Spotřeba uhlí, vody, paliva u lokomotiv

Software pro železniční modelářství, simulátory, ovládání, plánování....

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Spotřeba uhlí, vody, paliva u lokomotiv

Příspěvekod Houmr » pon 11 kvě, 2009 9:33 am

No po odzkoušení RailCa a zkušební použití (Resource simulation) umožňujícím simulaci spotřeby paliva a vody, či nafty. Jsem jaksi zjistil, že nevím co u které lokomotivy nastavit. Zásoba vody i uhlí se dá vyčíst na modelu. Ale kolik ji daná lokomotiva spotřebuje na 100km to tedy ani netuším? Třeba by stačilo i přibližné množství. Víte to někdo??
"HO" - DCC - III - IV
Uživatelský avatar
Houmr
 
Příspěvky: 1324
Registrován: sob 07 říj, 2006 5:44 pm
Bydliště: Bukovice

Re: Spotřeba uhlí, vody, paliva u lokomotiv

Příspěvekod milan ferdián » pon 11 kvě, 2009 9:41 am

Houmr píše:No po odzkoušení RailCa a zkušební použití (Resource simulation) umožňujícím simulaci spotřeby paliva a vody, či nafty. Jsem jaksi zjistil, že nevím co u které lokomotivy nastavit. Zásoba vody i uhlí se dá vyčíst na modelu. Ale kolik ji daná lokomotiva spotřebuje na 100km to tedy ani netuším? Třeba by stačilo i přibližné množství. Víte to někdo??


Víme,ale musíme najít odkazy.... :D
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Příspěvekod Yarda » pon 11 kvě, 2009 9:47 am

Třeba taková 475 šlechtična dobírá po 100km vozebním rameni cca 8-12 m3. Je to ale hodně proměnlivé, záleží na výkonu, ten zase závisí na zátěži a profilu trati, velkou roli hrajou i ztráty netěsnostmi. Menší mašina bude brát míň jednak s ohledem na nižší výkon tak i kvůli kratším vozebním ramenům lokálkových tratí. Snad ti to trochu pomůže...
Uživatelský avatar
Yarda
 
Příspěvky: 255
Registrován: pon 08 říj, 2007 11:48 am

Spotřeba uhlí

Příspěvekod milan ferdián » pon 11 kvě, 2009 5:29 pm

Nejmenší uhláky malých tendrových lokomotiv pojaly po 1,5 t uhlí (310.0-1,5 t /422.0-3,0 t /423.0-5,0 t),naše největší tendry až 14 t uhlí.Skutečná spotřeba závisela na druhu lokomotivy,traťovými poměry a stavem lokomotivy.Průměrná spotřeba asi 7 t uhlí na 100 km jízdy.Malá lokálková výtopna,která potřebovala denně vyzbrojit 3 lokomotivy např.310.0,vykazovala denní potřebu 4 až 5 t.Výtopna doplňující denně tendry a uhláky třeba 70 lokomotiv spotřebovala denně kolem 600 t uhlí.Dále platil předpis ,že každá výtopna musí mít na skládce týdenní zálohu uhelných zásob.Jmenované malé výtopně stačila povinná zásoba,pod níž nesměl klesnout stav uhlí na skládce,nanejvýš 35 tun,v tomto případě stačila na zbrojení lopata a koše nebo plechové putny.Uvedený případ velké výtopny však vyžadoval stálou záložní skládku přes 4000 tun.

Citace z knížky LOKOMOTIVNÍ DEPA A JEJICH MODELY/Vladimír Zuska.To jsem jenom psal o uhlí.Voda se pravidelně doplňovala při čištění lokomotivy na popelové jámě nebo se na delších vozebních ramenech voda doplňovala přímo ve stanicích u dopravních kolejí.Zásoby vody byly plněny dle kapacity vodních van daných řad parních lokomotiv.
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Příspěvekod slajfka » pon 11 kvě, 2009 8:08 pm

Loni když na Strojírenském veletrhu byl Albatros, tak fíra říkal že plný tendr uhlí mu stačí na celou cestu z Brna do Prahy. Vodu musel dobírat cestou 2x.

Poměr spotřeby vody a paliva se údajně pohyboval okolo 4.5 m3 vody na 1 t paliva. (Dle Příručky pro strojvedoucí).
Martin

____________________________________
HO zatím analog s výhledem na DCC, ČSD, epo. III
slajfka
 
Příspěvky: 42
Registrován: pát 29 úno, 2008 6:57 am
Bydliště: Brno

Příspěvekod Houmr » úte 12 kvě, 2009 5:48 am

Pánové děkuji z toho se už dá vyjít, nepotřebuji to naprosto přesně. :lol:
"HO" - DCC - III - IV
Uživatelský avatar
Houmr
 
Příspěvky: 1324
Registrován: sob 07 říj, 2006 5:44 pm
Bydliště: Bukovice

Příspěvekod Petr Zatrepalek » úte 12 kvě, 2009 8:28 am

Teď ze sebe udělám pitomce - ten program umí fakt zařídit že mašina se po "ujetí" naprogramované vzdálenosti sama odebere do depa k příslušnému zařízení, tam setrvá určenou dobu a teprv pak se vrátí na trať?
ČSD 1970-1988 v HO, jinak kitařina (éra, tanky), zakázková patinace a stavba modelů
Uživatelský avatar
Petr Zatrepalek
 
Příspěvky: 2680
Registrován: pát 07 zář, 2007 11:20 pm
Bydliště: Sázava - Černé Budy

Příspěvekod Houmr » úte 12 kvě, 2009 10:18 am

No to já nevím, vím jen, že pokud si určitou věc vypotřebuješ, tak nejde jet dál :lol: Já to beru tak, že strojvůdce si musí toto hlídat a pak si dojet do depa dozbrojit. Mě to přijde jako velice zajímavé a opět to provoz na kolejišti přiblíží reálnému provozu. Ale možná by šlo nastavit, že v určitém úseku v depu se toto provede automaticky, zatím jsem nad tím nebádal.
"HO" - DCC - III - IV
Uživatelský avatar
Houmr
 
Příspěvky: 1324
Registrován: sob 07 říj, 2006 5:44 pm
Bydliště: Bukovice

Příspěvekod PaMi » úte 12 kvě, 2009 10:19 am

Petr Zatrepalek píše:Teď ze sebe udělám pitomce - ten program umí fakt zařídit že mašina se po "ujetí" naprogramované vzdálenosti sama odebere do depa k příslušnému zařízení, tam setrvá určenou dobu a teprv pak se vrátí na trať?

Program umí to, že když nedočerpáš vodu nebo naftu, tak se Ti lokomotiva zastaví klidně během jízdy.
Doplnění naftou, uhlím vodou lze zajistit různými způsoby:
buďto "ručně", anebo co je nejčastěji používané, tak když vjede na kolej kde je např. zbrojení, tak se tam na určenou dobu zastaví a "dotankuje". Taky často používaný způsob je naprogramované tlačítko "NATANKUJ". Lokomotiva si sama dojede na kolej kde je zbrojení, tam zastaví atd atd. Naprogramovat lze nepřeberné množství variant co se má dít.
-- TT -- ČSD -- Jenom pro radost -- TrainController 8.0 Gold -- Moduly
Uživatelský avatar
PaMi
 
Příspěvky: 487
Registrován: úte 04 bře, 2008 1:57 pm

Příspěvekod Petr Zatrepalek » úte 12 kvě, 2009 10:56 am

Tak to je doost dobrý :D ! Bohužel software zatím nepoužívám - teda krom toho na programování ESU dekodérů...
ČSD 1970-1988 v HO, jinak kitařina (éra, tanky), zakázková patinace a stavba modelů
Uživatelský avatar
Petr Zatrepalek
 
Příspěvky: 2680
Registrován: pát 07 zář, 2007 11:20 pm
Bydliště: Sázava - Černé Budy

Příspěvekod Petr Zatrepalek » úte 12 kvě, 2009 10:59 am

Docela dobrý by bylo, naprogramovat "nahodilou" závadu na trati - aby pro soupravu musela dojet záloha... Tohle ten program asi taky bude umět.
ČSD 1970-1988 v HO, jinak kitařina (éra, tanky), zakázková patinace a stavba modelů
Uživatelský avatar
Petr Zatrepalek
 
Příspěvky: 2680
Registrován: pát 07 zář, 2007 11:20 pm
Bydliště: Sázava - Černé Budy

Příspěvekod vorelj » stř 20 kvě, 2009 6:29 pm

PaMi píše:
Petr Zatrepalek píše:Teď ze sebe udělám pitomce - ten program umí fakt zařídit že mašina se po "ujetí" naprogramované vzdálenosti sama odebere do depa k příslušnému zařízení, tam setrvá určenou dobu a teprv pak se vrátí na trať?

Program umí to, že když nedočerpáš vodu nebo naftu, tak se Ti lokomotiva zastaví klidně během jízdy.
Doplnění naftou, uhlím vodou lze zajistit různými způsoby:
buďto "ručně", anebo co je nejčastěji používané, tak když vjede na kolej kde je např. zbrojení, tak se tam na určenou dobu zastaví a "dotankuje". Taky často používaný způsob je naprogramované tlačítko "NATANKUJ". Lokomotiva si sama dojede na kolej kde je zbrojení, tam zastaví atd atd. Naprogramovat lze nepřeberné množství variant co se má dít.


Nyní jsme s Lokopinem diskutovali možnost "automatického " dotankování a zatím jsme na nic nepřišli, můžeš upřesnit jakým způsobem řešíš " dotankování " , nebo tlačítko " Natankuj" programově. Jedná se o to zda je někde v programu číselné , nebo jiné vyjádření stavu zásob paliva , využitelné dále v programování ? Graficky se to znázorňuje na grafickém ovladači lokomotivy.
vorelj
 
Příspěvky: 11
Registrován: pon 07 dub, 2008 2:59 pm
Bydliště: Klenovice

Příspěvekod Houmr » čtv 21 kvě, 2009 10:28 am

No já to taky zkoumal a zdá se mi že v 5.8 to nejde. V nové verzi programu to možná půjde, jak mi kolega psal používá Gold.
"HO" - DCC - III - IV
Uživatelský avatar
Houmr
 
Příspěvky: 1324
Registrován: sob 07 říj, 2006 5:44 pm
Bydliště: Bukovice

Příspěvekod PaMi » pát 22 kvě, 2009 3:28 pm

Ahoj,
vvrátil jsem se po týdnu z dovolené, proto jsem tak dlouho nereagoval.
Předně se musím všem omluvit za mystifikaci.
Já jsem to ještě nikdy neimplementoval, ale jak jsem psal, tak jsem to v programu viděl a to sice v "Properties" bloku funkce "Operations". A tady je to, zač se hlavně omlouvám, tam je funkce "Load CAR". Já když to jenom zběžně procházel, tak tam viděl LOAD a bylo to.
Nějak to jde ale určitě, protože jsem o tom četl na nějakém diskuzním fóru (asi u Freiwalda). Pokusím se to tam dohledat a tady popsat abych napravil tohle moje pochybení.
P.S. používám verzi Gold
-- TT -- ČSD -- Jenom pro radost -- TrainController 8.0 Gold -- Moduly
Uživatelský avatar
PaMi
 
Příspěvky: 487
Registrován: úte 04 bře, 2008 1:57 pm

Příspěvekod PaMi » úte 30 čer, 2009 7:24 pm

Protože jsem to diskuzním fóru nenalezl, založil jsem nové vlákno a zde je odpověď přímo od Freiwalda na můj dotaz, zdali je možné naprogramovat doplnění paliva:

Ne, toto zatím není možné. Simulacespotřeby a doplňování paliva je myšleno pro použití realistického manuálního ovládání lokomotiv. Jako skutečný strojvůdce uživatel má možnost zvolit, jestli je také zodpovědný za stav paliva.
Zatím toto nebylo adaptováno na automatický provoz lokomotiv.


Na soukromý dotaz jsem získal odpověď, že je to zajímavá myšlenka a v budoucí verzi by se toto mohlo objevit.
Omlouvám se tedy znovu všem za mystifikaci. Ve volbě Actions v bloku jsem zahlédl možnost "Load", ale to je jenom Load Cars (nalož vagóny).
Ještě jednou sorry.
-- TT -- ČSD -- Jenom pro radost -- TrainController 8.0 Gold -- Moduly
Uživatelský avatar
PaMi
 
Příspěvky: 487
Registrován: úte 04 bře, 2008 1:57 pm

Další

Zpět na Software

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 16 návštevníků