T3000e Roco (doplnění o model 77388)

Popisy modelů, odkazy na recenze, srovnávací testy.....

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

T3000e Roco (doplnění o model 77388)

Příspěvekod xmatejx » úte 11 kvě, 2021 3:00 pm

Krátká historie vozů:

T3000e, tedy přesněji vozy Sdggmrss 738, jsou univerzální dvojité šestinápravové kapsové vozy výrobců Tatravagónka Poprad (SK) a Ferriere Cattaneo (CH) určené pro kombinovanou přepravu návěsů kamionů a kontejnerů do 45ft standardní světlosti. Jedná se o jedny z nejnovějších vozů na středoevropské železnici (2012+), o úspěchu koncepce svědčí jejich rostoucí počet a také rostoucí počet provozovatelů. Vozy doplňují starší Sdggmrs 736, 739 a 744, Sdgmns 743 a Sdggmrss. Nyní vozy T3000e vyrábí i polský Euro-Wagon.
T3000e jsou nedílně spojeny především s transalpskou přepravou zboží, takže je nalezneme především v těžkých nákladních soupravách mezi Itálií, Švýcarskem, Německem a Rakouskem. Neplést ale s vozy RoLa.
Mezi hlavní provozovatele patří HUPAC, DB Cargo, VTG, TX Logistik, Nacco a především Wascosa. Vozy tedy nejdeme v adekvátních barevných řešeních, Wascosa - oranžový základ, VTG - tmavě modrý, TX Logistik - tmavý antracit, DB Cargo - cihlově červená.

Čtyřnápravové kapsové vozy v H0 vyrábí nebo vyráběli výrobci: Roco, Märklin/Trix, Kombimodell, Ade (Hobbytrade). Piko uvedlo před pěti lety jako první výrobce v H0 rozsáhlou edici vozů T3000e čítající k dnešnímu dni patnáct variant. Roco je oznámilo pro tuto sezónu (2021) a níže uvedený text je takovou minirecenzí prvního modelu Roco 77390 v černé a ve správě německé spol. Kombiverkehr, který byl právě uveden na trh.

Balení: klasika u duplů, tentokráte Roco použilo padnoucí polykarbonátový výlisek, takže vůz i oba návěsy jsou pevně uloženy (zde jen dodávám na vysvětlenou: Roco u celých serií 674xx a 764xx používalo nevhodné výlisky pro kontejner <-> návěs a některé kartony tak mají boule a uložit model se všemi jeho součástmi zpět do plastu se rovná samostatnému modelářskému výkonu).

Obsah: Kromě dvojice návěsů a vozu, 2x doplňky k návěsu, 1x doplňky u ukotvení návěsu, 1x příčná sedla opatřená klipsnami pro kontejnery 20 až 45 ft + XXL boxy, 1x dvojset madel a klipsen, 1x dvojset armatur
Obrázek
Obrázek

Zpracování: Jak Piko (zde model HUPAC, PIKO 58971 v barvě šedé), tak Roco jsou zhotoveny z vysoce detailního kovového vysokotlakého odlitku. Piko má zřetejnější vazby v nosném rámu, Roco je trochu uhlazenější. Těžko říci, co má blíže k originálu, záleží zřejmě na výrobci, možná i šarži. Jak už to bývá, Piko je více "plug and play", model je ve výrazně připravenějším stavu k reálnému provozu, doplňky jsou nasazeny od výrobce. Roco vše nechává na modeláři, takže opravdu dostanete do ruky de facto polostavebnici. U vozů T3000e je předpokládána široká variabilita využití - pokud máte raději kontejnerovou přepravu než návěsy, nasadíte příčná sedla a podle počtu a rozteče můžete použít fakticky jakékoliv kontejnery až do délky odpovídající 45 ft v H0, samozřejmě včetně jejich kombinací. Obecně se ví, že výrobci si s měřítkem kontejnerů (v H0) příliš hlavu nelámou, seskládat na sebe kontejnery různých výrobců je proto nemožné - se sedly můžete trochu laborovat, což je právě výhoda.
Roco je asi o 0,5 mm delší, jinak jsou vozy ve všech ohledech souosé, plně osazené doplňky budou vypadat velice kompatibilně. Jediné, co vás trhne do oka, je různá šířka lávky...
Boční pneumatické rozvody byly kdysi tím, čím se Kombimodell naprosto odlišoval a nechal si za to zaplatit. Jak Piko, tak Roco si vzaly ponaučení a modely jsou opatřeny bočními rozvody, byť v plastu, a v případě obou výrobců je tak dosaženo mimořádných detailů:
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek

Návěsy: Roco vyrábí vlastní, Piko používá návěsy Herpa. Návěsy Roco mají lepší potisk, daleko detailnější, lépe zpracované hrany, slícování, ale BOHUŽEL, návěs patří někam mezi roky 2000 až 2005. Na silnici se podobným návěsem už ve střední Evropě setkáte jen těžko. Polehčující okolností budiž pro Roco fakt, že to nejproblematičtější na návěsu, tj. rám a podvozek, se trochu v kapse vozu ztratí. Je to škoda.
Piko používá nízkoprofilové návěsy Herpa. Mají trochu blíže k realitě 6. nebo 7. ep., ale návěs zcela degraduje lacinost provedení. Plastové díly moc nesednou a potisk je sice přesný, to Piko umí, ale neskutečně nedetailní. Vypadá to jako laciná plastová krabička.
Tak či tak, na trhu je naštěstí dostatek modelů návěsů a kontejnerů, které jsou detailně provedeny. Jen to znamená další investici, v případě Roco alternativně výměnu rámu a podvozku. V případě Piko docela dost finálních vyšperkování modelu.
Obrázek
Obrázek

Co říci na závěr? Modely jsou to velice povedené oba. Pro provoz potřebujete velké kolejiště, kde souprava několika (ideálně nejméně devíti, jako ve skutečnosti) vozů T3000e vynikne - vůz má 393 mm, souprava 9 vozů bude mít kolem 3,7 metru. Jsou přiměřeně těžké (142,5 g bez doplňků a nákladu), takže se bez problémů hodí i pro provoz bez nákladu, což odpovídá realitě. Lze je bez problémů kombinovat navzájem, vizuálně to dojem ze soupravy spíše podtrhne.

No a to poslední - cena... Piko letos přijde s LKW Walter na T3000e od Wascosa a přes podobné MSRP 94,99 EUR vč. DPH bude koncová cena ještě o cca 7 EUR nižší. Roco má stanovenou MSRP 99,90 EUR, cena bude ale o cca 9 EUR nižší. Piko tedy nabídne ve finále model v rozmezí 5 - 7 EUR levnější, na druhou stranu pouze jedinou variantu. Roco by mělo přijít se třinácti T3000e variacemi a jednou sadou Winner, jenž navazuje na velký úspěch 7-sady LKW Walter uvedené loni.
xmatejx
 
Příspěvky: 222
Registrován: čtv 04 čer, 2020 11:33 am

Re: T3000e Roco (doplnění o model 77388)

Příspěvekod xmatejx » pát 11 čer, 2021 3:50 pm

V tomto týdnu Roco uvolnilo do prodeje druhý vůz řady T3000e, tentokráte švýcarského provozovatele CEMAT pod číslem 77388. Model 77388 navazuje na "tank-tainerovou" tradici starších kapsových vozů T2000 nebo dvojitých Sggmrs, které Roco uvedlo s tanktainery Bertschi (76438, 67432), Van der Bosch (76632, 76928), Geizendanner (67403) a Rinnen (76427). Kdo má hlouběji do kapsy a chtěl by si tanktainerový set pořídit též, lze jen doporučit vozy Sggmrss 90, které loni (2020) v květnu uvedlo Mehano a jsou stále v prodeji, resp. dají se ještě sehnat. Navíc, Mehano uvede další v druhé polovině letošního roku. Vozy Mehano jsou za zhruba 2/3 ceny Roco a dají se velmi pěkně vyšperkovat. Ale zpět k modelu 77388:

Za prvé: vizualizace neodpovídá obsahu a to k lepšímu pro zákazníka. Originální vizualizace na webu Roco obsahuje dvě dvojice 20 ft tank-kontejnerů, zatímco v kartonu naleznete dvojici 20 ft a dvojici tzv. swap tanktainerů 23 ft, které jsou vizuálně méně uniformní a trochu dražší.

Za druhé: na rozdíl od předchozího, celočerného modelu, je tento model v temně modrošedé (typu NAVY) a boční rozvody jsou plastu stříkaného stříbřenkou, takže detaily mnohem lépe vyniknou:

Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek

Předlohu modelu lze jinak dohledat zde. Je neuvěřitelné, že mají většinu vozů nafocenou :)

Za třetí - náklad...

Jak známo kontejnery jsou normalizované a to se pochopitelně týká i jejich uložení, čili kotev. Bohužel výrobci modelů pracují s určitou tolerancí, popř. si s dodržením měřítek příliš hlavu nelámou a tak kromě toho, že nesedí vnější rozměry kontejnerů, popř. jejich rámů, nesedí ani rozteče kotev a žlabů. To je pro modeláře potenciální problém, protože si vyhlídne několik pěkných kontejnerů a radost mu rychle zkazí zjištění, že nesednou do kotev návěsu nebo nákladního vozu. Roco k řadě T3000e dodává jak boční plastové klipsny, tak příčná sedla, jenž jsou opatřena středovou kotvou. Pokud se rozhodnete, že použijete tato příčná sedla, je třeba vědět, že do kotev logicky umístíte pouze takové kontejnery, které mají - a to ještě ve správné rozteči - adekvátní žlaby. Bohužel, příčná sedla jsou proprietární řešení Roco, takže jiní výrobci uzpůsobené kontejnery pro tato sedla nenabízejí. Osobně bych proto spíše doporučil osadit model klipsnami a kontejnery osazovat do nich. Toto řešení má též řadu nevýhod, ale je trochu čistší ve vztahu k realitě i modelu. Navíc vám umožní se porozhlédnout po kontejnerech jiných výrobců a soupravu tak zpestřit, aby lépe odpovídala realitě.
Koho zajímá obecná problematika modelů kontejnerů ve vztahu k měřítku, tj. jak se jednotliví výrobci s modely perou, silně doporučuji navštívit tento web.

Tank-kontejnery modelu Roco 77388:

Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek

Vizuální srovnání 23 ft tanktaineru Roco a 24 ft tanktainerů AWM/Herpa (zleva: Roco, AWM-JESI, Herpa)

Obrázek
Obrázek
Obrázek

Rozdíly v roztečích a žlabech - 24 ft tank-kontejnery Herpa do kotev na vozu prostě bez úprav žlabů neumístíte, ačkoliv všechny modely mají mít identické 20 ft rozteče. Je tam asi 0,5 mm rozdíl (na délku).

Obrázek
Obrázek
Obrázek

Tank-kontejnerový set Herpa (zde set: 076500-004), jinak samozřejmě e-bay.de (zvláště doporučuji se porozhlédnout po výprodejích tank-kontejnerů AWM), dovoz z Aliexpressu je rizikový kvůli možnému clení a DPH, zajímavý sortiment nabízí Walthers a to včetně stavebnic a poměrně zdařilé jsou i tanktainery B-Models (výrobce má vlastní eshop). Herpa nabízí i blank (bílé, bez potisku) tank-kontejnery, pokud byste si chtěli zhotovit či koupit decaly a kontejner si potisknout sami:

Obrázek
Obrázek

U modelů Herpa mi silně vadí použitý pastelový pigment, kterým je plněn plast. Hrany modelu intenzivně prosvítají a působí jakoby svítivě. Na první pohled je zřejmé, že je to plastové. V tomto směru jsou tank-tainery Roco (i když též používají pigmentem plněný plast) trochu pro oko přijatelnější. Každému doporučuji volit tmavší a matovější odstíny rámů. Žluté, oranžové nebo červené od výrobce Herpa jsou skutečně otřesné. Dalším průšvihem tanktainerů Herpa, velmi často viditelným na silničních soupravách s tahačem (LKW), jsou rozšklebené doteky částí rámů tank-taineru ve vrchní části. Často tak, že je to dobře viditelné i z větší vzdálenosti. Takže je nutné tank-tainer upravit. Jinak má Herpa potisk a detaily standardně docela dobré. Samozřejmě kumulativním průserem všech tank-tainerů, co se mi kdy dostaly do rukou, je nekvalita zhotovení žebříků. Je to zřetelné i zde. A nevyberete si, dělají to takto opravdu všichni.
xmatejx
 
Příspěvky: 222
Registrován: čtv 04 čer, 2020 11:33 am


Zpět na Recenze modelů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků