Kocoura nebo Hektora ?

Co se nikam nevešlo, neni pro to téma apod.

Moderátoři: milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Kocoura nebo Hektora ?

Příspěvekod belgarat » sob 17 lis, 2018 3:47 pm

Cau,

mam dilema ... pred Jeziskem jsem si chtel dat drobny darek, jedinou lokomotivu za tento rok. A mam dilema: Kocoura Tillig, nebo Hektora MTB ? Samozrejme ze bych chtel oba :-D ... nemuzete nekdo srovnat co do jizdnich vlastnosti / zpracovani ?

Diky.
TT ep. IVa-b; analog + NanoX, DR5000. Pseudoprogramator, pindac nesmyslu
http://modelwiki.klfree.net
belgarat
 
Příspěvky: 2367
Registrován: čtv 27 pro, 2012 9:36 pm
Bydliště: Hřebeč u Kladna

Re: Kocoura nebo Hektora ?

Příspěvekod jardaficz » sob 17 lis, 2018 5:41 pm

TT, DCC + analog, III - IV epocha
jardaficz
 
Příspěvky: 267
Registrován: čtv 15 zář, 2016 5:46 pm

Re: Kocoura nebo Hektora ?

Příspěvekod Tomas Lebeda » sob 17 lis, 2018 5:56 pm

A proč ne Kocoura od MTB?
Tomas Lebeda
 
Příspěvky: 282
Registrován: úte 24 led, 2017 12:41 pm
Bydliště: Praha 6

Re: Kocoura nebo Hektora ?

Příspěvekod Ossi » sob 17 lis, 2018 6:21 pm

Zdravím. Odpověď na tento problém rozjede opět diskusi MTB versus ostatní výrobci, každý má své mouchy.Záleží na tom, co chce majitel (úmyslně nepíši modelář, "mašinky" kupují i běžní zákazníci třeba pro děti). Tilligův kocour má sice povrchové zpracování na úrovni (až na usazení pluhu), pojezd je ale jeho standard, bohužel poslední dobou se projevuje čínská výroba - šmajdavé dvojkolí atd. Rozhraní pro dekodér je staršího typu. Hektor od MTB má (kus od kusu) horší povrchovku, pojezd je stavěn na výdrž. Ještě je k dispozici malý hektor (T435.0) od Tilliga, vlastnosti stejné jako u kocoura. Já osobně nezavrhuji ani jednoho z výrobců, třeba u brejlovců mám zástupce všech tří výrobců. Pokud bych měl vybírat, sáhl bych po kocouru od Tilliga s ohledem na barevné řešení (řada 743 MTB již nevyrábí a VI. epochu nedělám). JInak též mám stroje 740 - 743 od MTB, u dvou jsem musel upravit uložení podvozků. To je jednou z dalších slabin MTB, lehce odstranitelná.
Ossi
 
Příspěvky: 102
Registrován: ned 26 čer, 2011 1:16 pm
Bydliště: Kochánky, Mladoboleslavsko

Re: Kocoura nebo Hektora ?

Příspěvekod belgarat » sob 17 lis, 2018 6:32 pm

@Ossi: spravna poznamka. Z hlediska durazu na hodnovernost (provozu, modelu) se radim mezi masinkare, nikoliv modelare :-) Pred co nejvernejsim ztvarnenim (pokud nejde o vyslovene velke vady) urcite uprednostnim spolehlivou jizdu.
TT ep. IVa-b; analog + NanoX, DR5000. Pseudoprogramator, pindac nesmyslu
http://modelwiki.klfree.net
belgarat
 
Příspěvky: 2367
Registrován: čtv 27 pro, 2012 9:36 pm
Bydliště: Hřebeč u Kladna

Re: Kocoura nebo Hektora ?

Příspěvekod hank61 » sob 17 lis, 2018 6:53 pm

Já měl ještě v TT dva Hektory od Tillig i Kocoura od MTB a oba typy jezdily velice spolehlivě. I když mi přišlo, že u Tilligáckých Hektorů byla ta jízda kultivovanější :wink:
Celoživotní hračička ;-)
https://hank61.rajce.idnes.cz
Uživatelský avatar
hank61
 
Příspěvky: 2488
Registrován: sob 15 bře, 2014 5:42 pm
Bydliště: Hořovice

Re: Kocoura nebo Hektora ?

Příspěvekod look23 » sob 17 lis, 2018 9:50 pm

Kocoura Tillig - na Vánoce
Hektora MTB - k narozeninám

A máš to. :D
TT/H0, ČSD epocha IV, V - z21+MM
look23
 
Příspěvky: 1177
Registrován: ned 17 lis, 2013 2:20 pm

Re: Kocoura nebo Hektora ?

Příspěvekod TTmili » ned 18 lis, 2018 5:51 pm

Je asi třeba se zamyslet i nad tím co daný stroj bude mít za úkol tahat, v jaké epoše, a v jakém nátěru. Heltor (jedno iestli velký nebo malý) platí spíš ve starších epochách za univerzální lokomotivu pro posun, lehčí manipuláky a záskoky na osobáky v depech kde vládly Bardotky. Naopak v novějších epochách stále víc mizí do ústraní na posun, postrádá barvičky a jsou čímdál ušmudlanější.
Naopak Kocour působí ve starších epochách spíš jednobarevným dojmem, poslouží spíš opět na manipulákách, ve dvojci i na těžších nákladech, ale i na osobáky se podíval možná častěji než hektor. S postupem času se tyto úkoly jen stupňují, osobáková vozba je mu v novějších epochách stále častější, a na nákladech už také jezdí čímdál častěji ve dvojicích. Navíc se od 90tých let objevuje velká řada různých zajímavých nátěrů.
TT
DIGITÁL
Epocha: IV
Snažíme se dokonale napodobit skutečnou nedokonalost, má to význam?
Uživatelský avatar
TTmili
 
Příspěvky: 1688
Registrován: čtv 17 črc, 2008 9:48 am
Bydliště: Jihlava

Re: Kocoura nebo Hektora ?

Příspěvekod Ivan » pát 30 lis, 2018 10:50 am

Pánové to hezky shrnuli, souhlasím. Vlastním kocoura tillig a pravda, náprava smajda. Novější série než mám já by měly mit lepší převodovky, dokonale to asi nebude. I přes to jsem rád za něj, povrchovka se mi líbí a to je pro mne trochu důležitější.
Od MTB mám bardotku 1010 a měl jsem štěstí na slušnou povrchovkou, jsem spokojen.
Takže bych volil spíš podle toho, co se líbí víc. Velký hektor MTB mne taky zaujal, ty v H0 byly povedené, TTjsem neviděl naživo.
I.
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 1687
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: Kocoura nebo Hektora ?

Příspěvekod Radek Strnad » pát 30 lis, 2018 11:41 am

S těmi šmajdavými nápravami u Hektorů od Tilliga to není tak jednoznačné. Nemusí totiž šmajdat(jen) náprava. Mě se stalo u dvou kusů(SŽD) z Elriwy, že šmajdal šnek, resp. jeho osa. Houpavý pohyb se pak přenášel až na celý podvozek. Trvalo mi to chvíli, než jsem to odhalil, protože mé úvahy vedly stále jen k šmajdavým dvojkolím. Ta osička je poměrně tenká a při zalisovávání do šneku došlo k jejímu ohnutí. Je to téměř neopravitelná závada, protože její ohnutí do vyvážené polohy je prakticky neproveditelné. Buď se ohne málo nebo hodně nebo jinam.....no a pak už se ulomí. Vyměnil jsem šneky a bylo vše OK.
KYKLOP68
Uživatelský avatar
Radek Strnad
 
Příspěvky: 1186
Registrován: čtv 21 led, 2010 5:44 pm
Bydliště: Kostelec n.Čern.lesy

Re: Kocoura nebo Hektora ?

Příspěvekod hank » pát 30 lis, 2018 1:00 pm

TTmili píše:Je asi třeba se zamyslet i nad tím co daný stroj bude mít za úkol tahat, v jaké epoše, a v jakém nátěru. Heltor (jedno iestli velký nebo malý) platí spíš ve starších epochách za univerzální lokomotivu pro posun, lehčí manipuláky a záskoky na osobáky v depech kde vládly Bardotky. Naopak v novějších epochách stále víc mizí do ústraní na posun, postrádá barvičky a jsou čímdál ušmudlanější.
Naopak Kocour působí ve starších epochách spíš jednobarevným dojmem, poslouží spíš opět na manipulákách, ve dvojci i na těžších nákladech, ale i na osobáky se podíval možná častěji než hektor. S postupem času se tyto úkoly jen stupňují, osobáková vozba je mu v novějších epochách stále častější, a na nákladech už také jezdí čímdál častěji ve dvojicích. Navíc se od 90tých let objevuje velká řada různých zajímavých nátěrů.


Velký hektor, původně vyráběný hlavně na export do SSSR jako ČME-2 a pro velké podniky, se k ČSD dostal spíše z nouze při potřebě náhrady parní trakce. (3/4 z více než 900 vyrobených strojů šly na export.) Zdaleka nebyl jen nějaké ořezávátko pro podřadné výkony a jeho nasazení se od nasazení jeho menšího jmenovce dost lišilo. Například na "hradišťské Kače", což je spojka z Kunovic do Starého Města, vystřídaly velké hektory v r. 1965 excelentní veselské tahouny řady 524.0. Jezdily většinou dvojmo, protože tehdejší Pv vlaky (4 páry denně) sloužící k výměně zátěže mezi vlárskou dráhou a ferdinandkou bývaly často vytížené přes normu. (Po 3 letech je vystřídali čmeláci.) Velcí hektoři odtahali nepočítaná kvanta zátěží v kampaňových vlacích na řepných drahách, často těžkých separátů vedených jako rušicí vlaky v okolí velkých cukrovarů. Obsluhovali těžký posun a přetahy v velkých uzlech se spoustou vleček, třeba v Olomouci (tam včetně navážení ucelených uhelných souprav wapek do teplárny) nebo ve Znojmě. A samozřejmě sloužili jako kmenové nákladní lokomotivy na některých lokálkách, napadá mě hanácký pacifik, lednická nebo jemnická lokálka. V Jemnici byl jeden jihlavský velký hektor ustájen v místní strojové stanici a vozil i osobní/smíšené vlaky - typická souprava byla T 458.1+Ds+1xBai s kamny, později Balm-k. Oproti svým menším předchůdcům byli spolehlivější, snáze se udržovali a zvlášť na lokálkách byla výhodou velká nádrž, díky níž se nemuselo zajíždět do domovského depa zbrojit třeba i několik dní.

Fakt je, že malí hektoři sloužili i na dost obtížných tratích, třeba na moldavské dráze nebo na lokálkách v okolí Tanvaldu nebo Frýdlantu v Čechách. Na Frýdlantsku stojí za zmínku třeba obsluhy Prefy Horní Řasnice. Vozili i vojenské transporty na Doupov s cílovou stanicí Vahaneč na bochovské lokálce. Taky osobních vlaků asi odvezli víc než jejich větší bratránci. Na té moldavské dokonce tahali ještě soupravy vozů Bi s plošinami vytápěných kamny zděděné v r. 1972 od jejich parních předchůdců (524.2), v Tanvaldě a ve Frýdlantu vozily soupravy Ds+několik Balm-k.

No a odlišně od ČR, na Slovensku se velkých hektorů nezbavili dodnes a ještě nedávno tam jezdili v turnusech.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm


Zpět na Nezařazeno (off topic)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků

cron