Plochá telefonní relé a čističe kontaktů

Také se vám někdy něco nepovedlo? Podělte se s ostatními a napište o tom.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Plochá telefonní relé a čističe kontaktů

Příspěvekod PetrL » pát 25 dub, 2008 9:57 am

Omlouvám se za příliš dlouhý příspěvek - spíš článek, ale pokud někomu zabrání takovému maléru jako mně, pak je na místě.

Po 25tileté pauze jsem v r.05 znovu zprovoznil vláčky a dal se do modernizace. Samozřejmě po takové přestávce potřebovala reléová „ústředna“ z plochých telefonních relé, řádné vyčištění kontaktů. Starý Kontaktol, po kterém všechno smrdělo ještě měsíc, jsem už nechtěl použít, tak jsem koupil modernější cz výrobek Kontakt plus zn.Coyote. Výsledek nebyl úplně dokonalý, tak jsem hledal něco lepšího. Volba padla na dovozovou soupravu Kontakt60 pro hrubé, KontaktWL pro jemné čištění a Kontakt200 pro dlouhodobou konzervaci ze sortimentu snad všech dodavatelů potřeb pro eltechniku. Úvaha, že tři jednoúčelové přípravky budou jistě lepší, než jeden univerzální, byla jistě správná, což po aplikaci dokazovaly stříbrné kontakty svítící novotou.

Asi po týdnu se začalo projevovat něco jako zbytkový magnetizmus v jádru relé. Kotvy některých relé odpadávaly se zpožděním a některé držely různou silou na jádru stále. Se zbytk. magnetizmem neměl nikdo z kontaktovaných kolegů - ani R.Wimmer ze Žďáru - podobnou zkušenost, až jeden bývalý šéf telefonní ústředny mi potvrdil, že k tomu dochází a na vině je zemský magnetizmus. Oni to v ústředně řešili navlékáním papírových kroužků na jádra relé. Prý starý trik ještě od starého Siemense. Vyzkoušel jsem jeho radu a pomohlo to skoro na 100%. Jenže po další době se začala projevovat další potíž v tom, že relé odmítala spínat. Kotva byla jakoby přilepená až když jsem jí pomohl rukou, tak to den - dva chodilo. To už jsem začal tušit zradu. Zkusil jsem jedno nepoužité relé řádně prostříkat všemi třemi spreji a to tak důkladně až z něj čist. kapaliny odkapávaly. Relé jsem uložil a čas od času zkoušel jen tak rukou, jestli „nelepí“. Nic takového se neprojevilo, zatímco ústředna na tom byla stále hůř. Dnes už to jsou dva roky a na zkušebním relátku je konzervační olej na kontaktech lehce nazelenalý, stále tekutý a nic nelepí. Zato v ústředně jsou kontakty skoro suché a stále zelenější. Začal jsem je tedy rozebírat a bylo jasno. Na plochách jádra a kotvy se vytvořil olejový povlak, který způsobil lepení kotvy - jako když se přiloží dvě zabroušené naolejované plochy k sobě - drží jak zmagnetované. V místě, kde se kontakt opírá o pertinaxové čelo cívky se vytvořil polotuhý tmavě zelený povlak, který zase způsoboval lepení kontaktů bránící přitažení kotvy, stejně jako místo styku jádra cívky s opěrkou kotvy, nastavující délku jejího zdvihu.

Nápravou je dokonalé vymytí. Etanol a benzin se projevily jako nedostačující, a tak přišla na řadu IPA - izopropylalkohol a štětce s tuhým vlasem - spíš štětinami. Je třeba vyčistil svazky kontaktních per až do hloubky cca 3cm, tedy za čela cívek, vyjmout, rozebrat a dokonale umýt kotvy a jádra. Víc než čtyři kusy za hodinu neudělám a tak mám postaráno o nepříjemnou práci na řadu dnů.

Co bylo příčinou? Protože na zkušebním relé se ani po dvou letech nic špatného neprojevilo a naopak funguje dokonale, mám jediné vysvětlení. Smísením předcházejících čističů s výborným prostředkem Kontakt60,WL a 200 došlo k podivným reakcím - na stříbřených částech se vytvořila zelená a lepící skoro až pasta a na nikované(?) ploše jádra a kotvy čirý a neviditelný olejový povlak.

Poučen touto zkušeností, už nikdy nepoužiji k podobným účelům spreje, ale štětce, popř. co nejměkčí zubní kartáček a to výhradně jen jen na kontakty. Takže sprej na štětec a pak teprve na kontakty! Možná to byla jen nešťastná kombinace mých předcházejících prostřeků a nemusí se to projevit vždy a všude, ale jedno je jisté - čistič ve spreji neumyje, jen nečistoty rozpustí zanese je do nenepřístupnějších míst.
TT-Analog, IIIc/IVa
Uživatelský avatar
PetrL
 
Příspěvky: 331
Registrován: čtv 02 lis, 2006 4:32 pm
Bydliště: Cheb

Příspěvekod Pavel Dryml » ned 27 dub, 2008 5:09 pm

Já bych prozměnu poři budování nového kolejiště doporučil používat polovodiče až už tranzistory nebo logické obvody. A nebudete muset řešit problémy s kontakty.
Pavel Dryml
 
Příspěvky: 183
Registrován: úte 05 čer, 2007 12:13 pm

Příspěvekod Vladimír_B » ned 27 dub, 2008 5:31 pm

Pavel Dryml píše:Já bych prozměnu při budování nového kolejiště doporučil používat polovodiče až už tranzistory nebo logické obvody. A nebudete muset řešit problémy s kontakty.


Reléová skříň (doslova :lol: ) má jednu nespornou výhodu: JEDNODUCHOST. Pokud vznikne závada, tak se nefunkční relé rychle odhalí (max. minuty). Na opravu stačí šroubovák a drátěný kartáč , příp. kladivo :D . Hledat závadu v elektronice může trvat i hodiny. A elektronika, DCC a příp. programy umí taky pěkně trucovat - bez zjevné příčiny.
Nevýhodou může být velikost skříně a shánění vhodných relátek.
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1224
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Příspěvekod richard0404 » ned 27 dub, 2008 5:56 pm

Telefonní relé a jiná relé se dájí jednoduše pročistit že se profoukne třeba pomocí stl.plynu pokud dojde k lepení kontaktů jednoduše přejedete kontakty prstem od shora dolů jako když přejedete po strumách . Pokud jsou na kontaktech prahové spony jdou strhnout kovovím pilníčkem na kontakty auto svíček je silný 1mm. :lol:
"H0-analog - V SBB" "Faller Car System" "Moduly sekce N"
Uživatelský avatar
richard0404
 
Příspěvky: 783
Registrován: ned 27 led, 2008 9:57 pm
Bydliště: Praha 2

Příspěvekod Pavel Dryml » ned 04 kvě, 2008 3:55 pm

Ale polovodičové prvky jsou bezúdržbové ! Pokud jde o model nevidím nic jednodušího.
Na skutečné železnici však v zabezpečovačce polovodiče nemám rád.
Pavel Dryml
 
Příspěvky: 183
Registrován: úte 05 čer, 2007 12:13 pm

Příspěvekod Pavel Dryml » ned 04 kvě, 2008 3:55 pm

Ale polovodičové prvky jsou bezúdržbové ! Pokud jde o model nevidím nic jednodušího.
Na skutečné železnici však v zabezpečovačce polovodiče nemám rád.
Pavel Dryml
 
Příspěvky: 183
Registrován: úte 05 čer, 2007 12:13 pm

Příspěvekod PetrL » pon 05 kvě, 2008 7:20 am

Pavel Dryml píše:Ale polovodičové prvky jsou bezúdržbové ! Pokud jde o model nevidím nic jednodušího.
Na skutečné železnici však v zabezpečovačce polovodiče nemám rád.

Pavle, dovolím si tvrdit pravý opak: nedovedu si představit nic složitějšího a nepřehlednějšího, než plně polovodičové ovládání. A že toho mám za sebou dost! Poměrně složité vazby a na plošných spojích - asi bych se v tom brzy ztratil i jako autor zapojení. A variabilita? Považuji téměř za nemožné na plošném spoji podle aktuální potřeby nějaký povel přidat, jinde ubrat, vylepšovat a rozšiřovat možnosti ovládání. Tím nechci polovodiče zavrhnout - naopak mají své nezastupitelné místo a bez nich by to také nešlo, ale relé jako jeden výkonný prvek vydávající několik povelů současně závislých i nezávislých a navíc elektricky zcela oddělených je prakticky nenahraditelný. Navíc si vystačíme s vizuální diagnostikou závad. A to je jeden z největších kladů reléovky. Ona totiž účelnost a modernost nejde vždycky ruku v ruce.
TT-Analog, IIIc/IVa
Uživatelský avatar
PetrL
 
Příspěvky: 331
Registrován: čtv 02 lis, 2006 4:32 pm
Bydliště: Cheb

Příspěvekod Tomáš » sob 21 čer, 2008 9:37 am

já preferuji relátka...pro mě jako člověka,kterej do složitých zapojení tranzistorů a všech dalších integráčů nevidí,jsou relátka geniální věc... co se týče čistění,kolega je bývalej zaměstnanec Telekomu,a dovalil mi telefoní relátka,teda donesl jakejsi panel kde jich bylo asi 10ks.Poradil mi že čištění dělali vždy lihem,namočil jsem pera do lihu a pak vysučil,relátka cvakaj jak nový...paráda..
"TT" - NYNÍ UŽ DCC - IV 1985-1995 (pád ČSD)
Uživatelský avatar
Tomáš
 
Příspěvky: 3152
Registrován: pon 02 črc, 2007 8:36 pm
Bydliště: Brno - Bosonohy


Zpět na Naše chyby, omyly a nerealizované projekty

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků