Po dlouhém rozhodování jsem si koupil lokomotivu řady 434.1 od Kleinmodellbahn.
Hodnotit modelovou věrnost si netroufnu, konečně , model byl přestavěn z řady 270 KkStB.
Snad jediné – světla na čele lokomotivy i na tendru se mi zdají příliš velká. Lokomotiva vypadá jako když má „ vyvalené oči“!
Model má motorek uložený v tendru a ten je také hlavním pohonem.
Poháněno je i třetí dvojkolí na lokomotivě a to pružným kardanovým převodem. Z prvních dvou dvojkolí na lokomotivě je sbírán proud.
Krajní dvojkolí tendru jsou bandážovaná, prostřední sbírá proud. Tendr s lokomotivou je spojen konektorem, který slouží i jako spřáhlo a výše zmíněným kardanem. Tendr jezdí samostatně. Model má přípravu na dekodér, který se vkládá do tendru pod imitaci uhlí. Přístup je velmi jednoduchý.
První, druhé a čtvrté soukolí na lokomotivě jsou stranově posuvná a tak průjezd malými poloměry je bezproblémový.
Jízdní vlastnosti jsem zkoušel na svém kolejišti.
Na části kolejiště je plechové kolejivo PIKO a na části profilové Rocco. Výhybky a jeden angličan jsou staré známé výrobky PIKO.
Na kolejišti mám dvě stoupání : jedno v délce cca 220 cm s převýšením 10 cm, z toho 105 cm v přímé koleji. Druhé o délce 240 cm , dvojité S, s jedním úsekem, kde je protioblouk bez přechodnice. Převýšení je také 10 cm.
Oblouky jsou o poloměrech 380 a 440 mm.
Napájení je pulsním regulátorem.
První dojem bylo lehké zděšení. Lokomotiva se pohybovala trhavě, odmítala přejet výhybky a zastavovala se na různých místech trati. Protože jiné lokomotivy tyto problémy neměly, usoudil jsem, že je chyba v ní. Očistil jsem proto kolečka a mírně napružil sběrací plech v tendru. Pak už bylo po problémech. Lokomotiva jezdí spolehlivě, všechny výhybky přejede bez problémů, nevadí jí ani malé poloměry. Jediný problém je ve výše zmíněném protioblouku, kde jakoby zadrhne a při jízdě ze spádu občas vykolejí.
Nevím si rady s hodnocením rychlosti.
Úsek 1m ujede při plně vytočeném regulátoru za zhruba 8 vteřin. Tj. přepočtená modelová rychlost asi 40 km/hod.( Hektor od ČStrainu přejede stejnou vzdálenost za necelých 7 vteřin.)
Naopak je možné jet krokem a bez problémů zastavit na přesně zvoleném místě.
Rozjezd je plynulý, naopak dojezd je prakticky nulový.
Lokomotiva na obou stoupáních bez problému uvezla 10 dvounápravových vozů.
Překvapilo mě, že jezdí rovnoměrnou rychlostí a ani ve spádu nezrychluje.
Jízdní vlastnosti nicméně hodnotím o stupeň níže než např. model řady 413.0.. PIKO Hobby.