Nádražní hlášení

Co se nikam nevešlo, neni pro to téma apod.

Moderátoři: milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Nádražní hlášení

Příspěvekod sidlo » stř 01 lis, 2017 8:40 am

SŽDC je dotována ze státního rozpočtu. Stejně jako dálnice. Poplatek za využití kolejí nepokryje tyto náklady stejně tak jako poplatky pro kamiony nepokrývají náklady na údržbu dálniční sítě. Ale věřím tomu, že si to většina lidí takto nespojí.

Existují dva typy organizací. Firma a příspěvková organizace. Firma má za povinnost generovat zisk pro své majitele, majitel si může se ziskem dělat co chce, třeba ho vyvést do zahraničí. Příspěvková organizace, pokud nějaký zisk vygeneruje, musí ho investovat do svého vlastního rozvoje. Tomu rozumí asi každý.

Pokud veřejné rozpočty podporují nějakým příspěvkem veřejnou službu, tak v případě rozpočtové organizace zůstane celý tento příspěvek na rozvoj této organizace, např. ČD. Pokud je tento příspěvek poskytnut soukromé firmě, tak je pro tuto firmu čistým ziskem a firma si ho může odvést třeba za hranice. Stojí za povšimnutí, že soukromé firmy (nejhlasitěji pan Jančura) se zajímají především o dotovanou dopravu (čistý zisk z veřejných rozpočtů), nikoliv o převzetí nějaké tratě (myšleno kompletně nemovitý majetek včetně dopravního personálu, protože to stojí velké peníze a je to ztrátové). Ale věřím tomu, že si to většina lidí takto nespojí.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3590
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Nádražní hlášení

Příspěvekod Svratka » stř 01 lis, 2017 8:57 am

O nevhodnosti konkurence v dopravě přesvědčuje tato skutečnost.

Veškeré soukromé subjekty, které kdy vstoupily na dopravní trh coby konkurenti, ať již v dopravě osobní či nákladní, mají jedno společné.
Z dopravního trhu vyzobat jen to, co nejvíc sype, kde se dá lehce zbohatnout. V osobní dopravě jsou to hlavně Ti dva vyčůránci, co jsou v médiích nejvíc slyšet, jak jsou od ČD znevýhodněni, Ti taky jistě nechtějí provozovat dopravu na lokálkách v zapadlých oblastech apod. Platit za ošoupávání nádraží a nástupišť se jim moc nechce, to přece není jejich, že? Jezdí jen na ramenech. kde je cestujících jak máku. Naštěstí je jich pořád dost, aby to ČD neohrozilo zcela...
V nákladní dopravě úplně všichni soukromníci přepravují pouze ucelené vlaky nebo tranzit, šíbovat ve vlakotvorných stanicích nebudou a rozvážet plošně zátěž Mn vlaky jistě taky ne. To totiž stojí nejvíc peněz a zisky jsou z toho mizivé. Takže klasické vyzobávání rozinek. Národnímu dopravci nechají to, co je nezajímá, čili pak se nedivme, že třeba v ČDC čas od času proběhne krize, kdy se řeší, co dál, aby se to nezhroutilo už nadobro...

Stát by měl svého národního dopravce podporovat, vážit si ho a ne mu házet klacky pod nohy. Je to trošku podobné sociálnímu aspektu ve vztahu zaměstnavatel - zaměstnanec. Solidní zaměstnavatel si svých zaměstnanců váži, neokrádá je, udržuje s nimi sociální smír. Zaměstnavatel hulvát, ten zaměstnance obírá, kde se dá a neustále jim dokazuje, že pokud se jim to nelíbí, tak že za branou čekají další. Čili stát by neměl podrážet nohy svému ČD a tvořit konkurenci. Navíc, buďme rádi, že je těch soukromníků v os.dopravě tak málo, problémy s nečekáním na přípoje od jiného subjektu a neexistence jedné společné jízdenky je dosud nevyřešený problém. Zde měla jednání před tím, než se někdo pustí na dopravní trh začínat, nikoli, že se na to stát vykašle...
Svratka
 
Příspěvky: 269
Registrován: úte 08 dub, 2014 7:38 am

Re: Nádražní hlášení

Příspěvekod hummus » stř 01 lis, 2017 9:34 am

sidlo píše:Stojí za povšimnutí, že soukromé firmy (nejhlasitěji pan Jančura) se zajímají především o dotovanou dopravu (čistý zisk z veřejných rozpočtů), nikoliv o převzetí nějaké tratě (myšleno kompletně nemovitý majetek včetně dopravního personálu, protože to stojí velké peníze a je to ztrátové). Ale věřím tomu, že si to většina lidí takto nespojí.

A ČD to snad dělají jinak? Nebo by snad převzali nějakou trať bez navýšení dotací?
HO - DCC, IVb
Uživatelský avatar
hummus
 
Příspěvky: 574
Registrován: pon 04 pro, 2006 8:13 am
Bydliště: Praha 9

Re: Nádražní hlášení

Příspěvekod JanoH0e » stř 01 lis, 2017 9:48 am

ČD nič prevziať nemôžu lebo "BRUSEL". Čo sa týka súkromníkov a ich vzťahu, klasika je JHMD. V podstate sa naplňujú Duškove predpovede o "zhýralých" súkromníkoch. Po odborníkoch prišli "obchodníci". :mrgreen: Dať im nejakú lokálku, to už ju radšej rovno vytrhať. Vyjde to na rovnako. Čo sa konkurencie týka, na ťahoch, kde sa uživí, nič proti. Je ale treba mať koncepciu rozvoja do budúcnosti. Bohužiaľ je riaditeľstvo Carga a ČD - politický odpad na dobre platených flekoch. Kým nebude jasné, čo vlastne štát chce, ako a s čím, tak fňukanie nepomôže. Je treba vykopať "liberálov a ekonómov" zo všetkých funkcii, dať zmysluplnú víziu a na odborné miesta dať odborníkov, nie "managerov". Ryba smrdí od hlavy.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1408
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: Nádražní hlášení

Příspěvekod sidlo » stř 01 lis, 2017 9:50 am

Když ona ta ČD je právě ta příspěvková organizace. Formálně je to akciová společnost se 100% účastí státu. Úmyslně to politici zavedli tak, aby to lidi mátlo.
Podobně jako Česká televize plní veřejnou službu, a je to důvod aby si soukromé televize stěžovaly (proto dávají soukromé televize více prostoru politikům kteří ČT chtějí zrušit).
Podobně jako VZP plní veřejnou službu, a je to důvod aby si soukromé pojišťovny stěžovaly (proto podporují politiky, kteří navrhují zákony o soukromých pojišťovnách).
Podobně jako školy plní veřejnou službu, a je to důvod aby si soukromé školy činily nárok od státu na příspěvek na studenta (proto viz výše).
atd.

Jádro věci je stále stejné. Pokud je společenská potřeba něco dotovat z veřejných rozpočtů - školy, dopravní obslužnost, nezávislé médium, ... - potom by tato dotace měla být použita na rozvoj příslušné příspěvkové organizace a nikoliv být ziskem soukromého pseudopodnikání.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3590
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Nádražní hlášení

Příspěvekod hummus » stř 01 lis, 2017 9:51 am

Svratka píše:O nevhodnosti konkurence v dopravě přesvědčuje tato skutečnost.

Veškeré soukromé subjekty, které kdy vstoupily na dopravní trh coby konkurenti, ať již v dopravě osobní či nákladní, mají jedno společné.
Z dopravního trhu vyzobat jen to, co nejvíc sype, kde se dá lehce zbohatnout. V osobní dopravě jsou to hlavně Ti dva vyčůránci, co jsou v médiích nejvíc slyšet, jak jsou od ČD znevýhodněni, Ti taky jistě nechtějí provozovat dopravu na lokálkách v zapadlých oblastech apod. Platit za ošoupávání nádraží a nástupišť se jim moc nechce, to přece není jejich, že? Jezdí jen na ramenech. kde je cestujících jak máku.

Ale mají zájem i o lokálky a velký. A víte proč? Protože je zde jistý zisk bez jakékoliv snahy. Ať se vypíšou výběrová řízení na všechny tyto spoje a ať na nich jezdí ten, kdo nabídne nejlepší cenu. Ušetříme tak všichni.

Svratka píše:V nákladní dopravě úplně všichni soukromníci přepravují pouze ucelené vlaky nebo tranzit, šíbovat ve vlakotvorných stanicích nebudou a rozvážet plošně zátěž Mn vlaky jistě taky ne. To totiž stojí nejvíc peněz a zisky jsou z toho mizivé. Takže klasické vyzobávání rozinek. Národnímu dopravci nechají to, co je nezajímá, čili pak se nedivme, že třeba v ČDC čas od času proběhne krize, kdy se řeší, co dál, aby se to nezhroutilo už nadobro...

