Ledskomu dojde, že kdyby bylo použití LED tak jednoduché, byly by dnes v každém autě a ne jen ve dražších modelech.
Ten kdo je trochu pomalejší, ale pořád né úplně natvrdlej, tak si učiní menší pozorování, jak dnes vypadají auta, která si před pár lety namontovala LED denní světla, které sice nejsou homologována, ale tolerována. Asi 80% z nich už nesvítí, ale jen pomžourává.
Já jsem několikrát řešil LED svícení v autech a je to stále stejná hra.
Spoustu lidí prohlásí, že auto je přece 12V a tak dá ledku a rezistor pro 12V. Těm to odejde jako prvním.
Druhá skupina má dost rozumu a tak si žekne, že nabíjení "odskakuje" při 14V, tak si dá rezistor na 15V a ledky jim svítí o něco déle, ale ne o moc.
Tak a teď realita:
Alternátor, startér, ventilátor, ... jsou indukční prvky s komutátorem, čili vytvářejí pulzy, které v extrémním případě mohou dosáhnout až 100% napájecího napětí. Sice na velice krátkou dobu, ale mohou. Normální žárovka je velice pomalá a ani si jich nevšimne, ale ledka ano.
Takže potřebuješ zajistit, aby se ti tyto pulzy nedostaly do ledky. možností je několik - nejjednodušší je použít
CLD (dioda omezující proud). U nás je koupíš třeba v
SOSce.
Nebo si postavýš jinou verzi
omezovače proudu, nebo
proudového zdroje. Nebo si lineárně stabilizuješ třeba 9V (použiješ klasickou 7809) a pak pracuješ s 9V napájením.
To je ta jednodušší část celé hry. druhá část je odvod tepla. Celá řada řidičů jsou takové potvory, že s autem jezdí i v létě a na sluníčku. A v takovém případě je v uzavřeném světlometu celkem slušná teplota. Jak známo, LEDky časem degradují, životnost se udává jako počet hodin než svítivost klesne na 80% nominální hodnoty. Tento údaj se ale udává pro určité teploty. Čím větší teplota, tím kratší čas. A provozní teplota LEDky je tak do 50°C, to v uzavřeném světlometu bejvá i na parkovišti. Takže si prostuduj technologii osazování na hliník a odvod tepla pod podvozek.
A poslední, kosmetická hra je zachování homogenního vyzařovacího úhlu. Jak známo, LEDky mají vyzařovací kužel celkem úzký a celkem ostrý, ale je pravda, že autoled (ty na které ukazuješ) se dají koupit i s kuželem 120°, pak ti stačí jech použít jen pár v různém úhlu a trochu je poškádlit opálovým, nebo termoplastovým difuzorem.
Takže asi tolik.
Jo a pokud tohle zachováš, tak asi ani nebude problém s technickou, protože tam se má posuzovat vyzářené světlo a jeho úhel a rozptyl.