Vectron H0

Popisy modelů, odkazy na recenze, srovnávací testy.....

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Vectron H0

Příspěvekod xmatejx » pon 31 kvě, 2021 10:08 pm

Toto téma jsem chtěl zpracovat již delší dobu. Mnoho diskutujících vynáší soudy na základě dojmů, ačkoliv model daného výrobce nikdy neměli v ruce...

1. Literatura:
Velký test modelů Siemens Vectron v H0 provedl Eisenbahn Magazin (9/2020) na str. 84 - 90. Co se jízdních vlastností, shody s předlohou a měřítkem týče, odkazuji zájemce na tento článek.
V Češtině vyšlo srovnání Roco vs. Piko modelů Vectron RegioJet v letošním (2021) dubnovém čísle Železničního magazínu (str. 44 - 47)
Potom existuje několik individuálních starších (2015 až 2019) testů pro Vectrony Piko, Märklin, Roco, samozřejmě testy uživatelů na fórech a nebo ytb.

2. Srovnání a srovnání... když dva dělají totéž, není to totéž, aneb co teprve, když to dělají čtyři a nebo dokonce pět!
Všechny širší srovnávací testy, které jsem měl v ruce, jsou zatíženy identickou vadou. Srovnávají modely, jejichž předlohy nejsou stejné. A byť je elektrický Vectron stavebnicová/modulární lokomotiva, která se mezi verzemi neliší ani ve tvaru skříně, ani podvozku (i když i tam drobné nuace jsou), jen těžko lze porovnávat zpracování dvou natož více modelů, které mají odlišný lak i potisk, natož multisystémové a jednosystémové verze. S tím, jak probíhá germanizace reálné evropské železniční sítě a Siemens Vectron je takovou vlajkovou lodí tohoto procesu, i jednotliví výrobci modelů rychle pochopili, že se Vectrony vyplácí vyrábět, protože nabízejí při relativně malých změnách velké portfolio koncových modelů, které se navíc dobře prodávají. V letošním roce bude k dispozici model předlohy Vectron 193 806-2 od všech výrobců, které elektrické Vectrony v měřítku H0 vyrábějí, tedy jmenovitě: Piko, Trix/Märklin, Roco a L.S. Models, přičemž přibude ve 3Q/2021 i Jägerndorfer, čímž bude portfolio úplné. Následně model od výrobce Jägerndorfer doplním.

Všechny čtyři modely jsou špičkově zpracované, opravdu krásné modely. Nelze udělat chybu v tom smyslu, že byste hořce doma po rozbalení zalitovali. Liší se však v mnoha vizuálních detailech, ač se na první pohled může zdát, že jsou téměř identické. Nejsou. Protože výrobci používají (opomíjím úpravy formy Roco v roce 2019, o které je to známo) identické formy a podobnou technologii povrchové úpravy, lze dovodit, že podobně dopadne srovnání i dalších modelů identických předloh. Některé fotografie jsem nechal ve vyšším rozlišení, aby si případný zájemce mohl detaily prohlédnout.

Zleva: PIKO, Trix, Roco, LS Models - ač se může zdát, že jsou modely stejné, liší se ve velkém množství detailů (modely jsou neosazené doplňky, jsou přesně tak, jak je vyjmete z kartonu nebo cartridge)
Obrázek

Odshora dolů: PIKO, Trix, Roco, LS Models
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek

Odshora dolů: PIKO, Trix, Roco, LS Models
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek

Odshora dolů: PIKO, Trix, Roco, LS Models
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek

Odshora dolů: PIKO, Trix, Roco, LS Models
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek

Odshora dolů: PIKO, Trix, Roco, LS Models
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek

Odshora dolů: PIKO, Trix, Roco, LS Models
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek

Sběrače a střešní silové rozvody: shora LS Models, Roco, Trix a PIKO
Obrázek

Odshora dolů: PIKO, Trix, Roco, LS Models
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek

Odshora dolů: PIKO, Trix, Roco, LS Models
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek

Odshora dolů: PIKO, Trix, Roco, LS Models
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek

Odshora dolů: PIKO, Trix, Roco, LS Models
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek

Podvozky, detaily kol a potisky a agregáty v okolí hlavního transformátoru a baterií...

Odshora dolů: PIKO, Trix, Roco, LS Models
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek

Odshora dolů: PIKO, Trix, Roco, LS Models
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek

Hmotnosti modelů:
PIKO 443 g
Trix 347 g (DCC!)
Roco 457 g
LS Models 487 g

Co říci závěrem? Modely lze porovnávat z mnoha hledisek. Pokud zůstanu u vizuálu, dopadlo by moje hodnocení takto:

Detaily střechy a podvozku modelu: zde jednoznačně vede s velkým odstupem LS Models. Černěnými kabely podvozku, detailním potiskem a superdetaily sřechy nechává ostatní výrobce drahný kus za sebou. Roco má hezky zpracované izolátory a jejich podložky, má nejjemnější střešní silové rozvody mezi sběrači. Pneumatické hadice k pístnicím sběračů LS Models odlišují od ostatních výrobců, kteří se zmohli jen na obrys na střeše. Sběrače Trix a PIKO neodpovídají realitě a jsou zjednodušením. PIKO zvolilo černou barvu sběrače, která odpovídá tomu, co je možné vidět v provozu, ostatní výrobci mají sběrače kovově leštěné, nicméně kvalitu modelu PIKO střecha zbytečně degraduje. Vše je trochu laciné, izolátory plus mínus ujdou, ale rozvody jsou pod úroveň PIKO Expert, podobnou kvalitu bych čekal u Hobby Traxxů za 60 EUR.
Trix se odlišuje od ostatních koncepcí kotoučových brzd. Zatímco Roco a LSM mají do kola zalisovaný kroužek imitace kotoučové brzdy, Trix to řeší pouze v materiálu kola. U lokomotivy v provozu to dobře vyhoví, ale nová lokomotiva má přeci jen kotouče vizuálně lépe odlišitelné od zbytku kola. PIKO má laserem (?) leštěnou imitaci.
Detaily podvozku a agregátů podvozku jsou u všech modelů na velmi vysoké úrovni. PIKO použilo na rozdíl od ostatních trochu světlejší pigmentem plněný plast a při detailním pohledu tak podvozek působí troćhu umělohmotně (totéž se týká nárazníků), ale kompenzují to krásné detaily. Roco a LS Models mají detailnější potisk v této části, Trix i PIKO se na některé potisky vykašlaly.

Detaily kastle a čela: zde už vítěze není... Některé části má nejlépe slícované Trix (kabina), v jiných naopak zaostává (nárazníky). Všeobecně, každý z modelů má určité části, které působí trochu rozšklebeněji, nesednou zcela přesně k sobě. Ale samozřejmě - bavíme se zde o superdetailech, na kolejišti si ničeho všimnout nelze. PIKO a Trix mají dveřní madla zhotovená jako součást výlisku kastle, LS Models je má dolepená a Roco vsazená. Všeobecně, Roco je nejvíce modelářsky přívětivý model, většinu bižuterie ani neosadili a to co osadili, lze bez újmy na modelu sundat.
Roco zvolilo velice hrubočásticový podkladový lak a tiskne zřejmě přímým potiskem digitálně, takže jsou patrné zoomy dané max. dostupným rozlišením a potisk je tak trochu impresionistický a 3D. Na fotografiích výše si toho lze všimnout, ale v reálu, pokud nemáte oči jako noční létající dravec x16 nemáte šanci. PIKO má nejlepší barevný potisk, PIKO prostě utáhne i laciné plastové výlisky kvalitním potiskem, Trix velmi plné barvy a LS Models naprosto neskutečně detailní symboliku, viz nejspodnější fotografie pod číslem stroje. To je potisk kolem 2800 dpi. Neuvěřitelné.
U všech čtyř výrobců naleznete i pouhým okem viditelné rozdíly ve zpracování nášlapníků stupínků či schůdků, klik u dveří, velice kritizované je zpracování kamerky u dveří.
Nejvíce rozdílů najdete ale na čele. PIKO zvolilo barevný potisk reliéfu na polykarbonátu čelního skla, čímž řeší stěrače. Má také problém s čelníkem, ten je v místě nad horní hranou okna širší, což je vidět na první pohled a je to ostuda. Totéž pás pod oknem. Trix řeší stěrače stejně jako PIKO, ale jsou lépe pigmentované a že se jedná o stejnou "technologii" jsem zjistil až při zvětšení. Trix dále použilo příliš tenký černě pigmentovaný rámeček kolem pozičních reflektorů, působí bezbarvě, že je rámeček vytvořen vidíte až po zvětšení. A naopak, Trix má opravdu pěkně zvládnutou část pod okny, kde jsou zásuvky dálkového řízení a madla. LS Models osadila čelní stupínky z perforovaného plechu, je to skutečně překrásný detail, ale rozměrově nesedí. Jsou o maličko širší, než je by odpovídalo realitě. Taktéž čelní reflektor v originále není v kovově lesklém pozadí a skutečně je použita černá - samozřejmě, LSM to udělalo, aby zvýšilo efekt reflektoru, smysl chápu.
Sloupek čelního skla... Roco a LS Models dvojitý sloupek, tedy dvě oddělené tabule a Trix a PIKO jeden sloupek, tedy půlená tabule. Musel jsem se podívat na Railcolor a má se to tak, že došlo k výměně skel. Původní byla dvojitá, lépe odpovídající vizuálně Roco než LS Models, nyní působí sloupek téměř jako jeden (i když je stále dvojitý).

Všechny modely mají bandáže. LS Models diagonálně na jednom kole krajní nápravy obou podvozků, Roco tradičně na jedné středové nápravě jednoho podvozku (samozřejmě obě kola), Trix diagonálně po jednom kole jednoho podvozku (evidentní kompatibilita s Märklin) a PIKO diagonálně na jednom kole vnitřního dvojkolí obou podvozků. Takže každý jinak :)

V čem se ovšem LS Models vymyká negativně vůči ostatním, je fakt, že se po vyjmutí z kartonku a vybalení z HDPE mumie z modelu sypou drobné součásti. Tu odpadne jeden rámeček kolem světel, tu mřížka. Neděje se mi to navíc u prvního modelu LS Models.

No a cena...
Zde je to celkem jednoduché. Nejdražší a to s řádným odstupem jsou modely LS Models. Belgičani si nechají detailně zpracovaný model zaplatit, ale dostanete skutečně prvotřídní kvalitu. Následuje s odstupem 70 EUR na model Roco a uzavírá Trix s PIKO, kde pozice záleží na tom, jak velkou sérii PIKO naseká. U maloseriových (na poměry PIKO) modelů se lze dostat i na ceny srovnatelné s Roco, naproti tomu Trix nabízí nejlevnější zvukové DCC verze Vectronů na trhu (MSRP kolem 165 EUR bez DPH). Jsou proto často pod cenu analogových verzí Roco.

Letošní rok (2021) bude opět rokem Vectronů. LS Models přijde s velký počtem multisystémových strojů (čtyřsběračové verze), pokud máte rádi skutečné rarity, je třeba sledovat německé eshopy, LS Models pro ně často vyrábí limitované edice, které následně prodává pouze jediný eshop - týká se kupř. Hünerbein, Menzels atp. Jägerndorfer přijde se sedmi prvomodely, Roco s deseti novými variacemi, PIKO se dvěma.

Současně připomínám, že PIKO a Trix/Märklin vyrábí též dieselové Vectrony v Německu značené jako BR 247 (přehled zde).
Naposledy upravil xmatejx dne úte 01 čer, 2021 12:33 pm, celkově upraveno 1
xmatejx
 
Příspěvky: 222
Registrován: čtv 04 čer, 2020 11:33 am

Re: Vectron H0

Příspěvekod FilipP » úte 01 čer, 2021 5:44 am

Super recenzia, dakujem.
Este by bolo fajn spomenut jazdne vlastnosti a dalsie nastavenia (napriklad moznosti svetiel, zvuku, atd). Napriklad pri svetlach ma Piko vpredu len 2 svetla plus reflektor, takze zvysne 2 nefunguju co je skoda. No kastla je na ne pripravena (ma svetlovody na 2 a 2) a rovnako aj na plosaku so svetlami je miesto na smd led. A nema osvetlenie kabiny. Rocu funguju vsetky 4 plus reflektor, ma osvetlenie kabiny (no moze to zavisiet od konkretneho modelu).
A este by som doplnil, ze Piko od r 2019 pouziva ine, detailnejsie pantografy a rovnako aj kolesa s diskami su detailnejsie.
Skoda, ze rovnaku zmenu nespravili aj na Traxxoch, ale to sem uz nepatri.
FilipP
 
Příspěvky: 123
Registrován: pon 12 říj, 2020 9:47 pm

Re: Vectron H0

Příspěvekod Jirka Černý » úte 01 čer, 2021 8:30 pm

Skvělá práce, pro mně z toho plyne že asi s žádným nelze udělat chybu. Tak už zbývá jen vybrat design a to je mnohem těžší.
Jirka Černý
 
Příspěvky: 123
Registrován: úte 05 led, 2021 5:17 pm

Re: Vectron H0

Příspěvekod Stanin » čtv 03 čer, 2021 9:23 am

Díky za recenzi. U mě nemají Trix s Pikem šanci za madla. Tohle bych pochopil v N, ale v H0 tohle zjednodušení bije do očí.
Stanin
 
Příspěvky: 541
Registrován: ned 16 čer, 2013 8:48 pm
Bydliště: Brno


Zpět na Recenze modelů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník