TT vozy Y 2. třídy Tillig nebo Kuehn

Popisy modelů, odkazy na recenze, srovnávací testy.....

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

TT vozy Y 2. třídy Tillig nebo Kuehn

Příspěvekod maryo » pát 28 bře, 2014 10:06 pm

Osobní vozy Y 2. třídy ČSD, co byste vybrali, Tillig nebo Kuehn?
maryo
 
Příspěvky: 13
Registrován: stř 05 úno, 2014 7:04 pm

Re: TT vozy Y 2. třídy Tillig nebo Kuehn

Příspěvekod mizl » pát 28 bře, 2014 11:05 pm

Já osobně bych vzal Kuehna.

Michal
TT, III. - IV., DCC -> LENZ, Mikrolayout, Rajče, Staré kolejiště
Uživatelský avatar
mizl
 
Příspěvky: 1662
Registrován: ned 19 čer, 2011 7:17 pm
Bydliště: Most

Re: TT vozy Y 2. třídy Tillig nebo Kuehn

Příspěvekod Jeff Hopper » sob 29 bře, 2014 7:04 am

Tady jestli ti to pomůže je porovnání vozů - ještě jinak barevných, ale pro porovnání to stačí - každý má něco.

Takže porovnání:

http://jefftt.rajce.idnes.cz/vuz_Y_Tillig/

a největší problém od velkého K:

http://jefftt.rajce.idnes.cz/vuz_Y_Tillig/#100E8930.jpg
Jeff Hopper
 
Příspěvky: 546
Registrován: stř 05 led, 2011 6:32 pm
Bydliště: Nymburk

Re: TT vozy Y 2. třídy Tillig nebo Kuehn

Příspěvekod lesanek » sob 29 bře, 2014 8:45 am

U Kuehna je celkově větší propracovanost a nižší cena, ale zatím nemá BDa. Pokud mají být soupravy právě s ním, Tillig v soupravě Kuehnů bude trošku nápadnější.
přehledy vozidel ČD, YouTube
Ep.V, VI (ČD) v TT, DCC
Uživatelský avatar
lesanek
 
Příspěvky: 169
Registrován: stř 13 úno, 2013 3:35 pm
Bydliště: Jihočeský kraj

Re: TT vozy Y 2. třídy Tillig nebo Kuehn

Příspěvekod Keďul » sob 29 bře, 2014 10:33 am

Určitě od Kuehna - jako další plus bych uvedl přípravu pro osvětlení - na záchodě jsou smotány zaizolované drátky, které vedou z podvozku - stačí jen připájet osvětlovací plato a je hotovo.
Keďul
 
Příspěvky: 54
Registrován: pon 06 úno, 2012 5:28 pm

Re: TT vozy Y 2. třídy Tillig nebo Kuehn

Příspěvekod TTmili » sob 29 bře, 2014 12:10 pm

Sice můj příspěvek bude trochu delší, ale snad pomůže. Ono je zde totiž víc faktorů. Osobně vlastním vozy obou výrobců (ČSD a DR Tillig, Kuehn zatím pouze DR), a myslím že mohu podat celkem objektivní hodnocení po více než roce jejich společného provozu.
Kuehn je samozřejmě propracovanější, celkově působí i takovým věrnějším dojmem. Ale nesmíme zapomínat, že Kuehnovi vozy představují teplovzdušné Y/B-70, kdežto Tilligovy vozy jsou představitelé starších odporových Y/B. Vcelku se dá říct, že oba ospovídají svým předlohám, u Tilliga je trošku problém s méně modelovými okny a snahou o maximální kompatibilitu dílů (takže i některé vozy které mají představovat čistě teplovzdušné vozy mají prvky typické pro odporáky a opačně), naopak Kuehn v honbě za dokonalostí se místy ocitl na hraně možností dnešních technologií (např. zmíněné rámy oken a jejich nepotisknutí), a naopak některé detaily vypustil úplně a nahradil pouze potiskem (podobně jako u Bmo).
Konkrétní porovnání vozů (když vezmu dvě "béčka" a nebudu koukat na odlišnosti předlohy) vypadá asi takhle. Přestože jsou oba vozy na šířku i délku totožné (beru rozměry skříně) Tilligův vůz působí opticky jako lehce širší a robusnější. Na výšku je už trošku rozdíl (asi o necelý 1mm je vyšší Tillig), není to však nic tragického, postřehnutelné v soupravě to však je. Oba výrobci mají mírně odlišný tvar střechy, v tomle případě bych řekl, že přesnější je Tillig. Opět ale platí, že tohle lze postřehnout pouze v soupravě. Rozdílné jsou také návalky na čelech, Tillig po léta volí formu kulatých nezmáčknutých návalků, což není špatně, ale prodlužuje to spojení mezi vozy, Kuehn naproti tomu používá zmáčknuté návalky do jakéhosi oválu, což se hodí mezi vozy, jsou u sebe pak krásně blízko, tošku blbě to ale působí na konci soupravy. Tohle už je ale tak nějak na vkusu každého soudruha. Kámen úrazu jsou u Tilliga ale podvozky, typově jsou naprosto mimo, a ještě ke všemu jsou vylisované takovým způsobem, že je plast naprosto lesklý. Dost to bije do očí, ale dá se tomu dopomoci lehkou patinou nebo přestřikem barvou a lakem. Kuehn tohle vyřešil mnohem lépe, podvozky ani jiné díly spodku sice také nemá lakované, ale plast z formy leze matný, což působí mnohem lépe. Poslední viditelný rozdíl jsou okna, opět oba výrobci dodrželi rozměry rámu skoro až dokonale, opticky však Tilligova okna vypadají větší díky jejich zjednodušení.
Jinak ještě z mechanických vlastností vozů, Tillig má větší jízdní odpor, občas dřou brzdové zdrže, ale jinak si nemají co vyčítat. Hmotnostně se také téměř vyrovnají. Naproti tomu u Tilliga překvapuje velice dobrá (i výškově stavitelná) kinematika s jemným, lehkým chodem a celkem bohatě řešenou dráhou vysouvání, abych ale jen nechválil, tak ve spojení s vetším jízdním odporem a poměrně měkkou pružinou dochází už u 5ti vozové soupravy k natahování kinematik na rovině a tak se nepěkně zvětšuje mezera mezi vozy.

Jak jsem říkal, je to takové delší pojednání, ale snad jsem popsal všechny problémy, zádrhely ale i výhody. Je na každém jestli se rozhodně jen pro jednoho (a kterého) nebo podobně jako já bude provozovat oba vedle sebe, případně pokud má někdo dostatek tolerance i pro provoz v jedné soupravě, rozhodně to problém není. Sám vcelku úspěšně "vypravuju" soupravu Kuehn Ame + Tillig BDms + Kuehn B + Tillig B a výše popsané rozdíly se ztrácí už jen ve vlastní odlišnosti předloh vozů.
Ale abych nezapoměl, ještě jsem nezmínil cenu. Kuehn jí stále drží na úrovni lehce nad 800Kč (i přes občasná zdražení, faktem je že před cca dvěma lety i Kuehn stál pod 700Kč), naproti tomu Tillig předvedl několik salt akorát tak na zlomení si vazu a vozy postupně zdražil z nějakých 700Kč za které jsem kupoval první B až na dnešních víc než 1100Kč. Tady už stojí za to zapřemýšlet i nad těmi výhodami a nevýhodami co jsem výše psal.
TT
DIGITÁL
Epocha: IV
Snažíme se dokonale napodobit skutečnou nedokonalost, má to význam?
Uživatelský avatar
TTmili
 
Příspěvky: 1515
Registrován: čtv 17 črc, 2008 9:48 am
Bydliště: Jihlava

Re: TT vozy Y 2. třídy Tillig nebo Kuehn

Příspěvekod Colonel32 » čtv 17 dub, 2014 7:46 pm

Ale BDska Kuehn ČSD budou (asi příští rok), tak když jsme vydrželi roky čekat na Ačka a Bčka, tak na ně můžeme počkat taky a nemusíme kupovat předražené tajligy.
Colonel32
 
Příspěvky: 485
Registrován: čtv 24 pro, 2009 12:43 pm

Re: TT vozy Y 2. třídy Tillig nebo Kuehn

Příspěvekod TTmili » pát 18 dub, 2014 1:01 pm

No tak je fakt, že cena Tilligů je teď hodně vysoko oproti tomu co bylo. Nadruhou stranu, kdo chce doma echt odporáky, nemá na výběr. Naštěstí většina ČSD odporáků už je dávno u mě (nemám jen Am - to mi bude stačit Kuehnovo), takže mě zatím to Tilligovo zdražení až tolik nepálí. Nadruhou stranu mám nakoupené dvě sady obtisků na odporáky (jednu na maďarský, to se docela těším na překopávání), takže v tomhle směru mi nezbývá než čekat.

Ale jak už jsem psal, ani za Tilligovy vozy se nikdo nemusí stydět, vypadají víc než dobře, a je dokonce pár věcí (viz. výše) které jsou na nich povedenější než u Kuehna. A hlavně odporáky nikdo jiný nedělá, a ani dělat nebude.
TT
DIGITÁL
Epocha: IV
Snažíme se dokonale napodobit skutečnou nedokonalost, má to význam?
Uživatelský avatar
TTmili
 
Příspěvky: 1515
Registrován: čtv 17 črc, 2008 9:48 am
Bydliště: Jihlava

Re: TT vozy Y 2. třídy Tillig nebo Kuehn

Příspěvekod Barbucha » pát 18 dub, 2014 2:05 pm

V H0 je to taky na prd. Odporáky dělalo jen PIKO 1:100. Jinak je všechno Y/B-70. Že by někdo dokonce vyplodil Y ve III. epoše, to by se musel stát zázrak.
DR, H0, epocha III c, v neplánované pauze.
Uživatelský avatar
Barbucha
 
Příspěvky: 2258
Registrován: pát 06 čer, 2008 7:20 am
Bydliště: Brno

Re: TT vozy Y 2. třídy Tillig nebo Kuehn

Příspěvekod TTmili » sob 19 dub, 2014 10:46 am

Barbucha píše:V H0 je to taky na prd. Odporáky dělalo jen PIKO 1:100. Jinak je všechno Y/B-70. Že by někdo dokonce vyplodil Y ve III. epoše, to by se musel stát zázrak.


No teď vám přece Tillig upravil trochu formu, takže i v H0 snad lze očekávat odporáky, ale na III. epochu asi můžeš zapomenout, stejně jako my v TT. A to by se mi takové ABa z předsérie (ještě ne typ Y/B ale jako typ B) hodně líbilo. No aspoň že v TT byl Tillig rozumný (ne jak ROCO v H0) a když viděl že si Kuehn ohlásil Y/B-70, tak základní výlisek skříní tvořil spíš do podoby odporáků, a pak to pouze doladil správnou střechou a skoro správným spodkem.
TT
DIGITÁL
Epocha: IV
Snažíme se dokonale napodobit skutečnou nedokonalost, má to význam?
Uživatelský avatar
TTmili
 
Příspěvky: 1515
Registrován: čtv 17 črc, 2008 9:48 am
Bydliště: Jihlava

Re: TT vozy Y 2. třídy Tillig nebo Kuehn

Příspěvekod George V. » sob 03 kvě, 2014 10:52 am

TTmili píše:No teď vám přece Tillig upravil trochu formu, takže i v H0 snad lze očekávat odporáky...


...upravil, upravil. Akorát tak k horšímu :) .

Jinak TT-čkářům také doporučuji spíše Kuehna. Je lépe (přesněji) provedený, především spodek a podvozky. A jízdní vlastnosti jsou excelentní.
H0/DCC - zatím sbírám co se dá... IV.-V.(i VI.) epocha,
TT - stavím pro radost svoji a dětí z Kadaně
George V.
 
Příspěvky: 2723
Registrován: úte 19 úno, 2008 6:30 am
Bydliště: Kadaň

Re: TT vozy Y 2. třídy Tillig nebo Kuehn

Příspěvekod rendo » sob 03 kvě, 2014 4:20 pm

maryo píše:Osobní vozy Y 2. třídy ČSD, co byste vybrali, Tillig nebo Kuehn?

Aj Tillig,aj Kuehn ti urobi radost!
rendo
 
Příspěvky: 154
Registrován: stř 12 led, 2011 2:01 pm

Re: TT vozy Y 2. třídy Tillig nebo Kuehn

Příspěvekod brzda » pon 22 led, 2018 5:17 pm

Pls. , má tu niekto problém so spojením osobných vozov Kuehn všetkých tried a prevedení? Kúpil som ich dávnejšie, až teraz som sprevádzkoval ako tak koľajisko a vozy nedokážem spojiť, ani na silu, akoby mali krátke spriahla. Dík za radu:). Za loko sa dajú ako súprava zapojiť v pohode.
brzda
 
Příspěvky: 29
Registrován: stř 13 srp, 2014 12:17 pm


Zpět na Recenze modelů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků