Stránka 2 z 3

Re: Velikost N vs. velikost H0

PříspěvekNapsal: pát 15 kvě, 2015 4:24 pm
od Dan Buchtela
Nikdy jsem neměnil a neměnil bych! :wink:

Re: Velikost N vs. velikost H0

PříspěvekNapsal: pát 15 kvě, 2015 5:51 pm
od Jiri Heracek
Pred nejakymi triceti peti lety, v souvislosti s prestehovanim do Francie jsem definitivne presel od TT k velikosti N, uz si nedovedu ani predstavit prechod k zpet k necemu vetsimu. A az na to nebudu videt, tak holt zacnu delat zivou paru na rozchodu 127mm, uz si pomalu chystam nejaky material, pomaham jednomu kamaradovi, ktery je veliky fanda na tento rozchod ( nemluvme o velikosti, zalezi co na tom stavime ), chce to ale udrzovat fyzicku, "mala" uzkorozchodna lokomotiva v meritku 1:8 vazi asi sedmdesat kilo!!!!

Re: Velikost N vs. velikost H0

PříspěvekNapsal: pon 18 kvě, 2015 5:01 pm
od Stanin
Děkuji za odpovědi. Možná do toho zkusím jít. Plan B je dioráma v H0, což by svůj účel (ozdoba místnosti na menším prostoru) taky splnilo a kapsu by to nenatrhlo :)

Re: Velikost N vs. velikost H0

PříspěvekNapsal: pon 18 kvě, 2015 9:42 pm
od Dusan
Jak máš velký prosror k dispozici ?
Pro zajímavost.

Re: Velikost N vs. velikost H0

PříspěvekNapsal: pon 18 kvě, 2015 9:55 pm
od Stanin
Max. roh 2,6 x 2,6 m. Ale já se spokojím i s něčím měnším, už kvůli financím. Chci spíš ozdobu, než plnotučné kolejiště. Když si tam trochu zajezdím, tak to bude samozřejmě plus. Pro mě by bylo ideální něco na 1 m2. Pokud zkusím to N a chytne mě ta velikost, tak už bych šel do reálé stanice, která by se mohla vejít do 2 m. Ale zatím nechci blbnout, když nemám s eNkem zkušenosti.

Re: Velikost N vs. velikost H0

PříspěvekNapsal: úte 19 kvě, 2015 3:23 pm
od Stanin
Tak jsem asi 40 minut koukal v obchodě na N a začal jsem si pomalu plést TT s H0 :) Asi s tím praštím úplně a bude kli, protože sice se mi moc líbí představa malého kolejiště v N, ale ty mašinky jsou už malinké.

Re: Velikost N vs. velikost H0

PříspěvekNapsal: stř 20 kvě, 2015 6:55 am
od Franky
Mě když se vždycky někdo ptá, tak mu říkám, ať si na prostor, co má k dispozici (většinou menší) zkusí udělat přepočet model vs.skutečnost v H0 a pak v N... Když pak vidí, že mu v Enku vznikne výrazně větší prostor pro hraní, tak je rozhodnuto... Většinou jde ale o začátečníky, co nelpí na konkrétní epoše či dopravci (CŠD,DR, DB...)

Re: Velikost N vs. velikost H0

PříspěvekNapsal: stř 20 kvě, 2015 7:36 am
od milan ferdián
Stanin píše:Max. roh 2,6 x 2,6 m. Ale já se spokojím i s něčím měnším, už kvůli financím. Chci spíš ozdobu, než plnotučné kolejiště. Když si tam trochu zajezdím, tak to bude samozřejmě plus. Pro mě by bylo ideální něco na 1 m2. Pokud zkusím to N a chytne mě ta velikost, tak už bych šel do reálé stanice, která by se mohla vejít do 2 m. Ale zatím nechci blbnout, když nemám s eNkem zkušenosti.

Takových kolejišť v tomto prostoru v N-ku bylo dostatečně prezentováno.

Re: Velikost N vs. velikost H0

PříspěvekNapsal: stř 20 kvě, 2015 7:47 am
od sidlo
Franky píše:tak je rozhodnuto... Většinou jde ale o začátečníky, co nelpí na konkrétní epoše či dopravci (CŠD,DR, DB...)

Pokud stavím vlakodrom kde bude hodně kolejí a vozidla bez ladu a skladu tak jo. Pokud budu chtít modelovat český provoz tak to bude velký problém.
Druhá věc jsou jízdní vlastnosti. Viděl jsem pěkné kolejiště se soupravou vedenou barčou. V mírném stoupání v oblouku neutáhla krátký osobák.

Re: Velikost N vs. velikost H0

PříspěvekNapsal: stř 20 kvě, 2015 8:25 am
od milan ferdián
sidlo píše:Druhá věc jsou jízdní vlastnosti. Viděl jsem pěkné kolejiště se soupravou vedenou barčou. V mírném stoupání v oblouku neutáhla krátký osobák.

Záleží od koho je ta Barča,věřím ti co píšeš,no mě zajímalo inkriminované stoupání a poloměr oblouku.Protože řada modelářů má představu,že stroje projedou a utáhnou vším možným co nabízí výrobní sortiment kolejiva na domácím kolejišti.

Re: Velikost N vs. velikost H0

PříspěvekNapsal: stř 20 kvě, 2015 12:05 pm
od Stanin
milan ferdián píše:
Stanin píše:Max. roh 2,6 x 2,6 m. Ale já se spokojím i s něčím měnším, už kvůli financím. Chci spíš ozdobu, než plnotučné kolejiště. Když si tam trochu zajezdím, tak to bude samozřejmě plus. Pro mě by bylo ideální něco na 1 m2. Pokud zkusím to N a chytne mě ta velikost, tak už bych šel do reálé stanice, která by se mohla vejít do 2 m. Ale zatím nechci blbnout, když nemám s eNkem zkušenosti.

Takových kolejišť v tomto prostoru v N-ku bylo dostatečně prezentováno.

Já vím, Milane. Už po nich jezdím prstem :) Jen bych rád místo Arnolda použil PECO CODE 55, kdybych se do nějakého pustil. Ale rozkodne i cena.

Re: Velikost N vs. velikost H0

PříspěvekNapsal: stř 20 kvě, 2015 12:06 pm
od milan ferdián
Stanin píše:
milan ferdián píše:
Stanin píše:Max. roh 2,6 x 2,6 m. Ale já se spokojím i s něčím měnším, už kvůli financím. Chci spíš ozdobu, než plnotučné kolejiště. Když si tam trochu zajezdím, tak to bude samozřejmě plus. Pro mě by bylo ideální něco na 1 m2. Pokud zkusím to N a chytne mě ta velikost, tak už bych šel do reálé stanice, která by se mohla vejít do 2 m. Ale zatím nechci blbnout, když nemám s eNkem zkušenosti.

Takových kolejišť v tomto prostoru v N-ku bylo dostatečně prezentováno.

Já vím, Milane. Už po nich jezdím prstem :) Jen bych rád místo Arnolda použil PECO CODE 55, kdybych se do nějakého pustil. Ale rozkodne i cena.

Tak to je problém :( .Výhybky PECO mají úhel 10°a ARNOLD 15°.

Re: Velikost N vs. velikost H0

PříspěvekNapsal: stř 20 kvě, 2015 12:15 pm
od Stanin
Milan: Aha.. Už jsme lehce off topic, ale ještě se zeptám. Kde se dá v ČR sehnat kolejivo Arnold? Rád bych koukl na ceny u nás. V zahraničí jsem našel obchod, ale rád bych objednal z ČR, pokud by byla cena ok.

Re: Velikost N vs. velikost H0

PříspěvekNapsal: stř 20 kvě, 2015 12:20 pm
od milan ferdián
Stanin píše:Milan: Aha.. Už jsme lehce off topic, ale ještě se zeptám. Kde se dá v ČR sehnat kolejivo Arnold? Rád bych koukl na ceny u nás. V zahraničí jsem našel obchod, ale rád bych objednal z ČR, pokud by byla cena ok.

Já ho našel v katalogu HORNBY.

Re: Velikost N vs. velikost H0

PříspěvekNapsal: ned 14 čer, 2015 8:16 am
od HonzaM
Stanin píše:
Stanin píše:...
Závěrem.. Jde jen o můj subjektivní názor a nikomu ho nenutím, do tématu se hodí. Nedokážu se vzdát hánulky, ale při pomyšlení na tvorbu kolejiště se hned objeví myšlenky na menší měřítka a když už menší, tak se mi eNko jeví jako nejvhodnější měřítko. Jenomže přes ta vozidla se prostě nedokážu přenést, takže buď mi zbyde samo-domo tvorba, nebo budu bez nich a budu doufat, že se moje moduly budou líbit u N-scale :) Pokud se dostanu tak daleko, protože bych v eNku rád něco vytvořil.


