hank píše:Na rozdíl od nevzdělaných českých novinářů, navíc líných hledat si informace, však příznivci železnic jistě vědí, že západoněmecké dráhy DB si objednaly podobná vozidla už v r. 1951, viz tady:
https://de.wikipedia.org/wiki/Schienen- ... en-Omnibus. Z 50 vyrobených kusů jich sice po kolejích jezdilo jenom 15, ale zato až do r. 1967. A podobné pokusy se prováděly i ve Francii (tam už za války s vozidlem poháněným dřevoplynem) a v USA. Takže vlastně nic až tak moc nového pod sluncem se neděje. Nicméně japonské snahy lze považovat za chvályhodné a snad se jimi nechají inspirovat i jinde.
Na obranu českých novinářů - tato informace, že jde o první takové vozidlo je v tom videu od Reuters, takže tu informaci čeští novináři správně převzali ze svého zdroje, který je - a za to musím novináře Radiožunrálu naopak pochválit, není to samozřejmostí - jasně uvedený (a jestli má pravdu zdroj, to není povinností neinvestigativnho novináře ověřovat)
A v jistém smyslu je to i pravda - protože jestli to správně chápu, ten japonský vlakobus si vozí všechno potřebné s sebou.
Kdežto to staré německé vozítko, to neumělo jen tak najet na koleje a pokračovat po nich - potřeboval několikatunové bazmeky odložené na příhodném nádraží - takže to vozidlo samotné duální nebylo, jen pro něj existovaly nástavce na koleje (dnes by se spíš řeklo "redukce na koleje").
Ale už tam mají i opravu:
Upřesnili jsme informaci agentury Reuters, že nejde o první podobné vozidlo na světě, ale o první pravidelnou linku. Za chybu se omlouváme.
Což v českém novinářském prostředí také není samozřejmostí (i když Pavel Kasík, dříve z Technetu, dnes z vědecké rubriky Seznam Zprávy říkal, že opravuje i 10 let staré články, pokud mu někdo napíše, že je tam chyba a má pravdu - přičemž chyba je opravena tak, aby tam zůstal, napříkald přeškrtnutý, i původní text)