Stránka 1 z 3

Podloží korek bez zatížení?

PříspěvekNapsal: úte 18 zář, 2018 11:02 am
od Michal Šuhajda
Zdá se, že jsem udělal chybu, když jsem použil jako podloží pro stanici korek.
respektive se mi jej nepodařilo přilepit na 100%. Lepil jsem ho celoplošně chemoprenem. Chemopren jsem roztíral stěrkou, a korek lepil v ploše po odvětrání a zatížení.
Plocha byla rovná bez boulí a problémů. Ty se projevili teprve po zaštěrkování prvního kousku koleje. nestačil jsem se divit. Korek nabobtnal a "odfouk"l se od podkladu, takže místo rovné koleje jsem vytvořil horskou dráhu.
Po vyříznutí korku mezi kolejemi jsem snížíl "napnelismus" (vzpěrný tlak) a opětovným namočením a zatížením se mi podařilo kolej opět srovnat, ale nedovedu si představit, že budu podobně řešit celou stanici.
Přemýšlím nad lepením kolejí lepidlem bez vody (chemopren), ovšem štěrkování do Chp si nedovedu představit navíc mám obavu, že se problém bude opakovat i mimo kolej (např. při hlinění pod floky).

Re: Podloží korek?

PříspěvekNapsal: úte 18 zář, 2018 11:44 am
od nadkachna
Chybu jsi neudělal použitím korku, ale chemoprenu :) Na korek je ideální je disperzní lepidlo, klidně i klasický Herkules, v ředěné formě pak i na samotný štěrk. Stačí trochu prosmejčit internet, návodů na lepení podloží i štěrku je tam hned několik.

Re: Podloží korek?

PříspěvekNapsal: úte 18 zář, 2018 11:52 am
od Michal Šuhajda
Řekl bych, že u disperze bych se s bobtnáním korku pral o krok dřív, tedy už při jeho lepení. -
Chemopren mi doporučil známý, který dělá podlahy, Ovšem otázka je zda částečně pružný spoj je pro podloží koleje to pravé.
Teď už je přilepeno, trhat to nebudu...
Zkusím rozdělit jednolitou desku korku na vícero pruhů ať má kam "růst".
Jak štěrkovat vím, už mám pár metrů za sebou na korku, na překližce i s jiným podložím (karton, styrodur apod.).
Dokud šlo o jednu kolej (i na dvojkolejce jsem řezal podloží, aby byl pro každou kolej zvlášť pruh) problém nebyl. Ve chvíli, kdy jsem měl korek ve větší ploše, že neměl kam uhnout, začal se boulit a zvedat.

Re: Podloží korek?

PříspěvekNapsal: úte 18 zář, 2018 12:08 pm
od milan ferdián
Především si musí dodržet při lepení chemoprenem technologický postup.Po natření obou ploch,tj. styčné plochy a korku,se musí nechat cca 10 minut zavadnout a pak přilepit.Nevýhodou je,že máš jen jeden pokus.Lepeno Lipová,Luby,Lobeč,Odry.
Milan

Re: Podloží korek?

PříspěvekNapsal: úte 18 zář, 2018 12:09 pm
od mlha
Michale lepím dlaždice korku o velikosti 300 x 300 mm na překližku disperzí, nikdy se tento problém u mě neukázal

Re: Podloží korek?

PříspěvekNapsal: úte 18 zář, 2018 12:15 pm
od MkTT
Lepil jsem korek velikosi 60x30 cm disperzí na překližku a problém jsem neměl.

Re: Podloží korek?

PříspěvekNapsal: úte 18 zář, 2018 1:19 pm
od milan ferdián
Jeden pokus,protože s korkem se již nedalo manipulovat.Držel jak selská víra.Lepit se muselo přesně a s rozvahou.
Samozřejmě záleželo co se lepilo.Drobné osové odchylky na modulech se daly tolerovat s dodatečnými úpravy s nožem/skalpelem atd.Existovaly dva druhy chemoprenu na savý a nesavý materiál.Později přišel na trh universal.
Milan

Re: Podloží korek?

PříspěvekNapsal: úte 18 zář, 2018 5:20 pm
od hank61
Já lepím 2mm korek z role šíře 50cm celoplošně na překližkové segmenty modrým Duvilaxem a naprosto bez problému. Lepidlem je ovšem třeba nešetřit a natřít překližku vrstvou, která se zapije do spár korku. Korek tak i trochu změkne a po několikaminutovém přimačkávání jej nemusím ani zatěžovat. A to jsem lepil i plochu 130x45cm vcelku :wink: Uvedený chemoprém zase používám pro lepení kolejí k tomu korku. Je to rychlé a na případné úpravy ještě před zaštěrkováním stačí bez poškození kolejí odlamovací nůž :wink:

Re: Podloží korek?

PříspěvekNapsal: úte 18 zář, 2018 9:35 pm
od Trixt
Michal Šuhajda píše: .... Korek nabobtnal a "odfouk"l se od podkladu, takže místo rovné koleje jsem vytvořil horskou dráhu. ....


No, zkušenosti nemám, ale jen logická úvaha. Mohl bys zkusit před štěrkováním (spíše před lepením kolejí, bylo by to méně pracnější) přetřít korek kolem kolejí a mezi pražci něčím, co zabrání, aby natahoval později vlhkost z lepidla, kterým zaléváš štěrk.

Re: Podloží korek?

PříspěvekNapsal: stř 19 zář, 2018 5:07 am
od rawen
Trixt píše:
Michal Šuhajda píše: .... Korek nabobtnal a "odfouk"l se od podkladu, takže místo rovné koleje jsem vytvořil horskou dráhu. ....


No, zkušenosti nemám, ale jen logická úvaha. Mohl bys zkusit před štěrkováním (spíše před lepením kolejí, bylo by to méně pracnější) přetřít korek kolem kolejí a mezi pražci něčím, co zabrání, aby natahoval později vlhkost z lepidla, kterým zaléváš štěrk.

Takhle ne. Dobře přilepený korek (disperzí) se nesmí hnout ani po prolití lepidlem (naředěnou disperzí) při štěrkování. Nasáknutí je naopak žádoucí pro soudržnost celku.
Odzkoušeno na mnoha modulech....

Radek

Re: Podloží korek?

PříspěvekNapsal: stř 19 zář, 2018 7:10 am
od Michal Šuhajda
Podle reakcí ohledně lepení korku, se zdá, že chyba je mezi modelem a podlahou.
Podcenil jsem zatížení celku (kolejí, podloží) při štěrkování. Považoval jsem fixaci polohy špendlíky za dostatečnou. Budiž to varováním pro další modeláře.

Re: Podloží korek?

PříspěvekNapsal: stř 19 zář, 2018 7:16 am
od Michal Šuhajda
rawen píše: Takhle ne. Dobře přilepený korek (disperzí) se nesmí hnout ani po prolití lepidlem (naředěnou disperzí) při štěrkování. Nasáknutí je naopak žádoucí pro soudržnost celku.
Odzkoušeno na mnoha modulech....

Radek

V tomhle nesouhlasím. Prolití a úplné nasáknutí způsobí ztvrdnutí korku, tím pádem je tam korek jako tlumicí vrstva k ničemu. Naopak jsem se vždy snažil zachovat pružnost. Též ověřeno na traťových modulech.

Re: Podloží korek?

PříspěvekNapsal: stř 19 zář, 2018 8:54 am
od radeksindy
Trochu si mě předběhl Michale. Taky si pokládám otázku, proč dávat vůbec takovou mezivrstvu kvůli tlumení, když se následně celá proleje lepidlem. Ale i když se neproleje korek , tak se tam následně nasype štěrk a znovu proleje lepidlem. Proč tlumící vrstva, když to celé proleju lepidle a ztvrdne to na kámen?

Problém s korkovým nebo jiným podložím se řešil v H0 už i Zababově, i ve FREMO. Občas se to stane, nevím že by někdo dokázal přesně pojmenovat, co je příčinou. Zřejmě kombinace konkrétního typu korku, lepidla a pracovního postupu. Proto je v některých skupinách podobná vrstva striktně zakázána a koleje se kladou přímo na dřevo, resp. překližku. Nakonec zvuk nevydává kolej ani kolejové lože, ale lokomotiva. Když pojede potichu bez kraválu z převodů a motoru, a když nebude konstrukce modulu nebo kolejiště jedna velká rezonanční deska, tak se nemusíte podobnými věcmi vůbec zabývat. Na žádném z mých traťových modulů, včetně pivovaru žádné tlumící vrstvy nejsou a jsou stejně hlučné jako všechny ostatní.

Re: Podloží korek?

PříspěvekNapsal: stř 19 zář, 2018 9:17 am
od rawen
Přiznávám, na mých modulech korek:
A) modeluje násep
B) tvoří měkký povrch, do kterého se líp zapichuje než do překližky

Zvukově izolační vlastnosti jsem nikdy něřešil :D

Radek

Re: Podloží korek?

PříspěvekNapsal: čtv 20 zář, 2018 5:55 am
od Michal Šuhajda
Nedalo mi to a včera jsme vyfotil o kolik korek nabobtnal.
Na fotce je vidět vyříznutý pruh. Pod pravítkem už je pouze jeden řez a korek je přeložen přes sebe přeložení dělá cca 2 mm.