úzká Ne...správný rozchod

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti N (1:160).

Moderátor: Michal Dalecký

úzká Ne...správný rozchod

Příspěvekod Jiří Kubík » sob 05 dub, 2014 2:50 pm

IMG_2943res.jpg
Modeláři z Č.B představili první modely úzkorozchodné Ne, na kolejivu Z. To byl velký kompromis ,protože
nebylo dostupné vhodné kolejivo. Ale vyhovovalo i pro použití některých továrních pojezdů.
Samozřejmě se ozývaly hlasy puntičkářů, že to není ono . Jediná cesta bylo vyrobit i kolejivo pro správný
rozchod .
Tady je ukázka malého předváděcího okruhu s modelem M11.

Jiří Kubík
Přílohy
IMG_2945res.jpg
Jiří Kubík
 
Příspěvky: 45
Registrován: čtv 14 bře, 2013 6:40 pm

Re: úzká Ne...správný rozchod

Příspěvekod milan ferdián » sob 05 dub, 2014 5:08 pm

Jiří gratuluji a doufám,že se nezlobíš na mě,protože jsem si tvé fota vypůjčil na důkaz toho,že to jde a ty jsi úplně první co to dokázal.Ta M11.0 je pojízdná nebo jen maketa?
milan ferdián
 
Příspěvky: 11823
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: úzká Ne...správný rozchod

Příspěvekod Jiří Kubík » pon 07 dub, 2014 8:27 am

Ahoj, samozřejmě je pojízdná, video a popis bude na www.Výtopna. Hekttor
Jirka
Jiří Kubík
 
Příspěvky: 45
Registrován: čtv 14 bře, 2013 6:40 pm

Re: úzká Ne...správný rozchod

Příspěvekod milan ferdián » pon 07 dub, 2014 8:32 am

Jiří Kubík píše:Ahoj, samozřejmě je pojízdná, video a popis bude na http://www.Výtopna. Hekttor
Jirka

Tak už se těším na popis a doprovodné fota.A co na to našinec z naší sekce?
milan ferdián
 
Příspěvky: 11823
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: úzká Ne...správný rozchod

Příspěvekod Jiri Heracek » stř 09 dub, 2014 7:20 pm

Ahoj Milane, nevim koho myslis tim nasincem, ale vzhledem, ze se v obdobnem tematu vrtam taky, tak to asi castecne plati i na mne. Byl jsem predbehnut, ale to mi jenom tesi, ze si nekdo jiny take lame hlavu nad timhle tematem. Ja pokracuji take, zatim ale to jeste nepredvadim, resim TU 47.0, ale na rozdil od Jiriho jsem zvolil rozchod rovnych 5mm, jak jsme to kdysi prodiskutovali. Ono to neni moc veliky viditelny rozdil, ale ta ctvrtka milimetru je nekdy potrebna. Jako vlek to bude Balm/u, ale u vlecnaku to neni tak komplikovane, rozdil v provedeni podvozku pro rozchod 6,5mm a 5mm je minimalni. U TUcka to uz je jine kafe, ale po dvou neplatnych pokusech uz vidim jak do toho dostat mechaniku, ale musel jsem zapomenout na ozubene kolo uprostred otocne osy podvozku, to se tam proste nevejde.
vecerni pozdrav z Parize Jirka
Jiri Heracek
 
Příspěvky: 155
Registrován: sob 16 kvě, 2009 6:41 am
Bydliště: Paris

Re: úzká Ne...správný rozchod

Příspěvekod milan ferdián » čtv 10 dub, 2014 8:02 am

Jiri Heracek píše:Ahoj Milane, nevim koho myslis tim nasincem, ale vzhledem, ze se v obdobnem tematu vrtam taky, tak to asi castecne plati i na mne.

Jiří myslel jsem přímo z naší sekce,z Česka :wink: Netušil jsem,že ještě na tom projektu pracuješ,protože já jsem dál nepokračoval,protože nebyl ujasněn rozchod,jestli bude zetkový 6,5 mm nebo 4,75/5,0 mm.Dost bylo i Danovo matečné rozhodování,nejdříve trval na 5,0 mm.Pak uviděl hotové pojízdné tučko,je i parní lokomotiva,ale na rozchodu 6,5 mm.A dosti se mu zamlouvalo,byť co mám informace se soustředil na Lipenku.

Jiří Kubík,jestli se mohu přimluvit,tak zvětšit nepatrně rozchod kolejí z 4,75 na 5,0 mm,by neměl být problém,z výše uvedených důvodů Jiřího Heráčka. :wink:

No co se týče mě,já to mám teď složitější.Stykovou stanici Třemešnou ve Slezsku určitě nebudu již realizovat,což je dost škoda,protože pro tuto stanici mám spoustu podkladů a fotek.A vyvézt ji jednou možná za rok ven,se mi zdá již přepych.
Zahloubal jsem se do studie MDOK nebo DPMO.Nějaké návrhy jsem již zkompletoval tak,aby se celek hodil nejen pro domácí ježdění,ale i na pořádané setkání.Při tom tvar kolejiště si mohu pozměnit dle momentálně dispozičních možnostech na layoutu nebo v domácích podmínkách.
Kolejiště MDOK nebo DPMO,by bylo napojeno na layout buď na odbočku Odry nebo na stanici Luby,jen přechodovým stykovým modulem o délce jen 10,0 cm,což stačí.Celek zcela samostatný ve tvaru,provozu,závislý zásobováním jen vlečkovými vlaky.
milan ferdián
 
Příspěvky: 11823
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: úzká Ne...správný rozchod

Příspěvekod Dan Buchtela » čtv 10 dub, 2014 8:42 am

Ahoj Milane, Dan žádné rozhodnutí nevydal, neb nemá žádnu rozhodovací pravomoc! :-)
Ano, 6,5mm si mi líbilo, že to kludi dokázalai zprovoznit, ale nadále je můj náztor, že 4,75, resp. 5 mm je mnohem blíže k realitě.
Ale protože nemám rád plané tlachání a do stavby úzké se vzhledem k Lipence zatím nechystám, finální řešení bude stejně na tom člověku, který to jako první zrealizuje na modulech. Prostě jen trvám na tom, že 6,5mm je defacto metrový rozchod, který u nás byl jen u tramvajových provozů...
Uživatelský avatar
Dan Buchtela
 
Příspěvky: 1175
Registrován: pon 13 srp, 2007 9:21 pm
Bydliště: okres ÚL

Re: úzká Ne...správný rozchod

Příspěvekod milan ferdián » čtv 10 dub, 2014 9:54 am

Dan Buchtela píše:Ahoj Milane, Dan žádné rozhodnutí nevydal, neb nemá žádnu rozhodovací pravomoc! :-)

Jenže tvé vyjádření bylo tehdy i směrodatné. :wink:
Dan Buchtela píše:Ano, 6,5mm si mi líbilo, že to kluci dokázali i zprovoznit, ale nadále je můj názor, že 4,75, resp. 5 mm je mnohem blíže k realitě.

To je mi jasné.
Dan Buchtela píše:Ale protože nemám rád plané tlachání a do stavby úzké se vzhledem k Lipence zatím nechystám, finální řešení bude stejně na tom člověku, který to jako první zrealizuje na modulech.

Ano,otázkou je který rozchod uvede on v život :?: Protože bude rozhodovat dostupnost kolejiva.
Dan Buchtela píše: Prostě jen trvám na tom, že 6,5mm je defacto metrový rozchod, který u nás byl jen u tramvajových provozů...

Tak s tím souhlasím,že je to metrový rozchod.O tom žádná.

Když jsme u metrového rozchodu,tak při hledání svého tématu se mi dostalo do rukou diplomová práce od Petra Freiwilliga "Tramvajová doprava na Jablonecku".Velmi dobrá a zajímavá práce,vhodně doplněna foty,náčrtky a napojení na síť ČSD stykovými stanicemi,přeprava nákladní,osobní.
milan ferdián
 
Příspěvky: 11823
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: úzká Ne...správný rozchod

Příspěvekod Jiri Heracek » čtv 10 dub, 2014 6:14 pm

Ahoj Milane!
Na uzkou jsem nezapomnel, ale zatim mam jeste prilis aktivni profesionalni cast zivota, abych to vsechno stihl. Tak se v tom vrtam a v podstate vzdycky cekam na nejaky dobry napad, nelamu to pres koleno a nestrkam to do popredi.
Jsem stejneho nazoru jako Dan, ze samozrejme uzka na rozchodu 6,5 mm je moc pekna a zasluzna, ale je to bohuzel metrovka a tech u nas opravdu moc nebylo ( i kdyz prumyslovek okolo 900mm rozchodu byla u stavebnich firem prehrsle a putovalo to po stavbach po celem tehdejsim Ceskoslovensku).
Zadne rozhodnuti o rozchodu nebylo nikdy vydano ani Danem, ani kymkoli jinym, zatim jsme vzdycky jenom teoretizovali a navic kazdy ma pravo na vlastni ztvareni dane predlohy podle svych chuti a i dostupnych technologickych postupu a soucastek, jenom proste ten rozdil mezi 9 a 6,5mm neni opticky dost vyrazny. Proto by bylo mozna dobre si dneska rici, ve velice uzkem okruhu "uzkych" silencu, ze by bylo optimalni zvolit ten navrhovany kompromis 5mm, tak jako bych se primlouval za "normu" sprahla Microtrain pro velikost Z. Ale ani ja nemam co komu radit a povidat, zejmena kdyz jsem dost znacne excentricky polohovan vuci Cecham a zatim jezdim domu parkrat za rok na skok a tak se modelarskeho deni prilis neucastnim. Osobne to mam ale jasne - jednoznacne 5mm.
Koleje jsou stejne na nas - Microengenering Code 40 na prazcich z cuprextitu, jak to udelel Jiri, vyhybky holt samo domo, ale ten kdo dokaze postavit provozni uzkou masinu, dokaze snadno i par veksli, ono jich zase tolik na uzke nebylo.
Ja osobne ted chci take prvne zkusit kousek Lipenky, uz jen proto, ze vozidla ( EM411.001 a 002, E422.0 a E423.0 ) mam hotova a pripravena, a kdyz uz jdem do exotiky,tak je v mych myslenkach pripojna trat dost odlisneho systemu provozu a parametru jako je lipena je prvni krok k pripadnemu dalsimu "ujeti" do uzsich koleji, jenom zatim Lipno je trochu universalnejsi pro modulovy provoz. Jedno ale nevylucuje druhe.
Jablonecke ( ale i stejne tak Mostecke ci jine ) uzke tramvaje jsou sice moc pekne tema, ale nesedi mi do epochy, kterou uprednostnujeme, vetsina vozidel na tratich Zababova je dieselova a to se zrovna neprekryva s epochou plneho osobniho a nakladniho provozu na nasich tramvajovych malodrahach, ktere byly bohuzel likvidovany o fous drive. Ostravsko-Karvinska uzka tramvaj je trochu vyjimkou, ta to prezila az do sedmdesatych let, i kdyz uz bez nakladniho provozu. Jenze tam jsi opet ve stejnem dilema - jaky rozchod zvolit, nebot predloha je rakouskych 760mm. Nemame to lehke.
Stejne tak zatim neuvazuji o nejake pare na uzke, vzhledem k tomu, ze nase uzke byly dieselizovany jako jedny z prvnich trati, vzdyt TU47 jsou starsi nez Bardoty a Hektori, nastesti pro mne by to byla opet neshoda epoch a tak na to nemyslim. V parnich masinach jsem teprve u 433.0, kremaku ci stokru a nemyslim, ze se pozenu do nejake parni historie, holt modelarim to, co jsem videl a zazil ( vzhledem k memu roku narozeni 1954) to zase tak malo neni.
pozdravy
Jiri Heracek
 
Příspěvky: 155
Registrován: sob 16 kvě, 2009 6:41 am
Bydliště: Paris

Re: úzká Ne...správný rozchod

Příspěvekod Jiří Kubík » čtv 10 dub, 2014 8:24 pm

Zdravím všechny -Zababov. Netušil jsem, jaká bude diskuse na M11. Ale chtěl jsem zkusit možnosti a skutečně kritické hodnoty.
Model může jezdit bez problémů na 5mm. Moje kolejivo je z pásků plechu síly 0,3mm. Protože jsem neměl Code 40. Byl to jen pokus , zda to pojede. Měl jsem stejný problém jako Jirka .H. ,s ozubeným kolečkem .Použil jsem jen třecí náhon na okolek.
Také radius jsem přehnal, průměr okruhu je 160mm. To by se asi moc na vícenápravová vozidla nehodilo. I rozchod 5mm by byl vhodnější.

Jirka
Jiří Kubík
 
Příspěvky: 45
Registrován: čtv 14 bře, 2013 6:40 pm

Re: úzká Ne...správný rozchod

Příspěvekod Jiri Heracek » čtv 10 dub, 2014 9:05 pm

Ahoj Jirko!
Vsak jsem si rikal, z ceho jsi delal ty kolele, na profil 40 to nevypadalo.
Je logicke, ze jsi padl na stejne problemy jako ja, on ten nahon kol je opravdu oriskem. Na treci prevod jsem nemyslel, ja to chci honit sneky primo v podvozku a kardankou s vratkou za podvozkem a na druhy podvozek kardankou mezi podvozky. Vypada to divoce, ale melo by to jit. Motor tedy nebude uprostred skrine TU. Asi to pujde aplikovat i na M21.0 a podobne. Z ceho mas kola? Marklin Z? Ja si nechal kola soustruzit u pana Satka. Pokud se oba dohodnem na 5mm, tak si myslim, ze to prosadime jako normu, pochybuji, ze je vice blaznu na takove stavby
Jirka
Jiri Heracek
 
Příspěvky: 155
Registrován: sob 16 kvě, 2009 6:41 am
Bydliště: Paris

Re: úzká Ne...správný rozchod

Příspěvekod milan ferdián » pát 11 dub, 2014 7:13 am

Jiří Kubík,Jiří Heráček...
Kluci,hlavně Jiří H.,vždyť toto jsme probírali v tomto tématu viewtopic.php?f=31&t=7211 a upřesnili si základní údaje.
Ve zkratce,jsme se dohodli
-o jednotném spřáhlu-
-o modulovém poloměru oblouku-
-šířka rozhraní čela modulu-
-minimální délka soupravy-

Právě vše usnulo na tom zatraceném rozchodu.Já mám kolejové pruty CODE040,šablonu na jednoduchou výhybku 7°,šablonu na poloměr oblouku.Dokonce jsem Třemešnou i zredukoval,tak,aby splnila jen základní normu užitnou délku dopravní koleje na vedlejší trati.Mám kolejové podklady pro celou trať od Třemešné až po Osoblahu.Fotky o této trati,co se dalo stáhnout.
Ta M11.0 nemá chybu,jako sólo vozidlo.Otázkou je zda půjde zdigitalizovat.
milan ferdián
 
Příspěvky: 11823
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: úzká Ne...správný rozchod

Příspěvekod Jiří Kubík » pát 11 dub, 2014 10:02 am

Ahoj všichni, ahoj Jirko,
jak jsem uvedl, byl to skutečně jen pokus a trochu hec na sebe , jestli to udělám.
Samozřejmě , třecí převod není vhodný na dlouhodobý provoz. Ale neměl jsem zrovna žádné vhodné převody.
A taky 6 V motor o rozměru 10x8x15 mm , jednohřídelový je trochu z nouze. Pak už moc místa pro dekodér nezůstane.
To se musí řešit jinak. Kolečka jsem přesoustružil z nějakých jiných běžných, a hřídelky taky soustružené z mosazi 3mm.
Mám jen nouzový , jako soustruh , z vrtačky.
U Šátka bohužel, nemám dobré zkušenosti, kdysi mi dělal osičky a kolečka na Hurvínka, nevím , co má za soustruh , ale hodně
to házelo, nepoužitelné. Také setrvačníky od něj přetáčím. U našich velikostí se i nepatrná házivost projeví.
Pokud je trať bez stoupání, pohon jedné nápravy pro tento vůz stačí, na stoupání se musí hnát obě.
Pro zájemce , než vyjde článek, je možno si stáhnout krátké video do 19.4.


http://www.uschovna.cz/zasilka/QIEBPCMJUCHV3M3U-YAE
Ahoj Jirka
Jiří Kubík
 
Příspěvky: 45
Registrován: čtv 14 bře, 2013 6:40 pm

Re: úzká Ne...správný rozchod

Příspěvekod Jiří Kubík » pát 11 dub, 2014 10:19 am

Ahoj Jirko,
ještě mě napadl jeden detail. Píšeš o použití šneků na osičky. Tedy šneková kola. Je třeba si uvědomit,
že se tam při modulu M0.2 vejde tak asi 22 zubů. Já mám celkový převod asi 45:1. Opravdu je potřeba to pořádně
zpřevodovat. Takže bude nutno , ještě od motoru dosadit mezipřevod aspoň 2:1 . Takže asi společná šneková hřídel pro obě nápravy a na ní větší ozubené kolo a na motoru menší.

Ahoj a ať se to podaří, pokud to takto nějak řešíš.

Jirka
Jiří Kubík
 
Příspěvky: 45
Registrován: čtv 14 bře, 2013 6:40 pm

Re: úzká Ne...správný rozchod

Příspěvekod milan ferdián » pon 14 dub, 2014 8:31 am

Ještě dotaz na výšku okolků.Jak jste je sjednotili :?: Protože dvojkolí nebude běžně ke koupí,tak určitě se bude používat buď upravované dvojkolí ze Zetka nebo budou zhotoveny na zakázku,viz.Jiří Heráček.A opět je tu otázka dostupnosti na trhu?
milan ferdián
 
Příspěvky: 11823
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Další

Zpět na Velikost N (komunita N)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků