RailRoad & Co TrainController

Software pro železniční modelářství, simulátory, ovládání, plánování....

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: RailCo TrainController verze 5.8, 7 a 8.

Příspěvekod KE-pavuk » pon 22 črc, 2013 3:18 pm

to MPINTA:
asi mate pravdu, kto zacina robit nieco nove asi uz uvazuje nad DCC. Kto ma nieco doma zaprasene a chysta sa to znovu spojazdnit asi prejde na dcc postupne. Ja tu asi zastupujem malu komunitu SK Modulovkarov, nakolko TC chcem pouzivat na riadenie modulovej stanice TT. Neviem zatial o nikom na SK kto by chcel alebo mal nieco taketo na moduloch. preto patram a studujem kde sa da. ALe ako sa hovori je lepsie raz vidiet ako 100 krat pocut. len skoda ze su tie cechy tak daleko a toho casu a penazi neni moc nazvys, inac by som sedel na kazdom vasom seminari :D
KE-pavuk
 
Příspěvky: 97
Registrován: sob 20 srp, 2011 4:51 am
Bydliště: Košice

Re: RailCo TrainController verze 5.8, 7 a 8.

Příspěvekod KE-pavuk » úte 23 črc, 2013 10:46 am

Velke dakujem patri vsetkym, no hlavne Houmrovi.
Konzultovali sme cez skype a vsetko uz ide a je tak ako ma byt. Momentalne editujem ovladacie prvky do podoby JOP. ked bude dokoncene, tak mozno hodim nejaky screenshot :D
KE-pavuk
 
Příspěvky: 97
Registrován: sob 20 srp, 2011 4:51 am
Bydliště: Košice

Re: RailCo TrainController verze 5.8, 7 a 8.

Příspěvekod mizl » úte 23 črc, 2013 1:26 pm

KE-pavuk píše:... Momentalne editujem ovladacie prvky do podoby JOP. ked bude dokoncene, tak mozno hodim nejaky screenshot :D


Ahoj to klidně můžeš myslím že to pomůže lidem, kteří tento program používají. Ovšem hoď to do správného vlákna. JOP má své vlákno, tak ať to je vše pohromadě.

Michal
TT, III. - IV., DCC -> LENZ, Mikrolayout, Rajče, Staré kolejiště
Uživatelský avatar
mizl
 
Příspěvky: 1726
Registrován: ned 19 čer, 2011 7:17 pm
Bydliště: Chomutice

Re: RailCo TrainController verze 5.8, 7 a 8.

Příspěvekod mlha » stř 24 črc, 2013 2:53 pm

Tak to by se líbilo i mě,Tc používám k ovládání modulové stanice,chybí mě bohužel možnost použití znaků naší návěstní soustavy....
H0/MODULY SLOVÁCKO/ep.IV
http://www.kzmslovacko.cz/.
Uživatelský avatar
mlha
 
Příspěvky: 2688
Registrován: ned 27 led, 2008 7:27 pm
Bydliště: Hluk

Re: RailCo TrainController verze 5.8, 7 a 8.

Příspěvekod KE-pavuk » čtv 25 črc, 2013 6:58 am

Tak to vyexportujem a zavesim niekde na web a sem hodim link.

S pozdravom Pavuk

To: Mizl
Nemyslim si ze to patri do vlakna o JOP-ke, nakolko su to upravy do TC. Tiez to riesim koli jednoduchosti a hlavne skusenosti s ovladanim pomocou JOP aby to co najviac pripominalo system ovladania u CD, ZSR
KE-pavuk
 
Příspěvky: 97
Registrován: sob 20 srp, 2011 4:51 am
Bydliště: Košice

Re: RailCo TrainController verze 5.8, 7 a 8.

Příspěvekod mizl » čtv 25 črc, 2013 8:33 am

KE-pavuk píše:... Nemyslim si ze to patri do vlakna o JOP-ke, nakolko su to upravy do TC. Tiez to riesim koli jednoduchosti a hlavne skusenosti s ovladanim pomocou JOP aby to co najviac pripominalo system ovladania u CD, ZSR


Aha ! tak to se omlouvám. Špatně jsem to pochopil. Myslel jsem, že mluvíš přímo o JOB.

Michal
TT, III. - IV., DCC -> LENZ, Mikrolayout, Rajče, Staré kolejiště
Uživatelský avatar
mizl
 
Příspěvky: 1726
Registrován: ned 19 čer, 2011 7:17 pm
Bydliště: Chomutice

Re: RailCo TrainController verze 5.8, 7 a 8.

Příspěvekod Jirka_US » sob 27 črc, 2013 2:44 pm

to mpinta:
odezva na výzvu "Next (co dál)".

Tak např. z čeho vychází názor, že zhlaví/vyhýbka nemá být součastí následujícího bloku a má mít samostatný detektor obsazení (viz RailCo 5.8 - tipy a triky 2) ? Je to nějaké specifikum TC ? Samozřejmě se tím zjednodušší případná automatizace, ale přeci jen je to DO navíc, tedy náklady navíc někdy jen kvůli 1-2 vyhýbkám.U rozsáhlého zhlaví je to už o něčem jiném.
Jirka
Jirka_US
 
Příspěvky: 1155
Registrován: sob 08 kvě, 2010 5:56 am

Re: RailCo TrainController verze 5.8, 7 a 8.

Příspěvekod mpinta » sob 27 črc, 2013 4:30 pm

Jirka_US píše:Tak např. z čeho vychází názor, že zhlaví/vyhýbka nemá být součastí následujícího bloku a má mít samostatný detektor obsazení (viz RailCo 5.8 - tipy a triky 2) ? Je to nějaké specifikum TC ?
Je to specifikum TC. V manuálu TC sice není napsáno, že výhybka do bloku být přiřazena NESMÍ, ale píše se tam "Ve většině případů bloky obsahují pouze rovný úsek trati a žádné výhybky." nebo "...výhybky obvykle nepatří do bloků...."

Grafika také neumožňuje zobrazení výhybky v bloku.

Praxe je taková, že pokud je výhybka k bloku přiřazena, rozuměj hardwarově, tzn. že má napájení ze stejného DO, jako blok, vznikají potíže s provozem simulátoru, s indikací obsazení výhybky, i když obsazena není, s blokováním přilehlých cest při automatice a pod. Zkoušel jsem to i v praxi.
Musím říct, že tady je každá teoretická konzultace zbytečná. Lze to popisovat pouze na nějakých přesně daných částech layoutu. Nevylučuju (ani manuál), že může nastat případ, kdy by to bylo potřebné. Já jsem však na nic takového nenarazil.

Výhybky se detekují ze dvou důvodů.
1. HW důvod - stejné (obdobné) napájení, jako zbylé, detekované úseky. Je to výhodné v souvislosti s velikostí napájecího napětí a s okamžikem sepnutí bloku. Detekce může být dokonce jen "falešná" (obvykle stačí dvě diody) a v TC se nemusí vůbec zohlednit.
2. SW důvod - Tady může být těch důvodů více, třeba požadavek na indikaci, akce potřebné při posunu v souvislosti s návěstmi a pod.

Souhrně lze říct, že až na nějaké speciální programové finty, není v TC detekce zhlaví nutná.
Jinak je to s hardwarem, neboť tady je na tom závislá především přesnost zastavení. To lze však vyřešit falešným detektorem za pětikorunu.

Pokud máš nějaký příklad, který by šel řešit výhodně pomocí výhybky v bloku, rád si to poslechnu. Rovněž jakékoliv další konzultace uvítám, nejlépe přes Skype nebo v nouzi mailem.

Detailnější rozbor je asi na fóru nevhodný, navíc, celá tato problematika je popsaná ve více článcích na mých stránkách.
Martin (LokoPin)
Uživatelský avatar
mpinta
 
Příspěvky: 783
Registrován: úte 08 led, 2008 11:55 am
Bydliště: Písek

Re: RailCo TrainController verze 5.8, 7 a 8.

Příspěvekod Jirka_US » sob 27 črc, 2013 5:52 pm

díky za odpoveď. Přeci jen si myslím, že má smysl pokračovat v diskuzi zde, poněvadž se můźe najít někdo, kdo má lepší řešení (a ozve se) než ti 2 dotyční diskutující.

Menší úvod na začátek. Dosud výhradně používám JMRI PanelPro, protože mně zatím plně vyhovuje a sice k realizaci řízení kolejiśtě, včetně zabezpečení a realizaci návěstni soustavy dle ČD/ČSD. Ale občas se vyskytne nějaký problém a tak se "poohlédnu" jak to řeší někde jinde. Protože JMRI má výhodu v tom, že to co neexistuje nebo chybí, lze "relativně" snadno dodělat.

Nyní k věci. V mém připadě jsou výhybky/zhlaví součástí následujícího bloku, tedy žádné dělení. Nicméně v připadě, že vlak je řízen softwarově ("automatem") nastává situace, kdy délka bloku je proměnlivá, tedy závisí na koleji, ze které vlak odjíždí. A s tím souvisí problém jak nastavit proměnlivou brzdnou vzdálenost, tak aby tentýź vlak, s toutéž rychlostí, ale při odjezdu z různých kolejí, zastavil přesně kde má (před navěstidlem). Tedy brzdná vzdálenost je proměnlivá podle toho ze které koleje vlak odjíždí.
Proto má otázka směřovala k TC, tedy jestli si TC umí poradit s touto situací. Z výše uvedené odpovědi bych usuzoval, že si autor programu je vědom této komplikace a proto dal do manuálu výśe uvedené doporučení, nicméně možná si dokáźe i tak poradit i s touto situací.
Jirka
Jirka_US
 
Příspěvky: 1155
Registrován: sob 08 kvě, 2010 5:56 am

Re: RailCo TrainController verze 5.8, 7 a 8.

Příspěvekod mpinta » sob 27 črc, 2013 7:58 pm

Jirka_US píše:...nastává situace, kdy délka bloku je proměnlivá, tedy závisí na koleji, ze které vlak odjíždí. A s tím souvisí problém jak nastavit proměnlivou brzdnou vzdálenost, tak aby tentýź vlak, s toutéž rychlostí, ale při odjezdu z různých kolejí, zastavil přesně kde má (před navěstidlem). Tedy brzdná vzdálenost je proměnlivá podle toho ze které koleje vlak odjíždí.
Proto má otázka směřovala k TC, tedy jestli si TC umí poradit s touto situací. Z výše uvedené odpovědi bych usuzoval, že si autor programu je vědom této komplikace a proto dal do manuálu výśe uvedené doporučení, nicméně možná si dokáźe i tak poradit i s touto situací.
Nejsem si jist, zda chápu správně tvoje požadavky na pohyb vlaku. Vlak stojí ve stanici, pak se rozjede k návěstidlu a tam čeká na VOLNO? Já nejsem nádražák, ale takhle jsem to při průjezdu několika set kilometrů na mašině nikde neviděl. To by pak musela být ve stanici ještě další návěstidla (cestová). A hlavně, takto to já řešit ani nehodlám. Alespoň zatím, neboť "nikdy neříkej nikdy". Jistě by to i šlo. TC má řadu nástrojů, které zohledňují délku vlaku, různé podmínky pro různé vlaky atd.

Opakuju, nemá smysl se bavit obecně. Je to pak jen planá diskuze bez závěrů, navíc porovnávat TC a JMRI nemohu, protože JMRI neznám. A abych tady řadu hodin vymýšlel programování pro TC, které by provádělo určité akce a ty na to pak řekneš, "No jo, takhle to ale v JMRI nejde, tak dík.", tak to opravdu ne.

Obecně pracuje TC na blokovém řízení a návěstidla jsou v základním uspořádání přiřazená blokům. Blok pak řídí rychlost, brzdění, zastavení atd. a ovládá defaultním způsobem návěstidla. Pokud bych chtěl, aby se vlak pohyboval ve stanici složitěji, udělal bych na staniční kolej více bloků. To je asi nejuniverzálnější řešení. Navíc je možno (i bez dalších bloků) použít fyzické kontakty, které pak mohou indikovat další polohy vlaku a k nim přiřazené akce.

A čeho si je vědom autor programu, to už se vůbec neodvažuju předjímat. :D

A taky je možné, že mi jen vedro, které tu panuje, zatemňuje mozek. :roll:
Martin (LokoPin)
Uživatelský avatar
mpinta
 
Příspěvky: 783
Registrován: úte 08 led, 2008 11:55 am
Bydliště: Písek

Re: RailCo TrainController verze 5.8, 7 a 8.

Příspěvekod Jirka_US » ned 28 črc, 2013 12:57 pm

No bez dalšího vysvětlování se zeptám jinak:

Je možné v TC měnit brzdnou vzdálenost v tom samém bloku podle nějaké podmínky (např. podle zvolené vlakové cesty) pro stejnou lokomotivu/vlak ?
Jinak řečeno pokud je splněna podmínka A = brzdná vzdálenost je 0,5m
pokud je splněna podmínka B = brzdná vdálenost je 0,6m.

Poznámka k JMRI, tam to vyřešené mám, zajimalo by mě relativně jednoduché řešení u TC, pokud existuje.
Jirka
Jirka_US
 
Příspěvky: 1155
Registrován: sob 08 kvě, 2010 5:56 am

Re: RailCo TrainController verze 5.8, 7 a 8.

Příspěvekod Houmr » ned 28 črc, 2013 2:00 pm

Ano možné to je ve verzi Gold, za použití podmínky v Brzdné Značce, pro určitý blok.
"HO" - DCC - III - IV
Uživatelský avatar
Houmr
 
Příspěvky: 1324
Registrován: sob 07 říj, 2006 5:44 pm
Bydliště: Bukovice

Re: RailCo TrainController verze 5.8, 7 a 8.

Příspěvekod mpinta » ned 28 črc, 2013 2:22 pm

Jirka_US píše:No bez dalšího vysvětlování se zeptám jinak:
Je možné v TC měnit brzdnou vzdálenost v tom samém bloku podle nějaké podmínky (např. podle zvolené vlakové cesty) pro stejnou lokomotivu/vlak ?

Bez dalšího vysvětlování, ANO.

A pokud by bylo malé dovysvětlení žádoucí, tak...
Závisle měnit lze nejen brzdná dráha, ale i vjezdová rychlost, počátek a konec brzdění, dojezd prahovou (minimální) rychlostí a zastavení. Lze udělat libovolně mnoho způsobů, závislých na libovolných prvcích. Mašinách, vlacích, vlakových skupinách, ale i na cestách, postavení výhybek, stavech návěstidel, prostě na všech prvcích TC. Šlo by třeba brzdit závisle i na osvětlení nádraží, stažených závorách... :D

Další možností je vazba počátku brzdění a zastavení buď s čelem, středem nebo koncem vlaku.

Všechny možnosti lze kombinovat.

Snadno se dá nastavit třeba zastavení uprostřed, takže pak zastaví uprostřed každá loko/vlak, bez ohledu na délku.
Nebo naopak, že osobní vlaky zastavují u nástupiště, nákladní až na konci před návěstidlem atd. atd.

TC také reaguje v běžných situacích pohybu vlaku dost podobně, jako je tomu v reálu. Rychlost, rozjezd, brzdění jsou závislé na výkonu loko, na váze vlaku. Lze říct, že na krátké dráze, při větší rychlosti a váze třeba vlak prostě zastavit nedokáže. Stejně, jako by to nedokázal v reálu.

Pro úplnost dodávám, že popisuji verzi Gold. Směrem "dolů" (Silver, 5.8...) je možností méně nebo se programují hůře.

Snad to takto postačí, jen jsem nepochopil, proč to chceš vědět, když používáš JMRI. Nebo chceš přejít na TC? A také, proč se na to ptáš tady, místo aby sis to u mne na stránkách přečetl. Nebo čekáš, že se přidá nějaký další konzultant? Tak to by byl zázrak. :D
Martin (LokoPin)
Uživatelský avatar
mpinta
 
Příspěvky: 783
Registrován: úte 08 led, 2008 11:55 am
Bydliště: Písek

Re: RailCo TrainController verze 5.8, 7 a 8.

Příspěvekod mpinta » ned 28 črc, 2013 7:55 pm

mpinta píše:...proč se na to ptáš tady, místo aby sis to u mne na stránkách přečetl?

Jenže jsem zjistil, že tuto problematiku mám popsanou jen pro verzi 5.8, a protože v Goldu je to dost odlišné a pochopitelně mnohem lepší, v nejbližších dnech to na stránkách LokoPin napravím novým článkem.
Martin (LokoPin)
Uživatelský avatar
mpinta
 
Příspěvky: 783
Registrován: úte 08 led, 2008 11:55 am
Bydliště: Písek

Re: RailCo TrainController verze 5.8, 7 a 8.

Příspěvekod mpinta » úte 30 črc, 2013 6:34 am

mpinta píše:Jenže jsem zjistil, že tuto problematiku mám popsanou jen pro verzi 5.8, a protože v Goldu je to dost odlišné a pochopitelně mnohem lepší, v nejbližších dnech to na stránkách LokoPin napravím novým článkem.
Konzultace s Jirkou_US mne dovedla k napsání článku o jednom z klíčových momentů TrainControlleru, tentokrát pro verzi 7(8) Gold.
Článek má v Novinkách dnešní datum a jmenuje se RAILROAD & Co - Zastavení loko/vlaku ve verzi 7 (8) Gold.
Naleznete tam rozdělení vlaků do skupin podle typů (náklad, rychlík, motor...), jak je to v Goldu s Train Sety a jak tedy udělat Vlak, ale hlavně, jak nastavit blok pro zastavení.
V sekci Ke stažení je také k dispozici layout testovacího kolejiště, také v 7GF8.
Martin (LokoPin)
Uživatelský avatar
mpinta
 
Příspěvky: 783
Registrován: úte 08 led, 2008 11:55 am
Bydliště: Písek

PředchozíDalší

Zpět na Software

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků