Stránka 1 z 1
MTB - věrnost barevných odstínů

Napsal:
ned 09 bře, 2014 9:07 am
od mnitka
Přátelé, obracím se na Vás s prosbou o pomoc. Otázka se týká zejména znalců a vlastníků modelů viz níže.
Zvažuji nákup bardotky. Zaujaly mě verze páté epochy od MTB,prohlídkou skutečných modelů a srovnáním s obrázky skutečných lokomotiv jsem však zjistil nepřesnosti v použítí barevných odstínů. Klame mě zrak nebo ne?


751 159-5
Model je oranžový. Skutečná lokomotiva mi podle obrázku přijde klasicky viňově červená RAL3003.


749 256-1
Opět červená na modelu je ve srovnání se skutečnou lokomotivou moc zářivá



749 254-9
Stejně jako předchozí by model podle mě měl být lakován červenou RAL 3003 a pluhy a madla RAL 2002.
Jaká je pravda?
Jaké jsou skutečné použité odstíny na lokomotivách (příslušnou TNŽ mám)?
Bývala krvavě oranžová RAL 2002 používána i na střechu a horní část kapoty?
Ví někdo?
Re: MTB - věrnost barevných odstínů

Napsal:
ned 09 bře, 2014 3:55 pm
od mlha
forex píše:Muj osobni nazor je ten,ze srovnavas nesrovnatelne, na fotkach mas loko, ktere jezdi mnoho let, takze lak tomu odpovida,at vlivem slunce ci dalsich povetrnostnich vlivu. Prikladne u te prvni cervene se zlutym pruhem,bych si troufl rict,ze ta je vcelku v poradku. Na porovnani by asi byla spise potreba fotka v uplne novem laku, ktery model predstavuje.
Podle mě má mnitka pravdu,odstíny jsou jiné
Re: MTB - věrnost barevných odstínů

Napsal:
ned 09 bře, 2014 5:00 pm
od Radek Strnad
Podle mě zase až tak pravdu nemá. Teď zrovna koukám do chytré knihy od pánů Nového a Žabky a třeba na straně 169 je 751 168 a ta červená je červeňoučká (skoro RAL3020) a odpovídá máčence MTB. I mašiny 751 011(široký žlutý pruh) a 140(úzký žlutý pruh vpředu) jsou obdobně červené a fotky jsou z 90-tých let. Je na nich vidět, že lak je nový. Naproti tomu fotky mašin se starým a už zašlým lakem se blíží té unifikované višňové a-la 80-tá léta. Také tam jsou fotky 478.2076 a 1100 a tam je ta zašlá červená něco jako Brejlovec v děčínském nátěru(Rudý ďábel),něco jako RAL3004. A ep.V., to je vůbec myslím chaos, protože tam si různá depa plácala na mašiny co právě uznala za vhodné. Také s RALy bych byl opatrný. Na lokomotivy se až do 90-tých let používaly barvy podle ČSN, které s imperialistickým vzorníkem RAL neměly mnoho společného. Muselo by se zjistit, jestli přesně ten který model konkrétního stroje odpovídá barevně tomu skutečnému v právě modelovaném období.....????? Jenže ony ty mašiny měnily kabáty docela dost, tak nevím a také se v 90-tých letech fotilo lecčíms, co se dovezlo levně z ciziny, takže některé fotky budou lhát.
Re: MTB - věrnost barevných odstínů

Napsal:
ned 09 bře, 2014 5:10 pm
od busta
Správne farby treba hľadať v dielni, kde sa rušeň lakuje. Prešiel som si prípravu už viacerých farebných mutácií vozidiel a čas urobí na farbe ozaj veľa. Výrobca by ale mal na model dať farbu takú ako keď vyjde rušeň z lakovne! Je zavádzajúce pozerať obrázky rušňa po mesiacoch v prevádzke. Toto ale nemusí platiť pre toho, kto chce modelovať prevádzkovo zničenú farbu na akomkoľvek vozidle.
Fotku som mierne upravil....
Re: MTB - věrnost barevných odstínů

Napsal:
pon 10 bře, 2014 7:00 am
od loscarlos
no a co teprve takové detaily jako pluhy a čísla. Třeba ta 749 254 9 má ( měla 2012) na každé straně jinou barvu pluhu a typ cedule

. Tu loko mám a taky jsem dumal na tou barvou. Těžko asi dnes říct, jaký byl původně odstín.
Re: MTB - věrnost barevných odstínů

Napsal:
pon 10 bře, 2014 10:20 am
od Trainmaniak
Martine, asi bych fotku nepovažoval za bernou minci, neb sám fotíš a určitě víš, co umí špatně zkalibrovaná bílá ve foťáku. Dále záleží na násvitu - vyfoť loko na slunci, pak tutéž bez slunce a pak třeba pod žárovkou. Následná editace také dokáže s barvami zamávat. Takže asi ideální je vidět modely na vlastní voči. Což samozřejmě neznamená, že odstíny jsou správné, jen bych doporučil uvědomit si tato fakta a být obezřetný v posuzování. Modely jsou foceny někde na stole v místnosti, předlohy naopak na denním světle za různých světelných podmínek.
Re: MTB - věrnost barevných odstínů

Napsal:
pon 10 bře, 2014 12:21 pm
od loscarlos
tady je fotka z roku 2000. Červená vypadá světlejší a loko má navíc žlutý "knírek". Což se mi osobně moc nelíbí.
http://www.cztrain.com/loko/detail.php?IDR=45&IDL=583edit:
fotka podobného rázu je i v knize o zamračených, pokud si dobře vzpomínám
Re: MTB - věrnost barevných odstínů

Napsal:
čtv 13 bře, 2014 10:29 pm
od czhunter
Ještě je v tom takový drobný problém, který se v plastikařině řešil asi tak před 20 lety.
On totiž vzduch není tak úplně průhledný a má tendenci stáčet barvy do světle bílo-šedé.
A ty skutečné lokomotivy jsou focené třeba přes 20-50 m tlustou vrstvu vzduchu (kdežto model je focen z několika desítek centimetrů), která ty skutečné barvy ze světlí.
A pak platí další jednoduchý optický zákon - stejná barva na menší ploše vypadá vždycky tmavší, než na větší ploše, tj. model v přesně stejné barvě jako nově nalakovaná loko bude také vypadat tmavší.
Plastikáři se tehdy víceméně shodli na tom, že pokud má model vypadat "opticky reálně", měl by mít o něco světlejší barvy, než skutečný předmět (což simuluje jednak tu chybějící vrstvu vzduchu, druhak rozdíl fyzické velikosti) - ale to si musíš vyrobit sám.
Re: MTB - věrnost barevných odstínů

Napsal:
pon 17 bře, 2014 8:39 pm
od mnitka
Pánové, děkuji za reakce
czhunter - zajímavé tohle mě nenapadlo avšak můj dotaz je na něco jiného
forex - proč proboha, pokud se mi model nezdá nekoupím jej
loscarlos -stejně mi nahoře čevená přijde jako višňová

pluhy vyměněné po násilném poškození jsou celkem běžná věc
Trainmaniak - jasne, jasně, ano, ano poznámky k osvětlení a focení připouštím
modely jsem viděl barevně se mi nezdají a proto mé dotazy
busta - staré fotky mi nepřijdou relevantní. Právě díky použivanému fotomateriálu kolísavé kvality mi přijdou barvy zavádějící.
Ještě jednou a zjednodušeně.
Model lokomotivy na obráku níže jsem viděl na vlastní oči. Všechny červené součásti horní část karoserie, madla a pluh jsou stejné barvy asi RAL 3020 nebo 2002 (červenooranžové). Skutečně si myslíte, že horní jasná červená až oranžová časem zašla tak, že vypadá jako zašlá višňová nebo je model špatně ? O toto mi jde.

Re: MTB - věrnost barevných odstínů

Napsal:
úte 18 bře, 2014 6:52 am
od loscarlos
tak jsem našel ještě jeden snímek. Když si to porovnáme s červenou na rámu těch čmeláků, tak bych řekl, že to vínová není. Otázka je, že by pak loko měla asi mít ten žlutý fous a na pluzích bílý lem.
Re: MTB - věrnost barevných odstínů

Napsal:
úte 18 bře, 2014 6:54 am
od loscarlos
a ještě jeden snímek:
porovnání červené na ceduli a "červené" na kastli z r. 2012
Asi to tedy na tom modelu nesedí, vypadá to na spojení dvou barevných mutací, či jak to nazvat.
Re: MTB - věrnost barevných odstínů

Napsal:
úte 18 bře, 2014 7:05 am
od loscarlos
a ještě jednou, napadla mne taková věc, jak studuji ty fotky, nemohlo se stát, že původní 254 měla opravdu červenou kastli a a teď to číslo nosí úplně jiná loko?
Vede mne k tomu tento snímek, kde se odlupuje barva na rámu a pod šedou je červená. Což dle mnou shlídnutých fotek, nikde nemá (v žádné berevné mutaci). Ale samozřejmě jsem neviděl fotky ze všech období provozu. Třeba je tu někdo, kdo bude mít vysvětlení.
A ještě štítek, kde je v.č.2053 (asi)a r.v.1967. Sedí to na loko 749 254 9 ???
Re: MTB - věrnost barevných odstínů

Napsal:
úte 18 bře, 2014 7:31 am
od loscarlos
tato loko má vůbec zajímavý rodokmen:
http://www.prototypy.cz/?rada=749cituji :
Podobný osud má i lokomotiva dnešního označení 749 254-9. Ta nesla z výroby označení T478.1048, a po absolvování TBZ přišla do LD Olomouc.
V okolí Olomouce pak jezdila až do roku 1991, kdy byla předána do Brna-Maloměřic za stejným účelem jako zmíněný stroj 751 215-5.
Lokomotiva 751 048-0 v Brně v původní podobě jezdila do roku 1994, kdy též odešla na dílenskou opravu do České Třebové, a kde byl také jí odebrán parní generátor. Lokomotiva byla následně přeznačena na 752 084-4 a dále jezdila v Brně. V roce 1995 byla spolu se 752 083-6 předána za účelem dosazení elektrického topení do depa Veselí nad Moravou, a po absolvování nové TBZ zde krátce i jezdila. Pak ale byla předána do Prostějova, kde vozila především osobní vlaky mezi Chornicí a Prostějovem. V roce 2000 pak byla předána do Letohradu a rok nato odešla do Meziměstí, aby se zde opět setkala s již zmíněnou "sestřičkou" 749 253-1. Obě zde společně sloužily do roku 2004, a i když se poté jejich cesty na krátký čas opět rozdělily, dnes jsou společně doma v Olomouci.
Pokud to správně chápu, tak měla značení:
T478,1048 -> 751 048-0 -> 752 084-4 -> 749 254 9
Doufám, že pánové z
http://www.prototypy.cz se na mne nebudou zlobit.
Tady je foto verze 752084-4:
http://www.cztrain.com/loko/detail.php?IDR=48&IDL=5981