Modul stanice pro testování

Vše co souvisí s moduly.

Moderátoři: Abe Simpson, milan ferdián, Michal Dalecký

Re: Modul stanice pro testování

Příspěvekod hank » čtv 13 zář, 2018 1:30 pm

Zkus si najít Čachnov na gvd.cz v sekci Plánky stanic, tam najdeš přesnější popis ZZ vč. zabezpečení výhybek a výkolejky (výkolejka je tam jedna, a to na vlečkové koleji, protože manipulační kolej č. 3 je zabezpečena odvraty - postavením výměn č. 3 na vlečku a č. 4 do šturcu na kolej 3a) i umístění klíčů. Výpravčí DOZ ovládá jen výhybky č. 1 a 5, ostatní patří do obvodu posunu.

Co by zajímalo i mě, protože s dnešními systémy DOZ už nemám vlastní praktickou zkušenost, je to, kdy bude svítit která bílá. Řekl bych, že bílou na odjezdových návěstidlech bude rozsvěcet výpravčí DOZ a tím povolovat posun podle toho, kde stojí vlak. Další možnost je, že to bude vlakvedoucí z pomocného stavědla. Jestli platí b), jak předává výpravčí DOZ vlakvedoucímu svolení k posunu a tím pádem i odpovědnost za posun? (Stanice bude při posunu pochopitelně kryta červenými na obou vjezdech, a to i v případě té výjimky, kterou tady patřičně okomentoval sidlo, totiž při výjimečném povolení posunu přes "policajta" = označník; předpokládám, že se takový posun povoluje V-rozkazem, který si vlakvedoucí a/nebo strojvedoucí přiveze s sebou z poslední obsazené stanice před vjezdem do úseku DOZ. BTW, proč vlastně policajt není v plánku stanice uveden? V systémech dálkoviny funkci policajta obvykle plní jednosvětelné jednoznakové návěstidlo = trvalé modré světlo umístěné v patřičné vzdálenosti od vjezdového a obrácené směrem do stanice. Znamená to, že v konkrétním případě tuto funkci plní to, co už od dob I. republiky, tj. bílý kolík s modrou špicí?) Nicméně kdo bude ovládat návěstidla Se1 a Se2, co konkrétně budou povolovat při rozsvícení bílé a jaké budou jejich závislosti, o tom se rád nechám poučit taky.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 2517
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Modul stanice pro testování

Příspěvekod juroH0 » čtv 13 zář, 2018 2:40 pm

Neviem ako inde. No na DOT Prešov - Plaveč v dopravni Lipany, ak riadi posun výpravca DOT diaľkovo, tak stavia cestu a po postavení rozsvecuje bielu na dopravných koľajách a jednej manipulačnej. Ak odovzdá riadenie stanice dozorcovi výhybiek, biela na návestidle svieti stále a to z tej koľaje, z ktorej je postavená posun. cesta smerom von zo stanice. Ako je to so zriaďovačkami za zhlavím neviem. Max. mez posunu je označená označníkom.
H0(e), DCC, epocha II-III
7", 1:4
Uživatelský avatar
juroH0
 
Příspěvky: 791
Registrován: stř 11 dub, 2007 12:59 pm
Bydliště: Slovensko

Re: Modul stanice pro testování

Příspěvekod hank » čtv 13 zář, 2018 5:42 pm

Tak ještě dodatek k tomu Čachnovu. Skutečně tam i po modernizaci zůstali u vjezdů klasičtí policajti...
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 2517
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Modul stanice pro testování

Příspěvekod hank » čtv 13 zář, 2018 5:48 pm

Tady na K-reportu
https://www.k-report.net/presmerovani/? ... ek=1957309
je příspěvek vlakvedoucího o posunu v Poličce po zapojení žst do DOZ, včetně fotek všech pomocných stavědel a ovládacích prvků v nich :idea:
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 2517
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Modul stanice pro testování

Příspěvekod jirmicz » čtv 13 zář, 2018 7:27 pm

Posun za označník se sjednáva ústně. Dnes misto označníku je vetšinou ranžírka, která plní funkci označníku. Pokud je povolen posun za označník rozvítí se bíla a žádný rozkaz ani ústní nemusí být.
Teď konkrétně k této stanici: podle mých zkušeností se ovládají dálkově výhybky 1, 2, 5, 6. V plánku mají i jinou barvu. Samozřejmě i Vjezdová a Odjezdová návěstidla na kolejích č. 1 a 2 a Se 1 a Se2. Když se chce vjíždět na kolej č.3 musí se uvolnit EZ v PS a ten dá klíč k výkolejce na vlečku a výkolejka dá klíč k výhybce č.3 a na druhé straně dá EZ rovnou k výhybce č.4.
jirmicz
 
Příspěvky: 119
Registrován: pát 09 pro, 2011 9:43 pm
Bydliště: Malá Skála

Re: Modul stanice pro testování

Příspěvekod hank » čtv 13 zář, 2018 8:08 pm

jirmicz píše:Posun za označník se sjednáva ústně. Dnes misto označníku je vetšinou ranžírka, která plní funkci označníku. Pokud je povolen posun za označník rozvítí se bíla a žádný rozkaz ani ústní nemusí být.
Teď konkrétně k této stanici: podle mých zkušeností se ovládají dálkově výhybky 1, 2, 5, 6. V plánku mají i jinou barvu. Samozřejmě i Vjezdová a Odjezdová návěstidla na kolejích č. 1 a 2 a Se 1 a Se2. Když se chce vjíždět na kolej č.3 musí se uvolnit EZ v PS a ten dá klíč k výkolejce na vlečku a výkolejka dá klíč k výhybce č.3 a na druhé straně dá EZ rovnou k výhybce č.4.


S tou výhradou, že v aktuálním plánku žst Čachnov na gvd.cz je výslovně uvedeno, že v obvodu výpravčího DOZ jsou jen výhybky 1 a 5 a ostatní spadají do obvodu posunu.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 2517
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Modul stanice pro testování

Příspěvekod jirmicz » čtv 13 zář, 2018 8:42 pm

Aha tak na to jsem nekoukal. Ale proč teda mají stejnou barvu výhybky 1, 2, 5 a 6. A výhybky 3 a 4 jsou jenom šedé(černé). Jak jsem psal, píšu a domívám se pouze ze zkušeností a znalostí tratí, kde jezdím. A že toho není málo. :mrgreen: Ale zrovna tuto trať v kartě poznání nemám.
Hanku zrovna zachvili budu projíždět skoro okolo tebe.
jirmicz
 
Příspěvky: 119
Registrován: pát 09 pro, 2011 9:43 pm
Bydliště: Malá Skála

Re: Modul stanice pro testování

Příspěvekod HonzaM » pát 14 zář, 2018 6:16 am

Pro upřesnění - zařízení o jehož testování se jedná je představeno ve vláknu “Ovládání modulu”.
N, epocha 5,6, DR5000, TC9 Gold
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 1641
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Modul stanice pro testování

Příspěvekod HonzaM » pát 14 zář, 2018 6:39 am

hank píše:Tak ještě dodatek k tomu Čachnovu. Skutečně tam i po modernizaci zůstali u vjezdů klasičtí policajti...

Mohl by tady někdo pro železniční laiky vysvětlit pojmy , zkratky i přezdívky?
Konkrétně:
Policajti
EZ
PS
DOZ
DOT
A proč na jedné kusé koleji u výhybky č.3 výkolejka je a u druhé kuse koleji u výhybky č.4 výkolejka není? A jak je to s klíčem? Vůbec nechápu větu “musi se uvolnit EZ v PS a ten (tedy kdo?) dá klíč k výkolejce na vlečku a výkolejka ( to je kus železa, ne?) dá klíč k výhybce č.3 a na druhé straně dá EZ rovnou k výhybce č.4
Předem děkuji.
N, epocha 5,6, DR5000, TC9 Gold
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 1641
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Modul stanice pro testování

