Motorová lokomotiva BR 111 DR od firmy Roco v TT

Popisy modelů, odkazy na recenze, srovnávací testy.....

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Motorová lokomotiva BR 111 DR od firmy Roco v TT

Příspěvekod nalini » pát 26 srp, 2016 5:47 am

Že jde o analog je na první pohled zřejmé již z fotek rozebraného modelu. Nikde na nich není ani zvukový dekodér ani reproduktor ...
nalini
 
Příspěvky: 100
Registrován: ned 10 led, 2010 9:45 am

Re: Motorová lokomotiva BR 111 DR od firmy Roco v TT

Příspěvekod RSC » pát 26 srp, 2016 10:41 pm

Nezkoumal jsem číslo modelu ani detailně fotografie rozebrání - vždyť je to roco, text jsem proběhl a zůstalo mi v paměti něco se zvukem... zajímalo mne tehdy jen jak lokomotiva vypadá a porovnával jsem pohled z boku a čelo s tilligem.
Nepřijde mi, že by byla má lokomotiva odlišná zvukem jízdy od jiných lokomotiv roco (možná je to tím, že má zvukový dekodér a já to zatím na analogu nevypnu), po objetí kolejiště to je celkem již normální projev. Jen mne trochu zlobí ten sběr proudu i v jiných místech, možná je to tím, že je lehká nebo, že ještě není pořádně zajetá, nebo zase bude třeba přeskládat pořadí náprav, některým lokomotivám to pomohlo.

Ke zvuku: Jezdím teď chvilku s malinko pootevřenou kastlí, aby to nebylo zvukově divné. Jakmile se vrch kapoty docvakne, tak je zvukový projev divný... zkouším zda se to neutřepe, ještě zkusím nějakou tlumící vložku dovnitř, ale nedělám si naděje. Strašně nerad dodělávám lokomotivy do stavu v jakém by měly být z výroby ... a dost se mi do toho časově nechce. Kdybych tohle věděl, tak jsem já osobně "z lenosti" vzal nezvukovou verzi. :idea. Jenže mám tendence, mít vždy alespoň jeden model dané řady zvukový.
Uživatelský avatar
RSC
 
Příspěvky: 519
Registrován: sob 28 bře, 2015 4:07 pm
Bydliště: Pardubice

Re: Motorová lokomotiva BR 111 DR od firmy Roco v TT

Příspěvekod RSC » ned 28 srp, 2016 3:35 pm

Tak jsem si podal z vitrínky starou BTTB BR 110, kterou jsem měl klukovsky předělanou na T 476 pro letmé porovnání. Jen konstatuji, že BTTB je těžší (Na dalším obrázku, je vidět, že existují minimálně tři místa kam umístit dodatečnou zátěž), myslím že na to pánové od Roca měli více myslet. Dále - standardní bolest firmy roco při kompletaci, jejich pracovníci naprosto neumí nasazovat pružinky na kinematiky nebo na to kašlou, takže tohle znamená rozebrat lokomotivu vpodstatě celou a nasadit je. To je již několikátá lokomotiva, u které tohle bylo nebo že bych měl smůlu jen já? :roll:
Trošku mne také překvapilo, že u roca použili systém konstrukce lokomotivy uchycení podvozků a přenos proudu do tišťáku uvnitř připomínající původní verzi E44 Tillig a to i včetně kovových převodů na nápravách, což nejspíše není zaměnitelné s nápravami od brejlovce. (Umístění bandážových náprav na druhou a třetí pozici místo krajních je u mne pro klidnou jízdu lepší)
Zajímavé, že nepoužili konstrukci uchycení podvozků a převodů jako u brejlovce, která mi přišla celkem dobrá a jednoduchá...
111.JPG

Ke zvuku: Zásadní problém je jak již jsem zmiňoval, že je repráček umístěn v prostoru kapoty, kudy nemá jak jít volně zvuk okolo jakkoliv ven do prostoru, tady nejspíše asi do spodku lokomotivy, takže je vlastně "nepropustně" uzavřen v malém prostoru a to dělá problém s reprodukcí a rezonancemi zvuku. Je divné, že na to při konstrukci u Roco nemysleli, že z toho poleze zvukový paskvil naprosto odlišný od toho jak to "hraje" bez vrchu kapoty.
Zatlumení moc nepomohlo, takže jsem přemýšlel co s tím. Reprážek jde snadno vyjmout. Není problém pro ty, kdo by chtěli dodatečně ozvučovat tuto lokomotivu snadno dodatečně ozvučit jak od výrobce.
Dost mi mizerný zvuk jdoucí z tohoto jinak hezkého modelu vadil a řešení do nádrže nebude tak jednoduché jak jsem si mylsel. Bude to chtít někoho, kdo je schopen vyfrézovat do kovové nádrže hezký přesný otvor k umístění a uchycení repráčku - nádrž je součástí kovového rámu lokomotivy a já zatím frézu na modelařinu nemám. Kdyby to náhodou někdo dělal, rád se přidám a dodám svůj rám, aby ta úprava vypadala důstojně, dotáhnout kablíky k tomu nebude problém. Zvukově to pak bude úplně někde jinde než teď.
Takže prozatím nejjednodušší cesta k tomu, aby se se zvukem dalo jezdit, bylo udělat z tišťáku pod repráčkem "ementál", aby zvuk mohl alespoň nějak pod lokomotivu dolů a udělal jsem také další průchod pro zvuk probroušením přepážky do kapoty. Je třeba si dát při vrtání pozor, aby nedošlo k provrtání vedení spojů na tišťáku - je oboustranný. Pomohly tyto úpravy do té míry, že to nerve uši, takže bych to hodnotil jako sice dostatečné, nikoliv výborné. Výborné to bude až například při umístění repráčku v nádrži lokomotivy. Takže pánové od Roco, příště umístění repráčku dělejte jinak než u tohoto modelu. Snad jim to někdo řekne, že tohle se vážně nepovedlo a je to přímo zoufalé...
111zvuk.JPG
Uživatelský avatar
RSC
 
Příspěvky: 519
Registrován: sob 28 bře, 2015 4:07 pm
Bydliště: Pardubice

Re: Motorová lokomotiva BR 111 DR od firmy Roco v TT

Příspěvekod nalini » ned 28 srp, 2016 6:09 pm

Model je model ...
https://www.youtube.com/watch?v=Aqp--jWPLqo
https://www.youtube.com/watch?v=rseNrv_GUb0

... a skutečnost je skutečnost ...
https://www.youtube.com/watch?v=4qtk-SQ9zqI

V téčku je vše většinou o kompromisu. Místa je tam málo a pokud se do modelu vejde plnohodnotná kostka Zimo 10x15, tak je to velká výhra. Nutno říci, že Roco v případě ozvučování TT modelů patří k těm lepčím :wink: . Tady je prostě místa málo, takže ozvučnice je nižší a basy jsou horší ... Takže buď koupit nebo nekoupit ... na zpětnou vazbu od modelářů většina výrobců kašle (tady by byl asi vhodnější ještě tvrdší výraz). Ale v dnešní realitě, kdy si v obchodě vybíráš z několika modelů a až ten pátý je OK (ale stejně na tom ještě něco najdeš - montáž všakvíškde), je dokonalý model z výroby spíše sen ... idea ... zázrak :) . Že to není správně, o tom vůbec nepochybuj.
nalini
 
Příspěvky: 100
Registrován: ned 10 led, 2010 9:45 am

Re: Motorová lokomotiva BR 111 DR od firmy Roco v TT

Příspěvekod Jacek » ned 28 srp, 2016 6:57 pm

RSC píše:Ke zvuku: Zásadní problém je jak již jsem zmiňoval, že je repráček umístěn v prostoru kapoty, kudy nemá jak jít volně zvuk okolo jakkoliv ven do prostoru, tady nejspíše asi do spodku lokomotivy, takže je vlastně "nepropustně" uzavřen v malém prostoru a to dělá problém s reprodukcí a rezonancemi zvuku.

S tímto si dovoluji zásadně nesouhlasit. Ze svých zkušeností můžu tvrdit přesně opak, pokud jsou v prostoru pro reproduktor záměrně vytvořené otvory kudy může zvuk unikat, je to špatně. Když je reproduktor uzavřený v kastli, hraje výrazněji, hlasitěji a zvuk je hlubší, basovější. Kastle pak funguje jako další ozvučnice. Typický příklad je např. hektor T 435.0 Tillig. Zásadní je výška ozvučnice, zvuk tvoří právě ta kostka pod reproduktorem. Na konkrétním umístění víceméně nezáleží

V modelu BR 111 je reproduktor s tenoučkou ozvučnicí, zvukový projekt asi taky nebude z nejlepších, je-li stejný jako ten volný na stránkách Zimo, i na samotném zvuku velmi záleží. Ale než budete přesouvat repráček do nádrže, zkuste místo něj na vyzkoušení připojit plnohodnotou kostku Zimo jak psal kolega výše. Rozdíl bude obrovský, ale ta do modelu nevejde.
Uživatelský avatar
Jacek
 
Příspěvky: 883
Registrován: sob 20 led, 2007 10:03 pm
Bydliště: Moravskoslezský kraj

Re: Motorová lokomotiva BR 111 DR od firmy Roco v TT

Příspěvekod RSC » ned 28 srp, 2016 10:02 pm

Nejsem mistr na zvuk lokomotiv jako Jacek...
Poslechl jsem uvedená videa a také nic moc, u mne je to ještě o kousek horší nebo je to tím, že je to naživo. Slyšíte také to divné pištění, když se to rozjede rychleji?

Bohužel u tohoto modelu tvrzení o uzavřeném prostoru nejspíše není pravda, pokud to není nějaká divná vada repráčku či to dělá materiál kapoty, či není tento repráček vhodný. Nemám stejný druhý, abych to vyzkoušel zaměnit, pokud tento stejný není v sergeji nebo brejlovci roco, jeví se mi jako jiné. Z parních lokomotiv nechci nic tahat.
Poznámka Nejvíce se mi líbí v TT zvukově brejlovec a ten má nad repráčkem volné průduchy, takže odtud pochází má teorie, ikdyž u parních lokomotiv je to ve vnitř "zaděláno" a je to také velmi dobré.

Když je vrch kastle sejmut (nebo alespoň pozvednut) jak je to na mém obrázku, je to zvukově výborné, nepiští to, je to i hluboké, má to trochu objem - takže repráček není nejspíše vadný předpokládám..., jakmile je to zavřené zvrchu, bylo to šílené. Hluhoké tóny stejně nejsou, zmizí a divně to při vyšších rychlostech piští, celkově slabé a nepřirozené. Když je odkrytováno - je to přirozené, řekl bych výborné.

Dírky částečně odstranily alespoň to "pištění" a projev zlepšily. Je možné dírky samozřejmě snadno zadělat, když by na to přišlo. Píšu je to i tak teď zvukově stále nic moc. Takto jsem se dostal v hodnocení zvuku ze 4- původního, alespoň na 3-.

Jak je ta kostka Zimo vysoká, který typ? 10x15 půdorys v mm se tam určitě vejde, otázkou je jen výška kostky, je tam tak 7 mm, nevím jestli nějakými úpravami bych se dostal na 8mm prostoru na výšku, ale i tak to bude úplně u kapoty, což asi není vhodné.

Dal bych tam klidně jiný repráček - jaký?, ale když se tam doporučovaný repráček nejspíše nevejde, nemá to smysl. Nevím co s tím, aby to bylo v hodnocení alespoň na velmi dobrou. Chápu, že v TT je to kompromis, ale ono to vážně odkrytované je výborné a neporovnatelné s těmi videosekvencemi v předešlém příspěvku. Je potom divné, že to v uzavření nefunguje jak uvádí Jacek. Máte nějaké nápady na to, co by jste s tím udělali dále, vyjma vykašlat se na zvuk?
Uživatelský avatar
RSC
 
Příspěvky: 519
Registrován: sob 28 bře, 2015 4:07 pm
Bydliště: Pardubice

Re: Motorová lokomotiva BR 111 DR od firmy Roco v TT

Příspěvekod nalini » pon 29 srp, 2016 9:52 am

Z fotky není zřejmé jakou funkci tam má ten plastový kryt reproduktoru a co je tam za reproduktor? Konstrukce modelu je geniální :wink: . Vše je složeno dohromady bez jakýchkoliv kabelů a pájení. Podíval bych se ještě na ten original reproduktor a zkusil ho připájet a vyzkoušet bez krytu. Ten možná ale slouží současně jako ozvučnice, takže to klidně může být ještě horší. Pozor – před pájením nezapomenout vyndat z rozhraní dekodér :!:

Dalším krokem už je vyzkoušet jiný reproduktor Zimo LS10x15x8mm. Pokud je v modelu místo pouze 7mm na výšku, bude potřeba ozvučnici maličko snížit a znovu pečlivě slepit, nikde to nesmí foukat. Připájet na drátky, samozřejmě už bez toho šedého krytu. Nikdo to zatím u tohoto modelu asi ještě nezkoušel, takže výsledek je bez záruky a vše je samozřejmě metoda pokus-omyl. Je to však minimální zásah do modelu a vše se dá „beze stopy“ vrátit do původního stavu.

Určitě bude ku prospěchu nahlédnout pro inspiraci na Jackův web, názorných příkladů tam je … tak hodně zdaru :)

Obrázek
Zdroj obrázku MBS Sebnitz
nalini
 
Příspěvky: 100
Registrován: ned 10 led, 2010 9:45 am

Re: Motorová lokomotiva BR 111 DR od firmy Roco v TT

Příspěvekod RSC » ned 04 zář, 2016 9:15 am

Reproduktor je v pořádku. Šedá část slouží jako uchycení reproduktoru, z jedné strany na patku a na druhé je šroubek. Je vsazen v ní. Okrytované zvukově v pořádku, to již jsem psal... Zakrytovaná lokomotiva špatné - myslím kapota. Nezkoušel jsem šedou krytku sundat a vyzkoučet bez ní - mohl bych...
Já jsem si objednal ten reproduktor zimo 10x15 na doporučení a uprávím jej, aby se vešel, ale nedělám si iluze... pokud se to náhodou povede, dám vědět. Jen si nemyslím, že uzavřením do tak malého prostoru lze z toho dostat očekávané, ikdyž si to nedovolím srovnávat s konstrukci reprobeden u hifi či highend, kde to tedy moc nefunguje a používá se při této konstrukci další pasivní měnič na hluboké tóny, který rozechvěje aktivní měnič.
Ale tady je problém u tohoto modelu s celým spektrem.

A ještě navíc jsem zjistil, že tento model má jednu vadnou nápravu, je vyosená, to znamená že šmajdá a model se vlní. Asi inspirace tilligem a jeho kvalitou náprav a výstupní kontrolou. Je to další lokomotiva roco v pořadí. Tohle bylo i u unifikovaného sergeje a jak jsem se ptal na prodejně, nebyl jsem se sergejem jedinný koho se to týkalo. To jsem si zase vyslechl, jak v TT je to samý problém a v H0 téměř nic, že se na tuto velikost snad vykašlou.....
Uživatelský avatar
RSC
 
Příspěvky: 519
Registrován: sob 28 bře, 2015 4:07 pm
Bydliště: Pardubice

Re: Motorová lokomotiva BR 111 DR od firmy Roco v TT

Příspěvekod nalini » ned 04 zář, 2016 8:05 pm

Tahle kostka Zimo 10x15x8 je, pokud si dobře pamatuji, ve všech ozvučených TT modelech Roco (Sergej, Brejlovec, 18.201, BR38/377ČSD, ...) a funguje skvěle, samozřejmě v rámci možností TT. Seříznutí o 1-2mm by neměla být až tak velká zvuková újma, důležité je pak spoj dobře slepit, doporučuji například gelové vteřinové lepidlo, které dokáže korigovat a vyplnit nerovnosti. Pokud se tam nechá třeba i malá dírka, reproduktor prská a zvuk je zkreslený. Držím palce a určitě dej vědět, jaký bude výsledek.
nalini
 
Příspěvky: 100
Registrován: ned 10 led, 2010 9:45 am

Re: Motorová lokomotiva BR 111 DR od firmy Roco v TT

Příspěvekod nalini » pon 17 říj, 2016 9:19 am

RSC: Tak jaký je výsledek s jiným reproduktorem? Díky za info.
nalini
 
Příspěvky: 100
Registrován: ned 10 led, 2010 9:45 am

Re: Motorová lokomotiva BR 111 DR od firmy Roco v TT

Příspěvekod RSC » stř 07 pro, 2016 10:32 pm

nalini píše:RSC: Tak jaký je výsledek s jiným reproduktorem? Díky za info.


Výsledek je pozitivní. Jsem spokojen.

Takže má smysl do této lokomotivy koupit zmiňovaný reproduktor, zbrousit jej na vyhovující tloušťku, aby se vešel. Pak jen vyřešit připojení drátků, aby se nenavýšila výška a napasovat tam madýlka. Reproduktor co zbyl, lze použít jinde, kde mu to tolik vadit nebude....
Prostě roco to mělo vyřešit lépe a klidně s tímto reproduktorem včetně snadnějšího šíření zvuku ven.

Poznámka: A zase jsem si potvrdil jednu kacířskou větu zde, která stejně je logická. Nezakrytované to zase prostě hraje o kousek lépe. Je to logické, stejně jakože roco brejlovec je na tom zvukově asi nejlépe z toho co doma mám, protože tam má volné prostupy nad reproduktorem, aby se zvuk snadněji šířil ven (sergej již je na tom hůře, lze si to vyzkoušet). Tak to prostě je, nejsem hluchý - kastle prostě není dobrá ozvučnice a nikdy se nebude chovat stejně jako pasivní měnič. 8)

O teoriích šíření a reprodukce zvuku si lze také seriozně přečíst na jiném fóru. :idea:
Uživatelský avatar
RSC
 
Příspěvky: 519
Registrován: sob 28 bře, 2015 4:07 pm
Bydliště: Pardubice

Re: Motorová lokomotiva BR 111 DR od firmy Roco v TT

Příspěvekod Jacek » čtv 08 pro, 2016 4:51 pm

RSC píše:: Tak jaký je výsledek s jiným reproduktorem? Díky za info.
Tak to prostě je, nejsem hluchý - kastle prostě není dobrá ozvučnice a nikdy se nebude chovat stejně jako pasivní měnič. 8)

Mám holt opačnou zkušenost, stačí zkusit jak hraje model s kastlí a bez, jak prosté. Samozřejmě to je individuální, záleží na mnoha okolnostech, počínaje kvalitou zvuku, reproduktorem a velikostí ozvučnice konče. U modelu V100 nelze čekat zázraky. Není tam místo pro kostku Zimo, snížením ozvučnice se ztratí basy a tovární zvuk je o ničem, zvuk je nevýrazný už sám o sobě
RSC píše:O teoriích šíření a reprodukce zvuku si lze také seriozně přečíst na jiném fóru. :idea:

Mě zajímá jen praxe 8)
Uživatelský avatar
Jacek
 
Příspěvky: 883
Registrován: sob 20 led, 2007 10:03 pm
Bydliště: Moravskoslezský kraj

Re: Motorová lokomotiva BR 111 DR od firmy Roco v TT

Příspěvekod RSC » pon 12 pro, 2016 9:05 am

Jacek píše:
RSC píše:: Tak jaký je výsledek s jiným reproduktorem? Díky za info.
Tak to prostě je, nejsem hluchý - kastle prostě není dobrá ozvučnice a nikdy se nebude chovat stejně jako pasivní měnič. 8)

Mám holt opačnou zkušenost, stačí zkusit jak hraje model s kastlí a bez, jak prosté. Samozřejmě to je individuální, záleží na mnoha okolnostech, počínaje kvalitou zvuku, reproduktorem a velikostí ozvučnice konče. U modelu V100 nelze čekat zázraky. Není tam místo pro kostku Zimo, snížením ozvučnice se ztratí basy a tovární zvuk je o ničem, zvuk je nevýrazný už sám o sobě
RSC píše:O teoriích šíření a reprodukce zvuku si lze také seriozně přečíst na jiném fóru. :idea:

Mě zajímá jen praxe 8)


Souhlasím, každý si to může vyzkoušet a vřele to doporučuji. Záleží skutečně na spoustě věcí, zejména na reproduktoru a to často i na jeho velikosti, materiálu a tloušťce kastle, která na to má také vliv, tvaru prostoru kde se zvuk šíří, dekodéru... nelze si také myslet, že lze ten jeden zvuk nahrávat do lokomotivy všech výrovců a všech měřítek, měl by být tomuto a dalším vlivům přizpůsoben, aby z lokomotivy lezlo maximum a podmínkou pro toto jsou také velmi dobré uši a to co je skutečně jedinec reálně schopen slyšet...
Za mne platí, než abych měl něco zvukově mizerné, raději rozhodně bez zvuku. :idea:

Tovární zvuk jako takový u roco BR111 není zase tak špatný, označil bych jej v současnosti za průměrný. Jak již jsem uvedl, původní reproduktor a jeho konstrukce nedostala ze zakrytované lokomotivy to, co bych očekával a za tím si stojím. Proto jsem říkal, že bych tuto lokomotivu kupoval bez zvuku a nevadilo by mi to, kdybych o kvalitě výsledného zvukového projevu věděl...
Když už jsem to tady slíbil, že to u BR111 vyzkouším, tak jsem to udělal. Měl jsem velkou obavu, že když to ubrousím, že reproduktor tím pádem znehodnotím a vyhodím. K mému překvapení se to nestalo a to se vážně nespokojím jen tak s něčím a překvapivě k zásadnímu poklesu kvality zvuku také nedošlo. S tímto reproduktorem je to vážně někde jinde a je mi jedno jestli je uvnitř nebo ven z kastle, zde takový rozdíl jako u původního továrně dosazeného reproduktoru není.

Jednoznačně jsem mluvil o praxi s vysvětlením teorie proč některým věcem tak je a proč k nim dochází a celkem mne mrzí, když je toto zavrhováno a není snaha dozvědět se a pochopit více. Byl bych rád, kdyby i tady se věci posunovali dále a bylo k nim přistupováno bez předsudků a "zavedené praxe".
Již jsem říkal, že hrátky s reprodukcí hudby jsou pro mne významný koníček a výrazně dražší koníček než železniční modely. To jednoznačně znamená, že o tom něco vím, že to slyším, že to mám vyzkoušeno a drtivá většina lidí by se tady sakra divila, co vše je uložené na obyčejném CD, co nikdy neuslyšela a ani by je to nenapadlo, že tam toho toli je a to nemluvím o jiných formátech.... Aby to zaznělo jasně, začíná to trochu hrát někde od 200litříků nahoru a není to věcí jen peněz, ale užít si to znamená také mít vytrénované uši a zkušenosti s reprodukcí zvuku.

Závěrem: Pokud bych se do těchto věcí seriozně pustil a to znamená jako seriozní firma a udělal si z toho nějakou živnost (nemám na to prostě čas a stejně to na obživu dle mých parametrů není), vrhl bych do toho vše co mám zvukově dostupné - to znamená náhrávací techniku a také úpravy zvuku a to bych to mohl dát jednoduše ženě, která se tím živí pro oba typy veřejnoprávních médií a jak s tím lze čarovat. Nejenže bych otestoval jednotlivé reproduktory, dekodéry, ale rozhodně bych zvuky přizpůsoboval danému modelu lokomotivy, dokonce i výrobci, samozřejmě i velikosti.... tohle prostě není tak jednoduché jak to může vypadat a to již jsem se dávno naučil u toho, kdy hudba je relaxací a snad i léčí a jen tak to nehraje za vložený nemalý peníz který se do toho vloží, že to je skutečně věda mnoha parametrů, že to chce podstatně více...takže i peníze nestačí.
Ano, já fandím každému v této oblasti a rozhodně budu rád, když nebudeme stát na jednom místě a bude snaha posouvat se dále. To si vážně přeji, přeji si také to, aby se ostatní toho prostě nebáli a šli posunout to co zvukově může z lokomotiv vyléz dále...
Uživatelský avatar
RSC
 
Příspěvky: 519
Registrován: sob 28 bře, 2015 4:07 pm
Bydliště: Pardubice

Re: Motorová lokomotiva BR 111 DR od firmy Roco v TT

Příspěvekod Jacek » pon 12 pro, 2016 11:08 am

RSC: Nevím přesně jestli narážíte na tvůrce továrních zvuků nebo na mě, zvuky V100 nejsou moje práce. Netvrdím, že s tímto modelem nemáte pravdu.
Za sebe, mě opravdu zajímá hlavně praxe. Když to prostě nehraje, upravím to tak, aby to hrálo :P . Teorie je krásná věc, ale při realizaci nějakého projektu Vám nepomůže. Příkladně minulý týden se poštěstilo a měl jsem možnost nahrát zvuky jisté lokomotivy na vodním odporu. Teorie je jasná, možnost mít nahrávky mašiny při plném zatížení. Praxe je taková, že až doma člověk zjistí, jak se to mohlo nahrát lépe. Zvuk je jiný nejen při zátěži a bez zátěže, ale při různé rychlosti přidávání otáček, atd. Teoreticky mám vynikající nahrávky v CD kvalitě z kamery a diktafonu. Prakticky po sestříhání musím zvuky degradovat na poloviční kvalitu 22050Hz, mono, 8bit, přidat nebo ubrat basy, zkrátit (stlačit) dlouhé zvuky, aby motor nedobíhal, když už model stojí nebo aby zvuky vůbec do dekodéru vešly... Na konci práce se výsledek od původního záznamu dost liší a pak přijde zkoušení v modelu a zjistím, že z malinkého repráčku se ozývá třeba chrastění nebo různé lupání, ruchy, které na originálu slyšet nejsou. Teoretický výklad proč to zvýrazňuje nějaké frekvence mi nepomůže, následují desítky hodin zkoušení, ladění, vylepšování, nechci podle nějaké teorie ořezat nějakým filtrem celý rozsah, ale chci z toho dostat co se dá.
Teorie je čím nejlépe nahrávat a z jakého místo nebo míst. Praxe je, že mám pouze obyčejnou kameru a diktafon, nemám možnost lozit někde po střeše a umisťovat tam špičkové mikrofony. Teorie je jak vytvořit kvalitní zvuk. Praxe je, že ho musím uložit v poloviční kvalitě oproti CD. Teorie je, že to krásně hraje, praxe je, že to v modelu prská nebo třeba dochází k přehřívání reproduktoru. A už jen samotné pořizování nahrávek je věc velice teretická, v praxi se ta možnost naskytne jednou za rok, dva. Dostat se k odporu je výhra v loterii, to je tak jednou za deset roků ! A pak může člověk jen doufat, že nebude foukat vítr nebo že zrovna nebude stávkovat mašina, což je vysoce pravděpodobné. Nahrávání probíhá v polních podmínkách, bez přípravy. Vrchol úspěchu je, když se vůbec něco podaří nahrát.

Na druhé straně, tvůrci továrních zvuků to profi vybavení a možnosti mají a k čemu je jim platné, když výsledky stojí za nic. Model V100 TT nemám, ozvučoval jsem před nějakým časem stejný model v HO. Vešel tam jen malý reproduktor 8x12, hrálo to potichu. A po nahrání zvuků ze stránek Zimo to byla úplná bída, zvuky motoru se přehrávaly ve smyčce nepravidelně (klasická chyba při stříhání) a už tak nevýrazné zvuky se ještě utlumily, tím zakrytím kapoty. Hlavní problém je ale minimum místa pro kvalitní reproduktor, bez něj sebelepší zvuky dobře hrát nebudou.
Proto píšu, že mě zajímá jen praxe a ne teorie. Žádnou zvukařskou školu nemám, ale nějaké výsledky za mnou snad jsou 8) Tu teorii by se měli učit spíš výrobci modelů, ať už jde o velikost ozvučnice nebo také uchycení reproduktoru.
Uživatelský avatar
Jacek
 
Příspěvky: 883
Registrován: sob 20 led, 2007 10:03 pm
Bydliště: Moravskoslezský kraj

Re: Motorová lokomotiva BR 111 DR od firmy Roco v TT

Příspěvekod Trainmaniak » stř 11 led, 2023 10:17 am

Možná jste někteří zaregistrovali jistý problém s hlučnou jízdou nových Faustovek od Roco. Řešení, které mně i dalším (německým) modelářům pomohlo a jehož autorem je německý kolega Rene Köppe, je stručně popsáno v dnešním článku: http://www.trainmania.info/zapisky2023.html#faustovky

faustovky-01.jpg
Uživatelský avatar
Trainmaniak
 
Příspěvky: 1460
Registrován: pát 13 lis, 2009 7:54 am

Předchozí

Zpět na Recenze modelů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků