radeksindy píše:Docela pěkně odrážejí kolegovo rčení, že "železniční modeláři" se tak nazývají podle toho, že většinou nemodelaří a hlavně vůbec nerozumí železnici.
...
... pod pojmem "modely" a "rozumět železnici" 95% lidí zahrnuje jen lokomotivy, bez snahy a ochoty rozumět dalším souvislostem. ... Pro většinu lidí "železnice=lokomotiva" a mimo lokomotivy tomu rozumí tím způsobem, že vůz na fotce je ten "hnědý vagón s párem koleček ROCO".
milan ferdián píše:Celý problém je v tom,že řada železničních modelářů koupí pomalu vše,co má potisk ČSD nebo ČD,aniž by si třeba "zjistila zda vůbec tyto vozy u nás vůbec jezdily".
greenery píše:... mě jenom namíchla zevšeobecňující poznámka, že modeláři nemodelaří a železnici nerozumí. Rozumět tomu přece neznamená mít absolutní přehled o každém šroubu každého vozu, potažmo typu vozu.
Kdo je vlastně "železniční modelář"? Lidem stačí málo aby o sobě začali říkat, že jimi jsou. Někteří si koupí pár modelů, jezdí s nimi po stole a už jsou to "železniční modeláři". Tím je nechci nějak hanit. Jsou to regulérní začátky každého železničního modeláře. Jen je v této diskuzi si to potřeba uvědomit, že pod označení "železniční modelář" spadá široká škála lidí různých znalostí. Informace se získávají časem, a ne každý je bude vyhledávat se stejnou intenzitou. Někteří "zamrznou" na určité znalostní úrovni protože jim to třeba zrovna stačí. Mezi pány Modeláře, kteří železnici opravdu rozumí z hlediska modelového, provozního i historického, se dostane jen zlomek. Většina je někde na cestě svého vývoje nebo na začátku. A z tohoto pohledu mají radeksindy a Milan pravdu že většina nemodelaří a nerozumí železnici, a jsou schopni koupit vše co má na sobě ČSD. Jednoduše proto, že se ve své modelařské úrovni zatím ještě neposunuli dál. Greenery si to vzal myslím zbytečně osobně.
To že většina zájmu se zaměřuje na lokomotivy je podle mě dáno tím, že pro většinu lidí (nemodelářů) je lokomotiva tím prvním co reprezentuje vlak. Další v pořadí jsou osobní vozy. Těmi snad každý alespoň jednou jel. Jsou to vozy ke kterým se člověk dostal nejčastěji a nejblíže. Nákladní vozy jsou až jako poslední. To jsou vozy, které lidé vídají většinou jen z dálky na manipulačních kolejích. Pro začínající modeláře je tudíž pořadí zájmu jednoznačně předurčeno právě výše zmíněnými zkušenostmi ze života. Lokomotiva -> osobní vozy -> nákladní vozy -> ostatní vozy (vozy na údržbu tratě a trojejového vedení, měřící vozy, atd.). Postupem času, jak modelář rozšiřuje své znalosti a obzory, se jeho zájem sice zvyšuje u všech skupin, ale lokomotivy budou vždy tím, které budou hrát prim. Jednak proto, že se o ně zajímá nejdéle a má o nich tak přirozeně nejvíce informací, a jednak proto, že to pořadí je už silně zakořeněno a, i když v mnohem menší intenzitě, pořád má na priority modeláře stále jistý vliv.
Že spousta lidí koupí vše, co má na sobě ČSD/ČD vychází z toho, že "nesprávná" železniční správa je první věc, která začínajícímu modeláři na jeho vlacích začne vadit. V té době ještě nemá dostatek informací a nemá zatím ani potřebu detailní informace shánět. Stačí mu když je vlak český. Nemusí sedět ani epocha. Časové období se srovnává až v dalších krocích vývoje.