od hank » stř 22 lis, 2023 11:36 am
Trainmaniak: Já bych si jenom dovolil doplnit informaci o předloze na tvých stránkách.
Kromě nevýhod uvedených ve tvé recenzi měla lokomotiva jednu, krerá byla považována za zásadní a kvůli níž ji lze bez nadsázky označit jako konstrukční zmetek: Nepravidelné rozložení zatížení jednotlivých náprav. Lokomotiva dostala do přední části rámu dva přídavné vodojemy, což způsobilo, že při adhezní hmotnosti 63,4 t a průměrné hmotnosti na nápravu 15,8 t byl nápravový tlak na přední běhoun 17,3 t, zatímco na hnací nápravu pouhých 14,2 t. Důsledkem bylo například nadzvedávání zadního běhounu vedoucí především při posunu až k vykolejování. (V provozu se to řešilo menším plněním vodojemů.) Proto byl pojezd spolu s dalšími konstrukčními uzly lokomotivy podroben rekonstrukci, jejímž výsledkem byla lokomotiva T 14.1 označená u DRG jako 93.5-12. Rozložení zatížení spřažených náprav se sice podstatně zlepšilo, ale pro změnu zase došlo k extrémnímu zatížení zadního běhounu - při plných zásobách vody a uhlí až 19,1 t, takže se u ní ponechával prázdný pro změnu zadní vodojem...
Lokomotivy nicméně vydržely v provozu překvapivě dlouho, u DB do r. 1960, u DR dokonce až do r. 1971.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.