To s tím lambem a traktorem, to je dobrý, to budu používat, dík!
Jinak vysoká kritická rychlost není na závadu, právě naopak! Takový Taurus má kritickou rychlost, z hlavy to přesně nedám, někde kolem 180 km/h...
To jenom staří teoretici nám tloukli do hlav, že podkritickou rychlostí se vlaky nedopravují, neboť je to neekonomické - nelze využít instalovaný výkon. A staří praktici si tuhle poučku dali dohromady s tím, že při jízdě podkritickou rychlostí se pohybují na mezi adheze a mají s tím plné pazoury práce a nemohou se dočkat, až budou nadkritičtí...
Jo a nejen mez adheze dělí rychlost na pod- a nadkritickou: taky máme dovolené namáhání některých částí pohonu, zejména trakční proudy. I když mám adheze dostatek, nemůžu zvyšovat tažnou sílu nad meze, dané maximálními proudy. Tohle dobře znají strojvedoucí ústeckých "dřevěných taurusů", když vezou 2500 tun z Polep na Hoštku: dole v Polepech se vezou krásných vysoce nadkritických 80 km/h na hospodárném stupni, ale po nájezdu do stoupání odpor vlaku převýší tažnou sílu a vlak začne zpomalovat; dokud je rychlost nadkritická, znamená každé zpomalení nárůst tažné síly (protože výkon je součinem rychlosti a tažné síly; když se jeden činitel zmenší, musí se druhý zvětšit, aby mohl součin zůstat konstantní). Takže vlak nám zpomaluje a tažná síla stoupá (a s ní adekvátně stoupá i trakční proud) - ale to nestačí: sice je tam stoupání tuším pouhých 8 promile, čemuž se brejlovci ze svých kopcovitých lokálek smějí, ale zase 2500 tun je 2500 tun... A protože ten nárůst tažné síly nestačí, vlak dále zpomaluje, až se dostane pod kritickou rychlost: co to znamená? No to, že ampérmetry na stanovišti se svými ručičkami začnou dotýkat hodnot, za které je strojvedoucí už nechce pustit. Co teď? Zbývá jediné řešení: začít točit volantem doleva... To znamená zařazovat postupně do trakčního obvodu rozjezdový odporník, abych ten proud snížil zpátky do bezpečných hodnot. Tím ten proud udržuji stále na maximální hodnotě, tedy i tažnou sílu mám na pořád stejné, maximální hodnotě. Akorát že tahle tažná síla nestačí na udržení rychlosti vlaku, odpor vlaku (daný tady zejména odporem ze stoupání) tažnou sílu převyšuje, vlak dále zpomaluje. Strojvedoucí dále točí volantem doleva, aby při zpomalujících kotvách motorů zabránil trakčnímu proudu růst, výkon lokomotivy klesá (tažná síla je pořád stejná, rychlost klesá, tedy klesá i jejich součin, tedy výkon). Příkon lokomotivy ale neklesá: o co méně výkonu odebírají trakční motory, o to víc si řekne ten rozjezdový odporník, aby z toho místo tažné síly vyrobil teplo... Vlak neodvratně zpomaluje a kdyby to stoupání po pár kilometrech kousíček za Hoštkou neskončilo, uvázl by.