Stránka 3 z 4

Re: Booster nebo zesilovač

PříspěvekNapsal: pon 13 lis, 2017 11:26 am
od MiG
Co se SPAXem?
Máme svolat konsílium, abychom rozhodli, zda jde o zesilovač nebo booster?

Re: Booster nebo zesilovač

PříspěvekNapsal: pon 13 lis, 2017 11:33 am
od Pavel-HP
To zrovna netvrdím, ale ...

Re: Booster nebo zesilovač

PříspěvekNapsal: pon 13 lis, 2017 7:47 pm
od fulda
Jacek píše:
Jirka_US píše:Muzete byt prosim vice konkretni, ktere veci vas zajimaji ?

Spíš než slovíčkaření mě zajímá jestli nedělám chybu v základním zapojení. Kolejiště mám rozdělené na několik částí, každá obsahuje dekodéry obsazení kolejí a dekodéry příslušenství. Do dekodérů pro koleje je přiveden digitální signál J, K z centrály, v dalších částech logicky z těch zesilovačů (posilovačů/boostrů :roll: ). Když jsem měl stejně zapojené i vyhýbkové dekodéry, byl jsem upozorněn, že to je špatně. Že veškeré dekodéry příslušenství musí dostat signál J,K přímo z ústředny, nikoliv z boostru kvůli čistému signálu.
V některém vláknu se to řešilo, to už ale nenajdu.

Ono jde o to, jak moc se poničí signál, když se používá pro trakci a pro "napájení" dalších boosterů.
Výrobci, kteří se nad sebou alespoň minimalisticky zamysleli to nekombinují a mají separátní signál pro boostery a separátní pro trakci.
U Lenze je to například CDE pro boostery a JK pro trakci, u Roco je to Booster bus a tak dále.
Podstatné na těchto "sběrnicích" je také řešení přenášení chybového stavu.

Re: Booster nebo zesilovač

PříspěvekNapsal: pon 13 lis, 2017 11:02 pm
od HonzaM
Jasně, centrála DR5000 proto používá pro sychronizaci boosterů sběrnici LocoNet B, která zároveň slouží pro zpětnou informaci o boosterech DR5033, zkrat na výstupu boosteru je předán do centrály a lze ho využít pro vypnutí vykonového výstupu centrály v případě zkratu na některém boosteru. Booster DR5033 ovšem má i vstupy pro připojení na výstup centrály Lenz (CDE) i na Roco (B-bus). Centrála může prostřednictvím konfiguračniho programu ovládat chování boosterů, konkrétně nastavovat proudovou pojistku nastavením proudu při němž reaguje a rychlost její redakce.

Re: Booster nebo zesilovač

PříspěvekNapsal: úte 14 lis, 2017 6:00 am
od HonzaM
fulda píše:Ono jde o to, jak moc se poničí signál, když se používá pro trakci a pro "napájení" dalších boosterů.
Výrobci, kteří se nad sebou alespoň minimalisticky zamysleli to nekombinují a mají separátní signál pro boostery a separátní pro trakci.
U Lenze je to například CDE pro boostery a JK pro trakci, u Roco je to Booster bus a tak dále.
Podstatné na těchto "sběrnicích" je také řešení přenášení chybového stavu.

Z toho píšeš vyplývá, že je užitečné používat termín, který jasně odděluje takovéto zařízení, jehož úkolem není jen prostě zesílit existující DCC signál, o němž by se někdo mohl domnívat, že je možně jednoduše kolejový výstup vytvořit pouhým zesílením DCC signálu z kolejového výstupu libovolné centrály. Z termínu zesilovač tohle zřejmé není.

Re: Booster nebo zesilovač

PříspěvekNapsal: úte 14 lis, 2017 8:44 am
od fulda
HonzaM píše:Jasně, centrála DR5000 ...
Konečně, už jsem si říkal, že to trvá dost dlouho než se sem dostane nějaká skvělá pochvala.

Re: Booster nebo zesilovač

PříspěvekNapsal: úte 14 lis, 2017 8:49 am
od zdeno
konecne to dostava nejaky smysl ;-)
zatim to bylo jen takove tlachani o nicem.
---
Zapojeni boostru by melo byt do hvezdy a ne rebrikove. Teda kazda vetev DCC (boostr) by mel mit svuj privod od centraly.
Neni zakazane to davat do serie, ale je to nebezpecne kvuli fazovemu zpozdeni.

Re: Booster nebo zesilovač

PříspěvekNapsal: úte 14 lis, 2017 8:51 am
od fulda
HonzaM píše:
fulda píše:Ono jde o to, jak moc se poničí signál, když se používá pro trakci a pro "napájení" dalších boosterů.
Výrobci, kteří se nad sebou alespoň minimalisticky zamysleli to nekombinují a mají separátní signál pro boostery a separátní pro trakci.
U Lenze je to například CDE pro boostery a JK pro trakci, u Roco je to Booster bus a tak dále.
Podstatné na těchto "sběrnicích" je také řešení přenášení chybového stavu.

Z toho píšeš vyplývá, že je užitečné používat termín, který jasně odděluje takovéto zařízení, jehož úkolem není jen prostě zesílit existující DCC signál, o němž by se někdo mohl domnívat, že je možně jednoduše kolejový výstup vytvořit pouhým zesílením DCC signálu z kolejového výstupu libovolné centrály. Z termínu zesilovač tohle zřejmé není.

Je to tak, všichni si mohou říkat booster nebo zesilovač podle libosti, jen při komunikaci s Honzou bude striktně říkat DR12345, protože to jasně vyjadřuje, že to má lokonet, dá se s tím experimentovat a navíc to působí dojmem, že je to jediné správné řešení.

Kdo si o sobě myslí, že není úplně hloupý, tak si klidně používá jiné zařízení. Například takové, které prošlo NMRA certifikací.

Re: Booster nebo zesilovač

PříspěvekNapsal: úte 14 lis, 2017 9:04 am
od Edys
fulda píše:
HonzaM píše:
fulda píše:Ono jde o to, jak moc se poničí signál, když se používá pro trakci a pro "napájení" dalších boosterů.
Výrobci, kteří se nad sebou alespoň minimalisticky zamysleli to nekombinují a mají separátní signál pro boostery a separátní pro trakci.
U Lenze je to například CDE pro boostery a JK pro trakci, u Roco je to Booster bus a tak dále.
Podstatné na těchto "sběrnicích" je také řešení přenášení chybového stavu.

Z toho píšeš vyplývá, že je užitečné používat termín, který jasně odděluje takovéto zařízení, jehož úkolem není jen prostě zesílit existující DCC signál, o němž by se někdo mohl domnívat, že je možně jednoduše kolejový výstup vytvořit pouhým zesílením DCC signálu z kolejového výstupu libovolné centrály. Z termínu zesilovač tohle zřejmé není.

Je to tak, všichni si mohou říkat booster nebo zesilovač podle libosti, jen při komunikaci s Honzou bude striktně říkat DR12345, protože to jasně vyjadřuje, že to má lokonet, dá se s tím experimentovat a navíc to působí dojmem, že je to jediné správné řešení.

Kdo si o sobě myslí, že není úplně hloupý, tak si klidně používá jiné zařízení. Například takové, které prošlo NMRA certifikací.


Ale to už přeháníš Fuldo.

Re: Booster nebo zesilovač

PříspěvekNapsal: úte 14 lis, 2017 9:04 am
od BohousP
HonzaM píše:...

Z toho píšeš vyplývá, že je užitečné používat termín, který jasně odděluje takovéto zařízení ... Z termínu zesilovač tohle zřejmé není.


Tak mne napadá taková kacířská otázka (pro ty, co mne budou chtít upálit, budu k dispozici na příští burze v Opletalově ul.):
Co je zřejmé z termínu CENTRÁLA ? Že se do toho připojují telefony s rotačním číselníkem?

Prostě, další žabomyší válka o něčem, co smrdí ...

Re: Booster nebo zesilovač

PříspěvekNapsal: úte 14 lis, 2017 9:04 am
od Edys
fulda píše:
HonzaM píše:Jasně, centrála DR5000 ...
Konečně, už jsem si říkal, že to trvá dost dlouho než se sem dostane nějaká skvělá pochvala.


BUUUUUUUUU

Re: Booster nebo zesilovač

PříspěvekNapsal: úte 14 lis, 2017 2:19 pm
od Brejla
fulda píše:
HonzaM píše:Jasně, centrála DR5000 ...
Konečně, už jsem si říkal, že to trvá dost dlouho než se sem dostane nějaká skvělá pochvala.


Toto je typický příklad, jak trapnou vlezlou reklamou odradit případné kupce od nákupu možná dobrého výrobku. Silně to začíná připomínat reklamy nejznámější české automobilky na nákup nejlepšího kombíku všech dob a podobně nepříjemného zeleného skřeta.

Re: Booster nebo zesilovač

PříspěvekNapsal: čtv 30 lis, 2017 8:34 am
od amirinda
chlapi, kdy a v jakém případě se používá booster, funkce je mi tak nějak jasná (posílit signál DCC), ale nevím třeba po dvou metrech od centrály, nebo jak...?

Re: Booster nebo zesilovač

PříspěvekNapsal: čtv 30 lis, 2017 8:38 am
od BohousP
amirinda píše:chlapi, kdy a v jakém případě se používá booster, funkce je mi tak nějak jasná (posílit signál DCC), ale nevím třeba po dvou metrech od centrály, nebo jak...?

Booster má smysl, pokud máš rozsáhlé kolejiště s mnoha lokomotivami, příp. dekodéry napájenými z DCC. (Nejčastěji se používají na setkáních modulářů pro větší layouty.) Proud z jedné centrály bývá tak 2,5 - 4 A, pokud to nepřekročíš, booster za normálních okolností nepotřebuješ.

Re: Booster nebo zesilovač

PříspěvekNapsal: čtv 30 lis, 2017 8:45 am
od amirinda
aha, takže pokud bych plánoval kolejiště řekněme o délce 3m s 10ti lokomotivama tak by nemusel být zapotřebí a pokud ano, tak by stačil třeba jen jeden? (bavím se pouze teoreticky)