PECO H0/N

Co se nikam nevešlo, neni pro to téma apod.

Moderátoři: milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

PECO H0/N

Příspěvekod milan ferdián » pát 19 dub, 2019 2:37 pm

Kolejivo PECO je v oblibě u železničních modelářů u nás z důvodu ceny (?),ale u projektantů jako třeba já,ve velké neobli-
bě.Dostali se mi do rukou kolejové plánky PECA jak v modelové velikosti "H0",tak i "N".Jestli u německých kolegů známe jejich oblibu tzv.Betlému,tak u anglických kolegů je to "Z konce do konce" s kombinaci oválu a dvojkolejky.Zde se mohou "Milovníci dvojkolejek" přímo nadchnout a přijdou na to své co hledají.Hlavové stanice (viz.Jaro99) na obou koncích dvojkolejných tratích.
Koncové stanice na jednokolejné trati jsou většinou napojeny na vratné smyčky s propojením na ovál,různě propletené nebo na skryťáky v podobě boxů.
U "N" jsou zajímavý poloměry dvojkolejné tratě R225/R252,R230/R257,R250/R277 atd.dle prostorových možností.Bohužel nepoznáte,kde začínají a končí jednotlivé výhybky.Dalším skousnutím je pro mně stoupání/klesání trati.Na některých pláncích dost tvrdé,ale možná se mýlím.Nejsou výškově okotovány.
Autorem kolejových plánků je C.J.Freezer a mě se líbí i jeho decentnost zpracování.Pamatujte,kolejové plánky jsou zpra-
covány dle anglických modelových norem.
Něco by šlo přenést do českého prostředí,hlavně ty dvojkolejné tratě,jenomže v našich končinách přicházejí v úvahu jen Praha - střed,ex Praha-Těšňov nebo Opava vých.n. :lol: .Otázkou je zde to není nošení dříví do lesa,když brožury jsou k dostání u prodejců.

Jsem zvědavý na vaše reakce :wink: .
Milan
milan ferdián
 
Příspěvky: 11824
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: PECO H0/N

Příspěvekod hank » pát 19 dub, 2019 3:43 pm

Pokud jde o plánky kolejišť britských autorů, především v H0 je taky nutno dávat pozor na užší průjezdný průřez a z toho vyplývající jiné (menší) vzdálenosti os kolejí a dále na to, kdy je H0 skutečně H0 a kdy jde o britskou velikost 00, tj. měřítko 1:76; v 00 rozchod kolejiva možná (ne nutně) odpovídá H0, ale všechno ostatní na pláncích - to se týká především vzájemných pozic kolejí a objektů spodní i vrchní stavby a pozemních staveb - už ne.

Určité rozdíly mohou být i v eNku, ale tam nejsou tak časté a tak viditelné jako v H0. V TT je to ještě složitější, ale to se tu myslím nedávno probíralo v souvislosti s modely bývalé fy TriAng.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6105
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: PECO H0/N

Příspěvekod czhunter » pon 22 dub, 2019 11:04 am

milan ferdián píše:Jsem zvědavý na vaše reakce :wink: .
Milan

Reakce na co vlastně? Jestli má smysl překreslovat plánky, které už existují?

Britské plánky znázorňující britskou realitu bych nechal Britům, německé plánky znázorňující německou realitu Němcům, česk(-oslovensk)é plánky česko(-slovensko)u realitu Čechům a Slovákům.

Určitě klidně může pro zajímavost existovat plánek "pojetí britské/německé/americké/japonské/... železnice v českém stylu" (nebo naopak - české reálie zobrazené v zahraničním stylu kolejišť) - ale to aby asi nemělo být nosnou osou nějaké zásadnější publikace. To je prostě jen "zajímavost".
Můj Instagram o 3D tištěných tramvajích a vlacích: https://www.instagram.com/fine.trains/
czhunter
 
Příspěvky: 559
Registrován: ned 04 zář, 2011 9:37 am

Re: PECO H0/N

Příspěvekod hank » pon 22 dub, 2019 2:02 pm

czhunter píše:...


Nevím, jestli je to pouhá náhoda nebo zda a nakolik se Milan F. kromě vlastní múzy nechal inspirovat i jinde. Každopádně po prohrabání stohů digitálních archívů německých, britských, amerických, australských a francouzských časopisů a webových stránek mohu konstatovat, že předobrazy některých Milanových vychytávek jsem v nich našel, a to zveřejněné už v létech, kdy jsme oba ještě chodili po houbách nebo čůrali do plínek. Vsadím se, že nikdo z vás nepozná, které to jsou. (A já to nevykecám. :mrgreen: )

Aby mi bylo dobře rozuměno: To není nic proti nikomu a ničemu, naopak si myslím, že zveřejnění a počeštění zahraničních témat je podobně záslužná práce jako vlastní tvorba. Ona je otázka, v čem vlastně to počeštění má spočívat nebo v čem se ten "národní" styl projevuje. Myslím, že vzorovými příklady počeštění cizích předloh jsou dvě kolejiště kolegy JBr, krabice od ukulele nebo [url=http://diskuze.modely.biz/viewtopic.php?f=51&t=11514&hilit=šoupaliště]šoupaliště[/url]
(nevím, proč mi sem jeden odkaz jde vložit jako hyperlink a druhý ne... :roll: )

Rozhodně bych z toho nedělal dogma, že se musíme držet jen tuzemských vzorů. Ona je taky otázka, v čem ty vzory jsou tuzemské nebo zahraniční. Jak Milan už x-krát napsal, jeho plánky nejsou určeny k bezmyšlenkovitému kopírování. Stejně tak i z těch zahraničních kolejišť lze použít třeba jen uspořádání kolejí nebo jen jeden dílčí nápad a cizí krajinu nebo styl staveb mohu počeštit. Nebo taky nemusím. Na K-report například chodí český modelář, který modeluje japonskou železnici. Na jednom britském webu jsem našel kolejiště anglického modeláře, jehož táta v 50. letech sloužil v posádce britské armády v Bavorsku a on tam strávil část dětství, což se mu natolik vrylo do paměti, že se (západo)německé železnici celoživotně věnuje jako modelář.

Snad je k pochopení, co jsem tímto postem chtěl vyjádřit.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6105
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: PECO H0/N

Příspěvekod czhunter » pon 22 dub, 2019 5:28 pm

Tak pro mě třeba typické "německé kolejiště německého stylu" je všechno, co vyšlo v ŽM v příloze "plány kolejišť"
http://www.ho-vlaky.wbs.cz/Planky-kolej ... vejsi.html

To i kdyby se překreslilo na česká vozidla a česká stavby, pořád to bude "německé kolejiště německého stylu - ale s českými reáliemi".

Britské kolejiště britského stylu zase třeba je všechno v této knize, kterou už mám cca 15 let doma:
https://www.knihcentrum.cz/svet-modelovych-zeleznic

Tam jsou kolejiště, která v česku prakticky nikdo nestaví (aspoň jsem tu takové ta těch 15 let neviděl) - pochopitelně vozidly a stavbami - ale ani námětem a celkovým layoutem.

Že z toho jde nějaká jednotlivost vyndat a použít jinde, to je jasné - tak funguje evoluce ideí. Ale jde o "celkový dojem" a ten je prostě jiný.

Jinak u těch mikrokolejišť ala JBr - tam bych o nějakém "stylu" layoutu vůbec nemluvil - tam hrají prim centimetry, ne "feeling".
Centimetry jsou v každé zemi stejné, proto i výsledky návrhu layoutu budou stejné.
Zjednodušeně - "pizza layout" je vždycky v důsledku stejný - v Česku, Německu i Japonsku. Čím větší rozměr, tím víc se to začne lišit.
Můj Instagram o 3D tištěných tramvajích a vlacích: https://www.instagram.com/fine.trains/
czhunter
 
Příspěvky: 559
Registrován: ned 04 zář, 2011 9:37 am

Re: PECO H0/N

Příspěvekod hank » pon 22 dub, 2019 6:20 pm

czhunter píše:Tam jsou kolejiště, která v česku prakticky nikdo nestaví (aspoň jsem tu takové ta těch 15 let neviděl) - pochopitelně vozidly a stavbami - ale ani námětem a celkovým layoutem.


No jo, ale to přece ještě neznamená, že by nemohl. Například fabrické dvory anglických a českých fabrik v 60. letech se zase až tak moc nelišily. Těžko říct, proč tolik Britů a Američanů staví kolejiště s námětem vlečky v továrním dvoře, zatímco u nás aby takové hledal s lucernou v poledne...

czhunter píše:Tak pro mě třeba typické "německé kolejiště německého stylu" je všechno, co vyšlo v ŽM v příloze "plány kolejišť".


To ale po odečtení staveb a vozidel a krajiny zase nemá moc společného s "češstvím" nebo "němectvím". (Tedy až na výjimky - Alpy ani námořní přístavy tady fakt nemáme...) Tady jde spíš o to, že (západní) Němci si během poválečného hospodářského zázraku pomohli natolik, že typický středostavovský tatík si mohl dovolit zabrat desítky m² svého rodinného domu pro kolejiště, což u nás většinou nehrozilo (a koneckonců dodnes nehrozí). Ono je to docela vidět i v archívu MIBA při porovnání toho, jaká kolejiště se tam vyskytují v 50. a jaká v 70. letech, například. I vývoj kolejišť je svým způsobem zrcadlem sociálního vývoje celé společnosti. A do značné míry se na tom podílel marketing továrních výrobců, kteří v situaci tlaku nabídky na poptávku celkem úspěšně za pomoci takových žurnálů jako je právě ta MIBA vytvářeli umělou potřebu kolejišť vnímaných tím lépe, čím víc kolejí a výhybek se nacpe na 1 m² plochy... :mrgreen: Co bych snad považoval za typicky německé, to je obliba všelijakých kýčů jako třeba kolejiště typu adventní věnec apod. :roll:
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6105
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: PECO H0/N

Příspěvekod jihous » pon 22 dub, 2019 7:11 pm

hank píše:
No jo, ale to přece ještě neznamená, že by nemohl. Například fabrické dvory anglických a českých fabrik v 60. letech se zase až tak moc nelišily. Těžko říct, proč tolik Britů a Američanů staví kolejiště s námětem vlečky v továrním dvoře, zatímco u nás aby takové hledal s lucernou v poledne...


Plná pravda, ale spíš bych řek, že není dostatek továrních budov v reálným soc., přitom námět továrny s falešnou dvojkolejkou třeba v Prachaticích do ZVVZ, anebo rozsáhlý areál ve Volarech "Na pile" co zanikl v 1999 - to by byla práce i na roky. Jednou jsem viděl tady na diskuzi fotky nějakých továrních hal od DH-model, ale po dotazu mi bylo sděleno, že se jedná o nějaký soukromý projekt a haly komerčně ke koupi nebudou. Sám ted budu posílat panu Bartákovi alespoň námět (foto a plánek od ruky na hasičské garáže v dřevozpracující fabrice, jestli by se ledy hnuly.
jihous
 
Příspěvky: 317
Registrován: čtv 05 kvě, 2011 12:13 pm

Re: PECO H0/N

Příspěvekod czhunter » pon 22 dub, 2019 7:24 pm

hank píše:No jo, ale to přece ještě neznamená, že by nemohl.

Ale já jsem celou dobu myslel, že to "češství", "britství" a "němectví" se nerozlišují podle toho, co je v dané zemi možné a nemožné, ale to podle toho, co je obvyklé a neobvyklé.
Můj Instagram o 3D tištěných tramvajích a vlacích: https://www.instagram.com/fine.trains/
czhunter
 
Příspěvky: 559
Registrován: ned 04 zář, 2011 9:37 am


Zpět na Nezařazeno (off topic)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 10 návštevníků