Příspěvekod jirmicz » pát 14 zář, 2018 7:13 am

Policajt=označník to je tyč okolo metru vysoká zapíchnutá do země 50m před vjezdovým návěstidlem z opačné strany. Má bílou barvu a na konci 20-30cm modrou. Tam je je povolen posun ze stanice. To může být nahrazeno seřaďovacím návěstidlem
EZ=elektromagnetický zámek. Krabička cca v 1m, většinou na kulaté tyči, kde je zatrčen klíč a světílko a jedno tlačítko. Výpravčí na dálku rozsvítí světílko na tom EZ obsluha toho vlaku(strojvedoucí, vlakvedoucí, vedoucí posunu) zmáčkne to tlačítko a otočí klíčem a má ho v ruce a může jít k té výkolejce popř. výhybce, podle toho kam ten klíč patří. Všechny klíče mají nějakou závyslost. Např. Vezmu si klíč v EZ ten je do výkolejky tam ho dám, otočím, dostanu klíč, který tam je, odklapnu výkolejku a s tím klíčem jdu k výhybce. Tam zase můžou být zamčeny oba jazyky. Takže odemknu jeden zámek u jednoho (odvratový)jazyku a zase dostanu klíč a odemknu druhý(přívratový) jazyk a teprve můžu přestavit(hodit) výhybku.
PS=pomocné stavědlo. Taková skřínka kde jsou umístěné i třeba EZ je jich tam třeba i víc. A jsou tam i třeba řadiče na stavění výhybek popř.i návěstidel. Takže obsluha vlaku má většinou klíče od toho PS(dostala je někde ve větší stanici, kde ten výpravčí je) odemkne si PS a domluví se s výpravčím o předaní PS ten to povolí na dálku a obsluha toho vlaku(posunu) si hazí a staví návěstidla sama. Po ukončení posunu uvede vše do původního stavu( zaveřené výkolejky, výhybky v základní poloze povracené klíče do EZ) a předá to zpět výpračímu.
DOZ=dálkově ovládané zařízení( třeba celá stanice z CDP)
jirmicz
 
Příspěvky: 119
Registrován: pát 09 pro, 2011 9:43 pm
Bydliště: Malá Skála

Re: Modul stanice pro testování

Příspěvekod JBr » pát 14 zář, 2018 7:42 am

Z výhybky 3 neodbočuje kusá kolej, ale vlečka, takže to může být tím. Umístění výkolejky ovlivňuje víc faktorů, třeba sklon trati. Pokud vlečka/kusá kolej od výhybky klesá, tak je velmi nepravděpodobné až nemožné, že z ní samy od sebe ujedou vozy. Tady to s největší pravděpodobností bude i kvůli zapojení do ZZ.

Ono to podle plánku bude v Čachnově jinak, ale pokud bych měl zkusit přeložit “musi se uvolnit EZ v PS a ten (tedy kdo?) dá klíč k výkolejce na vlečku a výkolejka ( to je kus železa, ne?) dá klíč k výhybce č.3 a na druhé straně dá EZ rovnou k výhybce č.4, tak to bude něco takového:

V pomocném stavědle nejdřív odpovědná osoba (posunovač, vlakvedoucí, strojvedoucí) požádá převzetí obsluhy. V EZ je klíč od výkolejky a díky němu ZZ "ví", že je výkolejka uzavřená. Vyjmutí klíče umožní otevření výkolejky a zároveň se tenhle stav signalizuje do ZZ. Když se odemkne výkolejka, uvolní se v ní klíč, který slouží k odemknutí výhybky č. 3 a ta se pak může ručně přestavovat. Na druhé straně není výkolejka, je tam jen výhybka, takže v EZ v tamním PST je přímo klíč od výhybky č. 4.

NICMÉNĚ, podle plánku to ale v Čachnově bude fungovat trochu jinak (bez dokumentace ke stanici nebo místní znalosti nezaručuju 100% přesnost). Klíč od vlečkové výkolejky je v EZ v PST1. Stejně tak je v PST1 EZ s klíčem od kontrolního výměnového zámku výhybky č. 3. Pokud je tento klíč v EZ, je výhybka uzamčená v dané poloze (předpokládám přímo) a nelze přehodit. Když se klíč vyjme z EZ, odemkne se s ním kontrolní zámek výhybky č. 3, což umožní její přestavení a zároveň se uvolní klíč, kterým se odemkne výhybka č. 2. Výhybka č. 2 je závislá na poloze výhybky č. 3. Po ukončení posunu se výhybka č. 2 uzamkne do výchozí pozice, klíč se dá do kontrolního zámku na č. 3, výhybka se přestaví do výchozí pozice a zamkne se. Klíč od č. 2 je v zámku uzavřený a nejde vyjmout. Klíč od č. 3 se vrátí do EZ v PST1 a ZZ tak ví, že je tato část zhlaví ve správném postavení pro dálkové ovládání. Analogicky to bude u PST2, kde bude jen jeden EZ, na klíč k výhybce č. 4.

Edit: Koukám, že než jsem to nadatloval, tak už bylo částečně odpovězeno.
Naposledy upravil JBr dne pát 14 zář, 2018 8:41 am, celkově upraveno 1
TT/D V/VI.
Uživatelský avatar
JBr
 
Příspěvky: 1228
Registrován: čtv 20 zář, 2007 7:25 pm
Bydliště: Hostivice a obcas Chotebor

Re: Modul stanice pro testování

Příspěvekod hank » pát 14 zář, 2018 8:24 am

Ještě odpověď na dotaz, proč není na koleji 3a výkolejka, zatímco na vlečkové koleji ano. No proto, že kolej 3a slouží v tomto smyslu jako odvrat při ujetí možném ujetí vozů z manipulační koleje č. 3. Kdyby tam nebyla kolej 3a, tak by výkolejka byla na koleji č. 3 před hrotem výhybky č. 4. Kdyby byl odstaven vůz na 3a a ujel, tak snad (nevím, ale bývá to tak) je základní poloha výměn č. 4 a 3 přímo, takže neujede dál než na kolej 3 resp. na vlečku. Opačně, vlečka není součástí stanice a pro případ, že by vlečkař manipuloval s vozy sám (neznám PPŘ = přípojový a provozní řád vlečky, ale takové manipulace se dají předpokládat) a vůz mu ujel, tak ani nedojede do stanice, protože se vykolejí a tím stanici neohrozí. A kdyby i přesto ujel až do stanice, tak přes výhybky č. 3 a 4 postavené na přímo dojede nejdál do šturcu na kolej 3a.

Mimochodem, právě v Čachnově (resp. na spádu mezi Čachnovem a zastávkou Krouna) se v červnu r. 1995 stala jedna z nejtragičtějších nehod u ČD, kdy vlaková četa Mn vlaku při posunu v Čachnově porušila všechno možné, 3 ložené vozy a hytlák jí ujely na trať a z ní při rychlosti 100 km/h doslova smetly motorový vůz 810.061. (Fotky z nehody jsou třeba tady: http://loko.goo.cz/nehody/24061995.htm) Následky: v motoráku, kde bylo včetně vlakové čety 23 lidí, o život přišli strojvedoucí a 18 cestujících, většinou mládeže, která jela na zábavu (bylo to v sobotu večer). Viníci (vlakvedoucí a průvodčí nákladního vlaku) dostali nepodmíněné tresty. Lokálka pak byla v důsledku této nehody jako jedna z prvních u (tehdy ještě) ČD opatřena rádiovým spojením.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 2517
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Modul stanice pro testování

Příspěvekod HonzaM » pát 14 zář, 2018 11:38 am

Díky za odpovědi. Na modulu bych to tedy asi řešil tak, že by výkolejka byla ovládána vhradně tlačítkem umístěným přímo na modulu nebo na speciálního panelu pro posun. Z ovládacího panelu ( ten by mohl být i v sousední stanici) by se výhybka odemykala. Podobně výhybky 3 a 4. Výhybky 2+3 a 4+6 budou závislé, dálkově tedy budou ovládány pouze výhybky 1 a 5.
Alternativně by mohl být vytvořen ještě podružný panel, umístěný přímo u modulu, sloužící pro posun, který by byl zamykatelný, dálkově z hlavního panelu. Na něm by se výhybky volily jednotlivě pŕímo, ne formou volby odkud/kam. Výpravčí by současně s odemčením “posunovaciho” panelu postavil obě vjezdová návěstidla na stůj.
Nebo máte jiný návrh?
Naposledy upravil HonzaM dne sob 15 zář, 2018 9:45 am, celkově upraveno 2
N, epocha 5,6, DR5000, TC9 Gold
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 1641
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Modul stanice pro testování

Příspěvekod HonzaM » pát 14 zář, 2018 11:53 am

Ta výkolejka mne překvapila vzhledem k tomu, že je vlečka velmi krátká a navíc směrem od stanice klesá, takže nebezepčí že by odtamtud nějaký vůz mohl odjet prakticky neexistuje.
N, epocha 5,6, DR5000, TC9 Gold
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 1641
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Modul stanice pro testování

Příspěvekod hank » pát 14 zář, 2018 2:29 pm

HonzaM píše:Ta výkolejka mne překvapila vzhledem k tomu, že je vlečka velmi krátká a navíc směrem od stanice klesá, takže nebezepčí že by odtamtud nějaký vůz mohl odjet prakticky neexistuje.


Možná vždycky tak krátká nebývala. Kromě toho dnes je sice vedena mezi zrušenými, ale v minulých letech se tam vlečkaři střídali jako apoštolové na orloji (mj. tam býval uveden jako vlečkař i obchodník s propan-butanem) a tak se vůbec nedivím, že se SŽDC radši sichruje... :roll:
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 2517
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

PředchozíDalší

Zpět na Moduly

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník