Stránka 1 z 4

JMRI – Logika návěstidel

PříspěvekNapsal: čtv 10 zář, 2020 5:07 am
od sidlo
Uživatelé JMRI se dělí do několika skupin. Jedna skupina ho používá, protože poskytuje ve srovnání s jinými systémy nejvíce nástrojů pro uživatelské přizpůsobení. Druhá skupina ho používá protože je zdarma. Třetí skupina ho používá protože ze všech dostupných systémů poskytuje nejlepší podporu pravidlům a zvyklostem používaných na našich tratích ČSD/SŽ/ŽSR.

Fanoušci jiných systémů neprávem označují JMRI jako komplikovaný systém. Tato mylná představa vzniká z neznalosti JMRI. JMRI řeší problematiku modelové železnice jinak než ostatní systémy. To mu umožňuje velmi elegantně řešit běžné základní požadavky uživatelů.

Série článků Logika návěstidel vysvětluje jak rychle a jednoduše lze vyřešit zabezpečení stanice s rychlostní návěstní soustavou ČSD/SŽ/ŽSR. Tato série článků může být užitečná i pro uživatele ostatních systémů. Ti mohou sami nejlépe porovnat, zdali vynaložené stovky eur za jejich systémy byly dobrou investicí, a zdali jejich systémy jsou schopny řešit stejnou úlohu stejně jednoduše a elegantně jako JMRI. Samozřejmě se může stát, že uživatel jiného systému zjistí že takovou úlohu může jeho systém řešit s obtížemi jen částečně nebo vůbec.

Tady je zadání nejběžnějších požadavků na řízení stanice, tak jak se nejčastěji vyskytuje v příspěvcích začátečníků na tomto fóru.

https://sites.google.com/site/sidloweb/jmri/20-logika-navestidel

Schema_800.png
Schema_800.png (28.97 KiB) Zobrazeno 5932 krát

Re: JMRI – Logika návěstidel

PříspěvekNapsal: čtv 10 zář, 2020 5:47 am
od Brejla
sidlo píše:Uživatelé JMRI se dělí do několika skupin. Jedna skupina ho používá, protože poskytuje ve srovnání s jinými systémy nejvíce nástrojů pro uživatelské přizpůsobení. Druhá skupina ho používá protože je zdarma. Třetí skupina ho používá protože ze všech dostupných systémů poskytuje nejlepší podporu pravidlům a zvyklostem používaných na našich tratích ČSD/SŽ/ŽSR.

Fanoušci jiných systémů neprávem označují JMRI jako komplikovaný systém. Tato mylná představa vzniká z neznalosti JMRI. JMRI řeší problematiku modelové železnice jinak než ostatní systémy. To mu umožňuje velmi elegantně řešit běžné základní požadavky uživatelů.


Doporučuji výrazně navýšit sebekritiku a pravdomluvnost :!:

Re: JMRI – Logika návěstidel

PříspěvekNapsal: čtv 10 zář, 2020 6:08 am
od zdeno
Brejla píše:
sidlo píše:Uživatelé JMRI se dělí do několika skupin. Jedna skupina ho používá, protože poskytuje ve srovnání s jinými systémy nejvíce nástrojů pro uživatelské přizpůsobení. Druhá skupina ho používá protože je zdarma. Třetí skupina ho používá protože ze všech dostupných systémů poskytuje nejlepší podporu pravidlům a zvyklostem používaných na našich tratích ČSD/SŽ/ŽSR.
Fanoušci jiných systémů neprávem označují JMRI jako komplikovaný systém. Tato mylná představa vzniká z neznalosti JMRI. JMRI řeší problematiku modelové železnice jinak než ostatní systémy. To mu umožňuje velmi elegantně řešit běžné základní požadavky uživatelů.

Doporučuji výrazně navýšit sebekritiku a pravdomluvnost :!:

Prispevek jako obvykle, uplne mimo tema, urazlivy a zlomyselny.

Re: JMRI – Logika návěstidel

PříspěvekNapsal: čtv 10 zář, 2020 8:30 am
od belgarat
Brejlovy komentare jsou rypave, presto v tomto pripade ma castecne pravdu. JMRI totiz ma nejvice moznosti prizpusobeni ... a prave PROTO se jevi komplikovany. Schovat (pro bezne pouziti) komplexitu nastaveni a zaroven umoznit nastavovani je HODNE tezky orisek a je velmi malo software, ktery jej uspesne vyresilo.

Jinak - kdo ma zajem si vyhledat nejaka doporuceni (Microsoft, Sun/Oracle, ...) ohledne designu UI rozhrani pripadne "procesu" v desktopovych aplikaci zjisti, ze JMRI porusuje prakticky vsechny - dnes uz standardni - principy; vetsinou zcela zbytecne (tim chci rict, ze kazde doporuceni jde porusit, jen clovek musi spravne vyhodnotit kdy a jaky je uzitek). I proto se zda "slozite".

Edit (vypadl kus textu): i proto VELMI DEKUJI Sidlovi ze prorazi cestu ... absence radneho manualu, nedodrzeni obecnych principu, a jednoduse obrovske mnozstvi chyb a nedodelku (je to ale zadarmo !) znamena velke mnozstvi slepych ulicek, ve kterych se slabsi povaha utopi a ztrati.

Bloky – JMRI – Logika návěstidel

PříspěvekNapsal: pát 11 zář, 2020 5:08 am
od sidlo
Prvním krokem v Logice návěstidel ve definice Bloků. Tabulku bloků zvládne vyplnit každý.

https://sites.google.com/site/sidloweb/jmri/20-logika-navestidel/1-bloky

obr_22_800.png

Re: JMRI – Logika návěstidel

PříspěvekNapsal: pát 11 zář, 2020 6:13 am
od HonzaM
Jako blok se tedy definuje buď jednotlivá výhybka, nebo celé zhlaví, případně staniční kolej nebo její část, ano?

Re: JMRI – Logika návěstidel

PříspěvekNapsal: pát 11 zář, 2020 8:10 am
od sidlo
To je dobrá otázka. Je dobré si rozmyslet jaké provozní situace mohou nastat a co od bloků očekáváme.
  • Pokud potřebuji shodit návěstidlo za vlakem, potom je třeba mít za každým návěstidlem blok. Tím blokem může být i výhybka.
  • Pokud chci kontrolovat volnost koleje ve vlakové cestě, potom je třeba mít bloky na všech pojížděných kolejích mezi dvěma návěstidly.
  • Pokud chci zabránit podhození výhybky, potom musím mít výhybku v nějakém bloku.

Co se týká skupin výhybek a zhlaví. Na to existují dva různé přístupy.
  • Celé zhlaví jeden blok. Pro funkci logiky návěstidel stačí.
  • Každá výhybka jeden blok. To je výhodné/nutné v případech, kdy na jednom zhlaví je možné postavit více souběžných cest. Nebo v případech, kdy jeden vlak obsazuje krajní výhybku, ale jízdní cesta přes jiné výhybky je volná. Potom by jedna výhybka blokovala celé zhlaví, přestože hranice na jinou kolej volné jsou.

Já preferuji každou výhybku jednotlivý blok. Bezpodmínečně nutné to není. Je to podle vkusu každého soudruha.

Re: JMRI – Logika návěstidel

PříspěvekNapsal: pát 11 zář, 2020 4:47 pm
od HonzaM
Předpokládal jsem to, na modulech detekuji každou výhybku samostatně. Na domácím kolejišti většinou také. Považuji za rozumné s tím přinejmenším počítat a udělat co nejvíc izolovaných úseků, které nemusí být hned od počátku připojené na detektory obsazení, lze je připojit přímo na napájení, potom je jednoduché kdykoli později detekci jednoduše realizovat.

Re: JMRI – Logika návěstidel

PříspěvekNapsal: pát 11 zář, 2020 6:37 pm
od HonzaM
Je prima že JMRI umožňuje naprogramovat rychlostní návěstní soustavu ČSD/ČD a nepotřebuje pro to externí dekodér, u TrainControlleru je potřeba použít třeba ND4 nebo jiný dekodér a k jednotlivým cestám zadat kód návěsti která se má zobrazit. Jak se u JMRI návěstidla připojují, přímo přes LocoNet?

Re: JMRI – Logika návěstidel

PříspěvekNapsal: sob 12 zář, 2020 5:39 am
od sidlo
V JMRI je možné návěstidla připojit jak přes DCC, tak přes LocoNet. Ale existují i jiné způsoby. Je to vlastnost dekodéru.

Výhybky – JMRI – Logika návěstidel

PříspěvekNapsal: sob 12 zář, 2020 5:42 am
od sidlo
Kdo zvládl vyplnit tabulku Bloky zvládne vyplnit i tabulku Výhybky, protože je to stejně jednoduché. Pouze si dáme pozor na to, abychom správně označili běžné výhybky s rychlostí 40 km/h do odbočky a výhybky štíhlé s rychlostí 60 km/h do odbočky.

https://sites.google.com/site/sidloweb/jmri/20-logika-navestidel/vyhybky

obr_32_800.png

Re: JMRI – Logika návěstidel

PříspěvekNapsal: sob 12 zář, 2020 7:55 pm
od HonzaM
sidlo píše:V JMRI je možné návěstidla připojit jak přes DCC, tak přes LocoNet. Ale existují i jiné způsoby. Je to vlastnost dekodéru.

Co jsou ty “jiné způsoby”?
Pokud správně chápu, veškerou logiku (volbu návěsti v závislosti na postavení cesty, následujícím návěstidle, obsazení) obstarává JMRI, ten sdělí návěstnimu dekodéru jakou návěst má zobrazit.

Re: JMRI – Logika návěstidel

PříspěvekNapsal: ned 13 zář, 2020 5:40 am
od sidlo
Dobrá otázka, nemíchejme však hrušky s jablky.
HonzaM píše:Co jsou ty “jiné způsoby”?
Pokud správně chápu, veškerou logiku (volbu návěsti v závislosti na postavení cesty, následujícím návěstidle, obsazení) obstarává JMRI, ten sdělí návěstnimu dekodéru jakou návěst má zobrazit.

Ano tak je to správně, veškerou logiku obstará JMRI, které dává povel návěstidlům jaká návěst se má zobrazit.

Toto už je ale reakce na reakci. Původní otázka zněla:
HonzaM píše:Je prima že JMRI umožňuje naprogramovat rychlostní návěstní soustavu ČSD/ČD a nepotřebuje pro to externí dekodér, u TrainControlleru je potřeba použít třeba ND4 nebo jiný dekodér a k jednotlivým cestám zadat kód návěsti která se má zobrazit. Jak se u JMRI návěstidla připojují, přímo přes LocoNet?

A odpověď byla - návěstidla se připojují přes LocoNet nebo přes DCC, ale existují i jiné způsoby podle dekodéru návěstidla. Tím jiným způsobem může být např. OpenLCB. Takže když má návěstidlo dekodér DCC tak se připojí na DCC, pokud má dekodér LocoNet tak se připojuje na LocoNet, pokud má dekodér OpenLCB tak se připojí do sítě OpenLCB, atd.

Řadiče – JMRI – Logika návěstidel

PříspěvekNapsal: ned 13 zář, 2020 5:50 am
od sidlo
Definování řadičů. Dvoupolohové řadiče budeme používat pro přestavování výhybek a třípolohové řadiče pro přestavování vjezdu a odjezdu do/z stanice. Stále to není nic těžkého.

https://sites.google.com/site/sidloweb/jmri/20-logika-navestidel/radice

obr_44.png
obr_44.png (8.05 KiB) Zobrazeno 5537 krát

Re: JMRI – Logika návěstidel

PříspěvekNapsal: ned 13 zář, 2020 6:23 am
od HonzaM
sidlo píše:A odpověď byla - návěstidla se připojují přes LocoNet nebo přes DCC, ale existují i jiné způsoby podle dekodéru návěstidla. Tím jiným způsobem může být např. OpenLCB. Takže když má návěstidlo dekodér DCC tak se připojí na DCC, pokud má dekodér LocoNet tak se připojuje na LocoNet, pokud má dekodér OpenLCB tak se připojí do sítě OpenLCB, atd.

Každá návěst (já raději používám termín “návěstní znak”) tedy má jednoduše adresu, kterou pošlu přes DCC nebo LocoNet, jako třeba u ND4, dekodér tedy lze použít i s TrainControllerem, RocRail nebi iTrain, JMRI není podmínkou, je to tak?