Stránka 1 z 3

Triangly na železnici

PříspěvekNapsal: ned 29 bře, 2020 9:42 am
od hank
milan ferdián píše:Zvláštností jsou triangly, např. Prievidza nebo Fiľakovo.


No, těch trianglů je u nás větší množství než malé... Takhle zpaměti mě napadají třeba Kunovice nebo Bludov, ale určitě jich je víc. A to je řeč o trianglech vzniklých přímým propojením tratí z odbočných stanic, kde by se jinak muselo úvratí. Takže v Kunovicích pro směr Uh. Hradiště - Veselí n. M., v Bludově pro směr Zábřeh - Hanušovice.
Pak ale ještě taky existuje nejmíň jeden triangl pro obracení lokomotiv v (bývalém) lokomotivním depu Letohrad (dříve výtopna Kyšperk).

S tím Studeným Potokem máš pravdu, to je v bývalém Československu unikát. Nicméně rozlehlejší stanice s kolejištěm "do véčka", kde se stýkaly dvě tratě jen na jednom zhlaví, tu taky bývaly. Jednalo se o stanice, kde se stýkaly dvě soukromé dráhy, které se "nemusely", každá nutně potřebovala mít své vlastní kolejiště a svou vlastní budovu a dělaly si různé naschvály. Postupně se tyto provozní zádrhele odstraňovaly, ale dodnes je to na uspořádání některých odbočných stanic vidět: Stará Paka (není na libereckém zhlaví na Novou Paku propojení dodnes), Jičín, Turnov, Ústí nad Orlicí, Suchdol nad Odrou...

Re: Kolajisko N

PříspěvekNapsal: ned 29 bře, 2020 9:47 am
od Michal Šuhajda
Doplním triangly z hlavy: Louny předm., Postoloprty, Spořice (Chomutov), Plzeň hl.n., a válečný nedostavěný ve Volarech

Re: Kolajisko N

PříspěvekNapsal: ned 29 bře, 2020 1:14 pm
od jirkan
Nevím přesně, jak definujete triangl, ale dva docela zajímavé byly donedávna v provozu i tady u nás v zapadlé části republiky: první je na Masaryčce a druhý vlastně tvořilo propojení stanic Praha hlavní, Vršovice a Vyšehrad.

Re: Kolajisko N

PříspěvekNapsal: ned 29 bře, 2020 1:50 pm
od hank
jirkan píše:Nevím přesně, jak definujete triangl....


Například takhle:

bludovska_spojka.jpg


(Platnost pro GVD 2007/8, dneska už je to jinak, spojková kolej S je staniční kolej č. 90 a obě bývalé odbočky Sudkov a Chromeč jsou součástí SZZ žst Bludov.)

Re: Kolajisko N

PříspěvekNapsal: ned 29 bře, 2020 8:48 pm
od Polabský
Přecedo má pravdu :D !!
Myslím to co napadlo Jirkana, taky mi to padlo na rozum.
No a další třeba Hostivař, Malešice , Vršovice.
Podobně to bylo u Jenče ale tam si to přesně místopisně nevybavuji, i když jsem se tam párkrát při výlukách projel.
Blbě mi chodíjou mapy.cz i strýček Gůůůgl.
Věřím, že jich bude povícero.
Hezký večer Všem !!

Re: Kolajisko N

PříspěvekNapsal: pon 30 bře, 2020 7:12 am
od JenikPluto
Polabský píše:Podobně to bylo u Jenče ale tam si to přesně místopisně nevybavuji, i když jsem se tam párkrát při výlukách projel.


Jeneček.

JP

Re: Kolajisko N

PříspěvekNapsal: pon 30 bře, 2020 9:16 am
od MiG
Velký: Ražice-Protivín-Putim nebo Kojetín-Přerov-Hulín :-)
Malý: Polanka-Svinov-Vítkovice nebo Dětmarovice-Petrovice-Karviná nebo Hranice n M (dnes už není)

Re: Kolajisko N

PříspěvekNapsal: pon 30 bře, 2020 9:54 am
od Polabský
Někde u Trenčína na jednokolejce, dnes už je jeden směr vytrhaný a je z toho jen odbočka.
Nevzpomenu si a aktuálně to ani nedohledám :? .
Hezký den.

Re: Kolajisko N

PříspěvekNapsal: pon 30 bře, 2020 11:49 am
od MiG
Chynorany nebo Nové Mesto nad Váhom?

Re: Trinagly na železnici

PříspěvekNapsal: pon 30 bře, 2020 1:03 pm
od U37008
Další triangl Meziměstí, Liberec, Nynburk hl.- město- Veleliby- hlavní, Ústí n.L sever - západ - hlavní -sever, Dluhonice- Přerov - Prosenice, Bohumín Vrbice - Chalupki PKP -Bohumín, Žilina, Kysak, Košice, Palárikovo - Šurany -N.Zámky, několik Bratislava...

Re: Kolajisko N

PříspěvekNapsal: pon 30 bře, 2020 4:10 pm
od Vladimír_B
Čachtická spojka? Trianglů jsou tři prádelny... Žíznikovská spojka, Margecany, Spořice, Nemanice, HafBrod, Hk - zkratka do elektrárny, nebo v každém pořádném uzlu...

Re: Kolajisko N

PříspěvekNapsal: pon 30 bře, 2020 7:13 pm
od kbreiter
Michal Šuhajda píše:Doplním triangly z hlavy: Louny předm., Postoloprty, Spořice (Chomutov), Plzeň hl.n., a válečný nedostavěný ve Volarech


Vidím, že volarský mýtus je nesmrtelný. Pokud někdo chce vědět proč, kdy a jak to u Volar doopravdy bylo, doporučuji šumavský speciál Světa železnice....

Jinak se domnívám, že "triangl" se původně používal ve smyslu "trojúhelník pro otáčení lokomotiv", jak už tady bylo zmíněno v případě Letohradu. Podobně tomu bylo i v Horním Dvořišti (a symetricky v rakouském Summerau) a možná i v dalších stanicích. V ostatních případech jde o kolejové spojky odstraňující nutnost jízdy úvratí: někdy vznikaly už v době výstavby trati, jindy po změně dopravních poměrů, tedy u nás hlavně po roce 1918.

Re: Trinagly na železnici

PříspěvekNapsal: pon 30 bře, 2020 8:19 pm
od look23
Taky pár doplním:
- Žatec/Žatec západ
- u České Lípy je jeden na traťový - u obce Okřešice
- výh. Nemanice
- plzeňský uzel - kolem pražského zhlaví
- Praha (1) Vršovice - Malešice - Hostivař, (2) Malešice - Libeň - Běchovice, (3) Libeň - Holešovice - Praha hl.n.

- dříve Jeneček (třeba s výstavbou nové tratě se to obnoví)
- dříve Kladno Triangl

Re: Trinagly na železnici

PříspěvekNapsal: úte 31 bře, 2020 7:12 am
od BohousP
Ty vyjmenované pražské jsou pochopitelně také triangly, ale mají strany několik km. Tvoří spíš už velký okruh kolem města. Alespoň pro vlaky, když ten dálniční se staví už 70 let

Re: Triangly na železnici

PříspěvekNapsal: stř 01 dub, 2020 2:36 pm
od vmucha
Býval do roku 1928 ve Vilémově u Kadaně, kde na trať Kaštice-Radonice byla napojena část Kadaň-Vilémov. Zbytek je dodnes hezky vidět na mapách.