Stránka 1 z 2

Umístění magnetu nad jazýčkovým kontaktem

PříspěvekNapsal: pon 18 úno, 2008 4:34 pm
od PetrL
Dost rozšířeným omylem (také jsem se stal jeho obětí) je, že magnet musí působit na střed kontaktu. Kontakt naopak vykazuje největší citlivost při působení na samotném okraji zatavené trubice. Proto když je magnet umístěn napříč podvozku a je stejně dlouhý jako trubice, je jeho účinnost nejvyšší a postačí i menší a slabší. Sepne už kousek před a vypne kousek za kontaktem. Doba sepnutí tak bude nejdelší. Umístíme-li magnet podélně středem podvozku a tedy kolmo na kontakt, účinnost bude podstatně slabší až nespolehlivá. Jeho vychýlením do strany ke konci trubice, se podstatně zlepší a kontakt sepne spolehlivě 2x za sebou tak, jak přes něj přejedou póly. Do třetice bude-li magnet umístěn svisle, tedy jen jedním pólem nad kontaktem, pak uprostřed nesepne vůbec a nad koncem trubice spolehlivě 1x krátce.

PříspěvekNapsal: pon 18 úno, 2008 5:37 pm
od Radek Mende
Přesně tak,mám stejné zkušenosti a tady pod záložkou magnetics napravé straně je to i graficky vyjádřeno http://www.meder.com/cs/index.php?page=652

PříspěvekNapsal: úte 19 úno, 2008 8:27 pm
od pudl
Mě by ještě zajímalo jestli má nějaký vliv podélné natočení jazýčků vůči magnetu.Kontakty nad sebou nebo vedle sebe?

PříspěvekNapsal: úte 19 úno, 2008 8:37 pm
od richard0404

PříspěvekNapsal: úte 19 úno, 2008 9:08 pm
od pudl
Jo,to jsem četl,ale jak má ten magnet působit na jazýčky?Mají se pohybovat vodorovně nebo svisle?

PříspěvekNapsal: úte 19 úno, 2008 9:32 pm
od richard0404
Když tam dáš meder tak ho umístíš mezi pražce s vývody pod kolejiště .Pokud použiješ skleněný valeček tak jazýčky kolmo k jízdě vlaku. Jak tady psal Radek Mende tak s magnetem kolmo k tomu přilepit magnet pod lokomotivu viz foto.

PříspěvekNapsal: stř 20 úno, 2008 4:25 am
od Radek Mende
pudl píše:Mě by ještě zajímalo jestli má nějaký vliv podélné natočení jazýčků vůči magnetu.Kontakty nad sebou nebo vedle sebe?

Já jsem vždy umístoval kontakty tak aby byly jazýčky nad sebou směrem k magnetu,když jsou vedle sebe,tak to funguje také ,ale s menší účinností.

PříspěvekNapsal: stř 20 úno, 2008 7:43 am
od Myšpulín
Doufám, že tu nenapíšu šílenou blbost, ale kdysi jsem někde četl o principu jazýčkových relé asi toto.
Jazýčkové relé je ovládáno magnetickým polem, jehož je součástí. Ke správnému sepnutí (tedy jednou) dojde tehdy, je-li magnetický tok podélný s orientací relé, tzn. jeden pól pole působí v místě jednoho z vývodů a druhý pól v místě druhého vývodu. Kontakty relé jsou z magneticky vodivého materiálu, čímž se oba póly dostanou až na konec kontaktů a právě magnetickou silou se spojí. Z toho tedy plyne, aby magnet byl umístěn na loko s jižním a severním pólem kolmo na osu kolejí vodorovně a pólovými nástavci vyvedenými co nejníž poblíž zatavených konců relé.
Snad si to nepletu (přesi jen je to už nějaký ten pátek, co jsem to četl) a snad jsem to popsal správně a srozumitelně. Otázkou však je, jestli provozní vůle a mezery nebudou tak velké, že se magnetický tok bude uzavírat jinou cestou a na jazýčkové relé se už jaksi nedostane.

PříspěvekNapsal: stř 20 úno, 2008 8:27 am
od PetrL
Radek Mende píše:
pudl píše:Mě by ještě zajímalo jestli má nějaký vliv podélné natočení jazýčků vůči magnetu.Kontakty nad sebou nebo vedle sebe?

Já jsem vždy umístoval kontakty tak aby byly jazýčky nad sebou směrem k magnetu,když jsou vedle sebe,tak to funguje také ,ale s menší účinností.

Ano, přesně tak :)
Myšpulín píše:...jeden pól pole působí v místě jednoho z vývodů a druhý pól v místě druhého vývodu. Kontakty relé jsou z magneticky vodivého materiálu, čímž se oba póly dostanou až na konec kontaktů a právě magnetickou silou se spojí...

Stačí (jak už jsem ale psal), že magnet může působit jen na jeden zatavený konec relé. To je vhodné v případě, kdy je magnet umístěn nad jedním ze zatavených konců baňky kolmo, na výšku.

PříspěvekNapsal: stř 20 úno, 2008 12:03 pm
od richard0404
Je tu ještě otázka typu magnetu.Jelikož v poslední době s magnety pracuji jak u železničních vozů tak u car systému dostal jsem se do problému s magnetu protože některé magnety ne mají zas takový účinek a to je nutné brát v potaz.

PříspěvekNapsal: stř 20 úno, 2008 3:38 pm
od Radek Mende
Richarde jestli si budeš kupovat nějaké magnety,tak určitě neodymové,jsou silnější a nejsou zas tak drahé.

PříspěvekNapsal: stř 20 úno, 2008 4:34 pm
od richard0404
No zatím zkouším magnety ze zabezpečovací techniky ke které mám přístup. Mám teď magnet kontakty . Mám i kousek magnetické folie . Má jednu stranu samolepící pod laky by nebyla špatná.

PříspěvekNapsal: stř 20 úno, 2008 4:58 pm
od PetrL
Radek Mende píše:Richarde jestli si budeš kupovat nějaké magnety,tak určitě neodymové,jsou silnější a nejsou zas tak drahé.

dokonce jsou i levnější než obyč. Meder !:)

kvasha v sekci elektrika píše:Navíc se mi zdá, že magnety (používám loušťku 3 mm a prům. 5 mm) mi při pomalé jízdě zpomalují loko na výhybkách, jelikož používám Fleischmann Profi, které mají zespodu plíšek, držící mechaniku přestavování.

Asi to bude také třeba vzít v úvahu - nemám s tím vlastní zkušenost. Fakt je, že neodym - ať už hranolek, nebo kulatý nízký půjdou snadněji přilepit. Pokud by ale měly svojí větší silou způsobovat brzdění nad čímkoliv kovovým, pak vás mohu ujistit, že obyčejný magnet spíná naprosto spolehlivě a nebrzdí.

PříspěvekNapsal: stř 20 úno, 2008 6:07 pm
od Radek Mende
Já používám modelové kolejivo Tillig a to je nemagnetické včetně výhybek,takže tento problém neznám.
Ale u plechových kolejí nebo plechových částí výhybek to může být problém.

PříspěvekNapsal: stř 20 úno, 2008 8:25 pm
od richard0404
Určitě ale myslím si že každá firma dělá nemagnetickou kolej alespoň rovnou ta se pak dá použít .