Rotunda

Založte si vlastní témata a prezentuje zde stavbu vlastních modelů od A do Z. Pouze lokomotivy, vozy či stavby. Ne kolejiště.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Rotunda

Příspěvekod Jeff Hopper » ned 04 pro, 2011 3:41 pm

foto ukončení koleje v rotundě - většinou co jsem viděl tak je to tvořeno něčím přivařeným a nebo jsem viděl i přivařené čuby - pár fotek

Depo Chomutov

http://jefftt.rajce.idnes.cz/zeleznice_ ... 0_4080.jpg

(ty červenobílé pásky jsou tam proto aby návštěvníci nežuchli do prohl. kan.)

Depo Nymburk

http://jefftt.rajce.idnes.cz/Nymburk_lo ... 0_3390.jpg
Jeff Hopper
 
Příspěvky: 577
Registrován: stř 05 led, 2011 6:32 pm
Bydliště: Nymburk

Re: Rotunda

Příspěvekod Jardax » ned 04 pro, 2011 6:44 pm

Ze vam do toho vstupuji - proc by se mela na tocne neustale menit polarita koleji, resp. proc by to melo mit vliv na okolni koleje vcetne rotundy?
Standardni reseni je samozrejme v pevnem urceni polarity vsech koleji okolo, s vyjimkou tocny - na te se prave meni polarita s ohledem na propojenou kolej. Takze masina prijede na tocnu a od te chvile je oddelena od zbytku systemu, a zmenit ji polaritu neni v analogu ani digitalu nejmensi problem.
Je to spis logisticky problem, jak si kdo definuje "vpred" a "vzad" na okolnich kolejich. Tocna prepne polaritu podle koleje na kterou se natoci.
Jinak existuje na DCC celkem inteligentni system (primarne pro vratne smycky) pro transparentni prepinani polarity v podobnych systemech.
Co se tyce rizeni dojezdu a odjezdu - to je otazka, zalezi na tom, co je v systemu nainstalovano a co je k dispozici. DCC, S88...?
N scale a vsechno kolem 1/150
Uživatelský avatar
Jardax
 
Příspěvky: 159
Registrován: pon 09 bře, 2009 1:58 pm
Bydliště: Praha

Re: Rotunda

Příspěvekod MirekTT » ned 04 pro, 2011 7:11 pm

Jardax píše:......a od te chvile je oddelena od zbytku systemu........Tocna prepne polaritu podle koleje na kterou se natoci......

Abych neplácal hlouposti, ale právě tohle je dost podstatný problém. Ono vnímat otáčející se most točny jako >>nepřipojenou<< kolej, která se po zastavení připojí, je technicky velmi náročné a hlavně nežádoucí pro svítítcí a "vrčící" lokomotivy. Právě to propojení je technicky náročné.
Proto se mostovka točny dělá jako trvale napájená a "homogenizace polarity" napětí na příslušných výjezdových kolejích se provádí elektronicky - zmíněným obvodem vratné smyčky (v případě DCC, v analogu nevim). Je jednodušší trvale napájet rotačně dva póly, než spolehlivě stykovat dva a dva póly při každém zastavení.
Upozornění! Toto je diskuzní fórum, a ne vševědopedie absolutních pravd!
www.ModulyBrno.cz
MirekTT
 
Příspěvky: 2573
Registrován: stř 03 pro, 2008 7:39 pm

Re: Rotunda

Příspěvekod fulda » ned 04 pro, 2011 7:52 pm

V podstatě se používá v DCC i ten model, kterej provozuje třeba PECO - točna je na dvou půkruzích a její polarite se tímpádem přepne sama od sebe "někde mezi", ale to není moc dobré pro vrčící a svítící mašiny.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4891
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: Rotunda

Příspěvekod Jardax » ned 04 pro, 2011 9:04 pm

Ne, tak presne takhle to neni. Respektive mozna to tak nekdo dela, ale to je ciste jeho problem :)
Nikdy jsem nerekl, ze by se mela mostovka odpojit od napajeni - to je proti filozofii DCC.
Most tocny je uzavrena samostatna kolej. Jeji polarita se prepina podle toho kam je natocena.
Prepnuti polarity je zalezitost nekolika milisekund, zadny vliv na DCC system to nema. Naopak je to v DCC systemu vyrazne jednodussi, protoze odpada zmena smeru jizdy v zavislosti na polarite. Lokomotiva si toho ani nevsimne, pokud neni vypadek dlouhy - a jelikoz je kazdy dekoder vice ci mene vybaveny na kratkodobe vypadky a jejich vykryti, je takove precvaknuti polarity brnkacka.

To je dulezite mit na pameti:
- polarita DCC koleji je irelevantni!
- je jedno kde je K a kde J, lokomotiva se ridi jinymi parametry.
- kazdy DCC dekoder bez problemu zvladne, kdyz se mu pod koly prohodi polarita - resp. je mu to uplne jedno

Jedine co je treba dodrzovat (logisticky, ne technicky) je definice okolnich koleji a jejich polarity vuci "standardni" polarite na kolejisti jako celku.
Neni jiste zadny problem vsechny kuse koleje kolem tocny polarizovat (napriklad) tak, aby "vpred" bylo smerem na tocnu.
Pak to funguje tak, ze lokomotiva prejizdejici na tocnu zvenci v okamziku kontaktu s mostem prepne polaritu mostu na "standardni" a v extremnim pripade, pri prujezdu na opacnou kolej bez zastaveni, prepne opet polaritu tocny na opacnou, ale souhlasici s koleji naproti vjezdove.
To je jen priklad, samozrejme, logicky zalezi na rozlozeni vsech koleji atd. Ale neni to nic sloziteho.

Kazdopadne se vzdycky prepina pouze tocna, okolni koleje zustavaji pevne nastavene, neni duvod s nimi neco resit.
Proto je to taky tak jednoduche, oproti analogu ;)
N scale a vsechno kolem 1/150
Uživatelský avatar
Jardax
 
Příspěvky: 159
Registrován: pon 09 bře, 2009 1:58 pm
Bydliště: Praha

Re: Rotunda

Příspěvekod fulda » pon 05 pro, 2011 9:23 am

Tak tak.

Pokud to rozebereme do šroubku, tak se používají dvě metody "rozdělení kruhu" a "reverzní modul"

První je založená na tom, že pro danou polohu točny je pokaždé jasné, která kolej je J a která K a kupodivu je to stejné pro polovinu točny, takže je točna de-facto rozdělená na dvě poloviny

Druhá je založená na tom, že modul reverzu je docela levnej a fungující, takže se tam dá a ono to nějak dopadne a nikdo se o to nemusí starat.

Ilustrativní obrázky:

U rozdělení kruhu si všimněte, že je nutné dodržet polaritu v připojovaných kolejnicích a právě v polovině ji přehodit (označeno žlutě)
Obrázek

S použitím modulu je to celkem jedno
Obrázek

Zdroj a podrobnosti
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4891
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: Rotunda

Příspěvekod Jardax » pon 05 pro, 2011 10:50 am

Co se tyce dojezdu v rotunde, to se da asi resit mnoha zpusoby, pokud je dost mista (rezervy) na koleji a nejsou masiny uplne naknap, asi bych to resil koncovou prerusenou koleji a pres proudovy modul hlidany usek.

V DCC by to slo resit naprosto elegantne, ale nemuzu najit zpusob jak precist z masiny adresu. Jde to obejit, samozrejme, ale zalezi na rozsahu a typu rizeni.
N scale a vsechno kolem 1/150
Uživatelský avatar
Jardax
 
Příspěvky: 159
Registrován: pon 09 bře, 2009 1:58 pm
Bydliště: Praha

Re: Rotunda

Příspěvekod fulda » pon 05 pro, 2011 5:39 pm

Jardax píše:V DCC by to slo resit naprosto elegantne, ale nemuzu najit zpusob jak precist z masiny adresu. Jde to obejit, samozrejme, ale zalezi na rozsahu a typu rizeni.


Tady pomáhá klíčové slovo RailCom, ale v produkční sféře jsem ještě nenašel zastavovač s RailComem. Asi si časem nějakej udělám.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4891
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: Rotunda

Příspěvekod Jardax » pon 05 pro, 2011 6:33 pm

No ja nevim, teoreticky urcite, jen nevim jak je to s kompatibilitou.
Kazdopadne by to bylo hezky a dalo by se s tim delat vselicos.
N scale a vsechno kolem 1/150
Uživatelský avatar
Jardax
 
Příspěvky: 159
Registrován: pon 09 bře, 2009 1:58 pm
Bydliště: Praha

Re: Rotunda

Příspěvekod fulda » pon 05 pro, 2011 8:17 pm

Jakou myslíš kompatibilitu?

Zrovna v případě RailCom je to teda s kompatibilitou dost na kočku. Existuje specifikace NMRA RP-9.3.2 a Lenz RailCom. Bohužel se v některejch zajímavejch věcech rozcházejí, ale zrovna čtení adresy lokomotivy funguje u obou stejně.
Druhá otázka je, kdo má všechny dekodéry s RailCom, ale snad už jich je na trhu dost a taky se dají doplňovat druhé dekodéry jenom pro komunikaci.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4891
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: Rotunda

Příspěvekod Jardax » pon 05 pro, 2011 8:46 pm

Presne tuhle - Lenz, NMRA a par dalsich modifikaci :)
Ale je fakt, ze na ten zaklad by to stacit mohlo, a ty doplnkove dekodery jsou taky dost vyhoda, ani nejsou drahe. Pro H0 a TT celkem v pohode, u N to bude uz v nekterych mrnousech orech, ale ne neresitelny.

Kazdopadne uvazuji o tom, ze pokud by se kazda kolej kolem tocny vcetne mostu rozdelila na 3 hlidane useky (z kazde strany jeden signalizacni a centralni pro cteni) tak by se to dalo zautomatizovat pomerne jednoduse. Vcetne automatickeho parkovani od prijezdove koleje pres otoceni az po zaparkovani do rotundy. A samozrejme opacne.

To se sice nekterym skalnim modelarum nebude zamlouvat, jelikoz uz to neni "ja-si-vsechno-ridim-sam-rucne", ale je to lakave tema ;)
N scale a vsechno kolem 1/150
Uživatelský avatar
Jardax
 
Příspěvky: 159
Registrován: pon 09 bře, 2009 1:58 pm
Bydliště: Praha

Re: Rotunda

Příspěvekod male zvire » úte 06 pro, 2011 5:15 pm

Všem moc díky za podněty a fotky. Já jsem se dostal do fáze kdy jsem s výsledkem nebyl spokojen ani po několika dnech "úprav" a tak jsem všechno vyřezal a začal znovu (co se týká budovy - nikoliv řízení) - hlavně kvůli kolejím. Vteřiňák nechtěl držet a lepidlo co jsem tam napatlal potom sice drží jako Helvétská víra, ale nějak narušilo podkladový plast a koleje se nahnuly k sobě takže jsem už neměl správný rozchod, testovací vůz vykolejoval a při pokusu o navrácení kolejí do původní polohy hrubou silou jsem je kompletně zničil.
Zábrany na kolejích jsem zavrhl kvůli možnosti poničení případných doplňků lokotky, takže se soustředím na nějaký "šturc" o který se mašina opře nárazníky.

Řízení "provozu" v rotundě je stále hudbou budoucnosti - všechny návrhy které zde padly jsem po promyšlení zavrhl - buď proto že nesplňovaly funkcionalitu, nebo v případě speciálního RaiCom-like obvodu přesahovaly mé znalostní možnosti.

Za další diskuzi budu jenom rád, třeba se něco pěkného vyklube... :)
Nejvyšší forma života je člověk. Nejnižší formou života je člověk který si hraje s vláčky.Holly
Uživatelský avatar
male zvire
 
Příspěvky: 232
Registrován: stř 08 zář, 2010 4:35 pm

Re: Rotunda

Příspěvekod Jeff Hopper » úte 06 pro, 2011 8:46 pm

male zvire píše:Zábrany na kolejích jsem zavrhl kvůli možnosti poničení případných doplňků lokotky, takže se soustředím na nějaký "šturc" o který se mašina opře nárazníky.



To tam budeš najíždět v plné rychlosti :?: :?: :?:

Napáje(nebo nalep, zapíchni - záleží na podkladu)j si na konec koleje drát do výše nárazníku a natři ho barvou podkladu a za něj můžež ma oko nalepit na kolej pražec - určitě v tom fofru nic neurazíš a nebude to tolik rušit.
Jeff Hopper
 
Příspěvky: 577
Registrován: stř 05 led, 2011 6:32 pm
Bydliště: Nymburk

Re: Rotunda

Příspěvekod male zvire » stř 07 pro, 2011 9:21 am

Jeff Hopper píše:To tam budeš najíždět v plné rychlosti :?: :?: :?:


No já určitě ne, ale co když se někdy ovladače zmocní děti - ty na dodržování železničních předpisů moc nehledí a projet lokomotivou skrz rotundu by mohla být poměrně zábavná taškařice (aspoň pro ně)...
Nejvyšší forma života je člověk. Nejnižší formou života je člověk který si hraje s vláčky.Holly
Uživatelský avatar
male zvire
 
Příspěvky: 232
Registrován: stř 08 zář, 2010 4:35 pm

Re: Rotunda

Příspěvekod MirekTT » stř 07 pro, 2011 11:04 am

Já jenom k těm rotundovým šturcům, ale vlastně ke všem všeobecně. Je třeba dávat majzla při dorážení ke šturcu na spřáhlo vozidla. V rotundě je to jednoduché, tam může být nemodelové s dírou uprostřed pro spřáhlo. Ale z modelových to umí pouze šturc z ohýbaných kolejnic, co nemá uprostřed tyčku a na ní návěst. U ostatních je lepší dávat před šturc přes koleje příčný pražec. Ten vám tuto skutečnost alespoň připomene. Zvláště nepříznivé jsou čelní a betonové šturci. O ně se dá spřáhlo i ulomit.
Upozornění! Toto je diskuzní fórum, a ne vševědopedie absolutních pravd!
www.ModulyBrno.cz
MirekTT
 
Příspěvky: 2573
Registrován: stř 03 pro, 2008 7:39 pm

PředchozíDalší

Zpět na Mám rozestavěno (máme rozestavěno)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 12 návštevníků