Flltr - píše se to takto v časopisu modelář, tak to uvádím jako "obecně" známý pojem, ale podstatou je "zjemnění" a "dostínování" podkladové barvy(barev) - např. u šedé ti tmavý flitr udělá zašpinění či dojem zaprášení (podle zvoleného odstínu), u světlého filtru pak ti to tu šedou opticky zesvětlý. Takto se dá hrát s celým spektrem barev. Pro "filtrování" můžeš použít vhodné syntetiky nebo olejové barvy - oboje přiředíš sikativem od Umtonu (obsahuje malé množství syntetiky, takže to pak není agresivní). Musíš mít barvu zředěnou jako špinavou vodu - pak to v ní navlhčeným štětcem napouštíš do povrchu modelu - nezalít, spíš zavlhčit. Pozor - není cílem zvýraznit tmavou barvou spáry, jen trochu zabarvit původní povrch (používám odstíny žluté, hnědé, šedé). Filtry se nanáší přes sebe po zavadnutí prvního filtru. Po zaschnutí filtrů pak teprve nanášíš stečeniny (rez, siena, umbra aj) a do spár napustíš tebou zvolenou tmavou barvu a nakonec zvýrazníš hrany polosuchým/suchým štětcem.
jinak pro představu - stavba modelu je cca 30% práce, 20% je dodělávání detailů a 50% připadá na patinu (tedy filtry, stínování, patinu atd...) V sekci gallery najdeš sice fotky boj. techniky, ale uděláš si představu o tom jak vypadá povrch po aplikaci výše zmíněných technik
http://www.goffymodel.com/photogallery
Co udělá bílý filtr na černém povrchu je vidět tady
http://picasaweb.google.cz/PetrZatrepal ... 2816735490
Na domku viz zde
http://picasaweb.google.cz/PetrZatrepal ... 5502923938
jsem bohužel nedělal filtr jinou barvou než umbrou přírodní - proto to je tmavé. Dnes už bych to dělal raději světlejší barvou - nejdříve umbrou zesvětlenou neapol. žlutí, pak neapol. žlutou. Na cihlách pak tmavým okrem.
Ano, lak gunze se dá koupit ve spreji, ale před stříkáním matného gunze laku musíš mít všechny olejové barvy komplet suchý, jinak ti to udělá bílý povlak (reakce nezaschlé olejovky s gunze lakem).
ČSD 1970-1988 v HO, jinak kitařina (éra, tanky), zakázková patinace a stavba modelů