Protože jsem nebyl příliš nadšen, jak mi jezdí staré vagónky PIKO na nových kolejích (PIKO A-Gleis), rozhodl jsem se, že je přezuju na nová kolečka. Přes internet jsem objednal asi 50 dvojkolí Bramos, jednostranně izolované. Vyměnil. Asi dvakrát jsem jezdil s několika vybranými vagonky a v pohodě. Až teď v neděli... Zapojím vlak, otočím ovladačem a ... nic. Tak začnu prohlížet vagony, jsetli jsem náhodou u některých neotočil nápravy (plíšky, ve kterých jsou uloženy hroty jsou spojeny přes závaží, to jsem věděl...). Vše v pohodě. Když byl vlak rozpojený, tak lokomotiva jela... No nebudu vás dlouho napínat, zjistil jsem, že u některých vagonů jsou propojena spřáhla skrz závaží s uložením dvojkolí... Jezdit se s nima dá jedině za předpokladu, že jsou v celém takto "postiženém" vlaku dvojkolí orientována jedním směrem, nebo pokud jsou staré vozy navzájem oddělené vozy novými s izolovanými spřáhly.
Takže kdyby toto napadlo ještě někoho z vás, pro informaci: problematické jsou všechny dvounápravové otevřené, uzavřené a klanicové vozy z produkce mateřského závodu PIKO Sonnenberg (5/xxxxx), dále čtyřnápravové otevřené vozy typu OO a čtyřnápravové uzavřené vozy GG. Naopak bez problémů jsou všechny čtyřnápravové vozy s "viklavými" podvozky - kotlové, WAP-ky, mrazáky atd., dvounápravové cisterny, vůz na přepravu žiravin, osobní vozy ř. Bi, atd. Je třeba to vyzkoušet multimetrem. Vozy Schicht jsou z výroby opatřeny jednostranně izolovanými dvojkolími, takže tady problém také nebude.
Bohužel vhodná oboustranně izolovaná dvojkolí dodává jenom PIKO (za 76,- 2ks), takže pokud tento můj příspěvek čte p. Dalecký, nechť je mu inspirací. Bylo by dobré najít a zařadit do sortimentu i oboustranně izolovaná dvojkolí za slušnější cenu (do 25,-). Určitě budu první horlivý zákazník...