Stránka 1 z 1

Kocoura nebo Hektora ?

PříspěvekNapsal: sob 17 lis, 2018 3:47 pm
od belgarat
Cau,

mam dilema ... pred Jeziskem jsem si chtel dat drobny darek, jedinou lokomotivu za tento rok. A mam dilema: Kocoura Tillig, nebo Hektora MTB ? Samozrejme ze bych chtel oba :-D ... nemuzete nekdo srovnat co do jizdnich vlastnosti / zpracovani ?

Diky.

Re: Kocoura nebo Hektora ?

PříspěvekNapsal: sob 17 lis, 2018 5:41 pm
od jardaficz

Re: Kocoura nebo Hektora ?

PříspěvekNapsal: sob 17 lis, 2018 5:56 pm
od Tomas Lebeda
A proč ne Kocoura od MTB?

Re: Kocoura nebo Hektora ?

PříspěvekNapsal: sob 17 lis, 2018 6:21 pm
od Ossi
Zdravím. Odpověď na tento problém rozjede opět diskusi MTB versus ostatní výrobci, každý má své mouchy.Záleží na tom, co chce majitel (úmyslně nepíši modelář, "mašinky" kupují i běžní zákazníci třeba pro děti). Tilligův kocour má sice povrchové zpracování na úrovni (až na usazení pluhu), pojezd je ale jeho standard, bohužel poslední dobou se projevuje čínská výroba - šmajdavé dvojkolí atd. Rozhraní pro dekodér je staršího typu. Hektor od MTB má (kus od kusu) horší povrchovku, pojezd je stavěn na výdrž. Ještě je k dispozici malý hektor (T435.0) od Tilliga, vlastnosti stejné jako u kocoura. Já osobně nezavrhuji ani jednoho z výrobců, třeba u brejlovců mám zástupce všech tří výrobců. Pokud bych měl vybírat, sáhl bych po kocouru od Tilliga s ohledem na barevné řešení (řada 743 MTB již nevyrábí a VI. epochu nedělám). JInak též mám stroje 740 - 743 od MTB, u dvou jsem musel upravit uložení podvozků. To je jednou z dalších slabin MTB, lehce odstranitelná.

Re: Kocoura nebo Hektora ?

PříspěvekNapsal: sob 17 lis, 2018 6:32 pm
od belgarat
@Ossi: spravna poznamka. Z hlediska durazu na hodnovernost (provozu, modelu) se radim mezi masinkare, nikoliv modelare :-) Pred co nejvernejsim ztvarnenim (pokud nejde o vyslovene velke vady) urcite uprednostnim spolehlivou jizdu.

Re: Kocoura nebo Hektora ?

PříspěvekNapsal: sob 17 lis, 2018 6:53 pm
od hank61
Já měl ještě v TT dva Hektory od Tillig i Kocoura od MTB a oba typy jezdily velice spolehlivě. I když mi přišlo, že u Tilligáckých Hektorů byla ta jízda kultivovanější :wink:

Re: Kocoura nebo Hektora ?

PříspěvekNapsal: sob 17 lis, 2018 9:50 pm
od look23
Kocoura Tillig - na Vánoce
Hektora MTB - k narozeninám

A máš to. :D

Re: Kocoura nebo Hektora ?

PříspěvekNapsal: ned 18 lis, 2018 5:51 pm
od TTmili
Je asi třeba se zamyslet i nad tím co daný stroj bude mít za úkol tahat, v jaké epoše, a v jakém nátěru. Heltor (jedno iestli velký nebo malý) platí spíš ve starších epochách za univerzální lokomotivu pro posun, lehčí manipuláky a záskoky na osobáky v depech kde vládly Bardotky. Naopak v novějších epochách stále víc mizí do ústraní na posun, postrádá barvičky a jsou čímdál ušmudlanější.
Naopak Kocour působí ve starších epochách spíš jednobarevným dojmem, poslouží spíš opět na manipulákách, ve dvojci i na těžších nákladech, ale i na osobáky se podíval možná častěji než hektor. S postupem času se tyto úkoly jen stupňují, osobáková vozba je mu v novějších epochách stále častější, a na nákladech už také jezdí čímdál častěji ve dvojicích. Navíc se od 90tých let objevuje velká řada různých zajímavých nátěrů.

Re: Kocoura nebo Hektora ?

PříspěvekNapsal: pát 30 lis, 2018 10:50 am
od Ivan
Pánové to hezky shrnuli, souhlasím. Vlastním kocoura tillig a pravda, náprava smajda. Novější série než mám já by měly mit lepší převodovky, dokonale to asi nebude. I přes to jsem rád za něj, povrchovka se mi líbí a to je pro mne trochu důležitější.
Od MTB mám bardotku 1010 a měl jsem štěstí na slušnou povrchovkou, jsem spokojen.
Takže bych volil spíš podle toho, co se líbí víc. Velký hektor MTB mne taky zaujal, ty v H0 byly povedené, TTjsem neviděl naživo.
I.

Re: Kocoura nebo Hektora ?

PříspěvekNapsal: pát 30 lis, 2018 11:41 am
od Radek Strnad
S těmi šmajdavými nápravami u Hektorů od Tilliga to není tak jednoznačné. Nemusí totiž šmajdat(jen) náprava. Mě se stalo u dvou kusů(SŽD) z Elriwy, že šmajdal šnek, resp. jeho osa. Houpavý pohyb se pak přenášel až na celý podvozek. Trvalo mi to chvíli, než jsem to odhalil, protože mé úvahy vedly stále jen k šmajdavým dvojkolím. Ta osička je poměrně tenká a při zalisovávání do šneku došlo k jejímu ohnutí. Je to téměř neopravitelná závada, protože její ohnutí do vyvážené polohy je prakticky neproveditelné. Buď se ohne málo nebo hodně nebo jinam.....no a pak už se ulomí. Vyměnil jsem šneky a bylo vše OK.

Re: Kocoura nebo Hektora ?

PříspěvekNapsal: pát 30 lis, 2018 1:00 pm
od hank
TTmili píše:Je asi třeba se zamyslet i nad tím co daný stroj bude mít za úkol tahat, v jaké epoše, a v jakém nátěru. Heltor (jedno iestli velký nebo malý) platí spíš ve starších epochách za univerzální lokomotivu pro posun, lehčí manipuláky a záskoky na osobáky v depech kde vládly Bardotky. Naopak v novějších epochách stále víc mizí do ústraní na posun, postrádá barvičky a jsou čímdál ušmudlanější.
Naopak Kocour působí ve starších epochách spíš jednobarevným dojmem, poslouží spíš opět na manipulákách, ve dvojci i na těžších nákladech, ale i na osobáky se podíval možná častěji než hektor. S postupem času se tyto úkoly jen stupňují, osobáková vozba je mu v novějších epochách stále častější, a na nákladech už také jezdí čímdál častěji ve dvojicích. Navíc se od 90tých let objevuje velká řada různých zajímavých nátěrů.


Velký hektor, původně vyráběný hlavně na export do SSSR jako ČME-2 a pro velké podniky, se k ČSD dostal spíše z nouze při potřebě náhrady parní trakce. (3/4 z více než 900 vyrobených strojů šly na export.) Zdaleka nebyl jen nějaké ořezávátko pro podřadné výkony a jeho nasazení se od nasazení jeho menšího jmenovce dost lišilo. Například na "hradišťské Kače", což je spojka z Kunovic do Starého Města, vystřídaly velké hektory v r. 1965 excelentní veselské tahouny řady 524.0. Jezdily většinou dvojmo, protože tehdejší Pv vlaky (4 páry denně) sloužící k výměně zátěže mezi vlárskou dráhou a ferdinandkou bývaly často vytížené přes normu. (Po 3 letech je vystřídali čmeláci.) Velcí hektoři odtahali nepočítaná kvanta zátěží v kampaňových vlacích na řepných drahách, často těžkých separátů vedených jako rušicí vlaky v okolí velkých cukrovarů. Obsluhovali těžký posun a přetahy v velkých uzlech se spoustou vleček, třeba v Olomouci (tam včetně navážení ucelených uhelných souprav wapek do teplárny) nebo ve Znojmě. A samozřejmě sloužili jako kmenové nákladní lokomotivy na některých lokálkách, napadá mě hanácký pacifik, lednická nebo jemnická lokálka. V Jemnici byl jeden jihlavský velký hektor ustájen v místní strojové stanici a vozil i osobní/smíšené vlaky - typická souprava byla T 458.1+Ds+1xBai s kamny, později Balm-k. Oproti svým menším předchůdcům byli spolehlivější, snáze se udržovali a zvlášť na lokálkách byla výhodou velká nádrž, díky níž se nemuselo zajíždět do domovského depa zbrojit třeba i několik dní.

Fakt je, že malí hektoři sloužili i na dost obtížných tratích, třeba na moldavské dráze nebo na lokálkách v okolí Tanvaldu nebo Frýdlantu v Čechách. Na Frýdlantsku stojí za zmínku třeba obsluhy Prefy Horní Řasnice. Vozili i vojenské transporty na Doupov s cílovou stanicí Vahaneč na bochovské lokálce. Taky osobních vlaků asi odvezli víc než jejich větší bratránci. Na té moldavské dokonce tahali ještě soupravy vozů Bi s plošinami vytápěných kamny zděděné v r. 1972 od jejich parních předchůdců (524.2), v Tanvaldě a ve Frýdlantu vozily soupravy Ds+několik Balm-k.

No a odlišně od ČR, na Slovensku se velkých hektorů nezbavili dodnes a ještě nedávno tam jezdili v turnusech.