464.0

Založte si vlastní témata a prezentuje zde stavbu vlastních modelů od A do Z. Pouze lokomotivy, vozy či stavby. Ne kolejiště.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

464.0

Příspěvekod Michal Šuhajda » pát 25 dub, 2008 9:36 am

Protože už nemáme moc místa na serveru (už bych si měl na podobné výlevy udělat vlastní stránky místo zneužívání DS) a s Ukazto si nejak nerozumím (chyba zřejmě na mé straně mezi klávesnicí a židlí). :? Řeším to místo přímého uložení obrázků a rozepisováním se zde odkazem na soubor text i fotky v "pédéefku"
PS: Ještě mě napadlo, jestli to radši nepřesunout do tématu "Naše omyly..."
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2379
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Příspěvekod marwin » pát 25 dub, 2008 11:07 am

Ahoj Michale,
pridam par poznatku....
Stavim na tovarnich pojezdech, abych se vyhnul prave tomuto nervovani. I kdyz vyladeni behounu a celeho pojezdu je taky dost silena prace, ale nesrovnatelne mensi nez stavba komplet loko.
Sbirani z behounu:
neni problem vubec se toho neboj, nevim od koho mas dvojkoli na behounech, ale na krasina jsem pouzil dvojkoli od ROCO, ktere se sklada z dvou disku kola a dvou pulosicek+ nevodiva spojka. Tim padem jde sbirat proud z osicek uvnitr behounu=> jednoducha konstrukce, nejde to videt, funguje skvele. Musi se dobre vyladit pritlak k osickam, jinak se ti budou spatne tocit dvojkoli. Mohu nafotit jestli chces.
Zatizeni ci vypruzeni behounu:
Zjistil jsem, ze je nejlepsi behoun ke kolejnici tlacit nejakym perem, nez ho dovazovat, protoze se do nej stejnak nevejde moc zavazi a pritlak neni dostatecny. Pero vyrabim z fosforbronzoveho plechu, ustrihnu pasek a ohnu. Opet se musi dobre vyladit, aby nezvedalo masinku a dobre tlacilo na podvozek.....

Kde si sehnal ty nytky, ktere mas na rozvodu? Uz byly u stavebnice?
Preji ti hodne zdaru a hlavne pevnych nervu, parkrat uz jsem chtel nejakou masinku rozslapnout, ale nastesti jsem se udrzel:)
Uživatelský avatar
marwin
 
Příspěvky: 675
Registrován: úte 28 lis, 2006 10:09 am
Bydliště: Praha

Příspěvekod Michal Šuhajda » pát 25 dub, 2008 12:48 pm

Ahoj,
Taky jsem si na Tebe už několikrát vzpomněl :) když jsem si rval vlasy a říkal si proč jsem si (blbec) nekoupil BR86...
Díky za tipy, právě z péra jsem měl strach aby mi to nezvedalo zbytek lokomotivy, ale doladím to až bude komplet zatížená.Díky za tipy sbírání z osičky, ale nevím jestli to klapne. Mám osičku v kuse a navíc mi běhá přímo v kovovém rámu, ale stejně bych rád běhouny ještě přezul za "český" tak uvidíme.
Co se týká šroubků na kolech ty jsem koupil zároveň s dvojkolím, malé šroubky u křižáku jsou z brýlí (dají se použít i ze staré CD mechaniky) a nýtky jsou vlatní výroby z měkkého ocelového drátku, který jde "roznýtovat v kleštích. Z viditelné části jsou zapájeny napevno, protože to líp vypadá (teda když jsem si to natrénoval a hodně si s tím pohrál)
PS k sousednímu tématu: Da od Máši mám od minula taky, ale zatím jsem na něj neměl čas ani hrábnout (nějak se mi to hromadí, asi zastavím nákup :( ). Z čeho budeš dělat podvozky?
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2379
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: 464.0

Příspěvekod Michal Šuhajda » pon 06 kvě, 2013 9:28 am

Původní ušatá po nešťastném pádu, zatím odložena a zřejmě odsozena do role vytápěcího kotle. Chvilku mi to trvalo, ale nakonec jsem se odhodlal a pořídil leptanou stavbebnici pojezdu a i kastle.
Rád bych vytvořil 464.0 ve stavu na konci provozu (depo Klatovy). Vzor k vidění třeba na: http://www.zelpage.cz/fotogalerie/big/hist184.jpg
Pojezd jsem začal o Vánocích a po drobných potížích jsem ho v únoru zdárně dokončil (i když zatím chybí brzdové špalky).
Samotná kastle se táhne už od ledna, ale dlouho jsem stál. Důvodem byl chybný první krok "natažení" plechu na kotel (trubku), který jsem zvrtal. Snažil jsem se (marně) prohřát trubku a propájet ho v celé ploše. Nakonec jsem cmusel vše nechat rozpájet na plotně kamen a plech jsem připájel znovu pouze po obvodu. Další stavba jde mnohem lépe než u první mašiny. přesto si většinu operací 2x-3x zopakuji (například přichycení van ke kotli, přerovnání tendru, spojení ojnice a křižáku...) Nebýt toho, možná bych už finišoval, takhle se však Ušatá v Milevsku neprojede. Momentálně bojuju s rozvody.
Přikládám pár fotek aktuálního stavu. Pojezd je připojen pouze provizorně (na analog) kvůli testům jízdy. Omluvte kvalitu fotek, je to foceno mobilem. Zkoušel jsem i video s jízdou, ale nezveřejním ho. Je fakt příšerný.

Takže kamera, klapka a "Ušatá podruhé"...
Přílohy
06052013287.jpg
06052013282.jpg
06052013277.jpg
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2379
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: 464.0

Příspěvekod Cermis » pon 06 kvě, 2013 6:28 pm

Ahoj Michale,

Stavím to samé. Na kotel a detaily od Murase jsem použival plamenový hořák od fy Rothenberger gas turbo. Dobrý pomocnik na ingoty a měděné věci. Pořidil jsem ho v Bauhausu. Michale máš odbroušené nýty u dýmnice. Tam jsou dvě řady a jedna musí pryč. Stavím to od loňského léta s pauzama. Taky bych to dal mezi omyly.
Přílohy
Snímek 261.jpg
Snímek 260.jpg
Loko 464.o  net.jpg
HO / TT vše co se dá rozjet
Cermis
 
Příspěvky: 86
Registrován: stř 28 lis, 2007 8:02 pm
Bydliště: Č.Budějovice

Re: 464.0

Příspěvekod Michal Šuhajda » úte 07 kvě, 2013 9:03 am

Ahoj,
s plamenem jsem to též zkoušel, ale nešlo mi to. usím uznat, že kromě kvalitnějších fotek máš i čistější spoje.
Zatím stavbu druhého kusu mezi omyly neřadím.
Mám pár věcí, kde jsem narazil na to, že mi není jasný úmysl půvoního výrobce. Např. nevím jak má být řešeno spojení pojezdu a kastle. Já to budu řešit jedním šroubem v tendru, a škoubem skrz komín a dýmnici. Taky mi scházelo pár kroužků na "prodloužení šoupátek"
Z pojezdu mám radost, po delších bojích se ho podařilo vyladit, že už jezdí celkem obstojně a doufám, že se to ještě zlepší.
Zůstal jediný drobný nedostatek. Při pomalé jízdě vpřed (Vmodel < 20km/h) nejede úplně plynule, vždy v jedné pozici kola mírně zpomalí. Výsledkem je mírně "houpavá" jízda. Při jízdě vzad či větší rychlosti se to neprojeví. Výrazně pomohl setrvačník, tak uvažuju o tom, že ho ještě zvětším i za cenu umístění do tendru místo plánovaného balastu. Průhled kabinou tak zůstane pouze částečný (zkusím maskování pomocí fíry a topiče vyložených v oknech)
Pokud mi poradíte jiný způsob, jak houpání to odstranit, budu rád za radu.
Zatím jsem zkoušel pojezd pouze omezeně, ale na R600 projel i protioblouky po instalaci předního vedení pístů.
Podvozky s běhounyjsem musel zatížit těď jezdí bez problémů. Prostor rámu mezi osami běhounů zespodu (není tam vidět) jsem kompletně vyplnil olověnými plátky a zapájel. Proto zatím neuvažuju o pružinách proti rámu apod. I díky tomu je už teď je lokomotiva příjemně těžká a vlastně celá hmotnost kastle se přenáší na hnací dvojkolí. I tak uvažuju o dovážení (prostor pod dýmnicí, olověná podlaha v kabině apod.).
Ve stádiu úvah je též řešení odpružených nárazníků. V nabídce výrobců jsem vhodné odpružené nárazníky nenašel. takltéž vybírám vhodné spřáhlo (kompatibilní s očkovými spřáhly, ale aby co nejméně rušilo vzhled lokomotivy (hlavně zpředu)
Jednu řadu nýtů odbrousím, podobné ladění chystám až před instalací detailů (armatury, trubky na kotli atd.), teď spíš řeším opačné problémy, když díky nešikovnosti odbrousím něco co mělo zůstat...
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2379
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: 464.0