Tak pánové, stalo se.. Momentálně nemám nic už delší dobu, ale malé kolejiště na 1 m2 by se mi jako ozdoba líbilo.. Může být čtverec i obdélník. Na co se chci ale v tomhle topicu zeptat je, jestli vy, kteří máte eNko, byste šli do této velikosti znovu. Neplanuju žádnou sbirku vozidel. Ale malé digitální kolejiště pro ozdobu a pro radost.

Já jsem měl kdysi H0, potom TT. Jakmile se na trhu objevilo N, okamžitě jsem na něj přešel a určitě bych neměnil. Tehdejší modely od Piko (zejména lokomotivy) byly z hlediska modelovosti, technických i jízdních vlastností velmi slabé. Naštěstí jsem měl možnost při služebních cestách do západní Evropy nakupovat vozidla od firem Fleischmann, Trix (nesoucí v N-ku značku Minitrix), Arnold, Roco. Moje nynější kolejiště je již postaveno z modelového kolejiva PECO Code 55. Pravověrní modeláři by ho asi označili za hračkové, sice má krajinu provedenou už s využitím znalostí a praxe plynoucí z mého členství v klubu Zababov, kde už jsem postavil jeden modul stanice a teď stavím druhou, ale kolejové schema tohoto domácího kolejiště je podřízeno provozu, který mne baví - jízda velkých souprav, žádné vlečky, minimum nákladní dopravy. Provozně jsem zaměřen na soudobou epochu, nyní mám již dost vozidel, které lze potkat na českých tratích. Využívám možnosti přestříkání existujících modelů, tak vznikly soupravy LEO Express, RegioJet vedený lokomotivou Siemens Vectron. City Elefant je z leptu. Naštěstí v ČR jezdí i řada vozidel zahraničních železničních správ, takže mám Desiro jak v provedení DB Regio, tak Vogtlandbahn. Přestříkáním modelu firmy BEMO vznikla 840, nebo 845 (Arriva) z BR 628 Fleischmann. Velmi pěkný je RailJet v původním červeném provedení, který jezdí mezi Prahou a Vídní, už se ale těším na ČD. Výrobci zřejmě již přišli na to, že je v ČR už dostatečně velký trh a tak se začínají objevovat modely podle českých předloh. Takže již je zde Bastard, Sergej, chystá se Taurus v provedení RailJet ČD, Brejlovec. Jsou zde i malosérioví čeští výrobci, jejichž výrobky se dostávají na dobrou kvalitu jak po vzhledové, tak technické stránce.
Velkou výhodou N-ka je možnost na daném prostoru vytvořit reálně působící kolejiště, se stanicemi, do nichž se vejde vlak reálné délky. V mém případě jsou to nádraží do nichž se vejde i sedmivozový RailJet a mezi stanicemi vlak projede trať o délce kolem sedmi metrů. Kolejiště je široké pouze 60 cm, takže je součástí nábytkové stěny, dva panely s nádražími jsou přes roh místnosti propojeny úzkou policí o šíŕce jen 23 cm, vedené nad gaučem, jehož používání není nijak zvlášť omezeno. Kolejiště tak v místnosti prakticky neomezuje obytný prostor a přitom umožňuje bohatý provoz, což je u větších rozměrů (TT a zejména H0) nereálné. Celá hlavní trať propojující obě velká nádraží je pravá dvojkolejka. Aby opticky nerušilo "lámání" souprav z dlouhých rychlíkových vozů, jsou oblouky na koncích i v rohu celé skryté v tunelech, ty jsou ve dvou případech kompletně odnímatelné, ve třetím případě je odnímatelný dotatečně velký díl. To je nezbytné pro čištění kolejí i vyprošťování vykolejených nebo uvízlých vlaků (i přes pravidelné čištění a vysávaní tratí se stane, že vlak zůstane v tunelu a jedinou možností je odejmutí tunelu). Na kolejišti není skryté nádraží - v nynějších nádražích je dostatek kolejí. Po zkušenostech kolegů s problémy s vykolejováním vlaků a čištěním kolejí jsem skryté nádraží zavrhl. Kolejiště je sestavené ze segmentů, což umožňuje panel se stanicí zvednout a pracovat na spodku (elektronika, pŕestavníky výhybek atd.), kolejiště je ale v provozním stavu přístupné jen zepředu a tak přístup do případného skrytého nádraží by byl prakticky nerealizovatelný. Kolejiště se ovládá TrainControllerem. Provoz může být plně nebo částečně automatizovaný, když ale přijdou vnuci, staví se dopravní cesty z obrazovky manuálně. Rád se jeden zapojí do hry jako výpravčí, ostatní jsou strojvedoucí, každý má ovladač pro svůj vlak a musí respektovat návěstidla.