Žurnál Lok Magazin je další německý "lifestylový" měsíčník určený převážně pro tu kategorii čtenářů, která si v češtině bůhvíproč vysloužila poněkud nelichotivé označení šotouši. Ještě si dovolím upřesnit, že je určen zřejmě tomu publiku, které zároveň spadá do generace boomers, protože mladší šotouši podle mé zkušenosti čtou papírové publikace málo nebo vůbec a seberealizují se především v sociálních sítích...
V číslech 2 a 3 z roku 2016 je jako titulní téma uveden obsáhlý dvoudílný článek o dvou podobných poválečných německých novostavbách parních lokomotiv, a to řady 23 DB (po r. 1968 023) a 23.10 DR (po r. 1970 35.10). (Článek má kouzelný výmluvný titulek, který doufám není nutno překládat: Die Dame und die Aktivistin.) Kromě spousty pěkných fotek a přehledu historie obou řad je součástí článku i typická šotodiskuse na téma, která z obou lokomotiv je lepší a která je hezčí. (Chtěl bych mít jejich starosti a Rothschildovy prachy... V Německu by spíš měla být otázka postavena takto: Která je méně ošklivá? Ale to by se v německém šotoklubu asi nemělo říkat moc nahlas.) Autoři nakonec připouštějí, že ta diskuse je a zřejmě ještě bude nekonečná... Nicméně kdyby mě někdo nutil, abych se k tomu taky vyžvejkal, asi bych hlasoval spíš pro tu západoněmeckou dámu.
Takže ještě ty obrázky.
Na prvním snímku je krásná zimní šlehačka vyrobená lok. DB řady 023 neznámého čísla v prosinci 1973 při rozjezdu osobního vlaku Creilsheim - Lauda na Taubertalbahn v severovýchodním Württembersku.
(Zdroj: Lok Magazin 02/2016, str. 48, foto Burkhard Wollny/Eisenbahnstiftung)
Na druhém snímku jsou závody lokomotiv řady 023 a 052 v dubnu 1975 s osobními vlaky ze stanice Lauda severním směrem do Würzburgu a Wertheimu na konci cca 1,2 km dlouhého souběhu obou tratí. (Člověk si nemůže nevzpomenout na podobné závody lok. 475.1 na souběhu tratí z Brna jižním směrem do Přerova a do Veselí nad Moravou začátkem 70. let.)
(Zdroj: Lok Magazin 03/2016, str. 69, foto dr. Dietmar Beckmann)
Poslední vyrobená třiadvacítka DB 23 105 byla vyřazena v r. 1972 a v r. 1973 převedena jako provozní muzejnímu spolku DGEG. Při požáru remízy v Norimberku v říjnu 2005 byla těžce poškozena; prošla nicméně náročnou opravou a dnes je nepojízdným exponátem. Tady je ještě jako provozní nostalgický stroj na snímku z července 1985.
(Zdroj: http://www.bundesbahnzeit.de, foto Ulrich Budde)