Most přes Bezručovo údolí v Hoře sv. Šebestiána

Založte si vlastní témata a prezentuje zde stavbu vlastních modelů od A do Z. Pouze lokomotivy, vozy či stavby. Ne kolejiště.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Most přes Bezručovo údolí v Hoře sv. Šebestiána

Příspěvekod ladiznet » ned 11 úno, 2018 11:12 am

Obrázek

Ještě jedna fotka současného stavu. Opěra je pevně přichycena ke konstrukci modulu. Obložení tvoří 2mm plast deska, papír 0,5mm a dřevěné profily 4x4mm. Některé jsou v kuse a další mají délky od 0,7 do 1,2mm. Základ sprej.

Jak jsem se již zmiňoval, výplně a stěny budou tvořit sádrové odlitky zdiva, které připevním na úroveň kamenných bloků. Sádru obarvím pigmentem.

Mezery mezi bloky vyplním tmelem.

Závěrečná fáze bude barvení zdiva, jak již proběhla diskuze, metod je více.

Až vybudujeme druhou opěru, začne se pracovat na pilíři. Ten je potřeba pevně přichytit zespod modulu. Připevníme dřevěné příčky, které zpevní konstrukci.

Obrázek

Uchycení ocelových polí bude v rovině s kolejí podepřené ložisky, které vytvořím dle projektu.

Pole se do opěr a pilířů zeshora zašroubují.

Obrázek

Pro mostovku poslouží evergreeny a ocelové profily. Pojistný úhelník, zábradlí ...
Naposledy upravil ladiznet dne ned 18 úno, 2018 3:20 pm, celkově upraveno 1
www.usTTi.cz - ústečtí modeláři
Uživatelský avatar
ladiznet
 
Příspěvky: 692
Registrován: sob 25 črc, 2009 4:04 pm
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Most přes Bezručovo údolí v Hoře sv. Šebestiána

Příspěvekod ladiznet » úte 13 úno, 2018 5:47 am

Všiml jsem si z fotografií podobných mostů, že dřevěná prkna na mostovce nejsou ve směru kolejí, ale kolmo na ně. Nerad bych, aby mi unikl sebemenší detail.

Nevlastní někdo plán či výkres mostovky?

Pojistný úhelník byl tvořen z kolejnic nebo se používali jiné profily?
Z dobových fotek jsem usoudil, že se používali koleje, ale na následující fotce tomu tak není.


viz foto trať č. 135 - Most Moldava - příhradová konstrukce mostu s úhelníkem - https://www.zonerama.com/ustti/Photo/1977097/72958214
www.usTTi.cz - ústečtí modeláři
Uživatelský avatar
ladiznet
 
Příspěvky: 692
Registrován: sob 25 črc, 2009 4:04 pm
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Most přes Bezručovo údolí v Hoře sv. Šebestiána

Příspěvekod radekkrupka » úte 13 úno, 2018 6:21 am

Tam bude záležet, přes co, nebo mezi co, jsou prkna položená. Zda jsou prkna položená přes podélné prvky ocelové konstrukce, nebo přes nějaké příčné prvky. To je celé.
Uživatelský avatar
radekkrupka
 
Příspěvky: 1926
Registrován: ned 20 dub, 2008 3:13 pm
Bydliště: Teď už jenom Zlín :)

Re: Most přes Bezručovo údolí v Hoře sv. Šebestiána

Příspěvekod vmucha » úte 13 úno, 2018 6:28 am

Troufnu si tvrdit, že byly položeny tak, jak je máte na modulu teď, tedy vodorovně s kolejemi. Viz 4 fotka http://www.zeleznice.vanovi.net/historie/michal/michal.html nebo třetí fotka od konce z jiného místahttp://www.zeleznice.vanovi.net/historie/alex/alex.html
Doupovská dráha 2. epocha TT
vmucha
 
Příspěvky: 641
Registrován: stř 10 bře, 2010 11:42 am
Bydliště: Mšené-lázně

Re: Most přes Bezručovo údolí v Hoře sv. Šebestiána

Příspěvekod ladiznet » úte 13 úno, 2018 9:53 am

vmucha : jj to je pravda. Tak jsem v klidu.
www.usTTi.cz - ústečtí modeláři
Uživatelský avatar
ladiznet
 
Příspěvky: 692
Registrován: sob 25 črc, 2009 4:04 pm
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Most přes Bezručovo údolí v Hoře sv. Šebestiána

Příspěvekod Polabský » úte 13 úno, 2018 9:56 am

ladiznet píše:Všiml jsem si z fotografií podobných mostů, že dřevěná prkna na mostovce nejsou ve směru kolejí, ale kolmo na ně. Nerad bych, aby mi unikl sebemenší detail.

Nevlastní někdo plán či výkres mostovky?

Pojistný úhelník byl tvořen z kolejnic nebo se používali jiné profily?
Z dobových fotek jsem usoudil, že se používali koleje, ale na následující fotce tomu tak není.


viz foto trať č. 135 - Most Moldava - příhradová konstrukce mostu s úhelníkem - https://www.zonerama.com/ustti/Photo/1977097/72958214


Princip běžného ocelového příhradového mostu s horní :oops: mostovkou víceméně neumožňuje pokládku jinak, než rovnoběžně s osou mostovky.Zatížení kolejového pole přechází svisle do podélníků mostu. Kolejnice jsou položeny na specifické mohutné pražce, tzv. mostnice, což jsou hranoly zpravidla čtvercového průřezu. Každý třetí, případně čtvrtý je výrazně delší. Na něj jsou upevněny pochozí fošny a na koncích sloupky zábradlí.

P.S. Opraveno, děkuji za upozornění :D !!
Hezký večer Všem !!
Naposledy upravil Polabský dne úte 13 úno, 2018 7:23 pm, celkově upraveno 1
Polabský
 
Příspěvky: 854
Registrován: ned 26 úno, 2012 7:45 pm

Re: Most přes Bezručovo údolí v Hoře sv. Šebestiána

Příspěvekod ladiznet » úte 13 úno, 2018 1:52 pm

Pozor jedná se o příhradový most s horní mostovkou.

Princip uchycení dřevěných prken známe z dobových fotografií. Je to tak, jak píše kolega Polabský. Tzn. dlouhé trámy a mezi nimi 1 až 2 pražce.

Dřevěné trámy byly dlouhé na 6 pražců, stejně jako ocelové poklopy mezi vnořenými kolejovými pruty.

Mezi kolejnicemi je mezera, kde je ještě vidět jakýsi prut, nevíte o co jde?

V místě č. 2 se budou kolejnice spojovat v pojistném úhelníku. Zde bych potřeboval ještě nějaký podklad. Jakým způsobem a pod jakým úhlem se kolejnice napojovaly.

Ocelové sloupky byly metr vysoké L profilu připevněné k dřevěnému trámu protknuté dvěma železnými dráty.

Obrázek
www.usTTi.cz - ústečtí modeláři
Uživatelský avatar
ladiznet
 
Příspěvky: 692
Registrován: sob 25 črc, 2009 4:04 pm
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Most přes Bezručovo údolí v Hoře sv. Šebestiána

Příspěvekod Polabský » úte 13 úno, 2018 7:52 pm

Bohužel nerozumím Vaší otázce k bodu 2.
V tomto místě se budou odehrávat dvě změny.
Na kolejnicích budou osazeny dilatační závěry, viz. např: https://cs.wikipedia.org/wiki/Metody_sp ... piol35.jpg
Zádržné úhelníky se obloučkem přiblíží k sobě a budou ukončeny bočním přišroubováním na špalku z pražce v ose koleje, který bude mít směrem od mostu udělaný náběh, jako ho mají špalky osazované před přechody a přejezdy. Účelem je nadhození nezavěšené vytočené šroubovky aby nedošlo k jejímu zaklesnutí.
Ještě k podnětu o užití kolejnic, jako přídržnic na mostech. Pro tento účel se často užívaly použité demontované kolejnice vzor XXIV, které byly určeny pro nízké zatížení cca 12 tun. Často byly dokonce osazeny sklopené na bok Jejich nevýhodou byla zbytečná hmotnost a složitější upevnění. Podobný systém býval užíván i na posázavském pacifiku v době provozu starých patráků, které měly vnitřní podvozky třínápravové. Ty měly snahu vypadávat v obloucích.
Hezký večer Všem.
Polabský
 
Příspěvky: 854
Registrován: ned 26 úno, 2012 7:45 pm

Re: Most přes Bezručovo údolí v Hoře sv. Šebestiána

Příspěvekod ladiznet » stř 14 úno, 2018 4:46 pm

To Polabský: Děkuji za informace!

Dilatační závěry vymodelujeme dle skutečnosti. Úhel je cca 6 stupňů - vytvarujeme a seřízneme kolejové pruty.

Zádržné úhelníky - existuje projekt? (potřebujeme vědět v jaké vzdálenosti od mostovky a jak ostrý byl ten "oblouček")

Jako přídržnice použijeme kolejové pruty od filligranu.
www.usTTi.cz - ústečtí modeláři
Uživatelský avatar
ladiznet
 
Příspěvky: 692
Registrován: sob 25 črc, 2009 4:04 pm
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Most přes Bezručovo údolí v Hoře sv. Šebestiána

Příspěvekod ladiznet » ned 18 úno, 2018 11:48 am

Obrázek
www.usTTi.cz - ústečtí modeláři
Uživatelský avatar
ladiznet
 
Příspěvky: 692
Registrován: sob 25 črc, 2009 4:04 pm
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Most přes Bezručovo údolí v Hoře sv. Šebestiána

Příspěvekod hank » ned 18 úno, 2018 1:43 pm

Kuk... :wink:

mostni_uhelniky.jpg
mostni_uhelniky.jpg (32.27 KiB) Zobrazeno 6465 krát


K tomu:
Je-li celková délka mostu měřená mezi závěrnými zdmi krajních polí větší než 20 m, musí se mezi pojížděné kolejnice ve světlé vzdálenosti 160 mm (tzn., že těch 160 mm je vzdálenost pojistného úhelníku nebo pojistné kolejnice od hlavy pojížděné kolejnice, pozn. moje) umístit pojistné úhelníky. Jejich horní hrany mají být alespoň ve stejné úrovni jako temeno kolejnice, nebo vyšší maximálně o 30 mm. Pojistné úhelníky se připevní ke každé mostnici a musí být prodlouženy alespoň 10 m přes závěrné zdi. Prodloužené úhelníky se spojí klínem končícím v ose koleje.
(Je to sice citát z norem PTPŽ platných u ČSD v r. 1964, ale myslím, že neuděláte chybu, když se tím budete řídit.)
A ještě: Jako mostnice se tehdy používaly hranoly z tvrdého (listnatého) dřeva (u ČSD přicházely v úvahu snad jedině buk nebo dub) o průřezu 24x24 cm.
(Zdroj: https://www.parostroj.net/modely/svrsek ... k_plan.htm)

Pokud jde o materiál, tak na jednom mostě rekonstruovaném už za SŽDC (most přes Blanici, km 20,867 trati Benešov u Prahy - Trhový Štěpánov, reko 2011) se použily úhelníky o rozměrech 140x100x14. (Zdroj: http://www.mosty.cz/index.asp?module=Ac ... entID=3136) Ale používaly se, jak už bylo řečeno, i vyřazené kolejnice starých svrškových soustav. Například rakouské lokálkové kolejnice soustavy XXIVa byly vysoké 110 mm. (Zdroj: Stránky modeláře Vladimíra Vacka http://mujweb.cz/vacek/.)

Někde to mám i na papíře, ale nechtělo se mi hrabat v archlívu a pak to ještě skenovat. Nicméně jak vidno, vše lze dohledat na internetu. Trvalo mi to asi půl hodiny a ani mi přitom nestačilo vystydnout kafe 8)
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6062
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Most přes Bezručovo údolí v Hoře sv. Šebestiána

Příspěvekod ladiznet » ned 18 úno, 2018 2:10 pm

hank : cenné informace, mockrát díky!!!
www.usTTi.cz - ústečtí modeláři
Uživatelský avatar
ladiznet
 
Příspěvky: 692
Registrován: sob 25 črc, 2009 4:04 pm
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Most přes Bezručovo údolí v Hoře sv. Šebestiána

Příspěvekod ladiznet » ned 18 úno, 2018 4:42 pm

Modelování mostovky.

Obrázek

Obrázek
www.usTTi.cz - ústečtí modeláři
Uživatelský avatar
ladiznet
 
Příspěvky: 692
Registrován: sob 25 črc, 2009 4:04 pm
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Most přes Bezručovo údolí v Hoře sv. Šebestiána

Příspěvekod ladiznet » ned 18 úno, 2018 5:21 pm

Na jedné dobové fotografii jsou na ocelových lanech jakási tělesa. Nevíte k čemu sloužila?

Obrázek
www.usTTi.cz - ústečtí modeláři
Uživatelský avatar
ladiznet
 
Příspěvky: 692
Registrován: sob 25 črc, 2009 4:04 pm
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Most přes Bezručovo údolí v Hoře sv. Šebestiána

Příspěvekod hank » ned 18 úno, 2018 5:28 pm

ladiznet píše:Na jedné dobové fotografii jsou na ocelových lanech jakási tělesa. Nevíte k čemu sloužila?


To jsou drátovody. Tzn. ne že jsou na lanech tělesa :) , ale na tělesech resp. pod nimi lana, resp. dráty. To, co je vidět, jsou kryty, aby na to nepršelo a nesněžilo, a pod těmi kryty jsou kladky.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6062
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

PředchozíDalší

Zpět na Mám rozestavěno (máme rozestavěno)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník