Možná objevuji Ameriku, a to , co budu uvádět v tomto vláknu je notoricky známé. Tak mě, prosím, nekamenujte.
Nemám žádné zkušenosti s použitím továrních modelů na přestavby, tak jsem se rozhodl, že si na vyzkoušení vyberu model 714 010-.. od fy Roco ve velikosti HO.
Předlohou pro tento model by měla být rekonstrukce řady 735 (ex T466.0). Nebudu hodnotit vnější vzhled. Jen podotknu, že pro dvě první rekonstruované lokomotivy byl použit pojezd, rám i kapotáž včetně kabiny z původní řady 735(T466.0). Dosazeny byly pouze nové agregáty. Na další rekonstrukce byl použit pouze rám. Kapotáž a kabina ( a samozřejmě agregáty) jsou nové. Model by měl představovat tuto rekonstrukci.
A teď k vlastnímu modelu.
První dojem byl opět tristní. Model jezdil trhavě, nebyl schopen bez zastavení přejet některé výhybky a zastavoval v nejrůznějších místech kolejiště. Nepomohlo ani očištění kolejí lihobenzínem , ani jejich přeleštění.
Tak přišlo na řadu rozebrání modelu. Sejmutí kabiny je jednoduché. Stiskem kabiny těsně nad rámem a následným povytažení oddělíme kapotu od rámu.
Objeví se tištěný spoj s propojkou na případné umístění dekoderu. Destička kryje celý prostor s převody a motorkem. Motorek je známý pětipólový typ, používaný ve výrobcích R. Je bez setrvačníku. Pohon je oboustranný kardanovými hřídeli.
Napájení motorku je z obou podvozků, ze všech dvojkolí, i když první dvojkolí na jednom z podvozků je bandážované. Napětí je přivedeno z každého podvozku vždy na konec destičky. A tady se objevil první problém. I když jsem si koupil nový model, kapota byla pravděpodobně vícekrát snímána a došlo k ohnutí a následnému přelomení jednoho z přívodních kablíků. Protože i druhý vypadal „ načnutě“, tak jsem je, pro jistotu, vyměnil oba.
A pokračoval jsem v prohlídce pojezdu dále. Po odstraněné destičky a vyjmutí motorku s převody se objeví podvozky. Přitlačením na robustní západku na vnitřních krajích podvozků dojde k oddělení spodních krytů dvojkolí. A tady se objevil druhý problém. Převody byly namazány tak, že sběrací plechy „plavaly“ v oleji. Opět došlo na čištění lihobenzínem. Rozebrání podvozků odhalilo, že všechny převody jsou plastovými ozubenými kolečky. K rámu je každý podvozek upevněn čepem ve středu horní části. . Jestli je možné podvozky oddělit od rámu se mi vyzkoumat nepodařilo.
Na čelech podvozků jsou výstupky, ke kterým je zaklapávacími zámky připevněna KKK.
Jednoduchým způsobem je možno oddělit oba čelníky i se schůdky na ochoz a se zábradlím.
Model nemá žádné dodatečné závaží. Díky kovovému rámu a imitaci nádrže má model slušnou váhu 260 g.
Při následné montáži jsem prohodil sběrné a bandážované dvojkolí.
Jízdní vlastnosti se dramaticky zlepšily. Rozjezd je plynulý i z malého napětí a ani maximální rychlost se nebude příliš lišit od modelové ( tentokrát jsem časy neměřil). Nedostatkem je chybějící setrvačník Díky bandážím má model velkou tažnou sílu. Bez problémů uvezl i do stoupání 7 vozů Sas o váze cca 500 g. Více jsem nezkoušel.
Při rozborce jsem používal i šupléru a zjistil jsem následující :
Rozvor podvozku je 29 mm ( 2523 cm) - pozor, opraveno z chybných 1520
Vzdálenost otočných čepů je 81 mm (7047 cm)
Průměr kol je 12,5 mm (1088 cm)
Šířka destičky a všeho, co je pod ní skryto je 18 mm. Její délka je 130 mm. Síla ochozu je 3 mm a temeno motorku je 20 mm nad horní plochou. Vzdálenost mezi maskami je 31 mm a vzdálenost osy prvního dvojkolí od čelníku je také 20 mm.
Letmý pohled do typových výkresů naznačuje ( pro nás, kteří nepočítáme nýty) rozměrovou podobnost např. s řadou 726 (ex. T444.1).