HOe diorama - první veřejný pokus

Založte si vlastní témata a prezentuje zde stavbu vlastních modelů od A do Z. Pouze lokomotivy, vozy či stavby. Ne kolejiště.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: HOe diorama - první veřejný pokus

Příspěvekod petrh » ned 16 led, 2011 9:42 pm

takze foceni bylo, neco dodam behem tydne, cetl jsme si train maniakovuv navod na cestu, takk de facto jsme delal to podobne jako on, cili zkusim cestu "podlozit" kartonem, vystrima si ji na dany tvar, zkusim svah, nalsedne zasypu piseckem, ma ho stale dost, a misto sitka detska plena dela krasny prach, misto lepidla duvilax na toto zkusim herkules a uvidime v tydnu:)
jinak pro informaci toto dioramko je delalo reknem vicemene na realnem motivu, tak jsme zjistoval dobove realie k tomuto useku: na prvni republiky tudy chodila patrola cetniku se psem pesno, v 50 letech tudy jedili pouze traktory zetor 25, 35, 50, kombajny ZM prostejov atd. mistni JZD Pokrok Bohdalin nemelo do slouceni v 70tych letech s JZD Obrancu Miru Mnich zadna nakladni auta... ale kvalitni traktor stanici citajici asi 25 ks:) (sef mechanik byl muj papa :D)
H0 se synem
1981-2001 dom. st. Včelnička | 2001-4 Slaný | 2004-6 Nelahozeves | od 2006 Kralupy n.V.
Uživatelský avatar
petrh
 
Příspěvky: 1429
Registrován: čtv 26 čer, 2008 11:14 am
Bydliště: Kralupy nad Vltavou

Re: HOe diorama - první veřejný pokus

Příspěvekod Mašinka » čtv 20 led, 2011 10:53 am

Mám li být upřímný, pak musím říci, že tolik chyb na tak malém kousku krajiny je napováženou.Vždyˇt nejjednodušší možností by bylo vybrat, nebo sám udělat pěkný snímek (či více) přejezdu v reálu, a ten podle fotek modelovat!Z pozorování poznáš jak asi vypadala krajina před položením kolejí a vyjetím cesty, což potom dá celému budování tutéž logiku, jakou měl vznik modelovaného přejezdu a okolí v reálu!Nevím, nakolik jsi se seznámil s praktickou stránkou stavby železnic, ale myslím, že zde žádné vědomosti navíc nic nepokazí.Logičtější je, prostudovat si v literatuře technické podmínky, pak si v praxi ověřit vzhled a skutečný stav, a poté podle fotografií a vlastních skic teprve přistoupit k vlastní stavbě. Prakticky tedy z kusů polystyrenu slepit hrubý tvar, nebo jej z bloku vyřezat, potáhnout papírem (toaletní, papírové utěrky, ubrousky) lomenými temperovými barvami udělat základní barevnou úpravu (stačí světle hnědá barva všude, vždyˇt hlína je stejná) a poté doladit posypy aˇt už travou, nebo foliáží a pískem, šˇterkem, kaménky atd.Cestu tvarovat nikoliv hmotou finálně, ale vytvarovat a po zaschnutí slabým posypem zakrýt podklad a dotvarovat detaily.Na mém továrním dvoře sice to nebyl tak tak velký objem práce, ale asi jsi viděl jak to může vypadat.A že jsou zde na foru mnohem lepší příklady, mohl jsi se prvně inspirovat, pak ptát a teprv nakonec sám začít.A to hlavní, čistá, neuspěchaná a hlavně "neupatlaná" práce je základ modelařiny.Tak až moje nelítostná slova rozchodíš, popřemýšlej, a začni znova a lépe!
Zdraví a ůspěch přeje
Mašinka
Mašinka
 
Příspěvky: 214
Registrován: sob 23 led, 2010 5:56 pm

Re: HOe diorama - první veřejný pokus

Příspěvekod petrh » čtv 20 led, 2011 11:06 am

No forum je tu od toho, aby lide, kteri to umeji a vedi, svymi slovy (at jsou jakakoliv) tem, co nejsou prakticky nadani poradili, takze nevidim duvod, proc bych se z toho mel citit urazene, naopak. diky za tvoji reakci
H0 se synem
1981-2001 dom. st. Včelnička | 2001-4 Slaný | 2004-6 Nelahozeves | od 2006 Kralupy n.V.
Uživatelský avatar
petrh
 
Příspěvky: 1429
Registrován: čtv 26 čer, 2008 11:14 am
Bydliště: Kralupy nad Vltavou

Re: HOe diorama - první veřejný pokus

Příspěvekod Mašinka » čtv 20 led, 2011 3:18 pm

Já sám používám ke zjišťování čehokoliv, co má co společného s kolejemi knihu "Železniční svršek" od ing. Karla Cveka z roku 1955.Vzhledem k tomu, že moje epocha je 1930-1939, není to od věci, neboť částečně vychází z předválečných norem.Pro dnešní normy a předpisy je jistě současnější literatura, vysokoškolská skripta, internet.V každém případě je to dobrý začátek, už jen to, že se člověk vyvaruje základních chyb.Kolejové lože, průjezdné profily, vzdálenosti kolejí ve stanicích, oblouky a převýšení v nich, to jsou jednoduše věci, které nelze ignorovat.Studium literatury je základní kámen, na kterém celá stavba stojí.Železnice je složitý organismus, který má své provozní a návěstní předpisy, kromě mnoha jiných, a jejichž neznalost vede k chybám které by ve skutečnosti měly fatální vliv na bezpečnost provozu.Z mé praxe při stavbě mého kolejiště jen tolik:
a) délka kolejí normálního rozchodu je cca 4 m, jedna levá, jedna pravá výhybka, kolejová váha a obrysnice.
b) z literatury musím zjistit vzdálenost osy koleje od opěrné zdi, vzdálenost budky kolejové váhy od koleje, průjezdný profil pro základ obrysnice a nakládací rampu, vzdálenost os souběžných kolejí, vzdálenosti námezníků, stojanů výhybkových přestavníků, výška střechy skladu nad kolejí a její vzdálenost od osy koleje.
Myslím, že to ilustrovalo nutnost znalosti a studia norem jak pro modelovou, tak i skutečnou železnici.Zde jde o délku kolejí, která by ve skutečnosti byla 180 m!Kolik tedy vyžaduje stavba kolejiště, kde se skutečná délka má blížit kilometrům a kde je mnoho výhybek,návěstidel a předvěstí, budov s rampami a podobně.A to jen na tom mém kousku bude návěstidlo na váze, dvě výhybková návěstidla a tři návěsti ukončení koleje.Což potom nádraží, pokud má odpovídat realitě!To jsem zde vše uvedl jen pro představu, jaká souvislosti má odborná litratura a stavba modelu.
Takže, se učit, se učit, se učit! jak říkal nějaký Lenin.
Zdraví
Mašinka
Mašinka
 
Příspěvky: 214
Registrován: sob 23 led, 2010 5:56 pm

Re: HOe diorama - první veřejný pokus

Příspěvekod Mašinka » pát 21 led, 2011 10:36 am

@petrh
Sjel jsem si kousek dolů, což ti doporučuji také.Radek Krupa tam popisuje stavbu se stejným tématem, jen v TT a na normálním rozchodu.Koukni-pochopíš!
Mašinka
Mašinka
 
Příspěvky: 214
Registrován: sob 23 led, 2010 5:56 pm

Předchozí

Zpět na Mám rozestavěno (máme rozestavěno)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 návštevníků