od harmi » pon 09 bře, 2009 10:55 pm
Flexi nie je tazke pouzivat. Tento popis je sice asi dost dlhy na citanie, ale podla neho si to raz vyskusate a lahko zapamatate.
Wintrack vie kreslit flexikolaje viacerymi sposobmi. Prvym je kolaj odniekial niekam, cize mam dve kolaje a chcem ich prepojit. Da sa to samozrejme doplnenim kolaji z geometrie, ale v skutocnosti to mozeme jednoduchsie zvladnut cez flexi, najskor aj v skutocnosti to tak budeme robit. Kliknem na zlty koniec kolaje, z ktorej chcem pokracovat, potom kliknem na prvu ikonku zvisleho menu (alebo Insert-Flex track-input via mouse). To nakresli priamu flexikolaj s ciernym stvorcekom na konci. Ten stvorcek chytim mysou a bez kliknutia len polozim na zlty koniec tej druhej kolajnice. Natocenie kolaje sa chyta same podla ich vzajomneho uhla. Este neklikam, kurzor ma este po polozeni tvar kriza. Otacanim kolieska mysi alebo (na klavesnici sipkami hore-dole) menim polomer toho obluka. V status liste vpravo dole sa mi zobrazuje najhorsi polomer daneho obluka, otacanim mysoveho kolieska nastavim co najlepsi polomer, lebo ten automaticky ponuknuty nemusi byt najlepsi/najvacsi/vhodny. Ak to s oblukom prezeniem do velmi maleho polomeru/ostrej zakruty, tak v tej ostrej casti obluka sa mi zobrazuje akasi cierno hviezdickova vypln kolaji ako varovanie. Na finalne potvrdenie dvakrat kliknem na zltom koncovom pripojeni novej flexikolaje.
Ak mi nevyhovuje trasa takto navrhnutej kolaje (napriklad cast by mala byt este priama a az neskor zacat obluk), tak po polozeni konca flexikolaje este pred finalnym dvojklikom mozem dvojkliknut niekde vo flexikolaji. Vtedy sa mi v strede vytvori cierny stvorcek, ktory chytim a tym kolaj posuvam na vhodnejsie miesto. Osobne som to skoro nikdy nepouzil, lebo mi to nikdy kolaj nejako nevylepsilo.
Omnoho castejsie som pouzival kreslenie flexi kolaje odniekial, ale druhy koniec som este nemal nikam napojeny. Je to vhodne na rucnu tvorbu tiahlych oblukov alebo predbezne nacrtnutie zakladnej situacie (stanica versus vyjazd z tunela alebo stanica versus depo), ktoru potom neskor mozeme detailnejsie pomenit po doladeni uhlov alebo ich vzajomnych vzdialenosti. Cize najprv zlta gulicka, potom ikonka a teraz uchopim cierny stvorcek na konci flexikolaje a stlacim shift, to mi koniec kolaje priklincuje na mieste, ale ak mysou budem kruzit okolo tohoto miesta, pricom stale drzim shift, tak mozem menit uhol natocenia konca flexikolaje. Aj vtedy mozem vidiet v status liste na spodu okna najhorsi polomer vytvaranej flexikolaje. Nesmiem vtedy pustit shift pocas natacania, inak mi koniec flexikolaje skoci na aktualnu poziciu kurzora, co zvycajne nechcem, pokial nechcem koniec kolaje presunut inde. Ak som s vysledkom spokojny, dvojklik urobim aj mimo kolaje, pricom stale drzim shift. Pochopitelne toto sa da kombinovat s predchadzajucim klikom do stredu kolaje na ovplyvnenie tvaru obluka, teraz vsak mozem posuvat aj stred kolaje, aj jej koniec a po stlaceni shiftu aj menit natocenie.
Horeuvedene mysou vytvarane obluky su vsak zvycajne nesymetricke, prva cast je napriklad pomerne rovna a az na konci je oblejsia alebo naopak. Ak to vadi a potrebujeme napriklad pravidelny polkruh nestandardneho polomeru, ci akukolvek inu vysec, tak najlepsou cestou je Flexi s dialogom - druha ikonka zhora vo zvislom menu (Insert-Flex track-Angle-radius input) (toto pouzivam napriklad aj na kruhovy tobogan s viacerymi vrstvami, aby konce kruhu neboli presne nad sebou, lebo potom ich neviem rozumne napojit ak neurobim tobogan kompletne naraz). Zadava sa tu uhol, polomer obluka a smer (lavy/pravy). Mimochodom, ak zadame nulovy uhol, utvori nam to rovnu kolaj v dlzke, ktoru sme zadali do polomeru. Ak idem odniekial niekam (spajam dve kolaje), tak postupujeme tak, ze najprv hladame ich uhol (zadame nejaky rozumny polomer) a sledujeme, ci sa blizime k rovnobezke. [doplnenie: Jednoduchsia cesta je to vypocitat: ak klikneme mysou na zltu gulicku ukoncenia kolaje, v stavovom riadku vpravo dole vidime jej uhol natocenia. Klikneme aj na druhu kolaj a oba uhly odcitame od 180. Cize 180 minus uhol1 minus uhol2. Znamienko vysledku udava ci doprava alebo dolava, ale to si pamatat nemusime, lebo zo situacie je jasne, ci je to vlavo alebo vpravo]. Ked uz mame vysledok rovnobezny s pozadovanou cielovou kolajou, tak skusobne menime polomer a postupne sa k tomu dopracujeme. Ten polomer skusam okolo toho, ktory mi povie flexikolaj urobena mysou, nech nehadam uplne od veci. Je to sice tazkopadnejsia metoda nez mys, ale vysledny obluk je potom pravidelny.
Najlepsie je asi flexikolaje si vyskusat na cistom plane s jednou alebo dvoma rovnymi kolajami. Vyuzivat flexikolaje s rucnymi oblukami je mimochodom velmi vhodne aj na cesty a chodniky (Lanes), najma dedinske ci medzimestske cesty nie su priame.
A uz len na zaver o informaciach o flexikolajach: po kliknuti (vycerveneni) mysou na hotovu flexikolaj vidime v dolnej status (stavovej) liste jej dlzku, po dvojkliku na vlastnosti v track/symbol description vidime jej najmensi polomer. Pripadne si zapneme zobrazovanie dlzky flexikolaji rovno v planiku cez Options-Screen-ItemNo-LengthInsteadOf....
Dufam, ze to niekomu pomoze.