smítko a jazyk by byl bez napájení.
Re: Vyhýbky Kuehn - "řezání vyhýbky"

Napsal:
stř 08 črc, 2020 7:14 am
od MirekTT
Pokud nepočítám elektroproblémy, řezat výhybky v TT nebude schopna půlka vozidel kvůli hmotnosti. Lehké vagony budou nejspíš vyskakovat.
Re: Vyhýbky Kuehn - "řezání vyhýbky"

Napsal:
stř 08 črc, 2020 1:39 pm
od Luděk
HonzaM píše:A ke zkratu nedojde, jazyky jsou napájeny jen dotykem s kolejnicí? To by pak stačilo smítko a jazyk by byl bez napájení.
Jazyky jsou napájeny každý zvlášť společně s přiléhající kolejnicí. Jediné kde by docházelo ke zkratu je srdcovka a ta by musela zůstat nezapojená.
Re: Vyhýbky Kuehn - "řezání vyhýbky"

Napsal:
čtv 09 črc, 2020 6:03 am
od lisak70
Luděk píše:HonzaM píše:A ke zkratu nedojde, jazyky jsou napájeny jen dotykem s kolejnicí? To by pak stačilo smítko a jazyk by byl bez napájení.
Jazyky jsou napájeny každý zvlášť společně s přiléhající kolejnicí. Jediné kde by docházelo ke zkratu je srdcovka a ta by musela zůstat nezapojená.
Díky všem za odpověď, vidím to na poctivé zapojení všech výhybek s přestavníky. Vzhledem k tomu že mám již část kolejiva od Tilliga, tak použiji i jeho výhybky.
Re: Vyhýbky Kuehn - "řezání vyhýbky"

Napsal:
pát 10 črc, 2020 10:43 am
od Trainmaniak
Ta pružinka, která drží jazyky v krajní poloze, se dá vyndat. Pak jsou jazyky úplně volné. Možná by za použití nějaké rozumně tuhé pružinky, držící a vracející jazyk do jedné z poloh dle konkrétní potřeby, mohlo přinést své ovoce. Ale jak už se píše výše, lehčí vozidla by možná měla problém i s takto vybavenou výměnou. Takové uhláčky PMT by asi rozřez neprovedly. Chtělo by to zkusit.
Re: Vyhýbky Kuehn - "řezání vyhýbky"

Napsal:
pát 10 črc, 2020 11:23 am
od HonzaM
Jak je to s “řezáním” výhybek v reálu? Výhybka se přestavuje nějakým mechanismem, manuálním nebo motorickým, jehož úlohou je přestavit výhybku do požadované polohy a jazyky v té poloze zajistit.
Re: Vyhýbky Kuehn - "řezání vyhýbky"

Napsal:
pát 10 črc, 2020 11:29 am
od Trainmaniak
HonzaM píše:Asi se nepoužívají výhybky, které by byly trvale v jedné poloze, bylo možné je “říznout” a vrátily by se do původní polohy, proč to tedy chtít...
Něco málo narychlo z Googlu:
•
https://publi.cz/books/191/10.html•
https://aksignal.cz/produkty/princip-ci ... estavnikem•
https://www.zirafoviny.cz/modules/lexik ... ntryID=114
Re: Vyhýbky Kuehn - "řezání vyhýbky"

Napsal:
pát 10 črc, 2020 11:42 am
od HonzaM
Ok, díky za informaci. Příspěvek jsem upraviľ
Re: Vyhýbky Kuehn - "řezání vyhýbky"

Napsal:
pát 10 črc, 2020 12:08 pm
od lisak70
V reálu to opravdu často k vidění není, ale v jednodušších kolejištích vám to extrémně zjednodušuje situaci hlavně ve skrytých smyčkách/výhybnách. Prostě smyčkovou výhybku elektricky vůbec neřeším, vlak si dle potřeby řízne výhybku a ta se vrátí do původní polohy. Samozřejmě je to asi vlastnost pouze Fleischmann profi ale je to fajn

U Fleischmanna je to i velmi spolehlivé...
Re: Výhybky Kuehn - "řezání výhybky"

Napsal:
pát 10 črc, 2020 12:59 pm
od hank
Zajímavá diskuse. Už jste probrali TT a H0. Jak to funguje v eNku? Jsou v některém továrně vyráběném kolejivu taky k dispozici výhybky použitelné jako samovraty?
Re: Výhybky Kuehn - "řezání výhybky"

Napsal:
pát 10 črc, 2020 1:55 pm
od HonzaM
hank píše:Zajímavá diskuse. Už jste probrali TT a H0. Jak to funguje v eNku? Jsou v některém továrně vyráběném kolejivu taky k dispozici výhybky použitelné jako samovraty?
Znám pouze PECO,, tam to možné není, při hmotnosti N-kových vozidel by to asi bylo problematické. Ale třeba se ozvou majitelé dalších typů kolejiva.
Re: Výhybky Kuehn - "řezání výhybky"

Napsal:
pon 31 srp, 2020 8:47 pm
od katemihalikova
Výhybky Tomix FineTrack (s podložím) pro Nko fungují skoro všechny jako samovraty bez problémů, je to napsané i ve specifikaci na webu (japonsky - スプリングポイント).
Jako samovraty fungují všechny dvoucestné (včetně mini) a trojcestné výhybky, naopak angličáky a X spojky dvojkolejné tratě ne.
Dvě běžné výhybky tak snadno vytvoří dvoukolejné nádražíčko bez nutnosti přehazovat výhybky (a bez nutnosti dodatečného napájení staničních kolejí, pokud jsou napájené traťové koleje z obou stran) - dají se pak použít výhybky bez elektrického přestavníku, pro jednoduchý DC provoz ideální.
Vyzkoušeno to osobně mám s výhybkami
N-PR541-15-SY /
N-PL541-15-SY (nejnovější typ). Ani při sunutí není problém s vyskakováním sunutého lehčího přívěšáku.
Video z Youtube s výhybkou Tomix v akci jako samovratná výhybka