Zlámalík píše:Toto je pěkné, ale pro představu, kolik "čmáracích" papírů spotřebuješ, než vymyslíš, jak to celé uspořádat? Vymýšlíš spíš v hlavě, nebo na papíře?
Zajímavá otázka. Hodně záleží, jak budoucí kolejiště bude veliké, námět, modelová velikost a měřítko. Ano celý projekt nebo nástin budoucího kolejiště si promítám hodně v hlavě a když mě napadne zajímavé řešení, myšlenku si poznamenán na papír. S modelářem postupně ladíme projekt. Jsou modeláři, co ví co chtějí. Jsou modeláři u kterých musíš položit soubor otázek, aby ses dopátral po čem touží

(neberte to podle jednoho českého filmu

). Někdy přijde nápad a řešení rychle, ale i je to též někdy těžký oříšek. Musíte virtuálně v hlavě poskládat jak kolejiště bude vypadat, hlavně u těch vícepatrových. No a pak přichází opětovně tužka, papír a zatím se jen skicuje, provádí se výpočty, nakresli se hrubá studie, zda to co mě napadlo se vejde do daného prostoru a když né, musí se hledat jiné řešení (spotřeba papíru tady na skice a studie cca 80 nebo 100 ? Opět záleží na velikost kolejiště). Máš za sebou spoustu počmáraného papíru a stále nemáš vyhráno. Když vše problematické uzly na kolejišti vyřešíš, jde se na to. Dost výkresů spolykají technické věci, jako rozkreslit a poznačit kolejivo a T.K. Taky se ti může stát, že tuto část máš dokončenou a modelář ti hodí do tvé práce vidle, ikdyž s ním pravidelně konzultuješ projekt. Tím pádem tvoje práce přijde vniveč a při vyúčtování se modelář diví, za co. Když už konečně dokončíš tuto kreslicí fázi, jdeš na tu nejhezčí, ale také nejtěžší fázi, kresba krajiny samotného kolejiště v terénu. Nedejte se zmást, že vše jde podle seznam.mapy. To je jen pomůcka, protože každé budoucí kolejiště je jiné. Například u tohoto projektu skončím s počtem výkresů cca 170 kousků formát A4. Všechny výkresy jsou ručně rýsované.
Vytvořím celky, předám a toť vše

.
V příloze máte ve zkratce vyfoceno co ta vlastně práce projektování kolejiště obnáší. Bohužel, čas strávený nad projektem, jaksi do foto nejde vložit

. Moje pracovní nástroje a tajný software už znáte z minulosti

. Nezapomeňte, na hromadu katalogu kolejiva od výrobců, podklady drážních a civilních staveb, něco musíte znát o geologii, o krajině, o historii železnice a i o přírodě.
Snad jsem dostatečně napsal, jak se věci mají. Na závěr tříhodinová práce na výkresech, ty co jste včera viděli. Vidíte sami, velikost zpracované plochy za dnešek, nic moc

.
-m-