Trix 22800 Siemens ES64F4 189 012-8

Popisy modelů, odkazy na recenze, srovnávací testy.....

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Trix 22800 Siemens ES64F4 189 012-8

Příspěvekod xmatejx » sob 12 čer, 2021 3:36 pm

Řada čtyřsystémových elektrických lokomotiv BR 189, čili Siemens ES64F4, zůstává mezi českými modeláři tak trochu ve stínu vícesystémových lokomotiv Bombardier TRAXX. Ne zcela právem. Lokomotivy ES64F4 ve správě DB Cargo ještě pod značkou Railion zajišťovaly provoz mezi Bad Schandau a Děčínem spojený s odstávkou Bastardů (řada 372) mezi lety 2010 a 2014. V roce 2012 povolil drážní úřad provoz těchto lokomotiv v ČR a lze se s nimi proto setkat naprosto běžně na většině hlavních tahů, kam zajíždějí ze SRN, viz např. 189 012-8 zde (Úsek: Libčice nad Vltavou-Letky - Řež) nebo 189 019-3 zde (úsek: Litoměřice město). Trix vydal v dubnu t.r. reedici ES64F4 právě předlohy 189 012-8, po úspěchu předchozí verze 22378 (189 059-9), která ovšem byla pouze DSS.

Historie modelů BR 189 "DB Cargo" v H0
DB Cargo prošlo od roku 2003 řadou transformací, více zde. Přejmenovalo se (zjednodušeně) na Railion Deutschland AG, dále transformovalo s DB Schenker Rail Deutschland AG, až skončilo opět u DB Cargo. V procesu 6. epochy modelů tak unikátní stroj ES64F4 prodělal třikrát až čtyřikrát změnu loga. Starší modely uvedené ještě do roku 2010 proto disponují bočním logem Railion s modrým čtvercem v symbolu, novější buď Railion s připojeným DB Logistics a nebo zcela bez bočního loga. Pokud modelář stojí o "současnost", čili roky 2019/2020 a dále, všechny aktuálně provozované stroje ES64F4 ve správě DB Cargo mají na boku pouze symbol DB, popř. jsou bez loga pouze v červeném laku DB Cargo.

Modely BR 189 "DB Cargo" v H0 odpovídající současnosti nebo nedávné minulosti vyrobili ("r. 20xx" značí rok uvedení modelu):

Roco 62429, r. 2013, 189 044-1, bez symbolu DB
Roco 73632, r. 2014, 189 100-1, patinovaný Railion DB Logistics
Piko 57450, r. 2003, 189 005-2, symbol "DB"
Piko 57450 (reedice), r. 2005, 189 011-0, symbol "DB"
Piko 57956, r. 2014, 189 050-8, symbol "DB"
Trix 22378, r. 2013, 189 059-9, symbol "DB"
Trix 22800, r. 2021, 189 012-8, symbol "DB"

Modely PIKO jsou bohužel, stejně jako ostatní varianty BR 189, vyráběny pro modelovou řadu Hobby, takže obsahují velký počet zjednodušení a ne zrovna prvotřídní pojezd. Z pohledu modelu současného provozu tak zůstávají akceptovatelné pouze modely Trix a Roco, přičemž novější 73632 již od roku 2014 neodpovídá stávajícímu nátěru lokomotivy (fotografie z 3.7.2014). Pak je zde samozřejmě velký počet modelů PIKO, Roco a Märklin v provedení Railion, které patří do první dekády milénia a dnes již mají (odlišný) unifikovaný nátěr DB Cargo.

Model 189 012-8 Trix 22800
Předloha vč. stručné historie vozidla je zde. Model od předchozí verze 22378 prošel několika významnými úpravami jak uvnitř, tak vně. Tato minirecenze se týká vnějších znaků modelu, proto níže čtenář najde porovnání mezi modely.

Jaké modely budeme vizuálně porovnávat?

Obrázek

Balení... klasika Trix. Kdo nezná, plastová cartridge, velmi pevně usazená v polykarbonátovém přebalu. Manuál je v boční zásuvce kartonu:

Obrázek

Model Trix 22800 je zvuková DCC verze. Provedení je velice detailní, je vidno, že Märklin a Trix chtěly po úspěchu předchozích verzí BR 189 opět německé zákazníky potěšit. Pokud si model pořídíte, spolehlivě vám udělá radost velmi detailní potisk, velice kvalitní lak, krásně vyvedené detaily podvozku i agregátů pod skříní lokomotivy, též madla jsou precisně vsazena do plastové kastle, všechna jsou z kovu, včetně čelních (tam je vsazení trochu patrnější, ale vyžaduje zvětšení, abyste si toho všimli). Model naopak opět trochu degradují stěrače čelních skel, ale Trix je dokáže akceptovatelně potisknout (na rozdíl od PIKO), takže si tohoto výrobního triku všimnete až při zvětšení. Silové rozvody střechy, včetně sběračů jsou zásadním update této verze, ještě se k tomu dostanu níže...

Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek

Trix upravil střešní rozvody. Lokomotiva má čtyři druhy sběračů (na fotografii níže zleva):

široký AC pro kombinovaný provoz v trakci 25 kV@50 Hz a 15 kV@16,7 Hz (D, A, CH, AC-CZ, DE atd.)
DC 3 kV pro provoz v IT
masivní DC 1,5 kV pro provoz v NL (a úsek Tábor - Bechyně :) )
DC 3 kV pro provoz v DC-CZ, PL atd.

Izolátory i odpojovače, vše je moc hezky provedené. Střecha samotná přiměřeně detailní.

Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek

Takto vypadá model na koleji:

Obrázek
Obrázek

Srovnání Trix 22800 (vlevo) a 22378 (vpravo):

Obrázek

Srovnání Trix 22800 (vlevo) a Roco 73632 (vpravo):

Obrázek

Pohled z poloboku (nahoře Trix, dole Roco) a boku (nahoře Trix, dole Roco):

Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek

Srovnání střechy a střešních rozvodů (shora Trix 22800, Trix 22378, Roco 73632, Roco 73316 (189 907-9 Lokomotion), Roco 73627 (189 994-7 D-Dispolok):

Obrázek

Lokomotiva ES64F4 je vizuálně velice podobná strojům TRAXX MS2e, tj. řadě TRAXX 186. Níže je si možné prohlédnout vizuální rozdíly. Lokomotivy TRAXX jsou vyšší a kratší, mají konkávnější (méně vypouklé) čelo. Velké rozdíly jsou ve střešních silových rozvodech. K porovnání jsem vybral modely TRAXX MS2e výrobce ACME, jmenovitě modely 60412 a 60232.

Zleva TRAXX MS2e - ES64F4 - TRAXX MS2e
na dolní fotografii zleva TRAXX MS2e - ES64F4:

Obrázek
Obrázek

Pohled z poloboku, vlevo ES64F4, vpravo TRAXX MS2e:

Obrázek

Střecha, seshora TRAXX MS2e, ES64F4, TRAXX MS2e:

Obrázek

Pohled čelní, zleva TRAXX MS2e, ES64F4, TRAXX MS2e:

Obrázek

Komu nevyhovuje tovární zvukový projekt, zde je zdarma ke stažení kompletní editovatelný zvukový projekt pro ES64F4 a DCC zvukový kontrolér LokSound 5.
xmatejx
 
Příspěvky: 222
Registrován: čtv 04 čer, 2020 11:33 am

Re: Trix 22800 Siemens ES64F4 189 012-8

Příspěvekod Čouda » úte 15 čer, 2021 12:34 pm

Ahoj!
Moc pekna recenze. Konecne nekdo vyrobil verzi s 50HZ filtrem - tedy tu "nasi." Jednu dobu jsem na tech loko jezdil. Nejlepsi moderni elektrika. Totalne blbuvzdorna a jednoducha.
S tema sberacema to je asi trosku jinak. Co vim, tak v CZ se zvedaly na 25kV oba krajni sberace a na 3kV treti zleva - ctyrsmykadlo. Ale pamet je osidna. Skoro bych si tipl, ze ten model nema spravne vsechny smykadla.

Edit:
Trochu jsem se pidil po tech sberacich a po rekonstrukci na 50HZ filtr doslo ke zmene. Stav nesouhlasi s tim, co je popisovano v clanku spz.logout. Verze provozovana v CZ by mela mit oznaceni VM. Blizssi podrobnosti se mi zjistit nepodarilo. Nicmene recenze me pekelne navnadila si model poridit :-P
TT V. epocha // H0 IV. epocha.
Uživatelský avatar
Čouda
 
Příspěvky: 222
Registrován: sob 11 říj, 2008 8:59 am
Bydliště: Trutnov

Re: Trix 22800 Siemens ES64F4 189 012-8

Příspěvekod xmatejx » úte 15 čer, 2021 6:01 pm

Díky za příspěvek :)

Zde je fotografie z roku 2016 z Polska, která dokládá, že krajní sběrač je skutečně DC 3 kV (shoda s modelem).
Zde je fotografie z roku 2017 z Německa, která dokládá, že střídavý sběrač je krajní na opačné straně.
I na této fotografii z roku 2018 z ČR je dobře vidět, že sběrač druhý z kraje, ten užší se dvěma lyžinami, je DC 3 kV, protože je fotografie pořízena na DC úseku v okolí Prahy. Výrobce označuje tento sběrač (informace jsem převzal z katalogu Trixu) jako vyhrazený pro 3 kV DC v Itálii, ale zřejmě to s tou Itálií nebude tak žhavé... (a strojvůdce zřejmě chtěl použít ten ze dvou sběračů DC 3kV, který je na zádi lokomotivy s ohledem na obecná pravidla)
No a zde, ale u lokomotivy 189 083-9, je krásně vidět ten široký se čtyřmi lyžinami... fotografie je z Nizozemí z roku 2009.

Na základě těchto fotografií bych řekl, že tento model to má správně (tj. podle reality), ale to neznamená (viz fotografie výše - Roco), že jiné lokomotivy téže řady nemohou mít rozházené sběrače jinak. Třeba tak, jak jste popsal, což odpovídá Railion Roco (viz fotografie střechy Roco výše - krajní AC a středové DC).
xmatejx
 
Příspěvky: 222
Registrován: čtv 04 čer, 2020 11:33 am

Re: Trix 22800 Siemens ES64F4 189 012-8

Příspěvekod JaroHo » čtv 17 čer, 2021 6:29 am

Přiznám se že toto je asi vhodnější recenze než class 66. Přeci jen většina z nás modeluje čd/čsd a tyhle mašinky se štyrma smetákama jezdí i tady a jednu černou měl zapůjčenu i Metrans
DR5000, Z21app,2x myš, kolejiště ve výstavbě
Uživatelský avatar
JaroHo
 
Příspěvky: 1430
Registrován: čtv 28 bře, 2013 2:59 pm
Bydliště: Nymburk

Re: Trix 22800 Siemens ES64F4 189 012-8

Příspěvekod xmatejx » čtv 17 čer, 2021 7:49 am

ano, dobrá poznámka! Metrans Rail měl/má pronajaté tyto stroje ES64F4 od mnichovské MRCE:

189 157-1 (2012-2015)
189 159-7 (2012-2015)
189 452-6 (od r. 2018, nadále v nájmu)
189 453-4 (2014-2015)
189 840-2 (2014-2015)

Lokomotivy byly v době nájmu ve standardním laku MRCE, čili celočerná se stříbrnou plochou na čele a emblémem MRCE na boku. Tomu odpovídají modely PIKO 57462 (189 400-5) a Roco 72513/73630 (189 997-0). PIKO je vyrobeno v Hobby řadě.
Jinak se "černé ES64F4 z poolu MRCE" na CZ a SK tratích míhají i v pronájmu dalších provozovatelů. Mělo je pronajaté kupř. ostravské AWT (2013-2014), bratislavský CER (dodnes), takže je možné je potkat do současnosti.
xmatejx
 
Příspěvky: 222
Registrován: čtv 04 čer, 2020 11:33 am

Re: Trix 22800 Siemens ES64F4 189 012-8

Příspěvekod xmatejx » čtv 17 čer, 2021 10:51 am

elvis.jarous píše:Přiznám se že toto je asi vhodnější recenze než class 66.


No a k této úvaze... Podívejte, je to stejné, jako bych tvrdil, že je nevhodné sem dávat recenzi parních lokomotiv, protože si jsem jistý, že většina čtenářů fóra nedělá páru. Nikdy by mne to nenapadlo, protože toto je modelářský diskusní server, toto sekce Recenze, recenze těchto modelů tu chybí a to - že tu nikdo nevolá po recenzi Class 66 neznamená, že si ji řada čtenářů nepřečte. Navíc, určitě nejsem jediný v ČR, kdo tyto modely vlastní a tudíž ani jediný, kdo může uvažovat o jejich koupi. Jsou tu modeláři, co dělají pouze německou železnici, jsou tu modeláři, co dělají současnost a je jim jedno, co mají na kolejišti z pohledu žel. správy. Toto bych opravdu neřešil. Internet je svým způsobem nafukovací, protože je to digitální prostor a rozhodně ani pět podobných recenzí tento úžasný server nezaplevelí, natož aby ho znehodnocovaly. Nechme to na každém ;) - i když nehovím, ani nerozumím parním lokomotivám, pokaždé si příspěvky, kde jsou fotografie, prohlédnu, protože je fascinující vidět, kam se "technologicky" výroba modelů dostala, ať již tovární a nebo ruční z leptů a mosazných odlitků. I když s vámi souhlasím, jakmile pan Straka přiveze prototypy laminátky v CD Cargo, určitě o takovou recenzi bude větší zájem. To je prostě logické :)
xmatejx
 
Příspěvky: 222
Registrován: čtv 04 čer, 2020 11:33 am

Re: Trix 22800 Siemens ES64F4 189 012-8

Příspěvekod Čouda » úte 22 čer, 2021 9:28 am

Ahojda!

Moc dekuji XMatejX za peknou recenzi a par soukromych zprav. Diky jeho tipu se mi model povedlo sehnat za cenu pod 300€ z DE. Uz mam masinku doma a naprosta spokojenost. Dekuju, Mira.
TT V. epocha // H0 IV. epocha.
Uživatelský avatar
Čouda
 
Příspěvky: 222
Registrován: sob 11 říj, 2008 8:59 am
Bydliště: Trutnov


Zpět na Recenze modelů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 15 návštevníků