Stránka 1 z 2

Osobní dřevák Cu 35-521 od Brawa

PříspěvekNapsal: čtv 03 úno, 2022 8:31 pm
od Yarda
Dobrý den, má někdo povědomost, zda tenhle dřevák od Brawy odpovídá nějaké reálné předloze ČSD, nebo je to jen fikce?
Vím, že tyhle dřeváky vyráběl Ringhoffer pro vídeňskou dráhu, ale informace o verzi ČSD jsem nikde neobjevil...
16467667_960-960-true.jpg

Re: Osobní dřevák Cu 35-521 od Brawa

PříspěvekNapsal: pát 04 úno, 2022 7:23 am
od hank
Po roce 1918 zůstaly u ČSD 4 vozy CDu (původně se služebním oddílem) a jeden Cu. Po r. 1945 zde zůstalo asi 15 vozů řad Bu, Cu a CDu; asi 10 vozů dostalo čísla ČSD. U ČSD měly řady Ci a CDi. Do r. 1956 byly všechny, které se sem zaběhly v chaosu koncem války (asi až na jeden CDu vyřazený u ČSD), vráceny ÖBB. Čísla mohu dodat, i když se dva prameny, ze kterých čerpám, trochu liší.

Konkrétní vůz Cu 35-521 podle pánů Horna, Helesse a spol. zůstal v r. 1918 u ČSD, kde po r. 1925 obdržel označení Ci 4-2780. Podle stejných zdrojů byl vyřazen v r. 1939.

Podobné vozy s trochu jiným tvarem střechy si pořídila trať Svinov - Klimkovice, která je od r. 1926 součástí sítě ostravské MHD.

Víc by k tomu snad mohl říct radeksindy.

Re: Osobní dřevák Cu 35-521 od Brawa

PříspěvekNapsal: pát 04 úno, 2022 9:20 am
od radeksindy
Yarda: Model odpovídá stavu z roku 1926, kdy byl na opravě a novém laku v Kopřivnici. Přesto ještě nenesl ČSD číslo, protože stále se počítalo s tím, že bude vrácen do Rakouska. Všechny vozy Vídeňské Stadtbahn měly podle komise pro dělení pochopitelně zůstat v Rakousku, ale nakonec to dopadlo jinak. Zejména proto, že v roce 1926 se rozeběhl po letech ve Vídni elektrický provoz a ochota BBÖ vyměnit ho za jiný vůz asi dramaticky klesla.

hank: Konkrétní vůz Cu 35-521 podle pánů Horna, Helesse

... aby nedošlo k mýlce, autorem informací je Zdeněk Maruna, který je předával Hermanovi Helessovi. Protože se pánové znají více než 50 let, tak vzhledem k letitému pátrání obou po osobních vozech se to pochopitelně v čase měnilo. Mezi kapitolou v knize (jejíž autorem je HH, pan Horn je hlavním autorem knihy, ale ne kapitoly o vozech) a poslední knihou je více než třicet let a informace v nich se prostě liší. Horší je, že ani v poslední knize není vše správně, protože narvat všechno do unifikovaných tabulek vede nutně ke ztrátě informace. Přitom v knihách je zaplněná sotva půlka plochy.

Re: Osobní dřevák Cu 35-521 od Brawa

PříspěvekNapsal: pát 04 úno, 2022 11:21 am
od Yarda
hank píše: Po r. 1945 zde zůstalo asi 15 vozů řad Bu, Cu a CDu; asi 10 vozů dostalo čísla ČSD. U ČSD měly řady Ci a CDi.

Díky za odpověď a rád bych vás požádal o ta čísla vozů po r.1945. Předpokládám, že pro Wiener Stadtbahn dodával Ringhoffer jak vozy s touto skříní se zdvojenými okny (která byla podle tehdejších konvencí určena pro 2. vozovou třídu), tak i vozy s jednoduchými okny pro 3. třídu, a že tedy sem za 2.SV mohly být zavlečeny oba typy, přeznačené posléze na vámi zmíněnou řadu Ci. Ovšem asi se už nepodaří zjistit, který typ skříně obdržel které číslo... ? Nějaká fotka z vašich zdrojů by nebyla?
A na které trati tyhle vozy u nás jezdily?
Děkuji za vaši ochotu. :)

Re: Osobní dřevák Cu 35-521 od Brawa

PříspěvekNapsal: pát 04 úno, 2022 11:27 am
od Yarda
radeksindy píše:... aby nedošlo k mýlce, autorem informací je Zdeněk Maruna, který je předával Hermanovi Helessovi. Protože se pánové znají více než 50 let, tak vzhledem k letitému pátrání obou po osobních vozech se to pochopitelně v čase měnilo. Mezi kapitolou v knize (jejíž autorem je HH, pan Horn je hlavním autorem knihy, ale ne kapitoly o vozech) a poslední knihou je více než třicet let a informace v nich se prostě liší..

O jakou knihu se jedná?
Díky předem za odpověď

Re: Osobní dřevák Cu 35-521 od Brawa

PříspěvekNapsal: pát 04 úno, 2022 12:00 pm
od radeksindy
Yarda: Ne, vozy pro Stadtbahn byly jednotné, vozy Bu a Cu měly stejná dvojitá okna.

Čísla vozů po r. 1945 příklady: Ci 4-1173, Ci 4-2853, Ci 4-0641 a třeba CDi 4-9153

Oni tu dlouho nebyly, část se předala už v roce 1948, část zrušila, poslední předávka mezi ČSD a ÖBB proběhla v roce 1955. U spousty z nich to může být jen teorie.

Re: Osobní dřevák Cu 35-521 od Brawa

PříspěvekNapsal: pát 04 úno, 2022 12:03 pm
od radeksindy
1. Alfred Horn, Wiener Stadtbahn. 90 Jahre Stadtbahn. 10 Jahre U-Bahn, Bohmann Verlag, Wien, 1988 (má více spoluautorů a autor kapitoly o vozech napsal a vydal předloni toto
2. Hermann Heless, Die kkStB Reisezugwagen, Wagengruppe Ia, Teil 2., bahnmedien.at, 2017

Re: Osobní dřevák Cu 35-521 od Brawa

PříspěvekNapsal: pát 04 úno, 2022 12:29 pm
od Yarda
Radeksindy díky za ochotu!

Re: Osobní dřevák Cu 35-521 od Brawa

PříspěvekNapsal: sob 05 úno, 2022 6:52 pm
od hank
Já jsem si prohrabal přehledy z obou zmíněných knih a informace z diskusí tady a na K-reportu a vyšlo mi tohle:

vozy_wiener_stadtbahn_u_CSD.xls
(9.5 KiB) 193 krát

Jestli se to někomu bude chtít doplnit/opravit, budu jen rád.

Re: Osobní dřevák Cu 35-521 od Brawa

PříspěvekNapsal: sob 05 úno, 2022 7:35 pm
od radeksindy
hank: Pár poznámek k vozů po r. 1918

Ci 4-2853 tu nebyl po roce 1918, ale až po roce 1945
C 2-9950 je chyba jen částečně, resp. samotné číslo obsadil vůz CDu, ale určitě ne 39-245, vůz byl později přečíslován

A obecná poznámka k vozům po r. 1945. Vrácen 1953 tam nikde není, to sis nějak vymyslel. Tam je vrácen k ÖBB a datum zrušení u ÖBB. To automaticky neznamená přesun ve stejném roce, vůz mohl být přesunut už mnohem dříve. U části z těchto vozů může být přidělené číslo fikce. Dostal ho na papíře a než mu ho daly dílny, už byl za hranicemi.

Bohužel v pdf je ukrutná spousta chyb, protože to bylo automaticky generováno z podkladů, které ze své podstaty mají velice komplikovanou strukturu. Velmi často si lze všimnout, že jsou prohozená ČSD a DR čísla, např. Cu 35-665 který má v tabulce číslo BBÖ, pak ČSD, pak DR a pak přesun k ÖBB. To je samozřejmě špatně, DR a ČSD číslo je prohozené. Podobných chyb jsou tam tři .... bohužel. Nejsem přiznivcem podobných tabulkových knih, které ve výsledku nesou jenom zmatky.

Re: Osobní dřevák Cu 35-521 od Brawa

PříspěvekNapsal: sob 05 úno, 2022 8:37 pm
od hank
radeksindy píše:...to sis nějak vymyslel. Tam je vrácen k ÖBB a datum zrušení u ÖBB.


No a co tam píšu? Vrácen k ÖBB. Nic jsem si nevymyslel. Jako roky vrácení uvádím ty letopočty uvedené v databázi pod pojmem "Verbleib". Rušení u ÖBB tam neuvádím. Samozřejmě případný rozpor mezi papírovým a fyzickým vrácením, pokud nastal, z toho nepoznám.

Ci 4-2853: To jsem asi špatně pochopil. Ve starší knize je Bu 13-074 uveden jako válečná ztráta ve WW II, na novějším DVD je jako poslední správa uvedena DR, tak jsem měl za to, že k nim odešel od ČSD už v r. 1938.

Ale jinak to snad základní představu dá. Jestli chtěl Yarda výběr čísel pro model, myslím, že ho dostal.

Re: Osobní dřevák Cu 35-521 od Brawa

PříspěvekNapsal: sob 05 úno, 2022 8:53 pm
od radeksindy
No a co tam píšu? Vrácen k ÖBB.

Třeba ve sloupci poznámka je u vozu 4-1210 napsáno: vrácen BBÖ 1953 Odkud plyne, že byl vráce v roce 1953? To sis vymyslel.

Ci 4-2853: To jsem asi špatně pochopil. Ve starší knize je Bu 13-074 uveden jako válečná ztráta ve WW II, na novějším DVD je jako poslední správa uvedena DR, tak jsem měl za to, že k nim odešel od ČSD už v r. 1938.

Není důvod aby šel v roce 1938 k ČSD. To je právě to prohození čísla ČSD a DR o kterém píšu.

Re: Osobní dřevák Cu 35-521 od Brawa

PříspěvekNapsal: sob 05 úno, 2022 8:59 pm
od hank
radeksindy píše:Odkud plyne, že byl vráce v roce 1953?

Tak je to uvedeno v Hornově knize z r. 1988.

Re: Osobní dřevák Cu 35-521 od Brawa

PříspěvekNapsal: sob 05 úno, 2022 9:13 pm
od radeksindy
Tak je to uvedeno v Hornově knize z r. 1988.

Ne, tam je uvedeno: 1953 Ub 990115, což znamená že v roce 1953 z něj přestavbou (Ub=Umbau) vzniká uvedený vůz č. 990115. Kdy byl přesunut z ČSD na ÖBB tam není.

Re: Osobní dřevák Cu 35-521 od Brawa

PříspěvekNapsal: sob 05 úno, 2022 9:39 pm
od hank
radeksindy píše:Tak je to uvedeno v Hornově knize z r. 1988.

Ne, tam je uvedeno: 1953 Ub 990115, což znamená že v roce 1953 z něj přestavbou (Ub=Umbau) vzniká uvedený vůz č. 990115. Kdy byl přesunut z ČSD na ÖBB tam není.


OK, opravuji: Vrácen před r. 1953.

Ještě nějaké připomínky?