od Střelec » pát 01 kvě, 2020 6:38 pm
Děda v dubnu 45 přišel o tři mašiny v průběhu jednoho dne (výtopna Klatovy, údajně to bylo na Hitlerovo narozeniny) a nakonec šel domů pěšky. Roli při náletu hrála řada faktorů - někdy obsluha brala chlapa navíc, který seděl na uhlí a hlídal, důležitá byla znalost tratě a případných úkrytů - dědovo líčení, jak se schovávali před náletem za podezdívkou semaforu, protože lepší úkryt široko daleko nebyl. Piloti často útočili až při druhém průletu - pokud ale měli zajímavý cíl, mohlo to být opravdu maso. Líčení, jak na poli mezi vlakem a lesem kdesi v polích u Protivína pobili hloubkaři celý vlak Maďarů se v rodině tradovalo. Po prvním náletu, který vyřadil vlak prý přežili ti, co zalezli pod vagóny. Vojáci prchající po poli byli příliš lákavý cíl... Někdy v únoru 45 zaskočili hloubkaři osobák někde poblíž Klatov. Zatímco děda ležel v pangejtu na tehdy půlroční máti, její kočárek uprostřed silnice koupil dva zásahy.
Nebezpečí? Střely, střepiny, vroucí pára. Na útěku riziko zlomenin a odstřelení.
Jednomotorové americké stíhačky nemívaly běžně kanóny, ale šest až osm půlpalcových kulometů.
Co se týká hloubkařů, loni na tohle téma vyšla luxusní fotopublikace - drahá, težká, objemná a vyčerpávající.