Někdy není od věci občas pozorně nahlédnout i za hranice.
V prosinci roku 2000 se v hostinci
Zur Krone (U Koruny) na předměstí Essenu zvaném Horst (btw, téměř na dostřel od železničního muzea v Bochumi) poprvé osobně sešlo 10 účastníků tehdejšího internetového fóra příznivců značky Märklin (Märklin Insider Internet-Forum, zkratka MIST-4, ta čtyřka je počáteční číslice poštovních směrovacích čísel této oblasti Německa) a vytvořili spolek
Stammtisch Ruhrpott (těžko se mi to překládá, nejspíš Kulatý stůl nebo Zelený stůl Porúří, i když Stammtisch je původně stůl štamgastů v hospodě), zkráceně
Pottmist. Spolek existuje dodnes a v listopadu 2020 měl už 75 členů (i když jeho aktivity v poslední době zbrzdila omezení způsobená epidemií). Provozuje internetové stránky na této adrese:
http://www.mist-4.de/index.htmlNa stránkách mají
štamgasti z Porúří kromě reportáží ze schůzí a společného modulového ježdění spoustu zajímavých powerpointových prezentací, které se věnují převážně historii německých železnic, provozu na nich a předlohám modelových vozidel. Odkazy na prezentace najdete na hlavní stránce pod volbou
Archiv a dále u většiny termínů uskutečněných setkání hledejte odkazy začínající slovem
Vortrag, tj. přednáška. Za ty roky už se jich tam nahromadilo několik desítek.
Zaujala mě např. tato prezentace
http://www.mist-4.de/archiv/2009-03-vor ... rwagen.pdfz března 2009 týkající se dvounápravových vysokostěnných otevřených vozů, tj. "uhláků" - vozů označených u DRG a DB řadou začínající písmenem O. Přehledným způsobem jsou v ní uvedeny všechny hlavní typy, které kdy jezdily v epochách I-IV u Länderbahnen (cca od r. 1909, kdy vzniklo sdružení DWV - Deutscher Staatsbahnwagenverband, tj. sdružení pro normalizaci a provoz nákladních vozů jednotlivých německých zemských železničních správ), u DRG a DB (zhruba do konce 80. let). Prezentace uvádí základní řady vozů a systém jejich označování, období jejich nasazení, počty vozů k některým přelomovým datům a fotografie jejich modelů.
Podobně systematicky kolegové z Porúří zpracovali např. osobní vozy pruského původu; prezentace včetně vývoje nátěrů a značení vozů z července 2011 je zde:
http://www.mist-4.de/archiv/2011-07-vor ... nwagen.pdfStránky a především ty prezentace si zaslouží důkladněji prostudovat, kromě těch pár nadšenců, kteří u nás modelují německou železnici nebo provoz ČSD v příhraničních oblastech, jich využije každý, kdo si chce rychle a bez dlouhého hledání v časopisech nebo knihách udělat základní přehled o vozidlech a provozu na německých železnicích.
Enjoy!
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.