Nikdo, pokud vím, ČDC nenutí šíbovat ve vlakotvorných stanicích nebo rozvážet Mn vlaky. To že nevozí ČDC ty ucelené vlaky a tranzit místo soukromníků bude dost pravděpodobně způsobeno tím, že jim nejsou schopni konkurovat. Firmy, které si tyto vlaky objednávají totiž nezajímá nějaké podpora "národního dporavce". Ty potřebují vydělávat. Proto volí dopravce s nejlepší hodnotou cena/výkon.
HO - DCC, IVb
Uživatelský avatar
hummus
 
Příspěvky: 574
Registrován: pon 04 pro, 2006 8:13 am
Bydliště: Praha 9

Re: Nádražní hlášení

Příspěvekod sidlo » stř 01 lis, 2017 12:13 pm

hummus píše:Ale mají zájem i o lokálky a velký. A víte proč? Protože je zde jistý zisk bez jakékoliv snahy. Ať se vypíšou výběrová řízení na všechny tyto spoje a ať na nich jezdí ten, kdo nabídne nejlepší cenu. Ušetříme tak všichni.

Peníze nelze sebrat z ničeho.

A) Pokud zvítězí ten kdo nabídne nejmenší cenu tak:
1) nebude investovat do nových vozidel, udělá tzv operativní leasing, což je učený název pro pronájem, pouze na dobu platnosti smlouvy s poskytovatelem dotace
2) bude si užívat dotace jako čistého zisku
3) bude nepřímo pobírat další dotaci od státu, který se mu stará o dopravní cestu včetně infrastruktury okolo (zabezpečovací zařízení, údržba tratí, dopravní personál, atd)
Po skončení smlouvy stát a kraj vynaložily peníze na údržbu dopravní cesty a infrastruktury, vynaložily peníze na dotace, a nemají žádná vozidla ani nástroj jak tlačit na cenu, protože ČD jsme už nechali zkrachovat. V dalším soutěžním období nebude konkurence a nabídnutá cena bude podstatně vyšší, než kdyby to celou dobu zajišťovalo ČD.

B) Pokud se nebudeme snažit uměle zavádět konkurenci tam, kde to evidentně postrádá smysl, tak:
1) Nemá smysl dělit podnik na SŽDC, ČD a ČDC.
2) Všechny peníze, které nasypeme do systému ať už na výstavbu a údržbu dopravní cesty nebo dotaci na dopravní obslužnost, tak v tomto systému také zůstanou a nikam neodtečou.
Po skončení měřeného období nikam ze systému žádné peníze neodtekly, ČD (potažmo stát a kraje) vlastní udržovaný park kolejových vozidel, nikdo nemůže vydírat stát/kraj monopolní nabídkou služeb na železnici.

Uznávám, že je to složitější na nepochopení. Přestože to tak na první pohled nevypadá, tak pokud necháme zvítězit toho co nabídne nejnižší cenu (varianta A) tak proděláme všichni.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3590
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Nádražní hlášení

Příspěvekod hummus » stř 01 lis, 2017 12:26 pm

sidlo píše:B) Pokud se nebudeme snažit uměle zavádět konkurenci tam, kde to evidentně postrádá smysl, tak:
1) Nemá smysl dělit podnik na SŽDC, ČD a ČDC.
2) Všechny peníze, které nasypeme do systému ať už na výstavbu a údržbu dopravní cesty nebo dotaci na dopravní obslužnost, tak v tomto systému také zůstanou a nikam neodtečou.
Po skončení měřeného období nikam ze systému žádné peníze neodtekly, ČD (potažmo stát a kraje) vlastní udržovaný park kolejových vozidel, nikdo nemůže vydírat stát/kraj monopolní nabídkou služeb na železnici.

Hmm, takto to fungovalo 20 let po vzniku ČR. Akorát jsem si nikde nevšiml toho udržovaného parku kolejových vozidel. Vagóny byly špinavé a smradlavé (to jsou koneckonců některé i dnes a nejen u ČD). Nových vagónů a nebo hnacích vozidel minimum.
Opravdu chceme takovouto železnici? To se ale pak nedivme, že lidi budou jezdit raději auty a nebo autobusem.
HO - DCC, IVb
Uživatelský avatar
hummus
 
Příspěvky: 574
Registrován: pon 04 pro, 2006 8:13 am
Bydliště: Praha 9

Re: Nádražní hlášení

Příspěvekod sidlo » stř 01 lis, 2017 12:40 pm

Nezapomeňme připočítat dluh, který vznikl železnici za období 40 let před vznikem ČD. A ten dluh stále ještě splácíme. Takže to není tak úplně fér příklad.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3590
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Nádražní hlášení

Příspěvekod vvitty » stř 01 lis, 2017 12:59 pm

sidlo píše:Jo, vzal jsem první číslo z gůglu a to nebylo správně, příspěvek ČD je určitě vyšší. V každém případě reakce na příspěvek jsou charakteristické pro celou společnost (byť v tomto případě pozorované na velmi malém vzorku populace).
Každému přijde normální, že městská doprava je veřejná služba a do tohoto systému by se neměli pouštět soukromníci. Jenom na pitomejch jízdenkách vyinkasoval Rittig desítky milionů.
Každému přijde normální, že se v česku socializují náklady a privatizují zisky, viz. mnohé případy městských vodáren po celé republice.
Každému přijde normální, že socializace nákladů a privatizace zisků by měla masově proběhnout na české železnici.
Vůbec bych se nedivil, kdyby to u nás Okamura dotáhl až na Hrad.


Socializace nákladů a privatizace zisků není normální stav. Jenže tento stav nastává tam kde správu vykonávají politicky vhodné osoby, ideálně ve státních a městských firmách.
Pražská MHD je provozovaná městem a ne soukromou firmou a důsledky zmiňuješ sám - firmu řídí politicky jmenované osoby a jak dobře svěřené prostředky spravují vidíš sám - provize z jízdenek, SMS jízdenek, reklamní prostory pronajaté za hubičku. Nedělám si iluze že v ČD nebo SŽDC je to výrazně jiné.

Co se týká konkurence v osobní dopravě, ona už je tady dávno, jen doposud nesdílela stejnou infrastrukturu. Jmenuje se soukromí autobusoví provozovatelé. Proč asi za jízdenku Praha - Písek chtějí ČD 129,- a za jízdenku Písek - Čížová 189,-? (pro ty co trasu neznají je to zastávka před Pískem). Ano, do Písku jezdí autobus každých 30 minut za 105,-.

Co se týká dotací skrz údržbu tratí - v první řadě tak stát dotuje jak soukromé subjekty, tak ty státní. Jestli se zvedne poplatek za použití a na druhé straně to zatáhne navýšením dotace není velký rozdíl. Jenže spousta nádraží by mohla vypadat lépe kdyby se o to starali, prostory se dají pronajmout a příjem použít na opravy, místo toho chodím kolem zpustlých, zavřených prázdných baráků.
Stavebnice, díly, nářadí pro modeláře, - [url]https://www.pojezdy.eu/eshop[/url]
vvitty
 
Příspěvky: 2622
Registrován: pát 28 pro, 2007 7:11 pm
Bydliště: Praha

Re: Nádražní hlášení

Příspěvekod Brejla » stř 01 lis, 2017 2:56 pm

sidlo píše: SŽDC je dotována ze státního rozpočtu. Stejně jako dálnice. Poplatek za využití kolejí nepokryje tyto náklady stejně tak jako poplatky pro kamiony nepokrývají náklady na údržbu dálniční sítě. Ale věřím tomu, že si to většina lidí takto nespojí.


Další klasická socialistická demagogie. Kampak asi tak mizí peníze vybrané na spotřební dani z paliv? Rozhodně ta státní dotace na výstavbu a údržbu dopravní infrastruktury je jen zlomkem vybraných peněz z této daně a zbytek prožerou různí "sociálně potřební" (nemyslím tím klasické důchodce a nemocné).
Brejla
 
Příspěvky: 1421
Registrován: sob 18 črc, 2015 8:25 am

Re: Nádražní hlášení

Příspěvekod sidlo » stř 01 lis, 2017 3:49 pm

Brejla píše:
sidlo píše:... poplatky pro kamiony ...


Další klasická socialistická demagogie. ... spotřební dani z paliv? ...

Pokud chceme poukazovat na demagogii, tak bychom neměli míchat jablka a hrušky, pokud to ovšem nebyl pokus o demagogii.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3590
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Nádražní hlášení

Příspěvekod Brejla » stř 01 lis, 2017 4:15 pm

sidlo píše:
Brejla píše:
sidlo píše:... poplatky pro kamiony ...


Další klasická socialistická demagogie. ... spotřební dani z paliv? ...

Pokud chceme poukazovat na demagogii, tak bychom neměli míchat jablka a hrušky, pokud to ovšem nebyl pokus o demagogii.


Kdo je schopen, pochopí. Kdo je neschopen nebo nechce, nepochopí :!:
Brejla
 
Příspěvky: 1421
Registrován: sob 18 črc, 2015 8:25 am

Předchozí

Zpět na Nezařazeno (off topic)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků