Stránka 1 z 1

H0 pojezd M131.1 ze stavebnice Pavla Gülicha

PříspěvekNapsal: sob 15 srp, 2009 12:30 pm
od mm2
Zdravím všechny stavitele pojezdů z leptů, a i Ty ostatní modeláře

Chci se s Vámi podělit o zkušenosti ze stavby a o jízdních vlastnostech tohoto pojezdu.

Po prostudování přiloženého stavebního návodu ( je jako vždy od Pavla Gülicha velice precizní a jednotlivé kroky jsou rozepsány do všech podrobností a detailů, včetně perfektní fotodokumentace na jeho www stránkách ), jsem se vrhnul do stavby.
Se stavbou pojezdu by tedy neměli mít problémy ani začátečníci v oboru staveb pojezdů z leptů.
Výhodou je znalost pájení, a to ať už s jakýmkoliv typem páječky.

Sestavení mého pojezdu „Hurvínka“ proběhlo během víkendu vcelku hladce, včetně nátěru barvou.
Jediným menším úskalím při sestavování celého pojezdu je nalisování oz.kola na osku dvojkolí uvnitř nápravové převodovky – a to jen v případě, pokud nemáte průmyslový anebo doma vyrobený „stahovák“.
V případě, že nepoužijete stahovák, je tedy nutné si vyrobit malý kovový přípravek ( viz.nákres - anebo podobný ), a pomocí něj pak lze oz. kolo vcelku snadno nalisovat uvnitř převodovky do správné pozice na osku dvojkolí.

Otestování pojezdu na mém zkušebním kolejišti:

V první řadě zkontrolujeme správné pólování napájení motorku tak, aby dle NEM jezdil pojezd správným směrem. Lze zkontrolovat i položením průmyslové loko na tutéž kolej a oba pojezdy musí jet stejným směrem. Dle Murphyho zákona to bylo samozřejmě naopak.

A nyní k vlastnímu zhodnocení jízdních vlastností pojezdu:

Po nakolejení, připojení zdroje napětí do kolejiště a postupném zvyšování napětí v koleji (stejnosměrné analogové napájení s pulzní regulací ), se pojezd velmi klidně a bez jakéhokoliv pohupování či cukání bezproblémově okamžitě rozjel. Nechal jsem ho tedy několik okruhů zabíhat oběma směry při střední rychlosti.
Bez znatelného zpomalení projíždí i oblouky 380mm a vyhybky ( používám kolejivo Pilz ) a to i při pomalé jízdě a během 20 okruhů se ani jednou nestalo, že by pojezd někde cukal nebo se dokonce zastavil.
Po tomto základním otestování jsem kusem drátku připojil k pojezdu dva os.vozy Be2 a pustil se do dalšího testování. I tentokráte kroužil pojezd po okruhu při různých rychlostech bezproblémově a to i bez znatelného zpomalení v obloucích či zastavení na vyhybkách.
Při zkoušce okamžitého přerušení napájení kolejí v plné rychlosti pojezdu byla délka dojezdu asi 12cm na rovném úseku kolejiště.
Nakonec jsem přistoupil k nejtěžší zkoušce – testování při stoupání 3% ( tj.výškový rozdíl 3cm na délce1m ).
I zde jede pojezd velmi klidně a pravidelně, avšak se zátěží dvou vozů lze v obloucích již pozorovat zpomalení v důsledku mírného prokluzování dvojkolí. Proto jsem provizorně na pojezd uchytil olověnou zátěž 50gr. ( je možné dát i těžší ) a jízdní vlastnosti se viditelně zlepšily a zpomalení ve stoupáních v obloucích se již neprojevovalo ani s oběma připojenými vozy.

Celkové shrnutí - pojezd jezdí velmi tiše, nehoupe se, necuká, rozjíždění a zpomalování je plynulé, - prostě skvělé jízdní vlastnosti - pouze při maximální rychlosti ( 12V analogové napájení ) jsou mírně slyšet kovové převody Šátek v nápravových převodovkách, ale ty se časem po zaběhnutí téměř úplně ztižší.

Závěrem lze tedy říct, že modeláři, kteří si chtějí postavit model M131.1 velikosti H0 mají k dispozici velmi kvalitní pojezd , který v mnohém předčí i tovární výrobky nesrovnatelně dražší.

Kompletní fotodokumentace z mé stavby pojezdu najdete na: http://mm2.rajce.idnes.cz

PříspěvekNapsal: ned 16 srp, 2009 12:39 pm
od Houmr
Fotodokumentace je super. Věřím že pojezd je bezva, pár jsem jich měl možnost testovat ve stádiu příprav. Sám už se těším, až si nějaký budu moci zkusit udělat.

PříspěvekNapsal: ned 16 srp, 2009 12:42 pm
od Pája
:cry: :cry: :cry: Už aby jsme měli něco tak pěkného i mi TT-čkáři

PříspěvekNapsal: pon 17 srp, 2009 7:23 am
od TTmili
Snažím se pracovat na něčem podobném, zatím jen M152 s motorem Mashima M-16 uloženým tak aby bylo možno osadit původní upravený interiér (upravou myslím přidání příček, stanoviště a osvětlení). Bohužel rám co si chci na to nechat vypálit jsem měl uložený na C:\ a v pátek se mi položil počítač, takže se to zase prodlouží protože ho musím znovu kreslit a dolaďovat, jinak už bych měl tak příští možná přespříští týden prototyp rámu doma a mohlo by se dolaďovat.

PříspěvekNapsal: pon 17 srp, 2009 7:47 am
od Pája
Super,to víš už jsme jak na trní. 8) :lol:

PříspěvekNapsal: pon 17 srp, 2009 3:49 pm
od Radek Mende
Pája píše:Super,to víš už jsme jak na trní. 8) :lol:

Hele,slez z trní ,otevři skříň a udělej si svůj pojezd. :P

PříspěvekNapsal: pon 17 srp, 2009 4:06 pm
od TTmili
Radek Mende píše:
Pája píše:Super,to víš už jsme jak na trní. 8) :lol:

Hele,slez z trní ,otevři skříň a udělej si svůj pojezd. :P


To vyznělo tak pěkně, že sem si skoro řek že jsem bez práce... :lol:

PříspěvekNapsal: úte 18 srp, 2009 3:38 am
od Radek Mende
TTmili píše:
Radek Mende píše:
Pája píše:Super,to víš už jsme jak na trní. 8) :lol:

Hele,slez z trní ,otevři skříň a udělej si svůj pojezd. :P


To vyznělo tak pěkně, že sem si skoro řek že jsem bez práce... :lol:

Nechci ti brát práci,jen jsem chtěl Páju donutit,aby oprášil nastřádané věci a začal něco tvořit.
Ale jak ho znám,tak budeš mít práce dost :lol:

PříspěvekNapsal: úte 18 srp, 2009 6:21 am
od Pája
Sorry za OT.

:evil: LUMPE a kdy mi ty doděláš okapy ?! :evil: :lol:

PříspěvekNapsal: úte 18 srp, 2009 10:50 am
od Pavel-HP
Pája píše:Sorry za OT.

:evil: LUMPE a kdy mi ty doděláš okapy ?! :evil: :lol:



Okapy i převodovka, to všechno počká. Mám dojem, že máš dost jiné práce. Běda, 3x běda, jak to nebude dodělaný!!!! :evil:

PříspěvekNapsal: úte 18 srp, 2009 7:42 pm
od Pája
[quote=
Okapy i převodovka, to všechno počká. Mám dojem, že máš dost jiné práce. Běda, 3x běda, jak to nebude dodělaný!!!! :evil:[/quote]

I ty Brute?To jsem nečekal,ty bejvalej kamaráde!!! :evil: :lol:

PříspěvekNapsal: úte 18 srp, 2009 7:51 pm
od Pavel-HP
I ty Brute?To jsem nečekal,ty bejvalej kamaráde!!! :evil: :lol:[/quote]


To víš, už se to na Tebe chystá.

PříspěvekNapsal: ned 30 srp, 2009 1:12 pm
od vvitty
par fotek postaveneho pojezdu take zde: http://vvitty.rajce.idnes.cz/M131_-_original_a_stavba_modelu/#album
jedno video (na prehistorickych kolejich, uz je budu muset poslat konecne do srotu a polozit nove :-) ale aspon je videt, ze to jezdi i na spatnem kolejivu... : http://www.youtube.com/watch?v=zXoqYl-32X4

zaroven oznamuji, ze pro pripadne zajemce kteri si na vlastni stavbu netroufaji lze dodat pojezd sestaveny, a to bud kompletne a nebo pouze sestavene prevodovky (asi nejslozitejsi cast celeho modelu). preferuji v tomto pripade osobni prevzeti, napr. na burze nebo u me doma, z duvodu predvedeni jizdnich vlastnosti.

prvni dva kusy budou pro pripadne zajemce k dispozici v rijnu... blizsi informace dodam na moje stranky behem zacatku zari.