Příspěvekod Popopo » úte 07 kvě, 2013 4:38 pm

Michale, jsem rád, že máte z pojezdu radost.

Houpavá jízda může mít tři zdroje:
- Čepy spojnic se na všech nápravách musí předbíhat o stejný úhel. Ne nutně 90° - ale všude stejný. I malá vůle kola na čtyřhranném náboji nápravy stačí k tomu, aby to "drhlo". Dobré je odladit první pár náprav - pootočením kola na nápravě v prstech - a pak postupně přidávat další nápravy a ladit. Až pokud pár náprav nejde doladit, přistoupí se k zvětšení díry ve spojnici.
- Ozubené kolo v převodovce hází - pozná se to když je nerovnoměrný chod znát u hnané nápravy bez spojnic. Pokud je kolo vadné, tak reklamovat.
- Nápravové ložisko má v rámu vůli ve směru osy pojezdu - je to vidět při pomalém chodu, ložisko se posouvá dopředu a dozadu.
Uživatelský avatar
Popopo
 
Příspěvky: 377
Registrován: pát 04 led, 2008 9:07 am
Bydliště: Hostivice

Re: 464.0

Příspěvekod Cermis » stř 08 kvě, 2013 2:52 pm

Ahoj Michale,
bohužel takový omyl jsem spáchal. Odbrousil jsem zadní řadu a pak jsem zjistil, že tam měla zůstat. Teď jsem komunikoval s plastikářema a rada zní nýtý od HWG. Mám je doma, jen udělat nějaký pokus a říct výsledek. Jinak p. Gülich mě předběhl. Taky si myslím, že tam máš někde nějakou vůli, která ti dělá to houpání. Já mám pojezd ve stadiu bez ojnic. Jen kola na pojezdu, které jsem proháněl strkáním po kolejích a jezdilo to dobře. Vzhledem k tomu, že je to první pára, tak jsem zvědav, zda to dojde do konce. Mám pár nápadu, jak to zlepšit. Zda dojde na realizaci nevím. Jestli chceš mám dost fotek z Lužné a to obou verzi 464.008 i 464.053. Pak jsem viděl model letos na Norimberském veletrhu od Micro Metakit. To byla paráda. Teď není nálada na modelařinu, tak tento projekt stojí. Jinak si vymýšlím hodně ptákovin, jako předěláváni schůdků, viz foto.
Přílohy
Model 464.008 013.jpg
HO / TT vše co se dá rozjet
Cermis
 
Příspěvky: 86
Registrován: stř 28 lis, 2007 8:02 pm
Bydliště: Č.Budějovice

Re: 464.0

Příspěvekod Petr Zatrepalek » stř 08 kvě, 2013 4:43 pm

Ano, hgw nýty je správná volba. Používám to na mástery už několik let. HGW nyní dělají nýtové řady 1/72, v ho to zatím udělat nechtějí... Jinak se v praxi jedná o dekál, který i po přestříkání surfacerem zůstavá plastický - tj nýt je vidět a je decentní.
ČSD 1970-1988 v HO, jinak kitařina (éra, tanky), zakázková patinace a stavba modelů
Uživatelský avatar
Petr Zatrepalek
 
Příspěvky: 2680
Registrován: pát 07 zář, 2007 11:20 pm
Bydliště: Sázava - Černé Budy

Re: 464.0

Příspěvekod Cermis » ned 12 kvě, 2013 9:47 pm

Ahoj všem,
tak jsem víkend věnoval motorizaci tohoto modelu. Je pravda že mi to přislo moc zábavné. Až do toho bodu než jsem to zkoušel na kolejích. Mám ojnice zhotovené ze všech leptů, takže dost mohutné 4 vrstvy. První poznatek je to silnější než matky na čepy. Přišlo do ruky brousítko a další věci na broušeni a sníženi ojnic. Pak převody a tam to není pořad ono. Ale už s tím asi nic moc nepůjde hnout. Převodovka je pořád nějak plovouci, různě se naklápí atd. Je pravda, že mi přijde, že vše je na křivo a šejdrem. Ale jízda na minimum proudu jede docela klidně. Zkoušel jsem i test dle p. Gülicha a pojezd přejel. Tak je to snad dobrý.

Bolest mého pojezdu je asi v ozubeném kole na převodovce u nápravy. Přijde mi nesouosí. Bez převodovky to jezdí bez totálnich problémů. Na prkně, které nakloním zhruba o 1 cm se pojezd sám rozjede. Převodovku jsem musel uvnitř vypokládat, aby se moc nemlela.
Vzhledem k to mu, že je to má první pára, tak snad je to dobrý. Viz Foto.
Přílohy
Snímek 263.jpg
Snímek 262.jpg
HO / TT vše co se dá rozjet
Cermis
 
Příspěvky: 86
Registrován: stř 28 lis, 2007 8:02 pm
Bydliště: Č.Budějovice

Re: 464.0

Příspěvekod Popopo » pon 13 kvě, 2013 7:36 am

Ohledně převodovky: mrkněte se, jak se na ose "chová" ozubené kolo bez převodovky. Pokud viditelně hází, je vadné a je ho potřeba reklamovat.
Pokud je kolo OK, zkuste skříň převodovky nasadit na nápravu bez kola a přišroubovat spodní kryt. Náprava by neměla mít ve skříni převodovky přílišnou vůli. Pokud má, je možné třeba bočnice zespoda trochu ubrousit a do spodního krytu vybrousit žlábky, aby byla náprava lépe vedená.
U jedné převodovky jsem také zažil, že z díry ve šneku vycestovala malinká špona a trápila mosazné pouzdro - způsobovalo to podobné chování - jen v jednom směru.

Spřažené nápravy se spojnicemi obecně lépe běhají po kolejích bez pohonu - chce to alespoň zkusit točit ozubeným kolem prstem a zkoušet, nebo upnout vstupní hřídel převodovky do sklíčidla a prsty otáčet, pokud spojnice opravdu "za kola tahají" chová se to jinak. Pokud ano, pak je potřeba prověřit úhly předbíhání nebo malinko zvětšit vůli spojnice na čepu.
Uživatelský avatar
Popopo
 
Příspěvky: 377
Registrován: pát 04 led, 2008 9:07 am
Bydliště: Hostivice

Re: 464.0

Příspěvekod Cermis » čtv 16 kvě, 2013 7:12 pm

Ahoj všem,

děkuju za radu. Bouhužel to skončilo, tak jak jsem nechtěl. Protože loko bez převodovky jezdila velmi dobře. Po přečtení rad, jsem rozebral hnanou nápravu a tomu jsem se chtěl vyhnout. Zjistil jsem, že skřín převodovky je mírně větší díra na hnanou nápravu. Bohužel to není vada výrobce ani dodavatele. Ozubené kolo jsem strčil do soustruhu a trošku ubral, nebo-li srovnal, jak to kdo vezme. Skřiň jsem zakápl epoxidem (díru na nápravu) a teď se to pokusím udělat znova. Vyvrtat, pilovat atd. Doufám, že se to povede a když ne, tak pak jdu do nové.
Viz Foto.

P.S. Michale jak si na tom.
Přílohy
Snímek 265.jpg
HO / TT vše co se dá rozjet
Cermis
 
Příspěvky: 86
Registrován: stř 28 lis, 2007 8:02 pm
Bydliště: Č.Budějovice

Re: 464.0

Příspěvekod Michal Šuhajda » pon 20 kvě, 2013 10:43 am

U mě není problém dokud mám spojené libovolné tři nápravy, bez převodovky jezdí vždy tři spřažené nápravy velmi lehce. Ve chvíli, kdy připojím první nebo čtvrtou, začne pojezd trochu stávkovat.
Zjistil jsem, že ložiska první a podslední nápravy mají velmi mírné vůle v podélném směru. ještě laboruju co s tím udělat.
Do rozborky hnací nápravy a převodovky jsem se zatím nepouštěl a doufám, ža ani nebudu muset. Ozubené kolo jsem na nápravu lepil epoxidem, nevím jestli by rozborka dopadla bez úhony.
Další související problém mě dost vyděsil. Při jízdě s kompletním rozvodem (byť zatím jen na jedné straně) se začala příčit přední náprava. Kousla se tak, že s ní téměř nešlo hnout. Nevím proč a doufám, že se to nebude opakovat.


Jinak musím přiznat, že proti Adovi pájení mám lokomotivu mnohem "zprasenější" co se týká pájení. Ale to je bohužel rukama.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2379
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: 464.0

Příspěvekod Michal Šuhajda » čtv 30 kvě, 2013 5:58 am

Tak pokračuju v seriálu ze stavby.
Pojezd samotný už jezdí celkem klidně, už se nehoupe.
Už se mi podařilo zkomletovat rozvod. PO kompleatci a zkušebních jízdách jsem udělal dva pooznatky.
1. Stejně jako u skutečné lokomotivy potřebuje rozvod lehce promazat. Hlavně pravítko křižáku a pístní tyč. 2. Čep spojnice u první spř. nápravy drhne o ojnici už v mírném oblouku dochází k tomu, že lokomotiva poskočí a na R 610 (výhybky Peco) dojde k úplnému k tvrdému záseku.
Ad.1 - k mazání jsem použil bílou vazelínu nanesenou ve velice jemném filmu (prsty), protože olej momentálně doma nemám.
Ad.2. - Uvažuju o zmenšení (zkrácení) čepu a matky, protože spojnice tam má (i díky tomu, že je pouze ze 3 vrstev) vůli. Pokud to nepomůže, tak v druhém kole zkusím zmenšení boční vůle první nápravy. Snad pak nebude mít pojezd tendenci vykolejovat.
Jiné řešení mě zatím nenapadlo.

Přímo P. Gülichovi jsem psal dotaz ohledně uchcení protikliky na ojniční čep., protože jsem chtěl vědět zda existuje možnost jak udělat rozebiratelné spojení. Bohužel ho budu muset pájet nebo lepit. v Mém případě lepit, abych neroztavil kola.
Dále jsem řešil spojení kastle a pojezdu. Uvažuju o šroubu skrz komín (i když je Giesel dost úzký).

Tímto chci veřejně poděkovat P. Gülichovi, protože pro něj nekončí komunikace se zákazníkem předáním zboží a zaplacením, ale i nadále odpovídá na dotazy ohledně stavby a to ve velmi krátkém čase.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2379
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: 464.0

Příspěvekod Popopo » sob 01 čer, 2013 9:23 am

Michale, není zač! Jsem rád, že se modely stále staví, tak se tomu snažím přispět :)

Čepy je potřeba zkrátit, případně omezit boční posuv S1 podložkami. 464.0 nepotřebuje moc axiální vůle náprav, tak by to mělo být OK. U modelových parních lokomotiv se obvykle osy pístů dávají dále od sebe oproti předloze, aby se modelová kola a čepy za pravítka srovnala - nevím, zda to pan Cekul takto udělal.
Uživatelský avatar
Popopo
 
Příspěvky: 377
Registrován: pát 04 led, 2008 9:07 am
Bydliště: Hostivice

Další

Zpět na Mám rozestavěno (máme rozestavěno)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník