Stránka 1 z 1

Elektrické přívody do kolejí

PříspěvekNapsal: pon 18 lis, 2019 12:21 pm
od HonzaM
Když jsem po vstupu do Zababova stavěl svůj první modul, řídil jsem se požadavkem že se nesmí spoléhat na elektrické spojení zprostředkovaném kovovými spojkami a každá kolej musí mít připájené samostatné přívody. A vyplatilo se mi to - na právě skončeném modulovém setkání nejezdily mašiny přes jednu výhybku. Každou výhybku mám detekovanou samostatně, tak jsem chybu hledal v detekci, ale přívod k detektoru obsazení byl v pořádku, tak mne napadlo zkoumat nedetekovanou kolej, nejprve jsem tahal za drát vedoucí od kolejnice, ale ten se zdál být v pořádku. Vlaky tam dříve jezdily, jenže teď ne, tak jsem šel po tom drátu a zjistil jsem, že byl ve svazku, nebyl ale zapojen na rozvaděč. Po připájení to bylo v pořádku. Protože tam vlaky po postavení kolejiště normálně jezdily, zjevně díky kovovým spojkám na nedetekované kolejnici vlivem času a vlhkosti při štěrkování došlo k oxidaci a spojky přestaly vést. Doporučuji proto nespoléhat na to že vodivé spojky opravdu vedou jsou a povedou i nadále, a přivádět proud připájenými vodiči ke každé kolejnici a pokud to někde není možné, spoj propájet, ne jen samotným cínem, ale připájenými kouskem licny. Ušetříte si tak starosti v budoucnosti, což může být i několik let.

Re: Elektrocké přívody do kolejí

PříspěvekNapsal: pon 18 lis, 2019 9:30 pm
od Ivan
Mohu se zeptat, proč by nemělo postačovat proletování spojek cínem? Přijde mi, že se vše slilo v celek a neměl by tedy být do budoucna problém.
(i tak budu mít spojek relativně málo, stavím z 1m flexi prutů a kolejiště je mini, takže tam stejně asi ke každé části přivedu kablík)

Re: Elektrocké přívody do kolejí

PříspěvekNapsal: pon 18 lis, 2019 10:34 pm
od HonzaM
Ivan píše:Mohu se zeptat, proč by nemělo postačovat proletování spojek cínem? Přijde mi, že se vše slilo v celek a neměl by tedy být do budoucna problém.
(i tak budu mít spojek relativně málo, stavím z 1m flexi prutů a kolejiště je mini, takže tam stejně asi ke každé části přivedu kablík)

Cín je sice vodivý, ale ne pevný a může povolit, proto je bezpečnější ta připájená licna.

Re: Elektrické přívody do kolejí

PříspěvekNapsal: úte 19 lis, 2019 6:58 am
od Kajinek11
Ano souhlasím, také mi spoje i spodní přestavájí vodit a odpádavají. Přikláním se k několikanásobnému a spolehlivému připájení vodičů, včetně propájení spojek.

Re: Elektrocké přívody do kolejí

PříspěvekNapsal: úte 19 lis, 2019 8:39 am
od BohousP
HonzaM píše:
Ivan píše:Mohu se zeptat, proč by nemělo postačovat proletování spojek cínem? Přijde mi, že se vše slilo v celek a neměl by tedy být do budoucna problém.
(i tak budu mít spojek relativně málo, stavím z 1m flexi prutů a kolejiště je mini, takže tam stejně asi ke každé části přivedu kablík)

Cín je sice vodivý, ale ne pevný a může povolit, proto je bezpečnější ta připájená licna.

Kromě toho cín časem degraduje, zejména pokud byl při pájení ohřátý na vyšší teplotu, než je nutné. A také má podstatně horší elektrickou vodivost než měď.

Re: Elektrické přívody do kolejí

PříspěvekNapsal: stř 20 lis, 2019 8:31 pm
od Ivan
Díky všem za rady, asi přidám více přívodů. Sice nemám kolejiště na modulové ježdění, je však umístěno ve skříni a tudíž se s ním bude pokaždé manipulovat před ježděním, takže si raději to ještě pojistím.

Re: Elektrické přívody do kolejí

PříspěvekNapsal: stř 20 lis, 2019 8:43 pm
od HonzaM
Větším počtem přívodů určitě chybu neuděláš.