JMRI – Logika návěstidel

Software pro železniční modelářství, simulátory, ovládání, plánování....

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Řadiče – JMRI – Logika návěstidel

Příspěvekod HonzaM » ned 13 zář, 2020 6:34 am

sidlo píše:Definování řadičů. Dvoupolohové řadiče budeme používat pro přestavování výhybek a třípolohové řadiče pro přestavování vjezdu a odjezdu do/z stanice. Stále to není nic těžkého.

https://sites.google.com/site/sidloweb/jmri/20-logika-navestidel/radice

obr_44.png

Proč ty třípolohové řadiče? A jak se ovládá vjezd a odjezd, alternativně zadáním cesty tlačítky odkud - kam, nebo řadiči, po jedné výhybce?
N, převážně epocha V, VI.
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 2448
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: JMRI – Logika návěstidel

Příspěvekod sidlo » ned 13 zář, 2020 6:49 am

HonzaM píše:Proč ty třípolohové řadiče? A jak se ovládá vjezd a odjezd, alternativně zadáním cesty tlačítky odkud - kam, nebo řadiči, po jedné výhybce?

Tento seriál není zaměřen na simulaci nějakého konkrétního zabezpečovacího zařízení, jako např. releovky. Úkolem tohoto seriálu je ukázka nejjednoduššího řešení základních požadavků na zabezpečení a řízení kolejiště. A třípolohový řadič je pro tento úkol více než vhodný. Mimochodem, používá ho pro stejnou funkci také elektromechanika.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 2622
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Návěstidla – JMRI – Logika návěstidel

Příspěvekod sidlo » pon 14 zář, 2020 5:06 am

Vyplníme tabulku návěstidel. Je to stejně jednoduché jako vyplnit tabulku výhybek.

https://sites.google.com/site/sidloweb/jmri/20-logika-navestidel/navestidla

obr_52.png
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 2622
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: JMRI – Logika návěstidel

Příspěvekod HonzaM » pon 14 zář, 2020 4:49 pm

sidlo píše:
HonzaM píše:Proč ty třípolohové řadiče? A jak se ovládá vjezd a odjezd, alternativně zadáním cesty tlačítky odkud - kam, nebo řadiči, po jedné výhybce?

Tento seriál není zaměřen na simulaci nějakého konkrétního zabezpečovacího zařízení, jako např. releovky. Úkolem tohoto seriálu je ukázka nejjednoduššího řešení základních požadavků na zabezpečení a řízení kolejiště. A třípolohový řadič je pro tento úkol více než vhodný. Mimochodem, používá ho pro stejnou funkci také elektromechanika.

Já jsem se ale ptal na jeho funkci.
N, převážně epocha V, VI.
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 2448
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: JMRI – Logika návěstidel

Příspěvekod sidlo » pon 14 zář, 2020 5:05 pm

HonzaM píše:Já jsem se ale ptal na jeho funkci.

Brzy se k tomu dostaneme.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 2622
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Panel – JMRI – Logika návěstidel

Příspěvekod sidlo » úte 15 zář, 2020 5:05 am

Dnes si nakreslíme si panel s reliéfem kolejiště. K tomu oživíme řadiče výhybek a virtuální návěstidla. Napíšeme několik málo jednoduchých logických podmínek pro přestavování výhybek a nastavení virtuálních návěstidel.

https://sites.google.com/site/sidloweb/jmri/20-logika-navestidel/panel

obr_61_800.png
obr_61_800.png (32.55 KiB) Zobrazeno 448 krát
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 2622
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Logika návěstidel – JMRI – Logika návěstidel

Příspěvekod sidlo » stř 16 zář, 2020 5:02 am

Máme všechny komponenty připravené. Dostáváme se k jádru věci. Nyní můžeme vyplnit tabulku logiky návěstidel. A je to stejně jednoduché jako bylo vyplnit tabulku výhybek nebo tabulku návěstidel.

https://sites.google.com/site/sidloweb/jmri/20-logika-navestidel/logika-navestidel

obr_72.png
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 2622
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: JMRI – Logika návěstidel

Příspěvekod sidlo » čtv 17 zář, 2020 5:11 am

Tato kapitola seriálu přímo nesouvisí s Logikou návěstidel. U větších projektů je výhodné si vše otestovat simulací v počítači a vše si v klidu odladit. A až odladěný systém nasadit do provozu. Tato kapitola o testování je všeobecně použitelná i v jiných projektech.

https://sites.google.com/site/sidloweb/jmri/20-logika-navestidel/testovani

obr_83_800.png
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 2622
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Testování na simulátoru – JMRI – Logika návěstidel

Příspěvekod sidlo » pát 18 zář, 2020 5:02 am

Nakonec ještě krátká videoukázka z testování na simulátoru.

https://sites.google.com/site/sidloweb/jmri/20-logika-navestidel
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 2622
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: JMRI – Logika návěstidel

Příspěvekod sidlo » pon 21 zář, 2020 5:03 am

Brejla píše:Doporučuji výrazně navýšit sebekritiku a pravdomluvnost :!:


Někteří uživatelé vložili značné úsilí a prostředky do řešení základních požadavků na řízení kolejiště. Na základě spotřebovaného času a prostředků se pak začali domnívat, že se v dané oblasti stali odborníky. Pokud si takový “odborník”, který není spokojen s výsledkem vynaloženého úsilí a prostředků, potom přečte tvrzení, že JMRI umí lehce a jednoduše danou úlohu vyřešit, zákonitě si musí myslet že se jedná o chvástání nebo dokonce o lež. Tyto excesy můžeme klidně přejít, neboť Nevědomost hříchu nečiní.

Jak bylo ukázáno v tomto seriálu https://sites.google.com/site/sidloweb/jmri/20-logika-navestidel, v JMRI stačí udělat šest jednoduchých kroků a úkol je splněn. A nebylo k tomu třeba žádných velkých investic, speciálních zařízení ani složitého programování. Za povšimnutí stojí, že jsme nikde nezadávali jaké návěsti na návěstidlech mají svítit a ani jsme nemuseli nijak programovat návěstní dekodér. Pouze jsme zadali přes které výhybky se má jet a která návěstidla za sebou následují. O vše ostatní se postaralo JMRI. Vše bylo jednoduše naklikáno v grafickém uživatelském rozhraní.

Přestože byla pro příklad vybrána velmi jednoduchá stanice, tak z návodu je jasné že stanice může být libovolně veliká. Nejsme nijak omezeni počtem staničních kolejí, počtem výhybek ani návěstidel. A je také zřejmé že s velikostí stanice neroste složitost celého řešení. Pouze se úměrně počtu komponent v kolejišti zvýší počet záznamů v příslušných tabulkách.

Připomeňme si co bylo zadání a co se nám podařilo rychle, lehce a elegantně vyřešit:
  • Jednoduché přestavování výhybek
  • Ochrana podhození výhybky
  • Rychlostní návěstní soustava ČSD/SŽ/ŽSR
  • Závislost návěstidel mezi sebou
  • Nemožnost postavit cestu na obsazenou kolej
  • Nemožnost přestavit výhybku v postavené cestě
  • Jednoduché stavění vlakové cesty
  • Shození návěstidla za vlakem
  • Rychlé zrušení cesty
  • Jednoduché nastavení systému
  • Žádná znalost počítačového programování
  • Žádné komplikované nastavování dekodérů nebo jiných zařízení s μC
  • Přehledný ovládací panel na počítači nebo tabletu
  • Indikace obsazení kolejí, polohy výhybek a návěstí na návěstidlech

Uživatelé jiných systémů teď mohou porovnat jak základní požadavky na řízení kolejiště řeší jejich oblíbený systém. Jak moc je to v jejich systému komplikované a zdali vůbec lze s jejich systémem dosáhnout podobných výsledků.

A uživatelé JMRI si mohou užívat zábavu s provozem kolejiště.

3_navestidla.gif
3_navestidla.gif (4.94 KiB) Zobrazeno 185 krát
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 2622
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: JMRI – Logika návěstidel

Příspěvekod HonzaM » pon 21 zář, 2020 11:22 am

sidlo píše:
Přestože byla pro příklad vybrána velmi jednoduchá stanice, tak z návodu je jasné že stanice může být libovolně veliká. Nejsme nijak omezeni počtem staničních kolejí, počtem výhybek ani návěstidel. A je také zřejmé že s velikostí stanice neroste složitost celého řešení. Pouze se úměrně počtu komponent v kolejišti zvýší počet záznamů v příslušných tabulkách.

Připomeňme si co bylo zadání a co se nám podařilo rychle, lehce a elegantně vyřešit:
  • Jednoduché přestavování výhybek
  • Ochrana podhození výhybky
  • Rychlostní návěstní soustava ČSD/SŽ/ŽSR
  • Závislost návěstidel mezi sebou
  • Nemožnost postavit cestu na obsazenou kolej
  • Nemožnost přestavit výhybku v postavené cestě
  • Jednoduché stavění vlakové cesty
  • Shození návěstidla za vlakem
  • Rychlé zrušení cesty
  • Jednoduché nastavení systému
  • Žádná znalost počítačového programování
  • Žádné komplikované nastavování dekodérů nebo jiných zařízení s μC
  • Přehledný ovládací panel na počítači nebo tabletu
  • Indikace obsazení kolejí, polohy výhybek a návěstí na návěstidlech

Uživatelé jiných systémů teď mohou porovnat jak základní požadavky na řízení kolejiště řeší jejich oblíbený systém. Jak moc je to v jejich systému komplikované a zdali vůbec lze s jejich systémem dosáhnout podobný výsledek

Dovolil bych si pochybovat o tvrzení o jednoduchosti naprogramování libovolně velké stanice při zachování všech uvedených požadavků. Chybí mi například popis způsobu stavění cest a zároveň zabezpečení znemožnění podhození výhybky, způsob ovládání z tabletu, tedy komunikaci mezi PC na němž běží program a tabletem.
Bylo popsáno stavění výhybek řadiči a volba návěstí. Ale už ne souvislost. Pokud chápu, pak nejprve musím manuálně postavit všechny výhybky v budoucí cestě a potom vybrat návěst. Předpokládám že volba návěsti postupuje tak, že poté co nastavím výhybky tvořící požadovanou cestu na zvolenou kolej,
zadám jen příkaz “jeď“ a na vjezdovém návěstidle se zobrazí návěst která odpovídá takto zvolené cestě , obsazenosti všech úseků v cestě a návěsti následujícího návěstidla (odjezdového nebo cestového), v závislosti na zábrzdné vzdálenosti. Netvrdím že nejde tyto podmínky splnit, ale jsem přesvědčen že to není jednoduché a snadné. Co tak udělat příklad trochu větší a trochu složitější stanice, třeba téhle: viewtopic.php?f=1&t=11890&p=267455&hilit=Dandy#p267422
N, převážně epocha V, VI.
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 2448
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: JMRI – Logika návěstidel

Příspěvekod JenikPluto » pon 21 zář, 2020 2:10 pm

Aniz bych se povazoval za zkuseneho experta na JMRI, dovolil bych si vstoupit timto odkazem...

Edit: Vcetne pododkazu napr. na Turnout Lock Feature.

JP
JenikPluto
 
Příspěvky: 242
Registrován: pát 08 lis, 2013 10:19 am
Bydliště: Kladno

Re: JMRI – Logika návěstidel

Příspěvekod BohousP » pon 21 zář, 2020 4:22 pm

Myslím, že Petr Šídlo si zaslouží dík za objasnění mnoha otázek o JMRI. Není to systém nový, má také své mouchy, ale v našich kotlinách byl, až na výjimky, docela opomíjený. Jak je vidět, má i určité výhody, jen je potřeba se s ním naučit pracovat a nevyžadovat kuchařské návody až po detaily jako je barva vodičů. (Nemyslím tím teď nikoho konkrétního.) Mnoho z nás používa Train Controller, ale nebýt zase Lokopina, asi bychom tápali podobně. Prostě, chce to praxi.
TT, DCC, NanoX-2017, TC8, ... http://masinky.info
Uživatelský avatar
BohousP
 
Příspěvky: 2483
Registrován: stř 12 kvě, 2010 9:17 am
Bydliště: Praha - Malešice

Re: JMRI – Logika návěstidel

Příspěvekod sidlo » pon 21 zář, 2020 4:56 pm

Moc dobré otázky, díky za ně. Pokusím se na všechny odpovědět.

HonzaM píše:Dovolil bych si pochybovat o tvrzení o jednoduchosti naprogramování libovolně velké stanice při zachování všech uvedených požadavků.

Zatímco většina ostatních systémů si je podobná jako vejce vejci, tak JMRI je jiné. Zatímco první kroky s jinými systémy jsou velmi intuitivní, tak JMRI se zdá na první pohled složité. Zatímco zdánlivá jednoduchost vede jiné systémy brzy do slepé uličky, tak s JMRI se dají velmi jednoduše řešit jinde obtížné úkoly.

HonzaM píše:Chybí mi například popis způsobu stavění cest

Výhybky se přestavují prostřednictvím řadičů https://sites.google.com/site/sidloweb/jmri/20-logika-navestidel/radice Jedná se o tzv. individuální stavění výhybek, což je běžný způsob používaný na železnici.

HonzaM píše:a zároveň zabezpečení znemožnění podhození výhybky,

O to se stará Logix https://sites.google.com/site/sidloweb/jmri/20-logika-navestidel/panel v podkapitole Ovládání výhybek. Jednoduchá podmínka kontroluje, zdali není blok výhybky obsazen a řadič směru je v neutrální poloze. Pokud alespoň jedna z podmínek není splněna, tak se výhybka nepřestaví.

HonzaM píše:způsob ovládání z tabletu, tedy komunikaci mezi PC na němž běží program a tabletem.

Stačí pouze spustit JMRI Web Server a připojit tablet na správnou adresu a port. O vše ostatní se postará JMRI. Podrobně je to popsáno např. tady https://sites.google.com/site/sidloweb/jmri/09-panel-editor/jmri-web-server.

HonzaM píše:Bylo popsáno stavění výhybek řadiči a volba návěstí.

Ne, návěst se nenastavuje. O konkrétní návěst se stará JMRI Logika návěstidel.

HonzaM píše:Ale už ne souvislost. Pokud chápu, pak nejprve musím manuálně postavit všechny výhybky v budoucí cestě

Ano, viz individuální stavění cesty.

HonzaM píše:a potom vybrat návěst.

Ne, návěst se nenastavuje. O konkrétní návěst se stará JMRI Logika návěstidel. Já vím, pro mnoho uživatelů kteří jsou zvyklí na jiné systémy a jejich obtíže s nastavováním návěstí je najednou nepochopitelné, že se o návěsti nemusí vůbec starat.

HonzaM píše:Předpokládám že volba návěsti postupuje tak, že poté co nastavím výhybky tvořící požadovanou cestu na zvolenou kolej, zadám jen příkaz “jeď“

Ano, ale použil bych spíše termín Vjezd nebo Odjezd povolen.

HonzaM píše:a na vjezdovém návěstidle se zobrazí návěst která odpovídá takto zvolené cestě , obsazenosti všech úseků v cestě a návěsti následujícího návěstidla (odjezdového nebo cestového), v závislosti na zábrzdné vzdálenosti.

Přesně tak, JMRI si samo spočítá jaká návěst se má zobrazit.

HonzaM píše:Netvrdím že nejde tyto podmínky splnit, ale jsem přesvědčen že to není jednoduché a snadné.

Rozumím tomu, že pro mnoho lidí se to zdá být neuvěřitelné, ale v JMRI je to právě takto jednoduché a snadné. V tom je přednost JMRI Logika návěstidel oproti jiným systémům. Uživatel nemusí vymýšlet žádné závislosti. Prostě jenom popíše přes které bloky se jede, jak jsou postavené výhybky, jak jdou návěstidla za sebou a kterým řadičem se povoluje Vjezd/Odjez. Vše ostatní spočítá JMRI.

HonzaM píše:Co tak udělat příklad trochu větší a trochu složitější stanice, třeba téhle: viewtopic.php?f=1&t=11890&p=267455&hilit=Dandy#p267422

Nepochybuji o tom, že to Dandy zvládne sám.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 2622
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: JMRI – Logika návěstidel

Příspěvekod belgarat » pon 21 zář, 2020 6:00 pm

sidlo píše:Ne, návěst se nenastavuje. O konkrétní návěst se stará JMRI Logika návěstidel. Já vím, pro mnoho uživatelů kteří jsou zvyklí na jiné systémy a jejich obtíže s nastavováním návěstí je najednou nepochopitelné, že se o návěsti nemusí vůbec starat.

Tady mam dotaz - castecne mimo tema, ale souvisi: navesti se tedy nastavi automaticky jakmile je postavena cesta; chapu spravne ?

Je to tak i na 'velke' zeleznici, tzn. na koleji se navest 'stuj' zmeni na 'neco co povoluje jizdu' jakmile je postavena vlakova cesta -- nebo je pripustny (nebo dokonce obvykly) i "mezistav", kdy jsou vymeny uz prehozene, ale navesti se stale 'stuj' -- a zmeni se az na explicitni pokyn ?
TT ep. IVa-b; analog + NanoX, DR5000. Pseudoprogramator, pindac nesmyslu
http://modelwiki.klfree.net
belgarat
 
Příspěvky: 1717
Registrován: čtv 27 pro, 2012 9:36 pm
Bydliště: Hřebeč u Kladna

PředchozíDalší

Zpět na Software

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník