Triangly na železnici

Co se nikam nevešlo, neni pro to téma apod.

Moderátoři: milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Triangly na železnici

Příspěvekod hank » ned 29 bře, 2020 9:42 am

milan ferdián píše:Zvláštností jsou triangly, např. Prievidza nebo Fiľakovo.


No, těch trianglů je u nás větší množství než malé... Takhle zpaměti mě napadají třeba Kunovice nebo Bludov, ale určitě jich je víc. A to je řeč o trianglech vzniklých přímým propojením tratí z odbočných stanic, kde by se jinak muselo úvratí. Takže v Kunovicích pro směr Uh. Hradiště - Veselí n. M., v Bludově pro směr Zábřeh - Hanušovice.
Pak ale ještě taky existuje nejmíň jeden triangl pro obracení lokomotiv v (bývalém) lokomotivním depu Letohrad (dříve výtopna Kyšperk).

S tím Studeným Potokem máš pravdu, to je v bývalém Československu unikát. Nicméně rozlehlejší stanice s kolejištěm "do véčka", kde se stýkaly dvě tratě jen na jednom zhlaví, tu taky bývaly. Jednalo se o stanice, kde se stýkaly dvě soukromé dráhy, které se "nemusely", každá nutně potřebovala mít své vlastní kolejiště a svou vlastní budovu a dělaly si různé naschvály. Postupně se tyto provozní zádrhele odstraňovaly, ale dodnes je to na uspořádání některých odbočných stanic vidět: Stará Paka (není na libereckém zhlaví na Novou Paku propojení dodnes), Jičín, Turnov, Ústí nad Orlicí, Suchdol nad Odrou...
Naposledy upravil hank dne úte 31 bře, 2020 10:33 am, celkově upraveno 1
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6114
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Kolajisko N

Příspěvekod Michal Šuhajda » ned 29 bře, 2020 9:47 am

Doplním triangly z hlavy: Louny předm., Postoloprty, Spořice (Chomutov), Plzeň hl.n., a válečný nedostavěný ve Volarech
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2385
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Kolajisko N

Příspěvekod jirkan » ned 29 bře, 2020 1:14 pm

Nevím přesně, jak definujete triangl, ale dva docela zajímavé byly donedávna v provozu i tady u nás v zapadlé části republiky: první je na Masaryčce a druhý vlastně tvořilo propojení stanic Praha hlavní, Vršovice a Vyšehrad.
jirkan
 
Příspěvky: 1076
Registrován: stř 16 bře, 2011 9:47 pm
Bydliště: Praha

Re: Kolajisko N

Příspěvekod hank » ned 29 bře, 2020 1:50 pm

jirkan píše:Nevím přesně, jak definujete triangl....


Například takhle:

bludovska_spojka.jpg


(Platnost pro GVD 2007/8, dneska už je to jinak, spojková kolej S je staniční kolej č. 90 a obě bývalé odbočky Sudkov a Chromeč jsou součástí SZZ žst Bludov.)
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6114
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Kolajisko N

Příspěvekod Polabský » ned 29 bře, 2020 8:48 pm

Přecedo má pravdu :D !!
Myslím to co napadlo Jirkana, taky mi to padlo na rozum.
No a další třeba Hostivař, Malešice , Vršovice.
Podobně to bylo u Jenče ale tam si to přesně místopisně nevybavuji, i když jsem se tam párkrát při výlukách projel.
Blbě mi chodíjou mapy.cz i strýček Gůůůgl.
Věřím, že jich bude povícero.
Hezký večer Všem !!
Polabský
 
Příspěvky: 855
Registrován: ned 26 úno, 2012 7:45 pm

Re: Kolajisko N

Příspěvekod JenikPluto » pon 30 bře, 2020 7:12 am

Polabský píše:Podobně to bylo u Jenče ale tam si to přesně místopisně nevybavuji, i když jsem se tam párkrát při výlukách projel.


Jeneček.

JP
JenikPluto
 
Příspěvky: 441
Registrován: pát 08 lis, 2013 10:19 am
Bydliště: Kladno

Re: Kolajisko N

Příspěvekod MiG » pon 30 bře, 2020 9:16 am

Velký: Ražice-Protivín-Putim nebo Kojetín-Přerov-Hulín :-)
Malý: Polanka-Svinov-Vítkovice nebo Dětmarovice-Petrovice-Karviná nebo Hranice n M (dnes už není)
MiG
 
Příspěvky: 1106
Registrován: sob 14 úno, 2015 11:55 pm

Re: Kolajisko N

Příspěvekod Polabský » pon 30 bře, 2020 9:54 am

Někde u Trenčína na jednokolejce, dnes už je jeden směr vytrhaný a je z toho jen odbočka.
Nevzpomenu si a aktuálně to ani nedohledám :? .
Hezký den.
Polabský
 
Příspěvky: 855
Registrován: ned 26 úno, 2012 7:45 pm

Re: Kolajisko N

Příspěvekod MiG » pon 30 bře, 2020 11:49 am

Chynorany nebo Nové Mesto nad Váhom?
MiG
 
Příspěvky: 1106
Registrován: sob 14 úno, 2015 11:55 pm

Re: Trinagly na železnici

Příspěvekod U37008 » pon 30 bře, 2020 1:03 pm

Další triangl Meziměstí, Liberec, Nynburk hl.- město- Veleliby- hlavní, Ústí n.L sever - západ - hlavní -sever, Dluhonice- Přerov - Prosenice, Bohumín Vrbice - Chalupki PKP -Bohumín, Žilina, Kysak, Košice, Palárikovo - Šurany -N.Zámky, několik Bratislava...
Uživatelský avatar
U37008
 
Příspěvky: 235
Registrován: čtv 27 pro, 2012 7:12 pm

Re: Kolajisko N

Příspěvekod Vladimír_B » pon 30 bře, 2020 4:10 pm

Čachtická spojka? Trianglů jsou tři prádelny... Žíznikovská spojka, Margecany, Spořice, Nemanice, HafBrod, Hk - zkratka do elektrárny, nebo v každém pořádném uzlu...
>H0< Nejde? To slovo neznám. :-)
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1224
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Kolajisko N

Příspěvekod kbreiter » pon 30 bře, 2020 7:13 pm

Michal Šuhajda píše:Doplním triangly z hlavy: Louny předm., Postoloprty, Spořice (Chomutov), Plzeň hl.n., a válečný nedostavěný ve Volarech


Vidím, že volarský mýtus je nesmrtelný. Pokud někdo chce vědět proč, kdy a jak to u Volar doopravdy bylo, doporučuji šumavský speciál Světa železnice....

Jinak se domnívám, že "triangl" se původně používal ve smyslu "trojúhelník pro otáčení lokomotiv", jak už tady bylo zmíněno v případě Letohradu. Podobně tomu bylo i v Horním Dvořišti (a symetricky v rakouském Summerau) a možná i v dalších stanicích. V ostatních případech jde o kolejové spojky odstraňující nutnost jízdy úvratí: někdy vznikaly už v době výstavby trati, jindy po změně dopravních poměrů, tedy u nás hlavně po roce 1918.
kbreiter
 
Příspěvky: 8
Registrován: čtv 18 črc, 2019 8:05 pm

Re: Trinagly na železnici

Příspěvekod look23 » pon 30 bře, 2020 8:19 pm

Taky pár doplním:
- Žatec/Žatec západ
- u České Lípy je jeden na traťový - u obce Okřešice
- výh. Nemanice
- plzeňský uzel - kolem pražského zhlaví
- Praha (1) Vršovice - Malešice - Hostivař, (2) Malešice - Libeň - Běchovice, (3) Libeň - Holešovice - Praha hl.n.

- dříve Jeneček (třeba s výstavbou nové tratě se to obnoví)
- dříve Kladno Triangl
TT/H0, ČSD epocha IV, V - z21+MM
look23
 
Příspěvky: 1180
Registrován: ned 17 lis, 2013 2:20 pm

Re: Trinagly na železnici

Příspěvekod BohousP » úte 31 bře, 2020 7:12 am

Ty vyjmenované pražské jsou pochopitelně také triangly, ale mají strany několik km. Tvoří spíš už velký okruh kolem města. Alespoň pro vlaky, když ten dálniční se staví už 70 let
TT, DCC, NanoX-2017, TC8, ... http://masinky.info
Uživatelský avatar
BohousP
 
Příspěvky: 2931
Registrován: stř 12 kvě, 2010 9:17 am
Bydliště: Praha - Malešice

Re: Triangly na železnici

Příspěvekod vmucha » stř 01 dub, 2020 2:36 pm

Býval do roku 1928 ve Vilémově u Kadaně, kde na trať Kaštice-Radonice byla napojena část Kadaň-Vilémov. Zbytek je dodnes hezky vidět na mapách.
Doupovská dráha 2. epocha TT
vmucha
 
Příspěvky: 644
Registrován: stř 10 bře, 2010 11:42 am
Bydliště: Mšené-lázně

Další

Zpět na Nezařazeno (off topic)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 25 návštevníků