Stránka 1 z 1

Modelový čas

PříspěvekNapsal: ned 15 lis, 2009 5:29 pm
od Houmr
V programu RailCo je možné nastavení zrychlení času. Jaké zrychlení platí pro různá měřítka Z, N, TT, HO? Je na to nějaká norma?

PříspěvekNapsal: stř 18 lis, 2009 1:07 pm
od Martin HO
Kdysi (cca před 45) lety jsme v klubu pojali uzus, že

1 modelářský den (24 hodin) = 2 hodiny "normální".

Bylo to zejména z praktických důvodů : modelový grafikon nebyl zdlouhavý, 2 hodiny se lze souvislému ježdění bez újmy na zdraví (duševním) věnovat.

Re: Modelový čas

PříspěvekNapsal: stř 18 lis, 2009 1:40 pm
od Zdenek Valter
Houmr píše:V programu RailCo je možné nastavení zrychlení času. Jaké zrychlení platí pro různá měřítka Z, N, TT, HO? Je na to nějaká norma?


Norma na to určitě není ;-)
Hlavně je to o tom jak správně píše Martin H0 jaký časový úsek chce model kolejiště reprezentovat.
Měřítko zde také nehraje žádnou roli - možná čím blíž koleje k sobě tím delší a reálnější vzdálenosti. ;-)
Jen jeden poznatek z modulovky posun se moc urychlit nedá ;-) tam je to vždy 1:1 !

PříspěvekNapsal: stř 18 lis, 2009 5:33 pm
od Martin HO
Správná poznámka od Zdenka.

Ale v klubu tehdy žádné rozpojování nebylo, tímpádem ani posun nebyl. Takže na výstavách se hlavně muselo co nejvíc jezdit.

Na malých kolejištích je zase trať krátká, takže v grafikonu zbývá dost času (1:1) na posun a ostatní činnosti.

Já sám mám kolejiště jehož motivem je zejména koncové nádraží včetně depa. A můj grafikon z téhle praxe reálně vychází.

Ale sám bych se rád zeptal, jestli někdo řešil modelové hodiny (které by ukazovaly čas 12x zrychlený).

PříspěvekNapsal: stř 18 lis, 2009 5:44 pm
od Zdenek Valter
Martin HO píše:Správná poznámka od Zdenka.

Ale v klubu tehdy žádné rozpojování nebylo, tímpádem ani posun nebyl. Takže na výstavách se hlavně muselo co nejvíc jezdit.

Na malých kolejištích je zase trať krátká, takže v grafikonu zbývá dost času (1:1) na posun a ostatní činnosti.

Já sám mám kolejiště jehož motivem je zejména koncové nádraží včetně depa. A můj grafikon z téhle praxe reálně vychází.

Ale sám bych se rád zeptal, jestli někdo řešil modelové hodiny (které by ukazovaly čas 12x zrychlený).


V Zababově používáme časový signál který je běžně zrychlený tuším 2,3 4 5 a 6x. Principielně by nebyl problém tam klidně přidat i 12x.
Klasické impuzní hodiny by s tím asi neměly mít problém - minuta za 5 vteřin.

PříspěvekNapsal: stř 18 lis, 2009 8:56 pm
od Martin HO
Nejdřív jsem chtěl reagovat SZ, ale myslím, že by to mohlo zajímat víc modelářů.

Mohl bys prosím přiblížit (ozřejmit) zmíněný pojem "klasické impulzní hodiny" a způsob zrychlení časového signálu ?
Dík !
P.S.:
Zrovna dnes jsem byl v prodejně elektronických součástek a viděl tam digitální časový modul za dobrou cenu, který by se mi pro daný účel velmi líbil. Jen vyřešit to zrychlení.

PříspěvekNapsal: stř 18 lis, 2009 9:47 pm
od Charlie
Také jsem toto řešil, používal jsem čas 1:4 to znamená jeden den trval 6 hodin. Měl jsem na to upravené hodiny s kyvadlem. Patřičným zkrácením, popřípadě úplným odstraněním kyvadla jdou tyto hodiny bezproblémů zrychlit. Nakonec se ale ukázalo, že mi zrychlený čas nevyhovuje, právě z provozních důvodů. Vlak přijel do stanice a přepřah lokomotivy trval ve zkráceném čase neúměrně dlouho. To nemluvím o rozposunování nákladního vlaku. Dopracoval jsem se k jinému systému. Používám 24 hodinový den a po skončení jízd prostě zastavím hodiny v tom místě grafikonu kde jsem ukončil provoz. Pro další jízdy potom zase jen spustím hodiny a pokračuju v grafikonu. Má to výhodu v tom, že se jízdní řád tak rychle neokouká a může být velmi pestrý. Ale je to jen můj subjektivní názor.

PříspěvekNapsal: stř 18 lis, 2009 9:57 pm
od Zdenek Valter
Martin HO píše:Nejdřív jsem chtěl reagovat SZ, ale myslím, že by to mohlo zajímat víc modelářů.

Mohl bys prosím přiblížit (ozřejmit) zmíněný pojem "klasické impulzní hodiny" a způsob zrychlení časového signálu ?
Dík !
P.S.:
Zrovna dnes jsem byl v prodejně elektronických součástek a viděl tam digitální časový modul za dobrou cenu, který by se mi pro daný účel velmi líbil. Jen vyřešit to zrychlení.


Myslel jsem tím podružné hodiny - více zde:
http://www.railnet.sk/view.php?cisloclanku=2004030801

Zdroj k hodinám je relé přepínající polaritu buď 12 či 24 V stejnosměrných podle použitých hodin.
Bohužel Fremo odkazy na konstrukci hodin jsou nefunkční :-(
Byly tam schemata i plošné spoje podle kterých jsme ty hodiny postavili v několika exemplářích.
Základem je zdroj kmitočtu vydělený tak aby dával impulzy přepínající relé.
Princip je následující: Vteřinový impulz pak dělíme jednou z následující možností:
60 (1:1) Normální čas ;-)
30 (1:2) dvakrát zrychlený
20 (1:3)
15 (1:4)
12 (1:5)
10 (1:6)
atd ..
5 (1:12)

PříspěvekNapsal: čtv 19 lis, 2009 10:01 am
od Houmr
Martin HO píše:Nejdřív jsem chtěl reagovat SZ, ale myslím, že by to mohlo zajímat víc modelářů.

Mohl bys prosím přiblížit (ozřejmit) zmíněný pojem "klasické impulzní hodiny" a způsob zrychlení časového signálu ?
Dík !
P.S.:
Zrovna dnes jsem byl v prodejně elektronických součástek a viděl tam digitální časový modul za dobrou cenu, který by se mi pro daný účel velmi líbil. Jen vyřešit to zrychlení.

No jinak i v demu Railca si můžeš pustit hodiny, třeba na celou obrazovku PC. S výhodou možnosti nastavování různé rychlosti. Pokud máš ovšem u kolejiště PC. Jinak všem díky za reakce a inspirující odpovědi. Ale u mne možná zvítězí možnost od Charlieho, neb posun u mne asi bude převažovat.