od Mašinka » čtv 20 led, 2011 3:18 pm
Já sám používám ke zjišťování čehokoliv, co má co společného s kolejemi knihu "Železniční svršek" od ing. Karla Cveka z roku 1955.Vzhledem k tomu, že moje epocha je 1930-1939, není to od věci, neboť částečně vychází z předválečných norem.Pro dnešní normy a předpisy je jistě současnější literatura, vysokoškolská skripta, internet.V každém případě je to dobrý začátek, už jen to, že se člověk vyvaruje základních chyb.Kolejové lože, průjezdné profily, vzdálenosti kolejí ve stanicích, oblouky a převýšení v nich, to jsou jednoduše věci, které nelze ignorovat.Studium literatury je základní kámen, na kterém celá stavba stojí.Železnice je složitý organismus, který má své provozní a návěstní předpisy, kromě mnoha jiných, a jejichž neznalost vede k chybám které by ve skutečnosti měly fatální vliv na bezpečnost provozu.Z mé praxe při stavbě mého kolejiště jen tolik:
a) délka kolejí normálního rozchodu je cca 4 m, jedna levá, jedna pravá výhybka, kolejová váha a obrysnice.
b) z literatury musím zjistit vzdálenost osy koleje od opěrné zdi, vzdálenost budky kolejové váhy od koleje, průjezdný profil pro základ obrysnice a nakládací rampu, vzdálenost os souběžných kolejí, vzdálenosti námezníků, stojanů výhybkových přestavníků, výška střechy skladu nad kolejí a její vzdálenost od osy koleje.
Myslím, že to ilustrovalo nutnost znalosti a studia norem jak pro modelovou, tak i skutečnou železnici.Zde jde o délku kolejí, která by ve skutečnosti byla 180 m!Kolik tedy vyžaduje stavba kolejiště, kde se skutečná délka má blížit kilometrům a kde je mnoho výhybek,návěstidel a předvěstí, budov s rampami a podobně.A to jen na tom mém kousku bude návěstidlo na váze, dvě výhybková návěstidla a tři návěsti ukončení koleje.Což potom nádraží, pokud má odpovídat realitě!To jsem zde vše uvedl jen pro představu, jaká souvislosti má odborná litratura a stavba modelu.
Takže, se učit, se učit, se učit! jak říkal nějaký Lenin.
Zdraví
Mašinka